Valter Juvelius |
Valter
Juvelius oli syntyisin Pyhäjoelta Raahen läheltä 1865.
Koulutie vei ensin Ouluun ja sitten Hämeenlinnaan, jossa kirjoitti
ylioppilaaksi
Hämeenlinnan
normaalilyseossa. Maanmittarin
tutkinnon suoritettuaan
Juvelius
pääsi
niihin töihin
Vaasan lääniin. Siellä hän työskenteli vuoteen 1890 asti, kunnes
palasi Hämeenlinnaan.
Monien
seikkailujensa jälkeen Juva löysi tiensä Viipuriin, jossa
hänet
valittiin 1908
juuri
perustetun työväenopiston
johtajaksi.
Siitä tehtävästä hän kävi sitten Jerusalemissa Liitonarkkia
etsimässä, mutta palasi takaisin ja jatkoi työväenopistossa
vuoteen 1918. Kansalaissodan jälkeen samana vuonna Juva valittiin
Viipurin kaupunginkirjaston hoitajaksi, jossa tehtävässä toimi
kuolemaansa saakka 1922. Sekä työväenopisto että kirjasto olivat
kaupunginarkkitehti Johan
Blomkvistin
suunnittelemassa matalassa rakennuksessa Pohjolankadun ja
Punaisenlähteenkadun kulmassa. Se oli entinen Anniskeluosakeyhtiön
raittiusravintolan
talo.
Blomkvist
oli sama arkkitehti, joka suunnitteli
Espilän ravintolan ja soittolavan
Torkkelinpuistoon.
Viipurin-aikanaan
Juva julkaisi runoteoksen Matkan
varrelta
(1915) ja samana vuonna salanimellä Heikki Kenttä
salapoliisiromaanin Maahengen
salaisuus. Vuonna
1916
ilmestyi
novellikokoelma
Valkoinen
kameeli ja muita kertomuksia itämailta,
joka perustui
Juvan kokemuksiin Jerusalemin kaivauksilla.
Tuo
Jerusalemin-keikka oli tietenkin erikoisin vaihe Juveliuksen
elämässä. Jo väitöskirjaansa
tehdessään hän
oli
tutustunut
perusteellisesti myös juutalaisen mystiikan oppiin kabbalaan.
Juveliuksen
touhuun suhtauduttiin joka tapauksessa kummeksuen. Tosin Juveliuksen
vastaväittäjänä ollut itämaiden
kirjallisuuden professori
ja assyrologian
tutkija Knut
Tallqvist
ei
pitänyt aivan
mahdottomana Liitonarkin
olemassaoloa. Raamatussa se
mainitaan
yli 200 kertaa, mutta
ei missään muussa lähteessä. Juvelius oli kuitenkin löytämänsä
”Hesekielin
koodin”
perusteella vakuuttunut siitä, että Liitonarkki oli onnistuttu
kätkemään Salomon
temppeliin
586 eKr. juuri ennen kuin Babylonian kuningas Nebukadnessar
II
tuhosi temppelin.
Poliittisen
historian tutkija Timo
R. Stewart pohti radiossa viime viikolla, edustiko Juveliuksen arkkijuttu valetta, vaihtoehtoista totuutta vai disinformaatiota. Stewartin kirjan lisäksi on Juveliusta käsitelty viime
vuosina muutenkin:
tunnettu englantilainen historioitsija
Simon Sebag
Montefioren mainitsee
Juveliuksen kirjassaan Jerusalem:
The Biography (2011).
Montefiore tunnetaan parhaiten Stalinin
elämäkertakirjasta,
josta hän sai Britanniassa Vuoden historiateos -palkinnon
2004.
kari.naskinen@gmail.com