skip to main |
skip to sidebar
Kaikki näkemäni elokuvat iranilaiselta ohjaajalta Ashgar Farhadilta käsittelevät miehen ja naisen keskinäistä
suhdetta. Eikä helppoa ole. Avioero on joko juuri tullut tai sitä ollaan
tekemässä tai se on ilmiselvästi edessä. Nämä kolme elokuvaa ovat Nader ja Simin: ero (2011), Menneisyys (2013) ja nyt tuoreimpana The Salesman (2016).
Heti tähän kärkeen pitää ihmetellä tämän uusimman elokuvan nimeä. Miksi
iranilaiselle elokuvalle pitää Suomessa antaa englanninkielinen nimi. ”Salesman”
tarkoittaa suomeksi myyntimiestä, ja kun elokuvan tapahtumiin liittyy
päähenkilöiden mukanaolo harrastajateatterin näytelmässä Kauppamatkustajan kuolema, niin miksei elokuvan nimi voisi olla selväsanaisesti
Kauppamatkustaja.
Avioero ei enää ole arabimaissakaan mahdottomuus, mutta ei se mikään helppokaan
asia ole. Naiset varsinkaan eivät eroa kovin yksinkertaisesti saa. Tässä
elokuvassa ei suoranaisesti puhuta avioerosta, mutta se on pinnan alla koko
ajan.
Tilanne on hankala. Nainen on joutunut seksuaalisen häirinnän kohteeksi, mutta
kun nainen on shokissa, eikä halua puhua koko asiasta, aviomiehen mielikuvitus
saa aikaan kaikenlaista. Mies ehkä epäilee, että vaimo on tullut jopa
raiskatuksi, mutta asiasta ei saa minkäänlaista tolkkua, kun noin hurjaa asiaa
ei rohkene edes ääneen sanoa eikä kysyä.
Jos nainen on raiskattu, se on muslimimaailmassa kai kuitenkin naisen syy. Vai
voisiko olla niin, että vieras mies on nähnyt naisen alasti suihkussa, vaikka
vain vahingossakin? Se jo olisi niin karmea tapaus, että hirvittää.
Näitä asioita elokuvan katsoja joutuu pohtimaan itse mielessään, koska elokuva
ei vastauksia anna. Paljon on vain asioita vinossa. Perhe-elämä on romahtanut
samalla tavalla kuin Arthur Millerin
näytelmässä, jossa kauppamatkustaja Willy Lomanin perheen elämä menee
raiteiltaan. Amerikkalaiselta unelmalta katkeavat siivet – Farhadin elokuvassa
iranilainen unelma romahtaa.
Elokuvassa avioparin (Shahab Hosseini
oik. ja Taraneh Alidoosti) elämä
risteytyy näytelmän kanssa ja välillä repliikitkin teatterin näyttämöllä
menevät sekaisin, kun etenkään mies ei pääse irti siitä riivaavasta painajaisesta,
minkä vaimolle tapahtunut asia on aiheuttanut.
Elokuva on hyvä, juoni etenee sujuvasti, ja tässä lyhyesti kuvailemani
asetelman lisäksi se on tietyllä tavalla myös jännäri, sillä asioiden oikean
laidan selville saaminen johtaa aviomiehen omaan tutkimustyöhönsä.
kari.naskinen@gmail.com
Työväenmuseo Werstaassa Tampereella avattiin näyttely ”Oman liikkeen leivissä”.
Se kertoo työväestön oman osuustoimintaliikkeen historiasta, millä on pituutta
jo reilusti yli sata vuotta. E-osuusliikkeiden suuruus on jo mennyttä kalua,
mutta jäljellä on vielä Osuuskunta Tradeka, jonka merkittävin
liiketoimintahaara on hotelli- ja ravintola-alalla toimiva Restel. Se on alan
suurin ketju Suomessa: 47 hotellia, 230 ravintolaa ja yli 5000 työntekijää.
Sata vuotta tulee tänä vuonna kuluneeksi siitä, kun edistysmieliset
osuusliikkeet erosivat SOK:sta ja perustivat keskuskaupakseen OTK:n.
Paikallisia osuuskauppoja oli tuossa vaiheessa toiminnassa 94 eri puolilla
maata, ja OTK:n perustavan kokouksen ne pitivät Helsingin uudella
ylioppilastalolla. Enimmillään osuusliikkeitä oli 129.
Kullakin osuusliikkeellä oli oma säästökassansa. Sinne pantiin korkoa kasvamaan
myös ostohyvitykset, ja tässä toiminnassa minäkin olin tehokkaasti mukana jo
varhain. Ostohyvitykset saatiin aina vuodenvaihteen jälkeen, kun oli laskettu
yhteen loppusumma talteen otetuista ostokuiteista. Minulla oli vaativa tehtävä:
keräsin kaupan lattialta muiden asiakkaiden pudottamia kuitteja, jotka
niputettiin yhteen äidin saamien omien kuittien kanssa.
Tosin osasin delegoida tuon tehtävän viisi vuotta nuoremmalle veljelleni, jos
oli mukana kauppareissulla. Usein olikin, koska pyysin Jukka-pojan mukaan,
ettei minun tarvinnut lattialta lappuja kerätä.
Tämä oma liikkeemme oli Mäki-Matin maitokauppa Jyväskylän Kauppakadun alapäässä
aivan Aren aukion tuntumassa. Meiltä ei kauppaan ollut kuin 200 metriä, koska
asuimme Aren korttelissa.
Mäki-Matti oli iso tekijä, selvästi vahvempi kuin porvarillinen osuuskauppa
Keskimaa. Mäki-Matti oli perustettu jo 1905, jolloin sen ensimmäinen myymälä
avattiin nykyisen Voionmaankatu 9:n kohdalla. Vuonna 1916 Mäki-Matin
pääpaikaksi muodostui ns. Spetsin tontti Kauppakatu 32:ssa Aren aukion ja
Väinönkadun välillä. Siihen Mäki-Matti rakennutti ison kivitalonsa 1929, jonka
oli suunnitellut Viipurista lähtöisin ollut arkkitehti Georg Jägerroos.
Jägerroosin suunnittelemia olivat myös OTK:n pääkonttori, mylly ja Katajanokan
varasto Helsingissä, OTK:n mylly ja keskusvarasto Viipurissa, Osuusliike Voiman
pääkonttori Tampereella ja Osuusliike Ahjon liiketalo Hyvinkäällä. Minullekin ammatinvalinnanohjaaja
Jyväskylän Lyseossa suositteli arkkitehdin ammattia, mutta ei tärpännyt.
Kun olin läpäissyt pääsykokeet Lyseoon, otti isä ostohyvityssäästöjä Mäki-Matin
säästökassasta ja osti minulle lahjaksi Jaguar-polkupyörän, jossa oli kolme
vaihdetta. Oli kannattanut kuitteja lattialta noukkia.
kari.naskinen@gmail.com
Suomalainen Viipuri oli merkittävä teatterikaupunki. Vaikka se ei enää sitä
ole, niin viime lauantaina löysin kuitenkin tieni Pellervonkadulla toimivaan pieneen
teatteriin. Siellä sai kantaesityksensä viipurilaisen Dimitr Semenoffin näytelmä Ruutuhyppely.
Siinä kysyttiin, miten ihmiset löytävät paikkansa elämässä. Löytyykö se sen
kummemmin suunnittelematta vai pitääkö asian eteen tehdä paljonkin töitä?
Reilun tunnin mittaista näytelmää oli kieltä osaamattomankin helppo seurata,
sillä Semenoff oli tehnyt suomalaisia katsojia varten hyvän juoniselosteen,
mitä seuraamalla pysyi tapahtumista kärryillä.
Edellinen käyntini venäläisessä teatterissa oli sujunut toisella tavalla. Olin
Leningradissa yli 20 asteen pakkasessa, ja kun siihen aikaan ei baareja eikä
marketteja ollut joka korttelissa, ostin lipun Nevski Prospektilla olevaan
komediateatteriin, jossa juuri oli alkamassa Shakespearen Loppiaisaatto.
Piti siis päästä lämmittelemään. Mitään en näytelmästä ymmärtänyt, mutta
väliaikaan mennessä olin sen verran lämmennyt, että jatkoin matkaani
tanssikengissä ja pakkasessa kohti Europeiskajan baaritiskiä.
VIIPURISSA ALKU
JO 1600-LUVULLA
Teatterilla on Viipurissa pitkät perinteet. Teatteritohtori Pentti Paavolaisen
esittelytekstissä Viipurin teatterielämää koskeneeseen näyttelyyn
Teatterimuseossa (2013) todetaan, että teatterin juuret ulottuvat Viipurin koulun 1600-luvun ruotsinkielisiin
koulunäytelmiin. Kun venäläiset sitten valtasivat Viipurin 1700-luvulla,
rakennettiin Tervaniemelle teatteritalo. Seuraavalla vuosisadalla valmistui
Vahtitorninkadun ja Possenkadun kulmaan kivinen teatteritalo (1832), jota
pitkän aikaa pidettiin Suomen parhaana.
Tiettävästi Pietari Hannikaisen näytelmä Silmänkääntäjä 1859 Viipurissa oli
ensimmäinen suomenkielinen teatteriesitys. Joulukuussa 1872 teatteritalossa esiintyi myös Suomalainen Teatteri,
joka Kaarlo Bergbomin johdolla
aloitti vierailunsa Viipurissa. Viipurin teatteritalossa aloitti toimintansa
Suomalainen Ooppera 1873.
Pysyvästi teatteritalossa aloitti Suomalainen Maaseututeatteri 1899, jonka
tärkein taloudellinen takuumies oli Juho
Lallukka. Vuonna 1918 nimi muutettiin Viipurin Näyttämöksi, ja tämä Suomen
toiseksi suurimman kaupungin teatteri keräsi vahvoja johtajia: Topo Leistelä (1923-25), Eino Jurkka (1925-28), Otto Al’Antila (1928-31) ja Sven Hildén (1931–33). Varsinkin Eino
Jurkan johtajakautta on muisteltu värikkäänä ja loistokkaana.
Säännölliseen teatteritoimintaan ryhtyi vuosisadan vaihteessa myös Viipurin
työväenyhdistys. Se toiminta ammattilaistui kokonaan 1920-luvun alussa muiden
suurten kaupunkien työväenteatterien tapaan. Viipurin Työväen Teatteri kukoisti
erityisesti 1920-luvun lopulla, kun johtajaksi oli tullut Arvi Tuomi, jolloin se tasoltaan usein voitti porvariston johtaman
Viipurin Näyttämön.
Vuonna 1933 nämä kaksi teatteria yhdistyivät Viipurin kaupunginteatteriksi,
joka Arvi Tuomen johdolla (1933-38) pärjäsi hyvin vertailussa Helsingin
teattereiden kanssa. Viimeisenä johtajana talvisodan alkaessa oli Glory Leppänen (1938-40). Jatkosodan
alkuvaiheissa 1941 teatteritalo paloi. Kaupunginteatteri lopetettiin Kotkassa
1946.
Ammattiteattereiden lisäksi Viipurin esikaupungeissa oli harrastajateattereita,
joista vahvimmat olivat Sorvalin, Kelkkalan ja Tammisuon työväen näyttämöt.
Kirjassaan Viipurilaisia (1946)
toimittaja Jaakko Leppo
muistelee mm. sitä, kun paljastui, että Juhani Tervapää onkin Hella Wuolijoki:
”Kaupunginteatterissa oli Tervapään Niskavuoren
naisten ensi-ilta. Tuli loistavat aplodit. Joku huusi, että tekijä esiin.
Kesti tuokioita, toisiakin. Ja sitten tuli esiin – suurpuutavara- ja bensiinitirehtööri
Hella Wuolijoki ja kumarsi. - - - Illalla Espilän keittiöstä tuotiin Hella
Wuolijoelle pinaattimunakas ja minulle chateaubriant.”
Ruutuhyppelyn jälkeen
Viipuri-hotellin ravintolassa minulle tuotiin ensin tietenkin borsskeittoa ja pääruuaksi
kieviläistä kanaa.
kari.naskinen@gmail.com
Piikkinokka-Mosse esiteltiin 1947. Se oli jokseenkin suora kopio sotaa
edeltäneestä Opel Kadettista. Tällainen järjestely syntyi, kun sodan hävinneen
natsi-Saksan teollisuutta hajasijoitettiin, ja Opelin tuotantolinjat
siirrettiin Rüsselsheimista Neuvostoliittoon. Moskvitshista tuli hyvin suosittu
auto: Neuvostoliitossa sitä piti jonottaa vuosikausia ja Suomessakin se teki
hyvin kauppansa. Halvan Mossen hinta/laatusuhde oli hyvä.
Piikkinokka-Mossea sanottiin myös Hiiri-Mosseksi johtuen autojen harmaasta
väristä. Tätä malli 400:aa valmistettiin vuoteen 1956 asti, minkä jälkeen
korimalli muuttui. Suomeen autoja toi maidenvälisen
tavaranvaihdantajärjestelmän puitteissa Oy Konela Ab, jonka omisti
Neuvostoliiton autoyhtiö V/O Avtoexport. Niin hyvin kauppa kävi, että vielä
1962 Mosse oli Suomen myydyin automerkki. Vuonna 1967 Moskvitsh Elite oli vielä
neljäntenä edellään VW, Ford ja Fiat. Suomessa Mosse-kauppa hiljeni 1970-luvun
alussa, kun markkinoille tuli Lada. Konelan maahantuontiohjelmasta Mosse
poistui kokonaan kuitenkin vasta 1990.
Erikoisuus oli Elite 1500:sta tehty avolavamalli 1970-luvun jälkipuoliskolla.
Koska sitä ei tuohon aikaan luokiteltu henkilöautoksi, siitä ei mennyt
autoveroa ja tämän väliaikaisen porsaanreiän ansiosta se oli tuolloin halvin
Suomessa myyty auto. Erikoisuus oli sekin, että avolava-Mossea ei tehty
AZLK-tehtaalla Moskovassa, vaan Uralin takana Ichevskin tehtaassa, joka
tunnettiin paremmin IC-moottoripyöristään.
Kävin 1970-luvulla Mossen isolla tehtaalla Moskovassa. Sieltä jäi mieleen
sekin, että yhden nurkassa tehtiin samoista Mossen pelleistä sinisiä
polkuautoja. Tehtaanmyymälää ei ollut, mutta myöhemmin löysin auton
ostettavaksi Viipurista. Tallella on edelleen.
Moskvitsh (Москвич)
tarkoittaa ”Moskovalaista”; koiranleukojen mukaan sana on lyhenne sanonnasta
"Mozhno otjehat sto kilometrov, vylezai i tshini" ("Sillä voi
ajaa sata kilometriä, sitten nouse ulos ja ala korjata.”)
Vuonna 2016 Mosse palasi Suomen automarkkinoille, kun sen maahantuonnin aloitti
Pirkkalassa toimiva Manse Motors Oy. Muutamia aivan uudennäköisiä autoja se on
myynytkin.
AUTOJA JO 1800-LUVULLA
Ensimmäiset venäläiset autot valmistuivat 1896, ja ensimmäiset isoissa
sarjoissa rakennettu auto oli 1909-15 valmistettu Russko-Baltic. Se oli lähinnä
vain koottu Venäjällä, osat tulivat pääasiassa Saksasta ja Belgiasta.
Vallankumouksen jälkeen Neuvostoliitossa keskityttiin enemmän kuorma-autoihin,
joista ensimmäisenä alkoi Amo-merkkisen auton valmistaminen 1924 Moskovan
lähistöllä. Se muistutti läheisesti Fiat Tipo 15:ta, jota mm. Suomen armeija
käytti 1920-luvulla.
Vuonna 1930 valmistui KIM-tehtaalla Gaz A, joka oli kopio Fordin A-mallista.
Vuonna 1940 tuli ”markkinoille” Kim 10, joka oli kopio englantilaisesta Ford
Prefectistä, mutta sitä ehdittiin tehdä vain 500 kappaletta sodan sytyttyä.
Kansainvälinen yhteistyö jatkui sotien ja Mossen jälkeenkin. Ladan tuotanto
alkoi Togliattigradissa, jossa kopioitava automalli oli Fiat 124. Lada oli myös
tyypillinen Sev-yhteistyön tulos: akut ja laturit Puolasta, iskunvaimentimet
Jugoslaviasta, lamput Tshekkoslovakiasta ja korin osia Unkarista.
Vastaavanlaista yhteistyötä Neuvostoliiton autoteollisuus teki Suomenkin kanssa:
tänne tuotuihin pieniin kuorma-autoihin Gaz 53:een ja Zil 136:een asennettiin
Valmetin Linnavuoren tehtaalla Siurossa valmistettuja dieselmoottoreita. Samaa
moottoria käytettiin mm. Kontio-Sisuissa ja Englannista meille tuoduissa
Fargoissa.
Ladan tehtaalla 1980-luvulla vieraillessani jäi mieleen myös tehtaan oma
jäähalli, jossa toisella pitkällä sivulla oli katsomon sijasta verho – sen
takana oli teatterin näyttämö. Enää ei KHL:ssä pelaava Ladan joukkue käytä
tuota hallia.
Koko Neuvostoliiton olemassaolon ajan henkilöautojen saaminen oman maan
kansalaisten keskuudessa oli tiukassa. Yhden vaikeuden aiheutti se, että koko
kauppasumma piti maksaa yhdellä kertaa ja usein etukäteen. Tallessani on
lehtileike vuodelta 1977, jossa STT:n Moskovan-kirjeenvaihtaja Stig Fredriksson kertoo oman auton
ostaneen onnesta:
”Kun keskivertokansalainen pääsee jonon kärkeen, latoo hän säästöruplansa
pöytään ja ajaa ylpeänä kotiin ihkauudella kansanautollaan. Tätä uusinta
elintason merkkiään hän vaalii hellästi kuin sylilasta. Viikonlopun hän, usein
koko perheen avustamana, pesee ja kiillottaa autoa. Ja kohta hän oppii, että
ajaessa on paras kauniilla säällä pitää tuulilasinpyyhkimet hansikaslokerossa.
Suuri varaosapula, joka iskee kaikkiin Zhigulin [Lada] omistajiin, on nimittäin
melko kova koitos yleiselle moraalille. Osa ajajista katsoo, että paras tapa
hankkia uudet pyyhkimet entisten kuluneiden tai varastettujen tilalle on ottaa
ne naapurin autosta. Varaosien saaminen laillisesti tuntuu joskus
toivottomalta.”
kari.naskinen@gmail.com
Terveiset
Jos lähden yllättäen pitkälle matkalle
sanokaa kiitokset:
Ystävilleni, joita on vähän
Vihamiehilleni, joita on paljon
Rakkailleni, jotka vain minä tiedän
Kavereilleni, jotka vain itse tietävät
Sanokaa:
”Ilman heitä en olisi voinut elää.
Jokaisella heistä oli pala sieluani tilkkutäkissä.”
Nämä terveiset Lahden työvoimatoimiston entinen toimistonjohtaja, sosiaalineuvos
Väinö Pässilä kirjoitti kirjaan,
jonka hänen ystävänsä julkaisivat Pässilän täyttäessä 60 vuotta. Väinö Pässilä
kuoli Lahdessa 10.3.2017, ei kuitenkaan enää kovin yllättäen, vaan vaikeiden
sairauksien murtamana.
Väinö Pässilä oli syntynyt 17.2.1939 Vihdissä, mutta kotoisin hän varsinaisesti
oli Valkealasta. Jo alle 20-vuotiaana hän tuli Lahteen, jossa sai työpaikan
Iskun tehtailla heloittajana. Hän kuitenkin halusi sosiaalialalle, ja pääsikin
1965 harjoittelijaksi Lahden kaupungin sosiaalitoimistoon, ja 1967 vt.
sosiaalitarkkailijaksi. Vuonna 1970 hän siirtyi Lahden teknisen viraston
kansliasihteeriksi ja sen jälkeen 1973 Kouvolan työvoimapiirin toimiston
piiritarkastajaksi. Lahden työvoimatoimiston toimistonjohtaja Pässilästä tuli
1975. Sosionomin tutkinnon hän oli suorittanut 1970 Tampereen yliopistossa
pääaineinaan työvoimaoppi ja työvoimapolitiikka.
Työssään Väinö Pässilä erikoistui kuntien elinkeinojen kehittämistyöhön,
elinkeinopoliittiseen asennekoulutukseen sekä elinkeinojen kehittämisprojekteihin
suunnittelun, toteutuksen ja konsultoinnin osalta. Tästä oli suurta hyötyä, kun
Pässilä virkavapaalla Lahdesta toimi 1982-84 vaativan Imatra-projektin
johtajana ja hoiti 1990-luvun vaikeina lamavuosina Lahden työllisyysasioita.
Politiikassakin sosiaalidemokraatti Väinö Pässilä oli mukana 1969-82 mm. Lahden
asunto-, sairaala- ja urheilulautakunnissa sekä kaksi kautta
kaupunginvaltuustossakin 1973-80. Varsinkaan kaupunginvaltuustoa Pässilä ei
kuitenkaan tuntenut omaksi ”lajikseen”, sillä suoraluonteisena miehenä hän ei
aina hyväksynyt sitä kieroa peliä, mitä valtuustossa hänen mielestään
pelattiin.
Väinö Pässilä tunnettiin kovista kannanotoistaan. ESS:n haastattelussa
2.11.2001 Pässilä sanoi, että häntä on syytetty julmistelusta, ja mikä erikoisinta,
jopa työttömien puolella olemisesta. Niin hän olikin, oli mm. 1990-luvun
lopulla käynnistämässä työvoimatoimiston työnantaja-asiakkailleen järjestämää
henkilövuokrausta. Tätä ei kuitenkaan katsottu hyvällä, vaan tulkittiin niin,
että näin työvoimatoimistot olivat astuneet yksityisen bisneksen varpaille.
Työvoimahallintokaan ei saanut ruusuja Pässilältä, joka ihmetteli ilmapiiriä
työttömyydenhoidossa: ”Vaikka tässä yrittää kuinka olla optimisti ja levittää
myönteisyyttä koulutukselle, niin vaikeaa on, kun kukaan ei halua ottaa
vastuuta päätöksistä ja päättämättömyydestä.” (Uusi Lahti 19.8.1992)
Liikunta ja urheilu olivat Väinö Pässilälle läheisiä. Lahden Kalevan
puheenjohtajana hän toimi 1971-82, valtion urheiluneuvoston jäsenenä 1973-76 ja
TUL:n varapuheenjohtajana 1975-79. Lisäksi hän kuului 1970-luvulla Suomen
olympiakomitean valtuuskuntaan ja Veikkaus Oy:n hallintoneuvostoon.
Tärkeitä asioita Väinö Pässilälle olivat myös Lappi ja runojen kirjoittaminen:
Tunturin laella tunnen itseni ylpeäksi
Kurussa nöyräksi
Lumipyryssä alistetuksi
Auringonpaisteella iloiseksi
- - -
Miksi meidän kaikkien pitäisi olla parempia
Eikö riitä, että olemme hyviä -
hyviä hiihtäjiä kaikki
ja katselemme valkoisia tuntureita
Jokaiselta hiihto- ja muiltakin reissuiltaan Väiski lähetti postikortit
niille kavereilleen, jotka eivät olleet mukana. Käsiala oli persoonallista:
kirjaimet vinossa ja niin lähellä toisiaan, että teksti muistutti viivakoodia.
Kun lukija pani kortin silmiensä eteen vaakasuoraan ja löysi oikean asennon, teksti
melkein aukesi. Hankalimmissa tapauksissa piti käydä työvoimatoimistossa, jossa
toimistosihteeri Tarja Hynninen tulkitsi kortissa olevan kirjoituksen.
Tuntureiden vastapainoksi Pässilä teki myös kaukomatkoja, Vietnamiinkin neljä
kertaa, ja taas syntyi runoja:
Rajoja minä etsin
Reunoja elämänmenolle
Ideaa elämälle
Vaihtoehtoa tuskalle
Vastakohtaa lannistumiselle
Liikettä passiivisuudelle
(Haiphong 14.11.1994)
Jouko Pylväs
Juha Vaso
Kari Naskinen
Kirjoittajat ovat Väinö Pässilän ystäviä
Otsikkoni on aika huono, mutta se on yksi näkökulma Kenneth Lonerganin elokuvaan Manchester
by the Sea. Heti alussa paljastuu, että päähenkilö Lee Chandler on ihmisten
kanssa toimeen tulematon jurnuttaja, työskentelee huoltomiehenä
isännöintitoimistossa, haistattelee asukkaille ja tappelee baareissa. Sitten
tapahtuu: veli kuolee ja Lee ajautuu 16-vuotiaan veljenpoikansa huoltajaksi. Eikä
tämä Patrick-teinikään ole helppo tapaus, hänet me katsojat kohtaamme
ensimmäiseksi jääkiekkojoukkueen harjoituksissa, joissa Patrick panee
tappeluksi oman joukkuekaverinsa kanssa täysin omaa syytään.
Kiinnitin Kenneth Lonerganiin huomiota muutama vuosi sitten, kun löysin edesmenneen
Anttilan dvd-hyllystä hänen elokuvansa Margaret
(2011). Silloin kehuin Lonerganin omaa käsikirjoitusta ja loistavaa
henkilöohjausta, ja nyt samat sanat. Lonerganin kirjoittama ja ohjaama arkinen
tarina vetää jälleen puoleensa niin tiiviisti, että kahden tunnin ja vartin kesto
ei tunnu missään. Henkilöohjaus taas on niin hiottua ja täsmällistä, että
parempaa ei osaa vaatia.
Lee Chandleria esittävä Casey Affleck
(kuvassa) on loistava. Kun katsoja pääsee perille siitä tragediasta, mikä Leen
lähimenneisyydessä on ollut ja mikä ei koskaan tule jättämään häntä rauhaa,
joutuu jopa ymmärtämään, miksi Lee on mulkvisti. Lee Chandleria vaivaavat
suunnaton syyllisyydentunne, katumus ja suru, mutta mikään ei enää auta –
paitsi joskus känni ja turpaanveto.
Omat traumansa on myös Patrickilla, joten näiden kahden yhteiselo ei ole
mutkatonta. Tästä kaikesta karkeasti kuvaamastani huolimatta elokuva on herkkä,
siinä tunnistetaan henkilöiden vaikeat kohdat, mutta kuitenkin niin, että armoa
ei lähdetä valamaan päälle sokerikuorrutteeksi. Arjessa vain on elettävä ja
pyrittävä jotenkin rullaamaan eteenpäin. Tätähän tavallinen elämä monesti on –
kaikki ei suju kuin tanssi, mutta pärjäillään.
Margaret tapahtuu New Yorkissa, nyt
ollaan pohjoisempana: elokuvan alkaessa Lee toimii huoltomiehenä talvisessa
Bostonissa, mutta isoveljen kuolema siirtää tapahtumat puolentoista tunnin
ajomatkan päähän Manchesteriin. Jody Lee
Lipesin kuvaus on tyyliin sopivasti arkisen yksinkertaista eli mikään ei
hypi silmille, vaan kaikki näkyy ja toimii niin kuin tavallisessa elämässä
toimii.
Eivätkä asiat näytä Amerikassa olevan sen kummemmin kuin Suomessakaan:
vaikeista asioista ei osata puhua. Leen entinen vaimokin purkaa sydäntään
ex-miehelleen vasta muutamia vuosia sen jälkeen, kun suuri katastrofi oli
tapahtunut, ja tämä kohtaus kuvaavasti vain kadunkulmassa, kun Lee ja Randi
sattumalta kaupungilla kohtaavat.
Tätä arjen tavallisuutta korostaa jopa se, että isoveljen siunaustilaisuudessa
soi elokuvan taustamusiikkina puuduttavan tylsästi Tomaso Albinonin Adagio, ja
niinhän se soi miljoona kertaa vuodessa muutenkin hautajaisissa.kari.naskinen@gmail.com
Kävin läpi Lahdessa kunnallisvaaliehdokkaina olevien henkilöiden ammatteja. Se
oli taaskin hankalaa, kun tiedot ovat kovin vajavaisia. Lähteenäni oli Etelä-Suomen
Sanomissa julkaistu luettelo ehdokkaista. Se oli varmaan saatu
keskusvaalilautakunnasta, jossa on näköjään noudatettu mahdollisimman niukkaa
linjaa. Jos ehdokas esimerkiksi on eläkkeellä, ei mitenkään käy ilmi, minkä
ammattialan ihminen hän on ollut työelämässä.
Mielenkiintoisia ammattejakin löytyy. Varsin päteviltä henkilöiltä vaikuttavat
mm. asiantuntija Hanne Savolainen
(SDP), ammattimies Kari Soppi (SDP)
ja moniammatillinen Heikki Pulkkinen
(Kesk).
Siihenkin kiinnittyy huomio, että osa ehdokkaista ei paljasta ammattiaan, vaan
pelkän oppiarvon tai arvonimen. On erilaisia kandidaatteja, maistereita,
varatuomareita ja muita. Hankalimpia ovat ne ehdokkaat, joiden nimen yhteydessä
ei ole muuta kuin tylyt kirjainyhdistelmät: DI, FM, FT, KTK, KTM.
Osa ehdokkaista tietenkin täydentää taustatietojaan omissa vaalimainoksissaan. Erkki Niemisen (SDP) mainoksen näin jo
ESS:n vaalikoneen sivustolla, jossa Niemisen kuvan alla oli teksti:
Erkki Nieminen
Tohtori
Terveys ensin
46 SDP
Ei selviä, onko Nieminen lääketieteen vai valtiotieteen tohtori.
Paremman kuvan ehdokkaista antaa luettelo Hollolasta. Siinä sanotaan selvästi,
mitä ovat miehiään esimerkiksi eläkeläiset: palomestari, eläkkeellä Antti Jäämaa (Kok), hotellinjohtaja,
eläkkeellä Helena Maattola (Kok).
Jos taas on oppiarvoja, tituleeraus menee kunnolla, että maanviljelijä,
agrologi Ilpo Markkola (Ps),
merkonomi, eläkkeellä Eira Mutala (Kok)
jne.
Tämän jutun kuva on Lahden kokoomuksen vaalivihkosen kannesta 1968. Monia tuttuja
ehdokkaita:
Toimistovirkailija Anna-Liisa Apiala
Liikennöitsijä Eino Argillander
Varatuomari Reino Gynther
Pankinjohtaja Olli Heinonen
Pienkiinteistönomistaja Toivo Honkaniemi
Kansanedustaja Erkki Huurtamo
Toimitusjohtaja K. Olavi Knuuttila
Ylikonstaapeli Tauno Kovanen
Varatuomari Juhana Kurki-Suonio
Lääninkatsastusmies Erkki Kuusela
Lääketiet. lis. Sirkka Lankinen
Myyntijohtaja Esko Lehti
Valtiot. maisteri Oiva Linnavirta
Ekonomi Ulla Puolanne
Oikeusneuvosmies Esko Puusola
Pastori Risto Rantakari
Mainospäällikkö Väinö Saario
Johtaja Manne Salonen
Toimitusjohtaja Egmont Savtschenko
Dipl.ins. Olli Taitto
Toimitusjohtaja Voitto Talonen
Konttoripäällikkö Jussi Tanskanen
Oikeustieteen ylioppilas Juhani Vaulo
Valtiot. ylioppilas Ilkka Viippola
Tiedotuspäällikkö Aarto Vuorikko
Samassa vihkosessa esiteltiin vaaliliittolaisen Liberaalisen kansanpuolueen
ehdokkaat, tuttuja sielläkin:
Toimitusjohtaja Eero Castrén
Pääsihteeri Helge Halsti
Arkkitehti Heikki Hollo
Käyttömestari Unto Ilmevalta
Toiminnanjohtaja Helvi Jukarainen
Tekniikan tohtori Jaakko Meriluoto
Yo. merkonomi Anja Paananen
kari.naskinen@gmail.com
Nyt tiedän kuinka pitkä suunnilleen on ikuisuus. Englantilaisen Stephen Frearsin elokuvassa Lapsuuden loppu (2000) katolinen pappi
käy koulussa pelottelemassa ekaluokkalaisia, että joutuu ikuisiksi ajoiksi
tulikuumaan Helvettiin, jos tekee syntiä, eikä käy pyytämässä syntejään
anteeksi. Ikuisuuden pappi määrittelee:
”Jos menette oikein isolle, valtavan suurelle hiekkarannalle ja otatte sieltä mukaanne
yhden hiekanjyvän, ja sitten kun käytte joka päivä ottamassa taas mukaanne yhden
hiekanjyvän, niin sitten kun ranta on aivan tyhjä hiekanjyvistä, niin siihen
mennyt aika on alku ikuisuudelle.”
kari.naskinen@gmail.com
Helsingin Sanomissa oli
pääkirjoitus otsikolla ”Autonostajan valikoima supistuu” (10.3.2017). Tarkoitti
mm. sitä isoa teollisuuskauppaa, missä Citroenia ja Peugeotia valmistava
PSA-konserni ostaa GM:n eurooppalaiset toiminnot (Opel, Vauxhall). Kehitys on
jo pitkään ollut tällainen, ja nykyisin ristiinomistukset ja yhteistyöt menevät
seuraavasti (yksinkertaistettu malli suurten valmistajien näkökulmasta):
BMW – ei muita autonvalmistajia
omistajina, mutta tekee osienvalmistuksessa yhteistyötä Daimler AG:n, PSA:n ja
Toyotan kanssa.
China FAW – ei muita
autonvalmistajia omistajina, mutta tekee yhteistyötä GM:n, Toyotan ja VW:n
kanssa.
Chrysler – Fiat omistaa kokonaan.
Daihatsu – Toyota omistaa 51 %.
Fiat – ei muita autonvalmistajia
omistajina, osienvalmistuksessa yhteistyötä GM:n, Suzukin ja Tatan kanssa.
Ford – ei muita autonvalmistajia
omistajina, osienvalmistuksessa yhteistyötä Daimlerin, Nissanin, PSA:n ja
Toyotan kanssa.
General Motors (USA) –
osienvalmistuksessa yhteistyötä Fiatin, Hondan ja Isuzun kanssa.
Honda – osienvalmistuksessa yhteistyötä
GM:n kanssa.
Hyundai
Isuzu – Toyota omistaa 6 %.
Kia – Hyundai omistaa 34 %.
Mazda – Ford omistaa 2 %, osienvalmistuksessa
yhteistyötä Toyotan kanssa.
Mercedes-Benz – Nissan omistaa 1,6
%, Renault omistaa 1,6 %. Osienvalmistuksessa yhteistyötä BMW:n, Fordin,
Nissanin ja Renaultin kanssa.
Mitsubishi – osienvalmistuksessa yhteistyötä
PSA:n ja Renaultin kanssa.
Nissan – Renault omistaa 52 %,
Daimler 3 %, tekee osienvalmistuksessa yhteistyötä myös Fordin kanssa.
PSA – GM omistaa 7 %,
osienvalmistuksessa yhteistyötä myös BMW:n, Fordin ja Mitsubishin kanssa.
Renault – Nissan omistaa 15 %,
Daimler 3 %, osienvalmistuksessa yhteistyötä myös Mitsubishin ja Suzukin
kanssa.
Subaru – Toyota omistaa 17 %, Suzuki
omistaa 2 %.
Suzuki – VW omistaa 20 %, Subaru 1
%, osienvalmistuksessa yhteistyötä Fiatin ja Renaultin kanssa.
Tesla – Toyota omistaa 3 %.
Toyota – osienvalmistuksessa yhteistyötä
BMW:n, FAW:n, Fordin, Isuzun, Mazdan, Teslan ja Yamahan kanssa.
VW – Porsche omistaa 32 %.
kari.naskineng@gmail.com
Norjalaisten seikkailijassa Peer Gyntissä on paljon tuttua. Tuo Henrik Ibsenin luoma
hahmo on ylimielinen rehvastelija, joka unelmoi suurista saavutuksista, rahasta
ja maineesta, mutta epäonnistuu, viina maistuu, kun makuun pääsee, ja
naistenkin kanssa on hankaluuksia. Ryhmäteatterin 50-vuotisnäytelmässä Peer
Gynt on onnistuneesti muokattu sellaiseksi, että hän toilailee myös nykyajassa,
joskin vuorenpeikkojen satumaisessa luolassakin käydään hurjissa seikkailuissa.
Ryhmäteatterissa Peer Gynt on ulkoiselta olemukseltaan kuin Jukolan Jussi, ja
yhtä härkäpäinenkin. Nummisuutarin Eskoakin hahmosta löytyy, samoin värikkäistä
seikkailuistaan tunnettua Matti Nykästä.
Kun käsiohjelman kannessa vielä sanotaan, että tämä on ”tarina miehestä, joka
oli itse itselleen kylliksi”, niin onhan siinä Juha Sipilääkin. Koska näytelmän tapahtumat ulottuvat
kansainvälisiinkin ympyröihin, voi sanoa, että Peer Gynt edustaa myös
valepukkien johtajaa Donald Trumpia.
Näin Peer Gyntin (1867) edellisen
kerran Helsingin kaupunginteatterissa 1981, ja edelleen Esko Salmisen roolityö mielessä hieman vaimeasti menin nyt
Ryhmäteatteriin. Yllätys oli kuitenkin suuri, kun Juha Kukkosen sovittama ja ohjaama esitys jätti Hkt:n esityksen
selvästi kakkoseksi. Taitavin keinoin on Kukkonen muuttanut Otto Mannisen suomennosta (1911) niin,
että Peer Gyntin toilailut tulevat osittain tähän päivään, mutta eivät silti
mitenkään muuta alkuperäistä sadun rakennetta eikä henkeä.
Teksti on edelleen nautittavasti runomittaista:
Nuorena minua kiinnosti enemmän
vastakkainen sukupuoli ja olut,
kuin tieteelliseen habitukseen
liittyvät urapolut.
Sen verran voin valottaa,
että kun tiedon keruun
näin vanhemmalla iällä alottaa,
niin se tiuottaa pirusti vaivaa
rivistä riviin kaikki tieto kaivaa,
mutta ei ahmiakseen pidä lukea,
vaan katsoa, mikä antaa
luovalle toiminnalle tukea.
Santtu Karvonen Peer Gyntin
roolissa on aivan huippu. Kosiomatkalle lähteminen tuo suoraan mieleen Aleksis Kiven samoihin aikoihin
kirjoittaman Nummisuutarit (1864) –
pullo giniä huiviin ja matkaan.
Aivan kokonaan ei Ibsenin tarina Ryhmäteatterin esityksessä kuitenkaa toistu - Kukkosen
sovituksessa varsinkin loppu on suorastaan parempi kuin Ibsenillä. Kun Kukkonen
tuo esille ahneuden, itsekkyyden ja omanvoitontavoittelun nykymaailman, on
loogista, että näytelmä ei lopu yhtä auvoisesti kuin Ibsenillä. Rangaistus
tulee.
Samalla kimmahtaa mieleen vaikkapa Paavo
Väyrynen. Keisarinakin piipahtanut Peer Gynt:
Keisari?
Aina saatana sama sanojen ripuli.
Et keisari ole,
vaan pikemminkin kuorimaton sipuli.
kari.naskinen@gmail.com
Vuoden 2001 MM-kisojen jälkeen Lahti oli synonyymi dopingille, joidenkin
mielestä on vieläkin. Vuoden 2017 kisat onnistuivat nyt kuitenkin kaikin puolin
niin erinomaisesti, että voidaan sanoa Lahden tehneen paluun hiihtourheilun
huipulle. Tosin Yleisradio vielä piti Lahden ja Suomen dopingimagoa yllä
raahatessaan tv-lähetystensä kommentaattoreiksi hemoheshiihtäjät Virpi Kuitusen ja Harri Kirvesniemen.
Lahden asema hiihtourheilun ykköspaikkana Suomessa ei aina ole ollut
automaatio. Kun Suomen Hiihtoliitto 1990-luvulla päätti hakea 2001:n MM-kisoja,
voitti Lahti liiton hallituksen äänestyksessä Kuopion täpärästi 6-5. Tuo tasainen
äänestys ja varsinkin Lahden ryvettyminen syyttömänä 2001:n dopingkisoissa pani
lisää vauhtia kuopiolaisiin, ja Puijoa alettiin oikein tosissaan suunnitella
Lahden ja Salpausselän kilpailijaksi.
Kuopio yritti kääntää liiton päättäjien mielipidettä omaksi edukseen
ilmoittamalla suurisuuntaisista hankkeista, joihin kuului mm. 12-kerroksisen hotellin
ja 10-kerroksisen toimistotalon rakentaminen Puijolle. Tuolloin oli esillä
MM-kisojen hakeminen vuodelle 2013, 2015 tai 2017.
Puijo ei kuitenkaan päässyt puheita ja suunnitelmia pitemmälle, kun taas
Lahdessa urheilukeskusta kehitettiin edelleen. Puijollahan iso ongelma on, että
siellä ei ole samanlaisia stadionolosuhteita kuin Lahdessa. Katsomot ovat
alkeellisia vai onkohan niitä ollenkaan – en tiedä, kun en ole siellä koskaan
käynyt.
Lahdessa sen sijaan kaikki on kunnossa. Kuten Suomen olympiakomitean
hallituksen jäsen Lasse Mikkelsson kirjoitti, Lahdella on vuoden 2017 kisojen jälkeen edelleen loistavat
mahdollisuudet hakea tulevia talvilajien arvokisoja (ESS 4.3.2017). Olympiakisoja
Suomeen ei ehkä saada, mutta pohjoismaisten lajien MM-kilpailut on täysin
mahdollista hankkia Lahteen taas 15-20 vuoden kuluttua.
Suomen ampumahiihtoliitto puolestaan on esittänyt toiveen, että ampumahiihdon
maailmancupit siirrettäisiin vuoden 2018 jälkeen Kontiolahdelta Lahteen. Liitto
teki tätä koskevan suosituksen Kansainväliselle ampumahiihtoliitolle kesällä
2016. Tässä ei sinänsä ole mitään ihmeellistä, onhan Lahdessa järjestetty lajin
MM-kilpailutkin neljä kertaa (1981, 1987, 1991, 2000). Lahdessa ampumahiihdon
paluuseen valmistaudutaan niin, että stadionille rakennetaan 2018 ampumahiihdon
tarvitsemat vehkeet pysyviksi.
Eikä tarvitse rajoittua vain talveen: ”Onnistuneiden MM-kilpailujen jälkeen
tarjolla on monia maailmanluokan tapahtumia kuten mm. kansainvälinen
Ironman-kilpailu, joka on maailman suurin kestävyysurheilun brändi”, kirjoitti
Mikkelsson.
Lahti on jo ollutkin aktiivinen tämän triathlon-tapahtuman suhteen. Lahden
kaupunginhallitus on hyväksynyt neuvotteluiden aloittamisen, ja tähtäimessä on
kilpailun järjestäminen 2018.
kari.naskinen@gmail.com