Tieliikennelakiin
tulee kesäkuun alussa muutoksia. Yksi on, että kadunreunaan saa
pysäköidä myös vastakkaiseen ajosuuntaan. Muutama päivä sitten
näin erään autoilijan jo ennakoivan tätä uudistusta. Autoilija
näki risteyksessä seisoessaan, että risteävällä
yksisuuntaisella kadulla oli vapaa parkkiruutu, mutta sinne ei voinut
ajaa, koska se olisi edellyttänyt kiellettyyn suuntaan ajamista.
Autoilija ratkaisi tilanteen: ajoi jalkakäytävää pitkin väärään
suuntaan ja pysäköi auton siististi ruutuun.
Jalkakäytävällä ajamista ei uusikaan tieliikennelaki salli, mutta tämä kuitenkin esimerkkinä siitä, mihin liikennesääntöjen höllentäminen voi johtaa.
Liikenteessä on tärkeätä, että se toimii selväpiirteisen järjestelmällisyyden mukaisesti. Ainakin valtaosa autoilijasta noudattaa sääntöjä. Ei mitenkään edistä järjestelmän täsmällisyyttä ja turvallisuutta, että autolla voi ajella vastaantulevan kaistan yli vasemmalle parkkiruutuun.
Toinen täsmällisyyttä heikentävä asia on ryhmittymisen muuttaminen "vapaamuotoiseksi". Enää ei tarvitse kääntyessä ajaa ajosuunnassa lähimmälle kaistalle, vaan voi halutessaan oikaista suoraan sille kaistalle, jolle haluaa. Tämä aiheuttaa vaaratilanteita ja voi kolaroinnissa tehdä vanhan, selväpiirteisen ryhmittymisen tekevästä autoilijasta syyllisen.
Nythän tilanne on sellainen, että kun käännyn vasemmalle, ryhmityn risteyksen jälkeen ajosuuntaan nähden vasemmanpuoleisimmalle kaistalle ja tarvittaessa vaihdan kaistaa oikeammalle vähän myöhemmin. Jo nykyisin perässäni tullut autoilija on saattanut lujemmalla vauhdilla ryhmittyä väärin ja ajaa suoraan sille oikeanpuoleiselle kaistalle. Vaaratilanteita on syntynyt, kun olen sitten itse ryhtynyt kaistanvaihtoon.
Vanha sääntö oli yksiselitteinen. Uusi tieliikennelaki antaa sille takanani tulevalle mahdollisuuden tällaisen oikaisuun. Kumpi on sitten ryhmittymiskolarissa syyllinen, vanhalla logiikalla oikein ryhmittyvä vai uutta vapaamuotoista sääntöä noudattava?
Pysäköintikiekkoa ei enää tarvita. Nyt voi tuloaikansa kirjoittaa vaikka paperilapulle ja panna sen kojelaudan päälle. Onko euron maksava parkkikiekko katsottu niin kalliiksi inestoinniksi, ettei sitä voi vaatia autoilijoiden hankittavaksi. Jo aikaisempi muutos parkkikiekon värin ja muodon vapauttamiseksi oli turha. Oli yksinkertaisen selvä asia, että parkkikiekot olivat sinisiä ja jokseenkin samanlaisia.
kari.naskinen@gmail.com
Jalkakäytävällä ajamista ei uusikaan tieliikennelaki salli, mutta tämä kuitenkin esimerkkinä siitä, mihin liikennesääntöjen höllentäminen voi johtaa.
Liikenteessä on tärkeätä, että se toimii selväpiirteisen järjestelmällisyyden mukaisesti. Ainakin valtaosa autoilijasta noudattaa sääntöjä. Ei mitenkään edistä järjestelmän täsmällisyyttä ja turvallisuutta, että autolla voi ajella vastaantulevan kaistan yli vasemmalle parkkiruutuun.
Toinen täsmällisyyttä heikentävä asia on ryhmittymisen muuttaminen "vapaamuotoiseksi". Enää ei tarvitse kääntyessä ajaa ajosuunnassa lähimmälle kaistalle, vaan voi halutessaan oikaista suoraan sille kaistalle, jolle haluaa. Tämä aiheuttaa vaaratilanteita ja voi kolaroinnissa tehdä vanhan, selväpiirteisen ryhmittymisen tekevästä autoilijasta syyllisen.
Nythän tilanne on sellainen, että kun käännyn vasemmalle, ryhmityn risteyksen jälkeen ajosuuntaan nähden vasemmanpuoleisimmalle kaistalle ja tarvittaessa vaihdan kaistaa oikeammalle vähän myöhemmin. Jo nykyisin perässäni tullut autoilija on saattanut lujemmalla vauhdilla ryhmittyä väärin ja ajaa suoraan sille oikeanpuoleiselle kaistalle. Vaaratilanteita on syntynyt, kun olen sitten itse ryhtynyt kaistanvaihtoon.
Vanha sääntö oli yksiselitteinen. Uusi tieliikennelaki antaa sille takanani tulevalle mahdollisuuden tällaisen oikaisuun. Kumpi on sitten ryhmittymiskolarissa syyllinen, vanhalla logiikalla oikein ryhmittyvä vai uutta vapaamuotoista sääntöä noudattava?
Pysäköintikiekkoa ei enää tarvita. Nyt voi tuloaikansa kirjoittaa vaikka paperilapulle ja panna sen kojelaudan päälle. Onko euron maksava parkkikiekko katsottu niin kalliiksi inestoinniksi, ettei sitä voi vaatia autoilijoiden hankittavaksi. Jo aikaisempi muutos parkkikiekon värin ja muodon vapauttamiseksi oli turha. Oli yksinkertaisen selvä asia, että parkkikiekot olivat sinisiä ja jokseenkin samanlaisia.
kari.naskinen@gmail.com