Jos
Guillermo del Toron
ohjaama
Nightmare
Alley (2021)
olisi mustavalkoinen, se istuisi aivan täydellisesti Hollywoodin
sodanjälkeisten mustanpuhuvien rikoselokuvien sarjaan. Synkkää on,
valoa ei
näy missään. Kiertävää tivolia johtava Willem
Dafoe täsmentää
ajankohdan lyhyellä tokaisulla: ”Se pieni Chaplinin
näköinen
mies valtasi Puolan.” Tivoli
on kaiken
kaameudun vertauskuvana,
siellä
ihmisille esitellään erilaisia
kummallisuuksia, kuten pirtuliemeen säilötty vauva ja ooppiumilla
hulluksi tehty mies, joka tappaa kanoja puremalla niiden kaulat
poikki. Kummitustalossa on yksi seinä maalattu täyteen silmiä,
jotka muistuttavat
Salvador Dalin
unikohtauksen kuvitusta Alfred
Hitchcockin
Noidutussa
(1945), jonka sattumalta katsoin pari viikkoa sitten.
Päähenkilö
Stanton Carlisle sopii tähän ympäristöön. Elokuvan alkukohtaus
antaa ymmärtää, että Carlisle on paha ihminen. Hän
pääsee hanttihommiin tivoliin, jossa oppii tarot-korttihuijarilta
temppuja. Siitä ura urkenee ja parin vuoden kuluttua Carlisle on jo
itsenäisenä
yrittäjänä
New
Yorkissa ja edelleen Buffalossa
esiintyen
selvänäkijänä, meediona, mentalistina tai mitä näitä
nykyisinkin käytettäviä nimityksiä tämän alan huiputtajista
onkaan.
Mukaansa
Carlisle
sai
tivolista Mollyn, jota tarvitaan apuriksi huijauksiin. Lisäksi
Carlisle
tapaa psykiatrin, jonka kanssa hän aloittaa yhteistyön.
Huijattaviksi valikoituu miljonäärejä, joiden pään sisään
elämän aikana jumittuneita painajaisia Carlisle alkaa selvittää.
Psykiatrin
todellinen
rooli
on meille katsojille arvoitus.
Stanton
Carlislen
hahmona
Bradley
Cooper on
yllätyshyvä. Tällainen sanonta siksi, että Cooper oli minulle
ennestään aika tuntematon näyttelijä, osunut hetkeksi kohdalle
vain
joissakin
televisiosta tulleissa
höpsöissä
komedioissa.
Nyt
joka tapauksessa erinomainen roolityö omaa unelmaansa toteuttavana
huijarina. Läpimurtorooli kunnon elokuvassa. Cate
Blanchett salaperäisenä
psykiatrina on myös hyvä ja täydentää sitä pahuutta, jolla
tunkeudutaan ihmisten herkimpiin tuntoihin pelkästään
bisnesmielessä. Tämä on ilmeisesti sitä aluetta, joka Amerikassa
aina on ollut pinnalla: vauvasta vaariin käydään terapiassa, ja
onhan tämä muoti levinnyt jo meillekin – kun ennen vitutti,
vedettiin puoli pulloa kossu, nyt masentaa ja mennään
kallonkutistajalle. Stanton Carlislella olisi nykyisin töitä
enemmänkin.
Mollyn
roolissa Rooney
Mara on
sympaattinen, ja hän onkin ollut viime vuosien parhaita
filminäyttelijöitä. Pienemmissäkin
rooleissa on vanhoja, hyviä tuttuja Hollywoodista: Toni
Collette, Richard Jenkins, Tim Blake Nelson, Ron Perlman, David
Strathairn.
Elokuva
kokonaisuudessaan
on
jämerää työtä. Ei mitään suurta eikä ainakaan monimutkaista
filosofista tai moraalista pohdiskelua, vaan suoraviivainen tarina, ja se perimmäinen asia tulee
joka tapauksessa sanotuksi: paha saa palkkansa, joskin
siinä sivussa menee hyviäkin. Tyylilaji on sen verran kova, että
elokuva on kielletty alle 16-vuotiailta. USA:ssa ikäraja on 17
vuotta, koska verta ja väkivaltaa on; sama ikäraja on siellä
määrätty Hytti
numero 6:lle, koska
siinä tupakoidaan, juodaan viinaa ja
kiroillaan.
kari.naskinen@gmail.com
lauantai 29. tammikuuta 2022
Painajaiskujalla
perjantai 28. tammikuuta 2022
Dokumenttielokuvia latistetaan viihteellistämällä
Yhden jauhelihapihvin aikaansaaminen hampurilaisen väliin vaatii 2300 litraa vettä, kun otetaan huomioon koko tuotantoketju karjankasvatuksesta alkaen. Tämä sanottiin eilen televisiosta tulleessa dokumenttielokuvassa Kun vesi loppuu. Vedestä on pulaa jo nyt ja tilanne pahenee koko ajan. Amerikkalainen elokuva oli hyvä, mutta taas kerran harmitti se turhanpäiväinen viihteellistäminen, mitä ilman ei varsinkaan televisioon tarkoitettuja dokumenttielokuvia enää tunnuta tehtävän. Kuten Helsingin Sanomien jutussa sanottiin, tämä on tuttua juuri ympäristödokumenteista, joissa ”tuomionpäivänuotilla on tarkoitus ensisijaisesti hätkähdyttää katsojia”.
Ei tästä elokuvasta sen enempää, mutta samanlaista painotusta on nykyisin kautta linjan. Kun ei luoteta pelkän asiasisällön pitävän katsojia mukana loppuun asti, pannaan sekaan viihteellistä aineistoa. Esimerkiksi historiallisia tapahtumia käsitteleviin ohjelmiin lisätään kohtauksia, joissa näyttelijät esittävät vaikkapa satoja vuosia sitten eläneitä kuninkaita ja heidän suuhunsa kirjoitetaan keksittyjä vuorosanoja. Samoin sekoitetaan mukaan kohtauksia näytelmäelokuvista. Kun vielä uusia pätkiä lavastetaan ja käsitellään muutenkin vanhahtavalta näyttäviksi, hämärtyy kokonaisuus siitä, mikä on totta ja mikä dramatisoitua.
Jostakin sadan vuoden takaisesta asiasta kertovaan dokumenttielokuvaan voidaan sujuvasti lisätä kohtauksia sata vuotta sitten tehdystä fiktiivisestä elokuvasta, mutta katsojille ei mitenkään kerrota, että kysymyksessä ei ole autenttinen kuva esillä olevasta asiasta.
Dokumenttielokuvia ”vaivaa” tavallaan sekin, että ne ovat osa taidemuotoa nimeltään elokuva. Kuitenkin dokumenttielokuvan lähtökohta on, että se tallentaa tapahtumia mahdollisimman todenmukaisesti, kuvataan aidossa ympäristössä ilman keinotekoista lavastusta ja ilman varsinaisia näyttelijöitä. Johan sana dokumentti viittaa tähän suuntaan – dokumentti sanakirjaselityksen mukaan tarkoittaa asiakirjaa, asiapaperia, todistuskappaletta tai todistetta. Osalle dokumenttielokuvista pitäisikin keksiä parempi termi, koska ne sisältävät muutakin kuin dokumenttiaineistoa.
Muistan, kun näin ensimmäisen dokumenttielokuvan oikein elokuvateatterissa. Se oli tutkimusmatkailijana ja elokuvantekijänä kuuluisaksi tulleen amerikkalaisen Robert Flahertyn eskimoelokuva Nanook, pakkasen poika (1922). Siinä ei ole ammattinäyttelijöitä, mutta edelleen se vaikuttaa myös näytelmäelokuvalta johtuen varmaan siitä, että sen kuvaama maailma on meille kovin vieras. Nyttemmin olen sitten lukenutkin, että joitakin kohtauksia Flaherty lavastikin, esimerkiksi iglut piti tehdä kuvauksia varten erikseen, koska oikeissa igluissa ei olisi mahtunut kuvaamaan. Ilmeisesti oli osa seinästä poistettu. Metsästysaseina inuiitit käyttivät kuvauksissa harppuunoita, vaikka he olivat jo vuosia metsästänyt tuliaseilla. Joten tästä klassikkoelokuvastakin joutuu kysymään, onko sekään dokumentti.
Kun vesi loppuu tulee uusintana Tv 2:sta tiistaina 2.2.2022. Ohjelmasta – siis ei dokumenttielokuvasta – puuttuu kuitenkin yksi oleellinen osa, mitä tulee maailman pahenevaan vesipulaan: ei mainita sanallakaan meriveden muuttamisesta juomavedeksi. Tämä teknologia on jo olemassa, joten kyllä se sieltä tulee siinä missä myös bensamoottoreiden vaihtuminen sähkömoottoreiksi.
kari.naskinen@gmail.com
keskiviikko 26. tammikuuta 2022
Euroopan geopolitiikassa sen itäraja on ”mobiili”
Ei siitä ole pitkäkään aika, kun
Euroopan kartta näytti tällaiselta. Oli Länsi-Eurooppa ja
Itä-Eurooppa, joiden välillä kulki ”rautaesirippu” keskellä
historiallista Eurooppaa. Euroopan historian professori Laura
Kolbe Helsingin
yliopistosta sanoi, että eivät muutokset edelleenkään ole
mitenkään mahdottomia.
”Aina
on Euroopan historiaan kuulunut itäinen kysymys. Tähän on
liittynyt se, että Euroopan itäraja on ollut vaikeasti
määriteltävissä, kun se on Euroopan geopolitiikassa ollut
jatkuvasti mobiili”, sanoi Laura Kolbe tänään Jyväskylän
kesäyliopiston ikääntyvien yliopiston verkkoluennossaan.
”On
myös globalisoituva maailma, Eurooppa siinä mukana, ja meillä
Euroopassa on hienosti yhdistäviä tekijöitä, kuten kriisienhoito,
jota nyt tarvitaan
ilmastokriisin
ja koronapandemian
suitsimisessa.
Toisaalta on muistettava, että eurooppalaisuutta on muukin kuin tämä
maantieteellinen Eurooppa. Yksi osa Eurooppaa on osa Natoa, minkä
lisäksi ylirajaisia eurooppalaisia asioita ovat kielet, etnisyydet,
uskonnot ja kulttuurit”, sanoi Laura Kolbe.
Euroopan
sisälläkin on jakolinjoja. Uskontoblokkeja ovat katolilaisuus,
bysanttilaisuus ja protestanttisuus, johon Pohjoismaiden lisäksi
kuuluvat Pohjois-Saksa ja Englanti.
Eurooppa
on joka tapauksessa vahva, vaikka Britannia EU:sta lähtikin –
palaakohan joskus takaisin – ja Laura Kolbe luetteli Euroopan
parhaat puolet:
- turvallisuus
- elämän laatu ja
elintaso
- tieteet, taiteet, kehittynyt teollisuus
-
huolenpito ihmisistä
- ilmaisunvapaus
- koulutus,
sivistys
- kriiseistä selviytyminen
- demokratia.
Kylmän
sodan jälkeen Eurooppa-kartta on
kokenut
dramaattisen muutoksen, johon
sopeutuminen on ottanut aikansa. Suomenkin
asema on muuttunut. Kun en ehtinyt Laura Kolben luennosta kaikkea
kirjoittaa
lehtiööni, lainaan tästä aiheesta kommenttia hänen
kotisivuiltaan:
”Suomalaisen
identiteetin ja kansallisten traditioiden muuttumisessa
eurooppalaisen integraation edetessä kaksi piirrettä nousevat
esiin yhteiskunnassa, yleinen urbanisoituminen sekä arvojen ja
elämäntavan keskiluokkaistumisen
jatkuminen.
Kysymys
siitä mikä Suomi on, on säilynyt ajankohtaisena. Kysymys esitetään
aina, kun maa teollistumisen, kaupungistumisen tai muun kulttuurisen
ja sosiaalisen liikehdinnän seurauksena muuttuu. Suomi-kuvan
klassikoksi on noussut näkemys, jossa maamme näyttäytyy Euroopan
vaatimattomana ja syrjäisenä alueena. Pohjana on Suomen saama osuus
Euroopan sivistystyöstä. Se on saanut olla idän ja lännen välinen
silta, pohjoisten jääalueitten etuvartio. Sakari
Topelius kuvasi
suomalaisia, jotka
sitkeydellään ja kärsivällisyydellään olivat saaneet maan
kukoistamaan: Tätä maata ei saata lumiin haudata, tätä kansaa ei
saata kansakuntien joukosta hävittää, muuten syntyisi autio paikka
Euroopan pohjanperille ja sen kulttuurin heijastuksiin pimeä
aukko."
Tämänpäiväisessä
luennossaan Laura Kolbe otti esille myös Ukrainan. Se muodostaa nyt
kriisin, joka koskettaa Eurooppaa, sillä 45 miljoonan asukkaan
Ukraina on osa Eurooppaa. Kun
Euroopan yksi hyvä ominaisuus on kriisienhoito, niin tottahan meillä
on jotain tai
ehkä paljonkin annettavaa tämänkin kriisin selvittämiseen.
Laura
Kolben isä, venäläis-saksalainen Boris
Kolbe tuli Suomeen
10-vuotiaana äitinsä ja sisarensa kanssa pakoon Stalinin
vainoja 1938. Perheen isä oli
joutunut vankileirille, ja
muu perhe pakeni
Leningradista
ensin Viipurissa sijaitsevaan kesäpaikkaansa ja talvisodan
alettua
Tervakosken kautta Helsinkiin. Viipurin-huvilan ansiosta perheellä
oli Suomen kansalaisuus.
kari.naskinen@gmail.com
tiistai 25. tammikuuta 2022
Harriet Anderssonin katse
”Ruotsalaisessa elokuvassa ei ole ollut toista
tyttöä, joka olisi säteillyt hillittömämpää eroottista charmia
kuin Harriet Andersson”,
sanoi Ingmar
Bergman.
Jo ensimmäisessä Bergman-elokuvassaan Kesä
Monikan kanssa (1952)
Harriet Andersson osoittaa säteilynsä. Elokuvan
huippukohta on loppupuolella, kun hänen esittämänsä nuori
aviovaimo ja äiti on ravintolassa ja selvästi menossa jatkamaan
iltaa toisen miehen kanssa. Aviomies on asennushommissa matkatöissä,
joten ilta on tältä osin vapaa. Lähikuvassa Monikan kasvot
kääntyvät hitaasti suoraan kohti kameraa, pysähtyvät ja
katsovat. Monika ei sano mitään, katsoo vain. Monika uhmaa meitä
katsojia. Menen, vaikka se on teistä väärin. Elämäni Harryn
kanssa ei anna minulle mitään. Tuossa kohtauksessa on harvinaista
voimaa, sanatonta ja jossain määrin halveksuvaakin. Mitä te minua
tuijotatte, minä olen minä ja teen mitä haluan elämälläni.
Tehkää
mitä haluatte tai jos jotain edes osaatte!
Kesä
Monikan kanssa kuuluu
Bergmanin tuotannossa siihen vaiheeseen, jossa hän ei vielä
käsitellyt porvarillisen keskiluokan elämänmenoa. Kirkonmiehet ja
intellektuellit saivat kyytiä myöhemmin. Monika ja Harry ovat alle
20-vuotiaita ja vaatimattomissa töissä. Elämä on niukkaa ja nuori
kapinallisuus nousee pintaan. Harry saa myöhästelynsä takia potkut
ja Monika sanoo itsensä irti, koska kesä on alkamassa ja kesällä
voi tehdä muutakin kuin töitä pimeissä kellariloukoissa. Monika
kimpaantuu kotona myös juopottelevaan isäänsä, ottaa hatkat ja
menee Harryn luo. Sitten päätetään lähteä Harryn isän pienellä
moottoriveneellä viettämään kesää Tukholman saaristoon, jossa
kuvauspaikkana on ollut Sadelögan saari Utön edustalla.Harriet Andersson ja Lars Ekborg
Unelmien
toteuttaminen ei ole helppoa, mutta kaunis kesä menee jotensakin
hyvin. Paluu arkeen ja Tukholmaan on vaikeaa. Harry saa töitä,
mutta Monikan pitää jäädä kotiin, kun syntyy vauvakin. Elämä
on pielessä. Rahat vähissä, ei pääse edes elokuviin, vauva
huutaa, ei saa uusia vaatteita. Rakkauden laulukin on loppu, toisin
kuin sennimisessä elokuvassa, jonka Monika ja Harry olivat
ensimmäisillä treffeillään keväällä nähneet. Ero
tulee.
Elokuva
perustuu Per
Anders Fogelströmin novelliin
(1951). Fogelström tunnettiin nimenomaan Tukholman työväenluokan
kuvaajana, ja tästä on kysymys myös Bergmanin hyvässä
elokuvassa, joka on
nimenomaan paljon muuta kuin maineensa Pohjolan vapaan rakkauden
kuvaajana. Yhdessä kohtauksessa Harriet Andersson juoksee
rantakalliolla alasti kohti merta, kuvaus selän puolelta. Parissa
muussakin kohtaa voi sanoa olevan hieman eroottista sävyä. Sen
verran kuitenkin liikaa, että yksi tuotantoyhtiö AB
Svensk Filmindustrin
hallituksen jäsenistä erosi elokuvan levityspäätöksen
jälkeen.
Kun tällaiset lipputulojen maksimointiin tähdänneet keinot jätettiin syrjään, sanoi esimerkiksi ranskalaisen uuden aallon mestari Jean-Luc Godard 1958, että Kesä Monikan kanssa ”on omaperäisimmän elokuvantekijän omaperäisin elokuva, joka vauhditti modernin elokuvan renessanssia”. Francois Truffautin 400 kepposessa (1959) taas on kunnianosoitus Monikalle: Jean-Pierre Leaud ja Patrick Auffay varastavat elokuvan julisteen koulun ilmoitustaululta.
Ingmar Bergman ja Harriet Andersson kävivät talvella 1953 Helsingissäkin esittelemässä elokuvaansa. He yöpyivät Kämpissä, ja Jörn Donner totesi Bergman-kirjassaan (Otava, 2009): ”Käynti Helsingissä oli luultavasti vain tekosyy, jonka varjolla saattoi viettää lemmenviikonlopun vieraalla paikkakunnalla.”
Donner tietenkin kiinnitti huomionsa Harrietiin, ja kirjansa alkulehdessä onkin lainaus Åsa Linderborgin omaelämäkerrallisesta kirjasta Minua ei omista kukaan (2007): ”Totta helvetissä kansa käy kuvissa – kuka nyt ei haluaisi tuijottaa Harriet Anderssonin tissejä?” Myöhemmin Donner iskikin Harrietin, olivat avoliitossa ja tekivät Ruotsissa viisi elokuvaa 1963-67.
Mutta se katse! Bergman sanoi, että ”Harriet Andersson kuuluu elokuvatyöskentelyn neroihin. Mutkittelevalla tiellä alan viidakoissa tapaa vain muutamia harvinaisia kimmeltäviä tämän lajin yksilöitä.”
kari.naskinen@gmail.com
maanantai 24. tammikuuta 2022
Jos tiedät, opeta – jos et tiedä, opi
Brasilialainen Paulo Freire (1921 - 1997) oli kasvatus- ja yhteiskuntafilosofi, joka kuuluu 1900-luvun vaikutusvaltaisimpien kasvatusteoreetikoiden joukkoon. Freiren kirja Sorrettujen pedagogiikka (1968) on kasvatustieteen laajimmalle levinnyt ja käännetyin klassikko, jossa hän korostaa kasvatuksen poliittista merkitystä taistelussa yhteiskunnallista sortoa vastaan. Suomeksi sen julkaisi Vastapaino 2005. Nyt en kuitenkaan lukenut sitä, vaan aikuiskasvatuksen professorin Juha Suorannan kirjan Freirestä, jonka Into julkaisi 2019. Freire teki elämäntyönsä kansan köyhimmän osan valistajana Brasilian lisäksi Chilessä, mutta hänen vaikutuksensa ulottui koko Latinalaiseen Amerikkaan. Hän osallistui myös UNESCOn lukutaitohankkeiden suunnitteluun, luennoi Harvardissa ja toimi erityisasiantuntijana Kirkkojen maailmanneuvostossa. Vielä viimeiseksi ennen eläkkeelle siirtymistään Freire toimi Sao Paulon koulutoimenjohtajana.
Freiren kasvatusfilosofia perustui Hegeliin, Frommiin, Marxiin ja Jeesukseen, joskin kaikkiin hän suhtautui myös kriittisesti. Esimerkiksi Marxin oppijärjestelmiä hän sovelsi hyvin valikoiden, eikä halunnut tulla sellaiseksi ”oppineeksi marxilaiseksi”, joka tutkisi ja tulkitsisi Marxin tekstejä kuin pyhää sanaa. Marxin ja Jeesuksen Freire näki kohtaavan, kun tuli esille ihmisten tasa-arvo ja heidän kutsumuksensa vapauteen. Epätasa-arvoisissa yhteiskunnissa valtaeliitti kuitenkin estää tämän ”riistämällä ja raiskaamalla valtansa turvin” ja siksi ”sorrettujen iso humanistinen ja historiallinen tehtävä on kamppailla sekä oman että sortajiensa vapauden puolesta”. Tässä kaikessa lukutaito ja lukemisen ymmärtäminen ovat tärkeässä asemassa. Freirelle yhteiskunnallinen tiedostaminen oli tärkeä kasvatuksen tavoite: yhteiskunnalliset ongelmat voivat antaa motiivin oppimiselle ja ne voidaan yrittää ratkaista oppimisen keinoin - ja Freire katsoi, että kasvatuksen ja koulutuksen perimmäinen päämäärä on maailman muuttaminen paremmaksi.
Suomen ensimmäisissä aluevaaleissakin tuli esille, että Perussuomalaiset-puolueen kannattajat eivät olleet ymmärtäneet lukemaansa, jos olivat vaaleista lukeneet. Kun puheenjohtaja sitten näki puolueensa romahdusmaisen tappion, hän sanoi, että demokratia on kriisissä. Kriisi koski kuitenkin vain tämän yhden puolueen ihmisiä, jotka eivät äänestäneet, koska asialistalla ei ollut maahanmuuton lopettamista. Perussuomalaiset tekivät vaaleista irvikuvan, jonka perussuomalaiskannattajat näkivät katsoessaan peiliin.
Paulo Freire lähti siitä, että on opittava. Tarvittiin opettajia ja oppilaita: ”Jos tiedät, opeta – jos et tiedä, opi.” Oppimisen ylistyksestä kirjoitti myös Bertolt Brecht, jonka runon sävelsi Eero Ojanen ja ainakin Kristiina Halkola ja Agit Prop sitä lauloivat:
Opi perusasiat.
Niille, joiden aika on tullut.
Se ei koskaan ole liian myöhäistä.
Opi kaikki aakkoset
se ei riitä, mutta opi ne.
Opi mies yömajassa.
Opi mies vankilassa.
Opi vaimo keittiössä.
Opi kuusikymmenvuotias.
Älä usko kuulopuheisiin,
ota selvää.
Ota selvää, muustakin kuin bensan ja dieselin hinnoista. Populismi on kuitenkin ”ideologia”, jossa kulloisenkin liikkeen johtohenkilöt villitsevät ihmisiä erilaisilla valeväitteillä ja luovat ihmisryhmienvälisiä vastakkainasetteluja. Mitä enemmän lukee ja ottaa selvää lukemastaan, sitä helpompi on torjua populismin houkutukset.
Vieläkään eivät Freiren kasvatusmetodit saa kaikkialla hyväksyntää. Brasilian presidentti Jair Bolsonaro on vaatinut maansa koulutusjärjestelmän ja koko Brasilian puhdistamista ”Freiren ideologiasta”. Bolsonaro on kiittänyt Brasilian 1960-luvun sotilasdiktatuuria järjestyksen palauttamisesta maahan, mutta enemmänkin olisi pitänyt tehdä, Bolsonaron mielestä Brasilian diktatuurin olisi pitänyt tappaa vastustajansa, eikä tyytyä vain kiduttamiseen.
Jo ennen sotilasvallankaappausta 1964 oli Brasilian valtaeliitti suhtautunut kielteisesti Freiren hankkeisiin. Taisi olla jonkinlaista peruskouluideaa. Eliitti pelkäsi, että luku- ja kirjoitustaidon laajeneminen tekisi köyhistä yhteiskunnallisesti liian aktiivisia, minkä seurauksena he saattaisivat ryhtyä järjestäytymään poliittisesti ja äänestäisivät väärin. Presidenttinä oli kuitenkin työväenpuolueen Joao Goulart, kunnes sotilaat kaappasivat vallan USA:n avulla. Luku- ja kirjoitustaitokampanjat lakkautettiin, sillä sotilasjohto katsoi ne vaarallisiksi ja kirjat aseiksi.
Freirekin vangittiin, koska hänen työskentelynsä nähtiin marxilaisena yrityksenä politisoida maan köyhä väki - ”kommunismia luku- ja kirjoitustaidon valekaavussa”. Freire kuitenkin vapautettiin 2,5 kuukauden kuluttua ja Freire lähti Chileen.
JUMALA JA
MAANOMISTAJAT
Otan tähän vielä yhden kohtauksen Chilestä, jossa Freire oli opettamassa maatyöläisiä. Jotakin ongelmaa pohtiessaan Freire antoi maatyöläisten keskustella ja oli itse hiljaa. Sitten Freire sanoi:
- Miksi luulette, että minä tiedän, mutta te ette?
- Sinä olet tohtori ja me emme.
- Miksi minä olen tohtori ja te ette?
- Koska sinä olet käynyt kouluja.
- Ja miksi minä olen käynyt kouluja?
- Koska vanhempasi panivat sinut kouluun. Meidän vahempamme eivät pystyneet siihen.
- Miksi he eivät voineet panna teitä kouluun?
- Siksi, että he olivat vain maatyöläisiä, kuten mekin olemme.
- No mitä maatyöläisenä oleminen tarkoittaa?
- Sitä, ettei ole käynyt koulua eikä omista mitään. Työn tekemistä auringon noususta auringon laskuun. Sitä, ettei ole oikeuksia eikä toivoa.
- Miksi maatyöläisellä ei ole mitään näistä?
- Se on Jumalan tahto.
- Ja mikä Jumala on?
- Kaikkien meidän isä.
- Sanokaapa täällä tänään olevat isät, kuinka moni olisi valmis lähettämään vain yhden lapsistanne kouluun ja jättämään muut ilman koulutusta.
Kukaan paikalla olleista isistä ei ollut valmis tekemään näin. Freire jatkoi:
- No, jos kukaan teistä ei ole valmis tuollaiseen epäoikeudenmukaisuuteen, miten luulette Jumalan kykenevän siihen. Voiko hänen tahtonsa todella olla tämän takana?
Hetken hiljaisuus ja sitten maatyöläisten joukosta kuului vastaus:
- Ei. Jumala ei ole tämän takana, vaan maanomistajat.
kari.naskinen@gmail.com
sunnuntai 23. tammikuuta 2022
Kokoomuksen maltillinen tie kärkeen
Aluevaalien voittajaksi nousi odotetusti Kokoomus. Vaikka se on eduskunnassa vasta kolmanneksi suurin puolue, on se mielipidekyselyjen mukaan tällä hetkellä edellä muita. Kokoomuksella on myös oma mies tasavallan presidenttinä.
Ensimmäiset eduskuntavaalit järjestettiin 1907. Niissä SDP sai 80 paikkaa sekä Kokoomuksen edeltäjät Suomalainen puolue 59 paikkaa ja Nuorsuomalainen puolue 26 paikkaa. Kun lasketaan eduskuntapaikkojen määrät noista vaaleista vuoden 2019 vaaleihin, ovat kokonaismäärät seuraavat puolueiden nykynimillä:
SDP 2427
Keskusta 1594
Kokoomus 1451
Vasemmistoliitto 746
Rkp 643
Perussuomalaiset 210
Vihreät 125
Kristilliset 92
Kokoomuksen menestyksen yksi selittäjä on, että se on jokseenkin hyvin säilyttänyt maltillisuutensa. Se ei ole siirtynyt äärioikeistolaiseksi puolueeksi, vaikka läheltä piti 1933, jolloin se oli peräti vaaliliitossa fasistiseksi puolueeksi perustetun Isänmaallisen kansanliikkeen kanssa. Hyvin IKL pärjäsikin Kokoomuksen kyljessä saaden eduskuntaan 14 paikkaa. Maltillisuus ei tietenkään aina kata koko jäsenistöä eikä edes puolueen johtavia elimiä. Nytkin siellä on joissakin piireissä vahvaa halua kunnon yhteistyöhön äärioikeistolaisen Perussuomalaiset-puolueen kanssa.
Kansallisen kokoomuspuolueen perustivat joulukuuta 1918 Suomalaisen puolueen ja Nuorsuomalaisen puolueen ne jäsenet, jotka kannattivat Suomen muuttamista tasavallasta saksalaimieliseksi kuningaskunnaksi. Seuraava jako tapahtui, kun kokoomuslaisia siirtyi 1932 perustun IKL:n sinimustiin riveihin. Sieltä he palasivat Kokoomukseen, kun IKL pakkolopetettiin sotien jälkeen heti syksyllä 1944.
Vuonna 1958 syntyi kokoomuslaisista aineksista Suomen kristillinen liitto, jonka perustajat olivat tyytymättömiä Kokoomuksen maltilliseen politiikkaan. Vuonna 1974 Kokoomuksesta irtosi pieni siiventynkä, kun perustettiin Suomen perustuslaillinen kansanpuolue, joka myöhemmin vaihtoi nimensä Perustuslailliseksi oikeistopuolueeksi ja kuihtui lopulta pois.
Tuorein irtiotto Kokoomuksesta tapahtui, kun uusi Nuorsuomalaisten puolue pääsi puoluerekisteriin 1995. Se sai eduskuntaan kolme kansanedustajaakin, mutta kun 1999 tuloksena oli nolla, puolue lopetettiin.
Kokoomuslaisten ja sosiaalidemokraattien puoluekäsityksistä tohtorinväitöksen tehnyt Rauli Mickelsson on sanonut, että maltillisuuden lisäksi yksi pysyvistä piirteistä Kokoomuksessa on ollut ns. sivistysporvarismi: ”Kokoomuksessa on kunnioitettu koulutusta ja sivistystä halki vuosikymmenten, myös toisen maailmansodan jälkeen, vaikka tohtorikokoomuslaisten sijaan puoluejohtoon astuivat maisterikokoomuslaiset. Menestys ja sivistys ovat olleet kokoomuslaisuuden kulmakiviä. Kokoomuslaiset ovat ylpeitä menestyneistä puoluetovereistaan.”
Pelkkää auvoa ei Kokoomuksen tie kuitenkaan ole ollut. Muiden puolueiden tavoin silläkin on ollut omat sisäiset oppositionsa. Yhden sellaisen muodostivat 1970-luvun alussa ”remonttimiehet” kärjessään Ilkka Kanerva, Pertti Salolainen, Ilkka Suominen ja Juha Vikatmaa. Tuossa remontissa haluttiin puoluetta siirrettävän piirin verran keskemmälle, mikä tarkoitti suhteiden parantamisyritystä Neuvostoliiton kanssa ja Paasikiven - Kekkosen ulkopoliittisen linjan tukemista.
Kun Kokoomuksen politiikkaa nyt tarkastelee lehtiä lukemalla ja muutenkin pinnallisesti, niin ei siinä mitään kovin uutta ole. Kaikki mahdollinen pitäisi tietenkin yksityistää, veroja olisi alennettava, koska verotus on sosialismia, ja on julistauduttava Venäjän viralliseksikin viholliseksi Natoon liittymällä.
Mickelsonin kirjassa Suomen puolueet. Historia, muutos ja nykypäivä (Vastapaino, 2007) on Suomessa perustetut puolueet jaettu lukumääräisesti aateryhmiin:
11 kommunistista, vasemmistososialistista, postkommunistista ja uusvasemmistolaista puoluetta
10 liberaali- ja vapaamielistä sekä ruotsinkielistä kielipuoluetta
7 keskusta-, agraari- ja agraaripopulistista puoluetta
6 kansallismielistä radikaali- ja äärioikeistopuoluetta
5 suomenkielistä kielipuoluetta sekä konservatiivi- ja keskustaoikeistopuoluetta
4 muuta populistipuoluetta
3 sosiaalidemokraattista puoluetta
3 eläkeläisten puoluetta
3 EU-vastaista puoluetta
2 ekologista, ympäristö- ja uuden politiikan puoluetta
2 Ruotsin vallan aikaista puoluetta.
Vuoden 2007 jälkeen tilanne on muuttunut äärioikeiston suunnalla. Puoluerekisterissä on nyt 22 puoluetta, uusimpina tulijoina mm. Eläinoikeuspuolue, Feministinen puolue, Kristallipuolue, Liike nyt, Piraattipuolue, Seitsemän tähden liike ja Siniset. Kummallisia - mutta aatteelisesta laajuudestaan huolimatta suomalaisissa puolueissa on paljon samaa, kun puhutaan suurimmista ja tärkeimmistä puolueista: ”Yksi yhdistävä piirre on yhteisöllisyyden korostaminen yksilökeskeisyyden kustannuksella”, kirjoittaa Mickelsson. Yksilökeskeisyyttä on kuitenkin pidetty hyveenä kokoomuslaisten piirissä 1960-luvun lopulta lähtien. Toisaalta Kokoomuksessa elää individualismin rinnalla vahvana suuntauksena kansallinen yhteisyys.
kari.naskinen@gmail.com
torstai 20. tammikuuta 2022
Vastakkainasettelun aika on aina
Vaalit ovat käynnissä, joten television Politiikka-Suomi-ohjelman viimeisen osan otsikko on taas ajankohtainen: Vastakkainasettelun aika on aina. Vaikka täällä maailman parhaassa maassa asiat ovat keskimäärin hyvin ja yhteistyökin sujuu, niin politiikassa ollaan silti aina napit vastakkain.
Näinä päivinä 40 vuotta sitten
äänestettiin myös. Silloin oli asetelma Mauno
Koivisto vastaan
muut. Se
oli vielä sitä
aikaa,
että
ensin
kansa valitsi 301 valitsijamiestä ja eduskunnan salissa nämä
valitut ratkaisivat sitten
asian
lopulta. Koivisto voitti, kun Harri
Holkerista ja
Johannes
Virolaisesta ei
ollut kunnon vastusta.
Virolainen oli
omalla vaalikampanjallaan yrittänyt hälventää vastakkainasettelua
mainossanonnallaan ”Kokoava voima”. Turhaa tietenkin, koska ainoa
kokoava voima oli tuolloin Koivisto. Eikä Virolaista vanhastaankaan
tunnettu mitenkään kansaa yhteen kokoavaksi,
päinvastoin hajottavaksi.
Virolainen piti yllä vastakkainasetteluja maaseudun ja kaupunkien
välillä sekä porvaripuolueiden ja vasemmiston välillä. Jo
K.-A. Fagerholmin
vähemmistöhallituksesta
1948-50 Virolainen sanoi, että ”mikään hallitus ei olisi kyennyt
kuristamaan maatalousväestöä siinä määrin kuin suurpääoman
tukema sosialistinen hallitus on tehnyt”.
Tuli
Virolainen esille professori Laura
Kolbelle tehdyssä
60-vuotisjuhlakirjassa Leivoksia,
kaupunkilaisia ja sivistysaatteita (Kirjapaja,
2017). Siinä Virolaista käsittelee tämän elämäkerrankin
kirjoittanut fil. tri Kati
Katajisto.
Virolainen oli Maalaisliitto/Keskustan tärkein aatteellinen
kehittäjä Santeri
Alkion jälkeen,
eikä kaupunkien työläisten omaksuma sosialistinen oppi sopinut
alkiolais-virolaiseen, yksilölähtöiseen moraalisäätelyyn.
Virolainen kyllä tiesi kaikkien muiden tavoin SDP:n taistelun
kommunisteja vastaan, mutta hän suhtautui silti epäillen siihen,
eikä
uskonut
sosiaalidemokraattien
hylänneen
aatteellisissa ohjelmissaan sosialisointivaatimuksia.
Vasta
peruskoulun aikaansaaminen helpotti Virolaista tässä
vastakkainasettelussa. Peruskoulu pelasti maaseudun modernisaation
tielle – ilman sitä olisi
saman
sukupolven kokemusmaailma revennyt kuiluksi. Lisäksi Kati Katajisto
toteaa, että koulutuspoliittisen uudistuksen kokonaiskuva täydentyi
Virolaistakin tyydyttäväksi
hänen ponnekkaasti ajamiensa maakuntayliopistojen perustamisen
myötä.
MAUNO
KOIVISTO JA
PENTTI AALLONEN
Kovin vahvistus Manun Sikariporras-joukkueelle oli maajoukkuemies Pentti Aallonen, joka oli valittu vuoden lentopalloilijaksi 1963, 1964, 1968, 1970 ja 1971. Kova vahvistus oli niin ikään Lahden Kimmon Anneli Kostensalo. Vastapuolella pelasivat mm. Juhani Kivihalme, Pekka Koivisto, Juhani Melanen, Pentti E Rantanen ja Timo K. Tikka. Pallopoikana toimi Seppo Lindblom.
Ottelun ja Koiviston polska -vaaliviihdetapahtuman jälkeen Koivisto piti lehdistötilaisuuden LOK:n Jukola-ravintolan kabinetissa.
Koivisto oli tullut Lahteen jo edellisenä päivänä. Hän yöpyi Lahden teollisuusseuran omistamalla Seurahuoneella, vaikka Suomen teollisuuspiirit olivat haukkuneet Koiviston pahaksi sosialistiksi, jota ei pidä äänestää. Porvarit olivat tietenkin shokissa vaalien jälkeen. Etelä-Suomen Sanomien päätoimittaja Eeva Rissanenkin kirjoitti tuloksen selvittyä, että ”ihan sama, oliko kysymyksessä Manu tai Tanu”.
Kommunisti Esko Seppänen taas kommentoi, että Koivisto on merkitön, sinivalkoinen tuote, jonka pakkauksesta ei selviä valmistaja, eikä siinä ole tuoteselostetta. Erittäin tehokkaaksi on Seppäsen mukaan osoittautunut Koiviston käyttämä pesuaine varsinkin punavärin poistamisessa (v)aatteesta.
Vaalien yksi erikoisuus oli, että SKDL:n puheenjohtaja Kalevi Kivistö uhmasi Tehtaankadun painostusta ryhtymällä presidenttiehdokkaaksi. Näin voi sanoa, että ainoat ei-suomettuneet puolueet olivat tuolloin SKDL ja George C. Ehrnroothin Suomen perustuslaillinen puolue.
kari.naskinen@gmail.com
keskiviikko 19. tammikuuta 2022
Ingrid Bergman esittelee Napolin nähtävyyksiä
Lokakuun
1. päivänä 1954
tuli Rooman elokuvateattereihin kaksi uutuutta, Roberto
Rossellinin Matka
Italiaan
ja
Federico
Fellinin
Tie. Syyskuussa
Fellini oli saanut elokuvastaan parhaan ohjaajan palkinnon Venetsian
filmifestivaaleilla, joten Tie
oli
iso tapaus sitten Roomassakin. Rossellinin elokuva jäi selvästi
toiseksi sekä kriitikoiden että yleisön taholta. Myöhemmin Matka
Italiaan
on saanut ymmärtävämpää arvostusta, mutta aika läyhänen tarina
se joka tapauksessa on.
Lontoolainen
aviopari Katherine ja Alex ajavat Bentleyllään pitkän matkan
Napolinlahdelle, johon Alex on tullut myymään sedältään
perinnöksi saamaansa taloa. Kahdeksan vuotta kestänyt avioliitto on
kuitenkin kriisissä,
joten elokuva keskittyy tähän ongelmaan. Elokuvan supertähti on
Ingrid
Bergman,
joka tuohon aikaan oli naimisissa Rossellinin kanssa. Katherine
tuntee avioliiton epäonnistuneen, kun lastakaan ei ole syntynyt.
Napolin
kaduilla liikkuessaan Katherinen kaipaus syvenee, kun hän näkee
raskaana olevia naisia ja paljon
lastenvaunuja työntäviä äitejä.
Bergmanin
ja Rossellinin omaa avioliittoa tämä kertomus ei kuitenkaan
ainakaan tältä osin sivua, sillä heidän lapsensa Isabella
oli
syntynyt 1952.
Rossellinin tuotannossa Matka
Italiaan ei
ole samalla tavalla merkkitapaus kuin
hänen ns. neorealistisen kautensa voimakkaasti fasisminvastaiset
elokuvansa heti sotien jälkeen. Realistinen lähestymistapa
näkyy silti tässäkin elokuvassa, jota ei ole kuvattu studiossa,
vaan kaduilla ja muilla todellisilla tapahtumapaikoilla. Ingrig
Bergman liikkuu Napolissa tavallisten kadunkulkijoiden seassa ja
kaupungin äänet kuuluvat. Ote
on modernin rento, vaikka Katherinen suonissa jyskyttääkin.
Voi kai sanoa, että tästä ei ollut enää pitkä matka Ranskan
uuteen aaltoon, jonka alkupisteet olivat Francois
Truffautin 400
kepposta (1959)
ja Jean-Luc
Godardin Viimeiseen
hengenvetoon (1960).
Näin Matka
Italiaan näyttäytyy
eräänlaisena siltana kahden tyylisuunnan välillä.
Italian
matkailuministeriö ja Napolin matkailutoimisto olivat varmaan
haltioissaan, sillä elokuva on kuin matkailumainos: Ingrid Bergman
kiertelemässä Pompeijissa, Napolin arkeologisessa museossa, Apollon
temppelissä, Fontanellan katakombeissa, Campi
Flegrein palavilla
rikkilähteillä ja taustalla näkyy tietenkin Vesuvius. Alex
puolestaan piipahtaa ravintolassa, jonka ovenpielessä on laatta
siitä, että ravintola on saanut Skål
International -järjestöltä
matkailualan palkinnon. Mikä lienee, mutta skål
Ingrid Bergmanin kunniaksi.
Kun George Sandersin esittämä Alex häipyy pariksi päiväksi Caprille, Katherine viettää ne päivät Napolissa. Yhtenä päivänä menee ohi jonkun Don Pasqualen hautajaissaatto. Enempää ei selviä, mutta se on tuttu juttu, että säveltäjä Gaetano Donizetti asui Napolissa ja sieltä lähdettyään syntyi muutaman vuoden kuluttua ooppera Don Pasquale (1843). Suomen Kansallisoopperan ohjelmistoon se tulee taas 18.3., jos korona suo.
Elokuvan lopussa on isompikin kulkue, kun kaupungissa vietetään marttyyrikuoleman kokeneen pyhimyspiispan Januariuksen vuotuista muistojuhlaa. Tämä huipentaa myös Katherinan ja Alexin Napolin-matkan. He tajuavat tuon ison uskonnollisen tapahtuman aikana, että eikö tässä heidän kohdallaan sittenkin olla kovin vähäpätöisen asian kanssa tekemisissä. Vai tapahtuuko peräti ihme, kuten Napolin suojeluspyhimykseltä säilytetylle verelle, joka aina välillä muuttuu jähmettyneestä olomuodostaan nesteeksi? Halataan, elämä jatkuu. Nähdä Napoli ja kuolla. Niinhän Johann Wolfgang von Goethekin kirjoitti siellä 1787 oleskeltuaan, että Napoli on paratiisi, ja Ingrid Bergmanin tavoin hänkin kävi Pompeijissa ja Vesuviuksella.
Rauhallisen musiikin elokuvaan sävelsi ohjaajan kaksi vuotta nuorempi veli Renzo Rossellini ja sen esitti Rooman sinfoniaorkesteri.
kari.naskinen@gmail.com