skip to main |
skip to sidebar
USA:n presidentinvaalin yhteydessä on ihmetelty vaalijärjestelmää, missä eniten
ääniä saanut ehdokas ei välttämättä tule valituksia. Näin kävi nyt, kun Donald Trump voitti Hillary Clintonin. Omat omituisuutensa voi
tapahtua vielä siinä tilanteessa, kun valitsijamiehet alkavat tehdä lopullista
ratkaisua.
Suomessa päästiin suoraan kansanvaaliin vasta 1994, jolloin Martti Ahtisaari voitti äänestyksissä Elisabeth Rehnin.
Erikoisin tilanne syntyi 80 vuotta sitten, kun tasavallan presidentin
valitsivat kansalta valtuutuksen saaneet 300 valitsijamiestä. Helmikuussa 1937 sai
valitsijamiehiä eniten Väinö Tanner
(SDP), toiseksi eniten istuva presidentti P.E.
Svinhufvud (Kok/IKL), kolmanneksi eniten pääministeri Kyösti Kallio (Maalaisliitto) ja neljänneksi eniten aikaisempi
presidentti K.J. Ståhlberg
(Edistyspuolue). Lopputulos kuitenkin oli, että valitsijamiehet valitsivat
presidentiksi Kallion.
Näin kummallisesti kävi siksi, että sosiaalidemokraatit eivät uskoneet Tannerin
mahdollisuuksiin valitsijamiesten äänestyksen toisella kierroksella
porvaririntamaa vastaan, joten demarien 95 valitsijamiestä äänestivät ensimmäisellä
kierroksella Ståhlbergia ja toisella kierroksella Kalliota. Taustalla oli
varsinkin se, että SDP:n tärkein tavoite näissä vaaleissa oli Svinhufvudin
pudottaminen ja tässä onnistuttiin.
P.E. Svinhufvud (kuvassa) oli 1930-luvun oikeistodiktatuurin symboli Suomessa.
Vaikka SDP oli eduskuntavaaleissa 1936 saavuttanut selvän voiton toisen kerran
peräkkäin, ei Svinhufvud hyväksynyt demareita hallitukseen. Svinhufvudin
perusteena oli, että hallitukseen ei sentään voi päästää ”jumalattomia
marxilaisia”. Tämän konfliktin jälkeen demarit päättivät, että seuraavan vuoden
presidentinvaaleissa päätavoite on Svinhufvudin uudelleenvalinnan estäminen.
Kallion tultua valituksi presidentiksi muodostettiin uusi hallitus, johon SDP
kelpuutettiin. Pääministeriksi tuli A.K.
Cajander (Ml), ministerijako puolueittain: Maalaisliitto 5, SDP 5,
Edistyspuolue 2. Cajander lupasi kansanvaltaista politiikkaa ja tehokasta
sosiaalipolitiikkaa, mutta ”demokratia” jäi vain iskusanaksi, jolla hallitsevat
luokat verhosivat diktatuuripolitiikkansa, kuten SDP:n kansanedustaja ja entinen
puoluesihteeri K.H. Wiik kirjoitti
muistiossaan 1940.
Oma osansa 30-luvun oikeistodiktatuurissa oli sosiaalidemokraateilla, sillä
edelleen Wiikiä lainaten ”kansalaissodasta alkaen on sosiaalidemokratia ollut
vahvasti oikeistosuuntautunut”. Tämän suuntauksen johtohahmo oli Tanner, jonka jalanjäljissä
haluaa nykyisin kulkea elitismillään rehvasteleva Lasse Lehtinen.
Wiik kuului SDP:n sisäiseen oppositioryhmään, ja tämä kuuden kansanedustajan
ryhmä erotettiin puolueesta syksyllä 1940. Vuonna 1944 Wiik valittiin SKDL:n
perustavassa kokouksessa sen ensimmäiseksi puheenjohtajaksi. Erkki Tuomioja kirjoitti Wiikistä
kaksiosaisen elämäkerran (Tammi, 1979 ja 1982).
Tietokirjailija Matti Salminen pitää
K.H. Wiikiä yhtenäisen vasemmiston viimeisenä lipunkantajana Suomessa (Toisinajattelijoiden Suomi, Into 2016)
kari.naskinen@gmail.com
Onkohan Jyväskylässä yhtään sellaista linja-autonkuljettajaa, joka kirjoittelee
runoja? Samankokoisessa Patersonin kaupungissa New Yorkin lähellä on. Tällainen
lapsellinen rinnastus siksi, että Jim
Jarmuschin elokuvassa Paterson kerrotaan
pienimuotoista tarinaa aivan tavallisista ihmisistä, ja tämä voisi olla
peräisin mistä tahansa pikkukaupungista. Päähenkilöä esittävä Adam Driverkin on niin tavallinen ja tutunomainenkin, että tunnen Lahden K-rautakaupasta saman näköisen myyjän.
Paterson on myös päähenkilön nimi. Paterson on bussikuski, jota kaiken lisäksi
osuvasti näyttelee Adam Driver (=
ajaja). Paterson on naimisissa Lauran (Golshifteh
Farahani) kanssa, nuoripari toistaiseksi ilman lapsia, koira on, mukava
omakotitalo (alle 100 neliötä + kellari), pieni autokin. Elämä rullaa, Paterson herää arkiaamuisin kymmenen yli
kuusi ja kävelee töihin, tulee ajopäivän jälkeen kotiin, kävelyttää koiran ja
käy lähibaarissa yhdellä oluella. Aina kun sopivia välejä päivän aikana tulee,
Paterson kirjoittelee runonsäkeitä muistikirjaansa.
Laura on kiva, touhuaa kotona taide- ja keittiöharrastustensa kanssa ja unelmoi
kantrilaulajan urasta. Laura ja Paterson ovat mukavia ihmisiä, hyviä ihmisiä. Ylimääräistä
rahaa ei juurikaan jää kodin ulkopuolisiin huvituksiin, mutta kun perusasiat
ovat kunnossa, on elämäkin onnellisesti kunnossa. Tämän nuorenparin elämää
seuraa mielellään parin tunnin ajan.
Paterson näyttää välillä kovin hiljaiselta ja voisi luulla jopa masentuneelta. Oma tulkintani on, että hän vain on niin kiinni runoissaan. Paterson kuuntelee bussissa ihmisten juttuja, ja kotiin päästyään alkaa heti kirjoittaa. Ei onnellisuus ole vain sitä, että naama on koko ajan virneessä ja että hypitään iloisena vaimon kaulaan. Onni on myös rauhaa.
Sen verran niukkaa Patersonin ja Lauran onnellinen elämänsä tosiaan on, että Patersonilla ei
ole varaa ostella paljon runokirjojakaan, vaikka runot hänen tärkeä
harrastuksensa onkin. Ainakin yksi kuitenkin on, oman kaupungin runoilijan William C. Williamsin kirja. Tunnettu
tekijä, mm. Pulitzer-palkinnon saanut. Baarin seinällä on myös lehtileike Allen Ginsbergistä, joka Williamsin
kaverina oli ilmeisesti jossain vaiheessa asunutkin Patersonissa. Kaupungin
entisiä suurmiehiä on myös elokuvakoomikko Lou
Costello.
Elokuva on täynnä lempeitä kohtia. Yksi sellainen on, kun bussikuski kotiin
kävellessään tapaa 10-vuotiaan pikkutytön, joka on kirjoittanut lukolliseen
päiväkirjaansa pienen runonpätkän. Tyttö lukee sen. (Runo on Jim Jarmuschin.)
Monenlaisia yksityiskohtia on, kuten ihmisten elämässä aina. Yhtenä aamuna Laura kertoo nähneensä unen, jossa he olivat saaneet kaksoset. Sen jälkeen Paterson näkee kaksosia linja-autossaan ja muuallakin.
Jarmusch tiedetään Kaurismäen
veljesten hyväksi kamuksi, ja tässäkin elokuvassa on ripaus suomalaisuutta:
taustamusiikkina on mm. soul-kappale, jota soittavat sen säveltäneet Sami Kantelinen (b), Seppo Salmi (g) ja Jukka Sarapää (dr). Istuu luontevasti elokuvan sisältöön, sillä
Laura alkaa elokuvan loppupuolella harjoitella kitaransoittoa ja laulua, koska
tavoitteena on siis Nashville.
Näiden kaikkien ympärillä elokuvassa pyöritään, rauhallisesti, mihinkään
suuntaan hosumatta. Ei oteta yhteiskunnallisesti kantaa, ei olla ikävästi aktiivisia
eikä aggressiivisia, ei mennä kaduille marssimaan. Yksi takaisku kuitenkin
tulee, mutta katsojien tyytyväisyydeksi se hieman kuittaantuu onnellisella
loppuratkaisulla. Jos voisin, antaisin tälle elokuvalle uudenlaisen palkinnon,
hyväntuulen Oscarin - tai vaikka tavallisen elämän Oscarin.
Jyväskylässä on kummallinen pesäpallopatsas Hippoksen kentän vieressä, mutta
Patersonissa oleva baseball-pelaajan näköispatsas on parempi. Sen sijaan Jyväskylässä ei luultavasti ole ketään, jonka nimi olisi Jyväskylä.
kari.naskinen@gmail.com
Tv 1:n Ykkösaamussa Esko Aho sanoi,
että tiedotusvälineet ovat liimautuneet lähelle sosiaalista mediaa.
Maanpuolustuskurssin avajaisissa marraskuussa Sauli Niinistö sanoi, että Suomessa kilvoitellaan nykyisin sankaruudesta
sillä, kuka kovimmin sanoo Venäjästä.
Nämä kaksi lausuntoa muodostavat hyvän yhteenvedon siitä, mistä suomalaisen
tiedonvälityksen populismissa tällä hetkellä mennään. Viime kuukausina ja
päivinä on kovinta kilpailua käyty siitä, kuka halveksii eniten Donald Trumpia.
Arvostettujen sanomalehtienkin journalismi on Donald Trumpia ja Vladimir Putinia koskien ollut ala-arvoista.
Isoja otsikoita ja juttuja tehdään esimerkiksi, kun löydetään ulkomailta joku ”yhteiskunnallinen
keskustelija” tai jonkin pienen oppositioryhmittymän tuntematon nokkamies julistamaan
”totuuksia” presidenteistä. Sama jos New York Times tekisi ison jutun Sebastian Tynkkysestä tai Jari Tervosta suomalaisena Venäjä-asiantuntijana,
tai jos Washington Post vetäisi poliittisille sivuilleen kissankokoisin
otsikoin tunnetun skandinaavisen ajattelijan Jari Sarasvuon, joka lukisi madonluvut Trumpille.
Tyypillistä oli, kun Yleisradion pääuutislähetys ja Helsingin Sanomat analysoivat
Trumpin virkaanastujaispuhetta. Kuten lääkäri, entinen kansanedustaja Pirkko Turpeinen-Saari (SKDL, Deva) kirjoittaa,
ne jättivät kokonaan huomiotta Trumpin puheen ulkopolitiikkaa koskevat kohdat: ”Trump
sanoi kahteen otteeseen, että Yhdysvallat ei tule puuttumaan muiden maiden
sisäisiin asioihin. Ei siis pyri vallanvaihdoksiin, jotka vuosikymmenten ajan
ovat aiheuttaneet miljoonien ihmisten kuoleman eri puolilla maapalloa.”
Barack Obama kieltämättä puhui
kauniimmin, mutta hänen aikanaan USA kävi sotia seitsemässä maassa.
Nyt täytyy tietenkin vain toivoa, että Trump siirtää vaali- ja virkaanastujaispuheensa
käytäntöön.
Rauha on tärkein asia maailmassa. Jos Trump ja Putin pääsevät
aserajoitusneuvotteluissa eteenpäin ja pyrkivät ensisijaisesti
terrorismintorjuntaan, pitää olla pelkästään tyytyväisiä.
kari.naskinen@gmail.com
Pappi Kai Sadinmaa kirjoittaa
Filmihullun uusimmassa numerossa (6/2016) Friedrich
Nietzschestä, joka kirjoitti, että kristinusko on voimattomien kaunaa,
katkeruutta ja kostonhimoa. Ranskalaisessa elokuvassa Viattomat edustaa äärimmäistä kristillisyyttä nunnaluostarin
abbedissa, joka ei voi hyväksyä eikä antaa anteeksi sitä, että talvella 1945
neuvostosotilaat olivat Puolaan rynnätessään raiskanneet nunnia.
Anteeksiantamattomuus kohdistuu marras-joulukuussa 1945 nimenomaan nunniin,
jotka siis ovat rikkoneet siveysvalansa.
Abbedissa rukoilee ja rukoilee: ”Minä olen Ristin valinnut, se on raskas
kantaa, anna minulle voimaa kantaa Risti” tms. Mutta mikään ei auta. Nunnat
synnyttävät ja abbedissan kirjat ovat sekaisin. Tilannetta pahentaa, että yksi
nunnista karkaa luostarista ja käy pyytämässä apua Ranskan Punaisen Ristin
sairaalasta.
Avustustyöntekijänä sairaalassa toimiva Mathilde lähtee apuun salaa, eikä
avunannosta saa kertoa kenellekään. Eikä ole helppoa hänelläkään, sillä nunnat
eivät siveyslupauksensa perusteella saa paljastaa ruumitaan kenellekään.
Ranskalaisen Anne Fontainen elokuva
kuvaa tuskaisen tarkasti tilannetta, jossa abbedissa jatkaa raiskausväkivaltaa
henkisellä väkivallalla. Jumala tietenkin pysyy taaskin hiljaa, joten
tilanteita on ratkottava omin voimin. Kristillinen viattomuus on nunnilta
mennyt pakotettuna, mutta se ei auta, kun asioita tarkastellaan vihaisen
Jumalan (?) edustajana maanpäällä olevan luostarihirmun silmin. Synti on syntiä, eikä lieventäviä asianhaaroja hyväksytä.
Anne Fontaine muistetaan parhaiten elokuvasta Coco ennen Chanelia (2009), jossa nimihenkilöä esittää suloinen Audrey Tatou. Nyt Puolassa ei ole muuta
suloista kuin syntyvät vauvat, mutta abbedissa risti kaulassaan tekee kaikkensa
synkkyyden palauttamiseksi noihin herkkiin hetkiin.
Hyvän elokuvan kruunaa kuvaaja Caroline
Champetier, joka käyttää vain vaimennettuja värejä, harmaata, mustaa,
valkoista, ruskeaa, hämärää vihreää. Ainoa kirkkaampi väri on punainen risti
sairaalan pakettiauton kyljessä. Eikä ole ensimmäinen kerta, kun Champetier on
tällä asialla: hän kuvasi myös Xavier
Beauvoisin tätäkin paremman ja yhtä synkän luostarielokuvan Jumalista ja ihmisistä (2010).
kari.naskinen@gmail.com
Yle Teema -kanavalla esitettiin viime torstaina suomalais-neuvostoliittolainen
elokuva Sampo (1959). Tänä torstaina
on vuorossa toinen fantasiaelokuva Valkoinen
peura (1952), joka on yksi kaikkien aikojen suurimpia suomalaismenestyksiä
kansainvälisesti: palkinnot Cannesissa, Karlovy Varyssa ja Golden Globe
-kilpailussa. Jussi-palkintoja elokuva sai kolme. Vuonna 1957 esitettiin
Kööpenhaminan kuninkaallisessa teatterissa baletti Kuupeura, jonka juoni perustui vapaasti Valkoiseen peuraan. Ranskassa puolestaan ilmestyi samaan
alkuperäislähteeseen perustunut romaani jopa samalla nimellä. Elokuvan
ohjanneen Erik Blombergin jälkeen
vasta Aki Kaurismäki on yltänyt
vähintään samanlaiseen kansainväliseen menestykseen.
Erik Blomberg (1913 - 1996) piti itseään enemmän kuvaajana, missä
ominaisuudessa hän oli ennen Valkoista
peuraa toiminut jo vuodesta 1936. Ruotsissakin hän toimi kuvaajana 1946-47,
mutta ei voinut jatkaa pitempään, koska studiotyöläisten liiton painostuksesta
hänen työlupaansa ei uusittu. Blomberg oli saanut lehtiarvosteluissa pelkkiä
kehuja, ja alan ruotsalaiset ammattilaiset uhkasivat lakolla, jos Blomberg
kiinnitettäisiin uuteen elokuvaan.
Valkoinen peuran Blomberg myös
kuvasi, ja ohjaustyönä se oli hänen ensimmäisensä, eikä hän senkään jälkeen
ohjannut kuin neljä pitkää elokuvaa. Myöhemmin Blomberg teki erilaisia
lyhytelokuvia ja siirtyi 1965 television puolelle.
Valkoinen peura oli myös taitekohta,
sillä sen tuotantoyhtiö Junior-Filmi Oy teki konkurssin ja Blomberg siirtyi
tekemään elokuvia Kansan elokuva Oy:lle, jonka omistivat sosiaalidemokraattiset
järjestöt. Nimi muutettiin myöhemmin Allotria-Filmi Oy:ksi, joka sekin meni
vararikkoon 1961.
Kun Matti Kassilan, Aarne Tarkaksen
ja Osmo Harkimon perustaman
Junior-Filmin konkurssihuutokauppa pidettiin, osti Risto Orkon Suomi-Filmi Oy
Valkoisen peuran. Blombergilla oli elokuvasta 48 prosentin tuotanto-osuus,
mutta hän ei jaksanut ruveta käymään oikeutta saatavistaan. Sakari Toiviainen kirjoittaa
Blomberg-kirjassaan (Suomen elokuva-arkisto, 1983), että ”saatuaan Valkoisen peuran omaisuudekseen Orko
liitti sen alkuun Suomi-Filmin merkin ja omi kaappiinsa Golden Globe
-palkinnon”.
Valkoisen peuran käsikirjoituksen Blomberg
teki yhdessä vaimonsa Mirjami Kuosmasen
kanssa, ja Kuosmanen näytteli myös pääosan. Mirjami Kuosmanen oli suosittu
näyttelijä, vaikka hänellä ei kovin pitkää rooliluetteloa olekaan. Äskettäin
hänet nähtiin televisiossa Kustaavana Edvin
Laineen Niskavuoren Hetassa (1952).
Valkoinen peura on esitetty
televisiossa jo monta kertaa, mutta nyt siitä nähdään ensimmäisen kerran uusi
restauroitu teräväpiirtokopio.
TARU NOIDAN
VAARALLISESTA RAKKAUDESTA
Elokuva tapahtuu Lapissa, jossa Pirita muuttuu peuraksi. Autenttisessa
saamelaisessa perinteessä tosin noidat ovat miehiä, mutta se on sivuseikka.
Kysymyksessä on noituudesta kertova taru, jossa Pirita alkaa käyttää
taikavoimaansa tuhoavalla tavalla. Pirita on kirottu
lapsesta saakka, kuten käy ilmi heti elokuvan alussa. Kun Pirita syntyy,
kuullaan elokuvan sisällön määrittävä joiku, jonka esittää sopraano Tii Niemelä:
”Pieni piika, Lapin lapsi
syntynyt oli hangelle
Kasvoi tyttö, heinäkenkä
niin kuin nuori vaadin.
Ei tiennyt isänsä kodossa
miehelähän mennessänsä
Että oli noita synnyltänsä
vatsassaan paha valta.”
Pirita saa miehekseen Aslakin, mutta miehen viipyessä porolaitumilla viikkoja,
menee Pirita täydenkuun synnyttämässä levottomuudessa ja seksuaalisessa
kaipuussaan shamaanin juttusille. Lapin noita juottaa hänelle taikajuoman,
mutta väärän uhrin vuoksi Pirita muuttuu kuutamolla valkoiseksi peuraksi.
Noiduttu Pirita ei hallitse voimiaan, vaan tuhoaa peurana useita miehiä.
Jos tällainen elokuva tehtäisiin nyt, se olisi konkreettisestikin
väkivaltainen. Blombergin käsittelyssä tarina muodonmuutoksesta ja sen
aiheuttamasta pahuudesta käsitellään symbolistisesti. Tapahtumat tulevat
kuitenkin katsojille täysin selviksi leikkauksen ja Einar Englundin musiikin avulla.
Käynti shamaanin luona
on kohtalokas. Shamaani valmistaa lemmenjuoman ja lausuu loitsun. Siinä Piritaa
käsketään uhraamaan ensimmäisen kohtaamansa olennon Suurelle Seidalle, ja näin
syntyy taika, minkä ansiosta jokainen mies ihastuu Piritaan. Naisen
epäonnekseen ensimmäinen olento on valkoinen vasa, jonka Aslak on päästänyt
vapaaksi. Pirita kuitenkin noudattaa shamaanin käskyä, ja käy niin, että
jokaisen täydenkuun aikana Pirita saa noidan voimat ja muuttuu miehiä
tuhoavaksi valkoiseksi villipeuraksi.
Mutta mikä tuo noita-Pirita oikein on, telaketjufeministi vai mikä? Sakari
Toiviainen: ”Valkoista peuraa voidaan
lähestyä myös tarun piilevää seksuaalista luonnetta korostavan tulkinnan
kautta. Kyseessä olisi tällöin eroottisesti tyydyttämättömän naisen halu, joka
saa ilmiasukseen miehiä vikittelevän ja miesten takaa-ajaman valkoisen peuran
hahmon.”
Pirita on ”liian” kaunis, miehiä puoleensa vetävä. Ei saisi olla. Tuollaisesta
ei voi olla muuta seurausta kuin kuolema, synnin palkka.
kari.naskinen@gmail.com
1. Henri
Kontinen, tennis (kuvassa)
2. Joonas Jähi, keilailu
3. Patrik
Laine, jääkiekkoilu
4. Eero
Remes, enduromoottoripyöräily
5. Sami
Haapakoski, pesäpalloilu
6. Peetu
Piiroinen, lumilautailu
7. Pekka
Päivärinta – Kirsi Kainulainen,
sivuvaunumoottoripyöräily
8. Juhani
Tonteri, keilailu
9. Jouni
Tähti, biljardi
10. Olli Määttä, jääkiekkoilu
Urheilutoimittajain liiton kohta julkistettavan listan kärkipäässä ovat
luultavasti myös ampumahiihtäjä Kaisa Mäkäräinen,
nyrkkeilijä Mira Potkonen ja
vammaisurheilija Leo-Pekka Tähti.
Omalla listallani ei ampumahiihtäjiä ole, koska idealistisena pasifistina en
pidä aseiden kanssa urheilemisesta. Naisten nyrkkeileminen on muuten vain
vastenmielistä. Leo-Pekka Tähti taas on vain 1/16 EM-kultamitalisti, sillä
ESS:n toimittaja Markus Hoikkala
kirjoitti viime vuoden lopulla, että Tähden harrastamassa lajissa jaetaan
mitalit 16:ssa eri sarjassa. Ei Henri Kontinenkaan olisi listallani ykkösenä, jos vastaavanlaisiin saavutuksiin olisi yltänyt 15 muuta pelaajaa tavalla tai toisella jaoteltuina.
kari.naskinen@gmail.com
Raskaana Astrid saa tietää, että hän on saamassa Downin oireyhtymää sairastavan
lapsen. Saksalaisen elokuvan nimi 24
viikkoa viittaa siihen, että tällaisissa erikoistapauksissa voidaan tehdä
abortti vielä 24 viikkoa raskauden alkamisesta, ainakin Saksassa. Elokuva
kertoo Astridin ja hänen miehensä ankarasta pohdinnasta tiedon saamisen
jälkeen.
Tilannetta vaikeuttaa lisäksi se, että Astrid on tunnettu stand up -koomikko,
ja asian tulo julkisuuteen kasaa paineita. Tunti ja 40 minuuttia tätä
vatkaamista elokuvassa on kuitenkin liikaa, elokuva on tylsä. Aihe on vakava,
mutta se ei kestä elokuvallista tarkastelua. Anne Zohra Berrachedin ohjaaman elokuvan pitkäveteisyys on jotain
muuta luultavasti vain sellaisille katsojille, joilla on henkilökohtaista
kosketuspintaa kehitysvammaisiin lapsiin tavalla tai toisella.
Elokuvalle ei ole eduksi sekään, että ainakin minä osasin ennakoida jokaisen
tulossa olevan tilannekäänteen aivan oikein. Ainoa hyvä puoli on, että
elokuvassa ei oteta abortin suhteen kantaa suuntaan eikä toiseen.
Sen sijaan siitä ei tule lisäpisteitä, että elokuvasta on haluttu tehdä myös
nykyaikainen, joten siihen on sijoitettu myös seksiä: alastomia naisia
suihkussa odottavien naisten uimahallivuoron jälkeen ja nussimistakin – koska iso
maha on tiellä, niin takaapäin.
kari.naskinen@gmail.com
Jos jääkiekossa haluttaisiin päästä eroon nyrkkitappeluista ja muusta
sääntöjenvastaisesta väkivallasta, se olisi hyvin yksinkertaista: jokaisesta
tappelusta määrättäisiin automaattisesti 15-20 ottelun pelikielto, pelaajilta
vastaava osuus palkasta pois ja ne rahat jääkiekkoyhtiöiden pitäisi lahjoittaa johonkin
hyväntekeväisyyteen. Tällaiseen ei kuitenkaan mennä, koska jääkiekkobisnes haluaa
säilyttää väkivallan osana lajia.
Jokin aika sitten Leo Komarov taputti
NHL:ssä vastustajajoukkueen pelaajaa kevyesti olkapäälle tehtyään maalin. Tästä
nousi iso puheenaihe, koska moinen taputtelu katsottiin epäurheilijamaiseksi
teoksi. Jäähyrangaistusta siitä ei pystytty antamaan, mutta Komarov sai haukut
kauttaaltaan.
Jalkapallossa ongelmat ovat katsomossa, jääkiekossa kentällä. Molemmissa
lajeissa on kyseenalaista viedä lapsia katsomaan pelejä.
Jalkapallossa yritetään monin keinoin kitkeä katsomoväkivalta pois, mutta
jääkiekkoon katsotaan nyrkkitappeluiden kuuluvan. Annetaanhan niistä
muodollisia jäähyjä ja pieniä pelikieltojakin, mutta ei puhettakaan, että
väkivalta kokonaan haluttaisiin pois.
Olen seurannut aktiivisesti jääkiekkoa yli 50 vuotta, ja varsinkin viimeisten parin
vuosikymmenen aikana väkivallasta on Suomessa tullut lajiin näkyvästi kuuluva
osa. NHL:ssä kehitys on ollut päinvastainen, eivätkä yleisömäärät ole siellä
vähentyneet. Suomalainen ja eurooppalainen jääkiekko ovat jääneet jälkeen siitä
kehityksestä, mitä Pohjois-Amerikassa on tehty sen hyväksi. SM-liiga näkee
jääkiekon väkivaltaviihteenä ja uskoo sen vetävän yleisöä. Olisi syytä vaihtaa
strategiaa, josko se osaltaan auttaisi muuttamaan suuntaa alentuneissa
yleisömäärissä.
kari.naskinen@gmail.com
Englantilaisen Mica Levin musiikki
on Jacqueline Kennedyä käsittelevässä
elokuvassa Jackie niin täydellisen
onnistunutta ja kuvaukseen saumattomasti istuvaa, että tämän mestarillisen
kokonaisuuden takia menen pikaisesti katsomaan elokuvan uudestaan. Musiikin ja tapahtumien
yhteensovittamisen on vastaavanlaisella täydellisyydellä tavoittanut viime
vuosikymmeninä vain Terrence Malick.
Levi sävelsi musiikin myös elokuvaan Under
the Skin (2013), mutta sitä ei kai ole Suomessa nähty.
Musiikilla on toisellakin tavalla kertomusta tukeva merkitys. Paljastuu, että John F. Kennedy oli usein iltaisin
pannut soimaan Camelot-musikaalin
(1960) loppulaulun, ja presidentin kuoleman jälkeen sitä kuuntelee Jackie, joka
hokee, että ”ei ole enää Camelotia, ei tule uutta Camelotia”.
Camelot on myytti, se oli keskiaikaisen kuningas Arthurin linna
Pohjois-Englannissa lähellä Yorkia. Se oli tarunhohtoinen paikka, jossa
Arthurin pyöreän pöydän oikeamieliset ritarit kokoontuivat parantamaan maailmaa. Kennedyn
lyhyen presidenttikauden aikana hänen ”hovistaan” alkoivat jotkut käyttää
Camelot-nimitystä, ja ainakin First Lady on ollut asetelmasta innoissaan. ”Ihmiset
pitävät saduista”, sanoo Jackie, ja jonkinlaisena tosielämän satuna hän
elämäänsä JFK:n kanssa piti ja maailmalle tarjoili.
Arthur meni naimisiin kuningas Leondegrancen tyttären Guineveren kanssa. Kun
Arthur kuoli, meni Guinevere nunnaluostariin. Jackie sen sijaan ei siirtynyt
syrjään. Chileläisen Pablo Larraininin
elokuvassa kuvataan hyvin sitä, miten Jackie suuren surunsa keskellä muisti
kuitenkin koko ajan itsensä. ”Miten ihmiset minut nyt näkevät”, sanoo Jackie.
Ainakin Aristoteles Onassis näki sen verran hyvin, että meni Jackien kanssa
naimisiin viisi vuotta JFK:n kuoleman jälkeen.
Kun Jackie on Arlingtonin hautausmaalla Robert
Kennedyn kanssa katsomassa, mihin kohtaan JFK:n hauta sijoitetaan, kysyy
Robert, haluaisiko Jackie puhua papin kanssa, eikä tarkoita hautapaikkaa,
Jackie vastaa: ”En. Haluan puhua medialle.”
Elokuvan runkona on perusteellinen haastattelu, jonka Jackie halusi viikon
sisällä miehensä kuolemasta antaa Life-lehden toimittajalle Theodore H. Whitelle. Tätä haastattelua
kuvataan elokuvassa ja aina välillä leikataan niihin tapahtumiin, joista Jackie
kertoi. Hän puhui toimittajalle myös sellaisia asioita, jotka hän kuitenkin
kielsi panemasta juttuun. Nyt herää kysymys, onko elokuvaan saatu näitä Jackien
”sensuroimiakin” kohtia.
Se joka tapauksessa tulee selväksi, että Jackie piti puolisoaan ylivertaisena
presidenttinä. Hautajaisetkin oli järjestettävä saman kaavan mukaan kuin olivat
olleet Abraham Lincolnilla. Toimittaja
hieman epäilee Jackien rakentamaa asetelmaa sanoessaan, että Lincoln sentään
lopetti sisällissodan, mutta Kennedy ei nujertanut edes kommunismia ja Vietnamin
sotakin jäi ratkaisematta. Jackie oli hiljaa.
Kaikkia Jackien mielenliikkeitä ei tietenkään pidä ottaa kirjaimellisen
vakavasti, sillä tilanne oli karmea. Kymmenen vuotta kestänyt avioliitto loppui
kuolemaan vain vajaat kolme vuotta JFK:n presidentiksi tulon jälkeen. Miehensä
verinen pää sylissään Jackie oli istunut auton takapenkillä. Se kuitenkin jäi
Jackien henkilöhistoriaan, että hän oli itsekeskeinen ihminen, jolle Camelotin
menetys oli katastrofi.
Natalie Portman Jackiena on loistava.
Natalie Portman on tämän elokuvan myötä noussut söpöstä filmitähdestä
elokuvanäyttelijäksi. Hän tekee roolistaan syvän ja moniulotteisen, siinä
tulevat esille Jackien narsistisen puolen lisäksi myös se suuri aito suru, mikä
osaltaan panee päätä sekaisin ja mikä sitten tulee ilmi kummallisina
kommentteina. Henkilöohjaus Natalie Portmanin kohdalla on ollut mestarillista.
Elokuva on surullinen, mutta ei makeileva, eikä surulla ”herkutteleva”. En
huomannut, että elokuvateatterin katsojista kukaan olisi tarvinnut nenäliinaa.
kari.naskinen@gmail.com
Suomalaisista kevyenmusiikin laulajista on kaikkien aikojen
ylivoimainen ykkönen Olavi Virta. Hänelle ilmestyi 1950-60-lukujen vaihteessa
kilpailijaksi kahdeksan vuotta nuorempi Juha Eirto, mutta kun Juha Eirto
1950-luvun puolivälissä siirtyi laulamaan Kansallisoopperan kuoroon, vähenivät
iskelmälevytykset ja loppuivat myöhemmin kokonaan, ja vertailu Olavi Virtaan
jäi keskeen. Tamperelainen Salix-yhtiö on nyt yli kymmenen vuoden ajan
julkaissut cd-levyinä sellaisia vanhoja iskelmiä, joita ei aiemmin ole tässä
formaatissa levytetty, ja uusimmalla levyllä on Juha Eirton esityksiä vuosilta
1954-62. Tämä on jo toinen Salixin Eirto-levy.
Juha Eirto (1934 - 2011) oli nytkin kuunneltuna varsin lähellä sitä
äänimaailmaa ja musikaalisuutta, mikä ymmärrettävästi teki hänestä
vertailukohdan Olavi Virtaan. Levyillä on muutamia samoja kappaleita, joita
Olavi Virtakin lauloi, ja hyvin samankaltaisia tulkinnat ovat.
Salix-yhtiössä aiemmin mukana ollut lahtelainen Hannu Saarinen tapasi
Juha Eirton, kun oli tekeillä ensimmäinen tämän lauluja käsittelevä cd vuonna
2010. Levyn esittelyvihkosessa Saarinen kirjoittaa, että Juha lähetettiin 1944
kahdeksi kuukaudeksi sotalapseksi Ruotsiin, jonne palasi 1948, jolloin pääsi
näkemään ja kuulemaan myös Jussi Björlingin esityksen. Se teki häneen
niin ison vaikutuksen, että päätti pyrkiä oopperalaulajaksi. Niin alkoi uran
luominen, jossa opettajina toimivat Ruotsissa Adelaida von Skilondz sekä
Suomessa Jorma Huttunen, Matti Lehtinen, Aulikki Rautavaara ja Usko
Viitanen. Ruotsissa Juha Eirto kävi kokemassa Björlingin laulutaidetta
vielä 1953 ja 1957.
Kotona ei Juha Eirto ottanut laulunopetusta, vaikka olisi ehkä ollut
mahdollistakin, sillä isä Erkki Eirto lauloi Kansallisoopperassa
1931-54. Erkki Eirto lauloi mm. Erkki Melartinin
Ainossa 1935, joka
26.5.2017 esitetään Kansallisoopperassa konserttiversiona. Erkki Eirtokin
levytti myös iskelmiä, mm. Mustasukkaisuutta
ensimmäisenä suomenkielisenä versiona, Ilta
Kannaksella ja Vartiossa. Juhan
äiti oli balettitanssija Liisa Eirto.
Juha Eirto voitti Pohjoismaiden
nuorten laulajien iskelmämestaruuden 1954, ja kun Toivo Kärki samana
vuonna sattui kuulemaan 19-vuotiaan nuorukaisen komeaa ääntä, tuli kutsu
koelauluun. Se onnistui erinomaisesti ja Fazer levytti kappaleet Oi Ritva ja Yö Viipurissa.
Toivo Kärki kuuli sattumalta Juhan lauleskelevan, kun Kärki oli Suomen
Filmiteollisuudessa elokuvamusiikkiasioiden takia. Helsinkiläinen Juha Eirto
taas oli filmiyhtiössä töissä. Sittemmin Juha tuli muutenkin esille
varastohyllyjen välistä päästessään mukaan muutamiin elokuviin, mm. Majuri maantiellä ja Minä soitan sulle illalla.
Jussi Björlingin jättämä jälki kuitenkin pysyi. Työpaikaksi tuli
Kansallisooppera, ja 1959 hän piti klassisen laulumusiikin ensikonserttinsa.
Oopperassa hän sai ensimmäisen solistiroolinsa 1957 Charles Gounoudin Faustissa, jossa pääroolit olivat Veijo
Varpiolla ja Hannu Heikkilällä; johtajana toimi Jussi Jalas.
Todelliseksi tähdeksi ei Juha Eirto lyyrisellä baritonillaan oopperassa
kuitenkaan tullut. Solistiroolit jäivät Faustin
Valentinin jälkeen melko pieniksi, mutta kyllä hän joka tapauksessa noin 180
esityksessä lauloi, viimeiseksi Beethovenin Fideliossa 1983.
En ole päässyt selvyyteen, mistä kiikasti. Salixin uusimman levyn
esittelyvihkosessa sisko Ritva Eskola ja serkku Ari Salin sanovat
lyhyesti: Juha oli kiltti ja sopeutuvainen, jopa niin, että saattoi usein
joutua muiden ”tallaamaksi”. Tämä heijastui sekä yksityiselämään että työhön
laulajana. Iskelmiä Juha Eirto lauloi vuoden 1962 jälkeen levylle vain neljä.
Joissakin yksityistilaisuuksissa hän lauloi, sitten nekin loppuivat kokonaan ja
alkoi ”pitkä, vuosia kestänyt ylämäki”.
Hannu Saariselle laulaja kertoi, että omista levytyksistään hän piti eniten Tiikerihaista (1955) ja Venezuelasta (1959). Toivo Kärkeä Juha
Eirto muisteli erityisellä lämmöllä. Kärki laulatti hänellä mieluiten tangoja,
mutta Juha itse esitti mieluusti erityyppisiä iskelmiä laidasta laitaan.
Juhalle Kärki sävelsi ainakin laulut Se
ilta oli eilen, Tango suviyössä soi ja Onnen
maa.
Salixin levysarjassa Juha Eirton uusin levy on jo numero 42. Tätä ennen
levylistalta löytyvät mm. A. Aimo, Eino Grön, Laila Halme, Erkki
Junkkarinen, Matti Jurva, Mikko Järvinen, Kalevi Korpi, Eugen ja Georg
Malmsten, Maynie Siren, Henry Theel, Arvi Tikkala, Veikko Tuomi, Annikki Tähti ja
Reijo Viita.
Löytyisiköhän vielä kuopiolaisen Jorma Lyytisen (1937 - 1966) lauluja
Salix-levylle? Lyytinen oli samoihin aikoihin Juha Eirton kanssa nousemassa
kovaan huutoon, mutta hän kuoli nuorena kaasumyrkytykseen asunnossaan
Helsingissä.
kari.naskinen@gmail.com
Nyrkkeily on niin dramaattinen laji, että siitä on tehty luultavasti enemmän
elokuvia kuin mistään muusta urheilulajista. Maailmanmestari Vinny Pazienzasta kertova Bleed for This päättyy otteluun Roberto Durania vastaan ja viikon
kuluttua ilmestyy dvd-elokuva Duranista.
Pazienza (nyrkkeilijänimi Vinny Paz) nyrkkeili ammattilaisena 1983 - 2004 ja
voitti mestaruudet kahdessa eri painoluokassa. Duran oli tätäkin kovempi:
voitti maailmanmestaruudet neljässä eri luokassa. Pazin tapauksesta teki
elokuvan arvoisen kuitenkin erityisesti se, että hän loukkaantui vakavasti,
mutta palasi nyrkkeilykehään yhtä vahvana. Pazin yksi niskanikama murtui
autokolarissa (ei ajanut itse) ja lääkärit olivat sitä mieltä, että hän ei ehkä
koskaan enää edes pysty kävelemään.
Ben Youngrerin elokuva Pazin taistelusta
tuon hurjan tilanteen jälkeen on erinomainen. Nyrkkeilijä ei luovuta, hänen
koko elämänsä on nyrkkeily, eikä hän suostu antamaan luovutusvoittoa. Lääkäreiden,
isän, valmentajan ja managerin mielestä 29-vuotiaan Pazin ei kannata ottaa sitä
riskiä, että niska ei enää kestä nyrkkeilyä. Paz ei kuitenkaan usko, vaan alkaa
isältään salaa kuntouttaa itseään.
Pazin pään ympärille pannaan sairaalassa halorengas, ikävännäköinen
rautahäkkyrä, joka ruuvataan kiinni pääkalloon. Se kiinnitetään vartaloon niin,
ettei niska pääse yhtään liikkumaan. Tämän jutun kuvassa on oikea Vinny Paz. Kolmen
kuukauden jälkeen tukirakennelma poistetaan ja 13 kuukauden jälkeen onnettomuudesta
Paz palaa kehään.
Elokuvassa varsinkin nuo sairaala- ja kuntoutusvaiheet ovat niin rajua katsottavaa,
että tekee pahaa. Tämä aiheutuu varsinkin siitä, että tietää kaiken tapahtuneen
oikeastikin näin. Minäkin jouduin muutaman kerran helpottamaan oloani
teatterissa ajattelemalla, että ei hätää, Paz elää edelleen ja voi hyvin nyt
54-vuotiaana.
Aivan realistinen elokuva ei silti ole. Siinä Paz kohtaa hallitsevan
maailmanmestarin Duranin heti ensimmäiseksi paluuottelussaan, mutta
todellisuudessa Paz otteli ennen sitä viisi kevyempää ottelua ja kohtasi
Duranin vasta 2,5 vuotta kehään palaamisensa jälkeen.
Pazia näyttelee hienosta rumpalielokuvasta Whiplasista
(2014) tuttu Miles Teller, jonka
suoritus on taas aivan loistava. Teller kuvaa ankaran kohtalon uhriksi
joutunutta urheilijaa niin hyvin, että katsoja panee kaikkensa siirtääkseen
sympatiaansa valkokankaalle. Yhtä erinomaisia ovat valmentaja Aaron Eckhard ja isä Clarán Hinds.
Elokuvasta näkee, että amerikkalaiset nyrkkeilijät eivät harmikseen tunne
saunaa laihdustuskeinona. Hymyilevä mies Olli
Mäki hikoili saunassa paksu pipo päässään, mutta Paz polki kuntopyörää sellofaaniin
käärittynä.
Nyrkkeilyelokuvien yksi ongelma on, että niissä käytävät ottelut eivät ole
realistisia. Ne antavat väärän kuvan, sillä nyrkkeilyottelu ei ole pelkkää päähän
iskemistä. Joskus ottelut ovat näennäisesti hyvinkin tylsiä, kun ne etenevät
erä erältä pelkkänä nuhjauksena ja väistelynä. Tämä virhe toistuu myös
Paz-elokuvassa.
Saa nähdä, millainen on 16.1.2017 julkaistava Duran-elokuva Hands of Stone, joka sai Cannesissa 2016
varsin hyvän vastaanoton. Elokuvan on ohjannut Jonathan Jakubowicz, Durania esittää Edgar Ramirez ja hänen valmentajaansa Robert De Niro.
kari.naskinen@gmail.com
Talvivaarasta ja Juha Sipilästä
huolimatta Suomi kuuluu siihen maailman kärkiluokkaan, missä korruptiota on
vähiten. Rakenteellista korruptiota kyllä on ja hyvä veli -systeemi toimii,
mutta ne eivät ole niin räikeää kuin varsinkin kehittymättömimmissä maissa.
Romanialainen elokuva Valmistujaiset
kertoo havainnollisesti, mistä on kysymys silloin, kun yhteiskunta toimii
näissä suhteissa väärin.
Christian Mungiun elokuvassa pitää
lahjontaan turvautua aina, kun asiat eivät luista toivotulla tavalla. Olkoon
kysymyksessä leikkausjono tai lasten todistusten arvosanat, niihin pystyy
helposti vaikuttamaan, kun on suhteita tai rahaa. Eikä aina tarvitse rahankaan
liikkua, jos kysymyksessä ovat ihmiset, jotka myöhemmin voivat tehdä
vastaavanlaisia vastapalveluksia.
Elokuvassa perheen isä katuu sitä, että palasivat Romaniaan kommunismin
vaihduttua kapitalismiksi. Mikään ei ole muuttunut, samaa paskaa erivärisessä
paketissa.
Christian Mungiu (s. 1968) on viimeisten kymmenen vuoden aikana noussut yhdeksi
niistä ohjaajista, joiden elokuvia kannattaa mennä katsomaan, vaikka elokuvasta
ei muuta tietoa olisikaan kuin Mungiun nimi. Hänen Suomessa nähdyt elokuvansa
ovat kaikki ehdottomia huippuja: 4
päivää, 3 viikkoa ja 2 päivää (2007), Tarinoita
kulta-ajalta (2009) sekä Yli vuorten
(2012). Mungiu ei nytkään julista, vaan kuvaa arkisesti tapahtumia, katsoja
tekee johtopäätökset.
Myös asiat ovat arkipäiväisiä. Keskeinen asia lahjonta on upotettu niihin
tavallisiin tapahtumiin, joiden kanssa ihmiset joskus joutuvat tekemisiin.
Perheen isällä on rakastajatar, yksin asuva mummo on hankalasti sairas, tytär
joutuu raiskausyrityksen kohteeksi hankalasti juuri ennen ratkaisevia kokeita
lukiossa ja tyttären poikaystävä ei oikein miellytä isää. Isä on lääkäri Clujin
kaupungissa, ja sitten tulee eteen tilanne, jossa hieman tarvittaisiin apua…
Kohteliaasti apua pyydetään, rahaa ei käytetä, mutta yhtenä päivänä vyyhti
alkaa kaatua päälle. Syyttäjäviranomaiset näyttäytyvät rehellisen asioidenhoidon
edustajiksi, mutta pienistä merkeistä näkyy, että heidänkin kanssaan voi tulla
toimeen, jos toimeen tartutaan.
Tarvittaisiin vähintään Toni Erdman konsultoimaan Clujin asioita, mutta hän on muutaman sadan kilometrin päässä Bukarestissa.
Taitava elokuva, joka on tehty kuin elokuvat parhaimmillaan. Ei 2000-luvun
sähäkkää leikkausta, eikä muutakaan vaahtoamista. Asioiden annetaan tapahtua ja
kamera vain seuraa hillityn staattisesti sivusta. Elokuva päättyy tytön
valmistujaisiin, mutta mikään ei EU-Romaniassa valmistu kuntoon.
Sitä en vain ymmärtänyt, miksi autojen tuulilasinpyyhkimet nostettiin yöksi
ylös, sillä eivät ne keskellä kesää Romaniassa tuulilasiin kiinni jäädy.
kari.naskinen@gmail.com
Ines on nuori saksalainen uranainen, joka toimii ulkoistamis- ja
saneerauskonsulttina Bukarestissa. Kun hänen isänsä tulee käymään hänen
luonaan, tilanne on kauhea – ”elämäni pahin viikonvaihde”, sanoo Ines
naistuttavilleen. Ineksen elämänrytmiin on tullut kaamea lommo, kun pitää ottaa
huomioon toinenkin ihminen muuten kuin bisnesasioissa. Isä on ollut jo pitkään
huolestunut tyttärensä elämästä. Yhteydenpitoa ei paljon ole, ja isä vitsaileekin,
että hän on ottanut itselleen sijaistyttären.
Saksalaisen Maren Aden (s. 1976)
elokuva Isäni Toni Erdman kuvaa
tarkkanäköisesti sitä elämäntapaa, mihin Ines ja hänen kaltaisensa ihmiset ovat
ajautuneet. Elämää työn ulkopuolella ei juuri ole, ympäri vuorokauden on oltava
sidoksissa työhön, jossa pitävät kiinni netti ja puhelin, oltakoon sitten
kotona tai matkalla kotiin. Joka hetki on oltava tavoitettavissa. Joskus
sentään on jokin näennäinen irtautumisilta ravintolassa, jossa kuitenkin
tavataan muita ihmisiä työasioihin liittyen, ja irtautumista tehostetaan
kevyesti huumeilla. Vain kevyesti, koska mitään ei voi enemmälti riskeerata.
Elokuva on komedia, mutta se ei jaksa oikein edes hymyilyttää, koska asiat ovat
vakavia. Isän ja tyttären välinen kuilu on ammottava. Tässä tilanteessa isä
päättää tehdä jotakin asian eteen. Hän muuntautuu toiseksi ihmiseksi, eläkkeellä
olevasta musiikinopettajasta Winfried Conradista tulee Toni Erdman, joka alkaa
sekaantua tyttären elämään tarkoituksella näyttää, että elämässä voisi olla
muutakin kuin työtä 24 tuntia vuorokaudessa.
Tällaisena omatekoisena elämäntapakonsulttina Toni Erdman sanoo, että elämä on
elämistä varten. Työ ei ole elämän tarkoitus, tai siitä pitää pystyä ainakin
joskus ottamaan vapaatakin. Välillä voi vaikka istua pierupussin päälle.
Vanhoista saksalaisista dekkarisarjoista tuttu Peter Simonichek tekee isänä mainion roolin. Hän on valehenkilönä
kuin jonkinlainen surullisen hahmon ritari nykymaailmassa, jossa kaikki
lasketaan minuuteissa ja rahassa. Inekselle (Sandra Hüller) isän elämänfilosofia on vaikea ymmärtää, koska se
vain sekoittaa valmiita pasmoja.
Elokuva panee katsojat ajattelemaan näitä asioita. Toni Erdman on kuin
näytelmän surullinen klovni, joka nauraa kyynelten läpi. Hyvä elokuva, mutta ei
minkään Oscar-palkinnon arvoinen. Se on lopulta kuitenkin vain yhden asian
komediallinen julistus, josta parhaiten jää mieleen Simonichekin hulvaton
roolityö. Sandra Hüller taas on niin tylsä tyyppi kuin rooli edellyttääkin.
Tässä elokuvassa on taas kerran kummallinen vajavuus, mikä koskee
suomenkielistä tekstitystä: kun Ines laulaa lapsista ja perheestä kertovan
laulun, ei tekstitystä ole. Ei tätä laulua turhanpäiten ole elokuvaan
sijoitettu. Tämä epäkohta toistuu usein elokuvissa, kun maahantuoja täällä
Suomessa ajattelee, että laulut ovat elokuvissa vain huvin vuoksi.
Isäni Toni Erdman -elokuvassa on
harvinaisia huolimattaomuusvirheitä: kaksi kertaa kuvan reunassa vilahtaa
jotakin ylimääräistä, luultavasti jonkin teknisen avustajan käsi tai jokin
väline. Kyllä tällaiset pystyy leikkausvaiheessa editoimaan pois.
PARHAAT ELOKUVAT 2016
1. Terrence Malick: Knight of Cups
2.
Juho Kuosmanen: Hymyilevä mies
3.
Aleksi Salmenperä: Jättiläinen
4. Ken
Loach: I, Daniel Blake
5. Stefano
Sollima: Suburra
6. Pedro
Almodovar:
Julieta
7. Lászlo
Nemes: Son of Saul
8. Naomi Kawase:
Kirsikkapuiden alla
9. Ethan
ja Joel Coen: Hail, Caesar
10. Maren Ade: Isäni Toni Erdman
kari.naskinen@gmail.com