Kolme ensimmäistä jaksoa
amerikkalaista sarjaelokuvaa Halt
and Catch Fire ovat
luvanneet paljon. Aiheena on kuluttajille tarkoitettujen
tietokoneiden suunnittelun alkuvaiheet 80-luvun alkuvuosina, ja
varsin mielenkiintoisen alun jälkeen paljon on tosiaan
odotettavissakin, sillä tuotantokausia tehtiin vuosina 2014-17
neljä, kaikkiaan 40 jaksoa. Kysymys on ankarasta kilpailusta, jossa
kaikki keinot ovat käytettävissä. Tietenkin on teollisuusvakoilua
ja muuta sellaista harmaalla alueella tapahtuvaa, sillä panokset
ovat isot. Tämä
sarja on sillä tavalla rutiinituotannoista poikkeavaa, että
tapahtumiin ei mennä viihde edellä, vaan pureudutaan asioihin kuin
dokumentaarisella tasolla, ei
kuvaustyyliltään
vaan asiasisällöltään,
joskin
näin maallikkona onkin
vaikea
sanoa, mikä tuolla alalla mitäkin on.
Sarja perustuu
osittain tositapahtumiin, mutta Cardiff Electric on ainakin nimeltään
kuvitteellinen it-alan yritys Pohjois-Teksasissa.
Se palkkaa entisen IBM:n kovan markkinointimiehen Joe MacMillanin
vetämään uutta PC-tietokonehanketta. Hän valitsee firman
huippuinsinöörin Gordon Clarkin tekniseksi osaajaksi ja talon
ulkopuolelta nuoren nörtin Cameron Howen koodariksi. MacMillan vie
hankkeen heti kyseenalaiselle alueelle, kun tämä kolmikko
saa selville IBM:n koneiden BIOS-koodin
takaisinmallinnuksen avulla. Tarkoitus on tällä tavalla mutkan
kautta koodata BIOS-klooni IBM:n koneesta. Tässä on heti näitä
ummikolle hankalia termejä, mutta tapahtumien edetessä ne alkavat
selvitä.
BIOS
(Basic
Input-Output System)
on tietokoneohjelma,
joka etsii ja lataa käyttöjärjestelmän
tietokoneen keskusmuistiin ja
käynnistää sen. Mutkia
tulee tietenkin matkaan, ja tätä kuvaa sarjan nimikin, joka
soveltavasti suomennettuna tarkoittaa, että sammuta kone ja
käynnistä se uudelleen. Meillähän nämä ohjeet ja käskyt
näyttöruudulla ovat jo selväkielisesti suomeksi. ”Sammuta ja
käynnistä uudelleen” on hyvä nimi sarjaelokuvalle, jossa
kehitystyötä tehtäessä tulee seiniä eteen ja taas on aloitettava
alusta.
Tavallisia kuluttajia lähelle tuleva aihe on
kannettavan tietokoneen kehittäminen. McMillan järkeilee, että
tietokoneiden on tulevaisuudessa oltava liikuteltavia. Syntyy idea
mikrotietokoneesta, joka olisi matkalaukkua pienempi. Kolmannen
jakson loppuun mennessä kehitystyö ei vielä ole valmis, mutta
sieltähän se tulee, kuten kaikki tiedämme. Todellisuudessa
läppäriä (engl. laptop)
ei kuitenkaan keksitty Teksasin Piipreerialla, vaan ensimmäinen
massatuotantoon
yltänyt ja kaupallisesti
menestynyt kannettava tietokone oli Kalifornian
Piilaaksossa Osborne
Computer Co:n
1981
julkaisema
10 kiloa
painanut
Osborne
1.
Hyvin
sarjassa kuvataan sitä, miten tällaiset tietokoneprojektit eivät
ole yhden ihmisen hommia. Tarvitaan eri sektoreiden huippuosaajia.
Tässä voimansa yhdistävät visionääri, teknisen puolen
täystaituri ja ohjelmistonero, jolla on riittävästi luovuutta. Kun
vähän vakoilin, mitä jatkossa tapahtuu, niin toisella
tuotantokaudella Cameron
Howe ja Clarkin vaimo Donna perustavat startup-yrityksen. Eteen tulevat
rahoituksen, verkko-ongelmien ja
työvoiman riittävyyteen
liittyvät
ongelmat. Ilmeisesti kohdalle
tulee taas Halt
and Catch Fire
-tilanteita
ja uudelleen alkupisteestä ylös. Mielenkiintoista nähdä,
millaisen kokonaiskuvan tämä erionomaisesti alkanut sarja antaa
it-alasta; montako konkurssiyrittäjää on tullut yhtä miljonääriä
kohti?
Nyt
pyörivistä sarjaelokuvista tämä
on
toinen erinomainen Helsinki-syndrooman
ohella. Parempikin, koska tähän sarjaan ei keinotekoisesti ole ajoitettu niitä jaksojen päättäviä koukutuskohtauksia (ns. cliffhangereita), jotka ikään kuin pakottavat katsojan jatkavan ilman muuta seuraavalle jaksolle nähdäkseen miten ko. shokkitilanne laukeaa. Helsinki-syndroomassahan näin on jokaisen jakson päätteeksi.
Ensi maanantaina neljännessä jaksossa Cameron Howen sanotaan
raatavan yötäpäivää BIOS-projektin kimpussa, kun pahin
mahdollinen tapahtuu…
kari.naskinen@gmail.com
perjantai 30. syyskuuta 2022
Sammuta ja käynnistä uudelleen
torstai 29. syyskuuta 2022
Suomi on maailman helpoimpia kieliä oppia, mutta PISA-tulos huononee
Suomalaisten nuorten asema
PISA-lukutaitotukimuksissa on huonontunut. Helsingin Sanomissa oli
tästä eilen iso juttu, koska nyt ovat asiat tosi huonosti: Virokin
on mennyt Suomen ohi tässä OECD:n lukutaitovertailussa. Sattumalta
eilen oli
myös
Jyväskylän yliopiston ikääntyneiden yliopistossa luento, jossa
yliopiston entinen kehitysneuropsykologian professori Heikki
Lyytinen käsitteli
samaa asiaa. Lyytinen
toimii
nykyisin UNESCO-professorina
päätehtävänään
tehokkaan lukutaidon opetuksen maailmanlaajuinen edistäminen
internettiä
ja mobiiliteknologiaa hyödyntämällä. Suomen
osalta Lyytinen sanoi, että poikien lukutaitoa on heikentänyt
heidän suuri kiinnostuksensa tietokonepeleihin, ja vaikka
suomalaiset tytöt ovat edelleen maailman kärkeä, niin heidän
lukutaitoaan on viime vuosina vienyt alaspäin aktiivinen somessa
pyöriminen.
Tähän omakohtainen havainto tältä päivältä, kun meillä oli muutaman tunnin vahdittavana vähän yli vuoden ikäinen sukulaislapsi: mielenkiintoisin esine näytti olevan meidän Ullan puhelin, jonka näyttöä vauveli yritti sormella liikutella.
Nykyaika tuo lukutaidolle uusia vaatimuksia. Lyytinen sanoi, että tavallinen peruslukutaito ei enää riitä PISA-tutkimuksissakaan. Oleellista nimittäin on luetun ymmärtäminen tässä uudenlaisessa ympäristössä, jossa on pystyttävä erottamaan oikea tieto lisääntyneestä väärästä tiedosta. Kaikki tietävät valeuutisten olemassaolon, ja ne on osattava siirtää syrjään. Tämä koskee erityisesti digitaalista ympäristöä, josta on pystyttävä poimimaan oikea tieto erilleen väärästä.
Mielenkiintoinen kokemustieto Lyytiseltä oli, että lukemisen ymmärtämistä oppivat erinomaisesti dekkareidenlukijat. Pelkkä läpiluku ei riitä, vaan on ymmärrettävä hyvin lukemansa, koska juonesta on pysyttävä perillä ja ehkä myös pohdittava, kuka on syyllinen. Erikoisosaamisen alue taas on pikalukutaito; siihen kouliutunut kykenee nopeasti löytämään tekstistä ne asiat, jotka nimenomaisesti koskevat tekstin otsikon antamaa aihetta.
Maailmanlaajuisesti lukutaidon kanssa on valtavasti tekemistä, kuten Lyytinen UNESCO-tehtävässään tietää. Maailmassa on yli 250 miljoonaa lukutaidotonta lasta, joista noin puolet eivät ole oppineet lukemaan, vaikka ovat käyneet koulussa monta vuotta. Yksi syy tähän on vähäinen lukutaidon tutkimus Afrikassa.
”Yhdysvalloissa puolestaan on sellainen ongelma, että espanjankielisten perheiden lapsille ei anneta lukutaito-opetusta espanjan kielessä. Lapset puhuvat espanjaa, mutta eivät osaa lukea eivätkä kirjoittaa – jos osaisivat, heidän olisi paljon helpompi oppia myös englantia. Tämä on kuitenkin poliittinen päätös”, sanoi Lyytinen.
UNESCO:n ja Jyväskylän yliopiston yhteistyö tukee lasten oikeutta oppia omalla äidinkielellään. Erityisesti Afrikassa suuri osa lapsista joutuu edelleen opettelemaan lukemaan vieraalla kielellä.
SUOMEN KOULU-
SAAVUTUKSET VAARASSA
Tänään
julkistettiin OECD:n arviointiraportti, joka käsittelee
varhaiskasvatuksen sekä esi- ja perusopetuksen laatu- ja
tasa-arvo-ohjelman tavoitteita ja toimia Suomessa. OECD esittää
koulutuksen rahoituksen uudistamista,
varhaiskasvatuksen osallistumisasteen lisäämistä
ja laadun kehittämistä
sekä oppimiserojen kaventamista
lähikouluperiaatetta vahvistamalla.
Suomen
mainetta
on edistänyt korkean osaamisen lisäksi kyky yhdistää koulutuksen
laatu ja tasa-arvo. Viimeaikaiset trendit viittaavat kuitenkin
siihen, että Suomen merkittävät saavutukset ovat vaarassa. Suomen
menestyminen kansainvälisissä arvioinneissa on heikentynyt
viimeisen vuosikymmenen aikana ja samalla osaamisen erot oppilaiden
ja oppilasryhmien välillä ovat kasvaneet.
OECD
suosittelee
nyt
kasvatuksen ja koulutuksen rahoitusjärjestelmän uudistamista
huomioimaan paremmin rahoituksen tasa-arvoa edistävä vaikutus.
Varhaiskasvatuksen osallistumisasteen nostamiseksi raportissa
suositetaan niin
ikään rahoitusjärjestelmän
muutoksia. Raportissa nostettiin esille kotihoidontuki
varhaiskasvatukseen osallistumista rajoittavana tekijänä.
Vanhemmille suunnattu tehokas tiedottaminen ja palveluohjaus
varhaiskasvatuksen merkityksestä ovat myös tärkeitä toimia
osallistumisasteen nostamisessa. Toisena kokonaisuutena suosituksissa
nostetaan varhaiskasvatuksen laadun vahvistaminen mm.
henkilöresurssien turvaamisen osalta.
Koulutusmahdollisuuksien
tasaamiseksi OECD ehdottaa puuttumista koulujenväliseen
segregaatioon kiinnittäen erityistä huomiota sosioekonomisesti
heikommassa asemassa oleviin väestöryhmiin ja
maahanmuuttajaväestöihin. Raportissa esitetään
lähikouluperiaatteen vahvistamista ja painotetun opetuksen
järjestämistä siten, että sen vaikutus oppilasryhmien
eriytymiseen on mahdollisimman vähäinen.
kari.naskinen@gmail.com
keskiviikko 28. syyskuuta 2022
Ilmastonmuutoksen vakavuus asteikolla 1-10 on 10
Ympäristömuutoksen professori Atte Korhola Helsingin yliopistosta sanoi, että uutta tietoa ja tutkimustuloksia ilmastonmuutoksesta tulee koko ajan niin paljon, että uusinta kirjaansa kirjoittaessaan hän joutui siihenkin tekemään muutoksia kesken kirjoitustyön (Tämä ihmisen luonto, Otava 2022). Korhola puhui eilen Helsingin yliopiston entisten opiskelijoiden yhdistyksen Tietokirjaklubissa, jossa hän tarkasteli tutkimustietoon liittyvää epävarmuutta ja tarvittavia yhteiskunnallisia muutoksia. Hän otti esille myös sen, että ilmastonmuutosta mediassa käsiteltäessä tehdään välillä myös jonkinlaista ”viihdejournalismia” puhumalla maailmanlopusta ja muista kauheuksista. Korholan toive on, että ympäristöongelmista voidaan puhua monipuolisesti ja asiallisesti ilman apokalyptistä retoriikkaa.
Äärimmäisen vakava asia joka tapauksessa on. Korholaa haastatellut tietokirjallisuuden professori Pirjo Hiidenmaa kysyi häneltä, mikä on ilmastonmuutoksen vakavuusaste nyt asteikolla 1 - 10. Vastaus tuli heti: 10. Toisaalta Korhola vastasi kysymykseen ihmisen ja luonnon omiin mahdollisuuksiin ilmastonmuutoksen torjumisesta samalla asteikolla: optimistisesti 9.
”Luonto on muuntautumiskykyinen. Ei meitä sukupuutto uhkaa, mutta uudenlaista sopeutumista ihmiskunnalta edellytetään. Ihminen on aina keksinyt keinoja uhkia vastaan ja niin käy nytkin”, sanoi Korhola.
Ison toivonsa Korhola panee fuusiovoimaan eli vedyn hyödyntämiseen energiantuotannossa: ”Jos olisin diktaattori, määräisin maapallolle progressiivisen hiiliveron, ja sen tuoto sijoitettaisiin innovaatiorahastoon, jota käytettäisiin fuusioreaktorien kehittämiseen.”
Ensin on kuitenkin pyrittävä sellaisiin ratkaisuihin, joihin ihmisillä on jo nyt mahdollisuus. Korhola mainitsi esimerkkeinä metaani- ja liikennehaittojen torjunnan. Metaania on merenpohjissa, trooppisissa soissa ja sitä purkautuu ilmastoon paljon maataloudesta. IPCC:n uusimmassa raportissa tämä on nostettu merkittäväksi tekijäksi. Ilmakehään päästessään metaani on 20-40 kertaa voimakkaampi kasvihuonekaasu kuin hiilidioksidi. On arvioitu, että maataloussektori ja ruoantuotanto aiheuttavat 26 prosenttia maailmanlaajuisista kasvihuonekaasupäästöistä. Juuri nyt metaania pulppuaa ilmaan myös Nord Stream -putkista.
Liikenteestä Korhola sanoi, että pahinta on maaliikenne, pahempaa kuin lentäminen. Tähän liittyy se asia, että maaliikenne edellyttää valtavia väyläinvestointeja, joiden tieltä on hiilinielujakin raivattava pois. Lentoliikenne tarvitsee maassa vain lentokentät. Eikä lentoliikenteen osuus kokonaispäästöistä ole kuin 2-4 prosenttia.
Autoliikenteessä ajankohtainen asia on tietenkin sähköistyminen. Kaksipiippuinen juttu: jos ajateltaisiin, että nyt kaikki autot muuttuisivat sähkökäyttöisiksi, lopputulos olis ympäristön kannalta epäedullisempi kuin nykytilanne, koska autojen koko elinkaari huomioon ottaen sähköautoteknologia on enemmän ilmastoa ja luontoa rasittavaa kuin polttomoottoriautojen.
”Sähköllä tai polttomoottorilla, niin tärkeintä on, että liikennettä voitaisiin vähentää”, sanoi Korhola.
Muutama päivä sitten Korhola kirjoitti Twitterissä, että isojen polttoainesyöppöjen katumaastureiden myynti lisääntyi 42 % koronavuonna 2020. Niiden päästöt vastaavat koko meriliikenteen ilmastopäästöjä. Jos maastureiden omistajat ajateltaisiin omana valtiona, olisi kysymyksessä maailman 7. eniten ilmastopäästöjä aiheuttava valtio.
kari.naskinen@gmail.com
maanantai 26. syyskuuta 2022
Yleisradio poliitikkojen kuristusotteessa
Viime viikolla ilmestyi
psykoterapeutti
ja tietokirjailija Katriina
Järvisen
kirja
valtakunnan hovinarriksi ja provokaattoriksi kutsutusta Ruben
Stilleristä.
En ole sitä vielä lukenut, mutta Helsingin Sanomat ehti jo eiliseen
lehteen tehdä Stilleristä ison jutun. Siinä käydään lyhyesti
läpi myös ne asiat, joiden yhteydessä Stiller joutui napit
vastakkain työnantajansa Yleisradion kanssa – sai potkutkin, koska
oli astunut liian isoille varpaille. Tämä oli se tapaus vuodelta
1993, kun Stiller sanoi suorat sanat Ylen aluetoimintaa
johtaneesta
kepulaisesta Tapio
Siikalasta,
josta oli tulossa Ylen
radiotoimialan
johtaja ja koko yhtiön varatoimitusjohtaja. Ylen Radiomafia-kanavan
suorassa lähetyksessä Stiller täräytti kuuluisaksi tulleen
mielipiteensä: ”Minä kuulin, että Tapio Siikalasta, tuosta
keskustalaisesta kökkötraktorista kaavaillaan tämän lafkan, missä
minä olen töissä, puheenjohtajaa.”
Vuonna 2009 Stiller palasi television puolelle juontamaan Pressiklubia. Mutta taas osui Keskustapuolue kohdalle, nyt kovimmasta päästä eli otsikkokuvassa olevat puheenjohtaja Juha Sipilä ja Yleisradion päätoimittaja Atte Jääskeläinen. Tämä tapahtui 2016, jolloin paljastuivat pääministeri Sipilän koplaukset kaivosyhtiö Terrafamen kanssa. Tuli kielto, ettei Stiller saa käsitellä asiaa Pressiklubissa, ja uhattiin taas erottamisella. Jääskeläisen suora alainen, uutis- ja ajankohtaistoiminnan radio- ja tv-lähetyksistä vastaava päällikkö Marjo Ahonen oli kiikuttanut Stillerin työpöydälle paperin: ”Mikäli jatkat edelleen em. ohjelman valmistelua toimituksen johdon asettaman journalistisen linjan vastaisesti, irtisanomme työsuhteesi. Helsingissä 29.11.2016 Marjo Ahonen, päällikkö, vastaavan päätoimittajan sijainen.”
Sipilä ja Jääskeläinen hävisivät kuitenkin tämän ottelun, koska Suomen Kuvalehti sai tiedon Ylen kärhämästä ja veti otsikon ”Pääministeri Sipilä vaiensi Ylen. Uutisten johto hyllytti Sipilä-jutut – Ruben Stiller sai varoituksen”. Tämän jälkeen myös Pressiklubi käsitteli asiaa.
Vuotta myöhemmin ilmestyi kirja Ylegate (Barrikadi, 2017), jossa Jääskeläisen itsevaltaisesti johtamaa tuhannen työntekijän Yleä käsitellään suorin sanoin: ”Harmittomia uutisia saa tehdä vapaasti, mutta yhteiskunnallisiin vaikuttajiin kohdistuvaa kriittistä uutisointia Jääskeläinen rajoittaa kovaotteisesti. Viime vuosina ovat poliitikot tukevoittaneet otettaan mediassa, eivät pelkästään Yleisradiossa. Monen vallankäyttäjän mielestä median valta on kasvanut liian suureksi. Poliitikkojen puheissa jopa perinteisiä tiedotusvälineitä on nimitelty valemedioiksi.”
Yleisradio on hankalassa asemassa, koska se on suoraan poliittisessa ohjauksessa. Yle-verokin on sellainen rahoitusmalli, että se mahdollistaa enemmistöhallitukselle Ylen talouteen puuttumisen vaikka vuosittain budjettimenettelyn kautta. Ylen johtajien on siis syytä olla suututtamatta poliitikkoja, ja heidän joukossaan on ilman suututtamistakin sellaisia, jotka olisivat heti valmiit lakkauttamaan koko Ylen turhana menoeränä, koska eikös niitä kaupallisia kanavia ole ihan tarpeeksi, MTV, Alfa-tv ja muita.
Stillerin, Sipilän ja Jääskeläisen yhteenotto tapahtui siis 2016. Huhtikuussa 2017 Suomi menetti monivuotisen paikkansa lehdistönvapauden kärkimaana Toimittajat ilman rajoja -järjestön vertailussa. Samoihin aikoihin Jääskeläinen lähti Ylestä. Nykyisin hän toimii Lappeenrannan - Lahden teknillisen yliopiston työelämäprofessorina; sinne kannattaa hakeutua opiskelemaan työelämän realiteetteja.
kari.naskinen@gmail.com
P.S. Fb:n kommenttiriveiltä sain tuoreempaa tietoa: Jääskeläinen on LUT:n jälkeen nimitetty opetus- ja kulttuuriministeriön ylijohtajan virkasuhteeseen syksyyn 2025 asti. Hän toimii ministeriön korkeakoulu- ja tiedepolitiikan osaston päällikkönä. Jääskeläisen osaamisalueeseen taisi kuitenkin paremmin sopia nimenomaan työelämän realiteettien opettaminen, kun niihin kuuluu myös poliitikkojen edessä nöyristely
lauantai 24. syyskuuta 2022
Tulo- ja varallisuuserot ovat aliarvioituja
Mielisairauksien
määrä, eliniänodote, lukutaidottomuus, väkivalta, ne kaikki
kytkeytyvät yhteiskunnan epätasa-arvoisuuteen, eivät niinkään
sen vaurauteen. Mitä suuremmat tuloerot, sitä huonommin kansalaiset
voivat - niin köyhät kuin rikkaatkin. Nottinghamin yliopiston
sosiaaliepidemiologian
entinen
professori
Richard
G. Wilkinson
luennoi
Kalevi Sorsa -säätiön tilaisuudessa Musiikkitalossa ja sanoi,
että
eriarvoisuus on merkittävä este myös
pyrittäessä kohti
ympäristön kannalta kestävää yhteiskuntaa.
Yhdessä
Yorkin yliopiston epidemiologian professorin
Kate
Pickettin
kanssa Wilkinson
kirjoitti kirjan
Tasa-arvo
ja hyvinvointi, jonka
Helsingin Sanomat julkaisi suomeksi 2011. Siinä pienempien
tuloerojen hyötyjä luetellaan lisää:
vähemmän terveyteen ja hyvinvointiin kohdistuvia ongelmia kuten
teiniraskauksia, liikalihavuutta
sekä
päihde-
ja
huumeongelmia.
Professorit
kirjoittavat myös
stressiteoriasta,
jonka mukaan tulot kertovat myös ihmisten
asemasta
yhteiskunnassa.
Hyvätuloisten
korkeampi sosiaalinen
asema on
tilastollisesti yhteydessä
terveyden ja eliniänodotteen
kanssa. Huono
asema yhteisössä stressaa
ja heikentää terveyttä, alentaa vastustuskykyä ja johtaa
terveyden kannalta huonoihin
selviytymiskeinoihin, kuten päihteidenkäyttöön, ylensyömiseen ja
väkivaltaan.
Suomi
on kansainvälisissä vertailuissa pienten tuloerojen maa. Helsingin
Sanomien tiedesivulla oli äsken juttu tutkimuksesta lasten ja
nuorten sosiaalisen median käytöstä, mukana Suomikin. Maakohtaisia
tuloksia jutussa ei ollut, mutta ilmiöt lienevät aika samanlaisia
kaikkialla: ”Tutkijoiden mukaan näkyvät taloudelliset erot
luokkatovereiden kesken voivat
johtaa
ahdistukseen ja heikentää itsetuntoa, jos lapsi kokee, ettei pärjää
vertailussa. Lapsi saattaa paeta someen hakeakseen lievitystä
heikoksi koettuun omaan asemaansa.” (HS 13.9.2022)
Entä
sitten? Facebook, Instagram, Snapchat, Tiktok, Whatsapp ja mitä
kaikkia niitä onkaan. Vertailua niidenkin kautta tapahtuu, joten
statusahdistus voi vain kasvaa.
Nyt
kun energian hinta nousee, tasa-arvoisuus saa lisää kolhuja.
Runsaan viikon kuluttua Kalevi Sorsa -säätiö julkaisee
liikenneköyhyyttä käsittelevän raportin, jonka
on tehnyt Tampereen
yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Vernen johtaja, professori
Heikki
Liimatainen.
Liikenneköyhyys on sitä, että
ihmisen hyvinvoinnille välttämättömät liikkumisen tarpeet eivät
täyty kohtuullisella vaivalla, kohtuullisessa ajassa eikä
kohtuullisin
kustannuksin. Liimatainen tarjoaa konkreettisia
politiikkatoimenpiteitä, joilla liikenneköyhyyttä voitaisiin
ehkäistä. Liikenneköyhyys liittyy usein palveluiden etäisyyteen
ja joukkoliikenteen saavutettavuuteen. Poliittisten
päättäjien pitäisi
vähentää liikenneköyhyyttä palveluverkkoa laajentamalla sekä
yhdyskuntarakennetta ja liikennejärjestelmää määrätietoisesti
kehittämällä. Tällaiset
toimenpiteet
vähentäisivät samalla liikenteen päästöjä.
YHTEENVETO
ERI-
ARVOISUUDEN
TILASTA
Vuonna
2020 Kalevi Sorsa säätiö julkaisi monen tutkijan kirjoituksia
eriarvoisuuden tilasta Suomessa. Joitakin
johtopäätöksiä niistä:
- Tilastolähteisiin
perustuvat tiedot tulo- ja varallisuuseroista ovat aliarvioita
todellisuudesta.
- Tutkimukset osoittavat,
että tuloerojen kasvu tai suuret tuloerot eivät edistä
talouskasvua, pikemminkin haittaavat sitä. Tämän ovat
todenneet myös IMF ja OECD.
- Tulo- ja varallisuuserojen
kaventamisen näkökulmasta olisi perusteltua luopua eriytetystä
ansio- ja pääomatulojen verotuksesta ja muuttaa verojärjestelmä
kauttaaltaan progressiiviseksi.
- Korkea-asteen koulutuksen
laajentaminen aloituspaikkoja lisäämällä vähentää
eriarvoisuuden periytymistä.
kari.naskinen@gmail.com
perjantai 23. syyskuuta 2022
Roskasäästöpankkijohtajat pääsivät kuin koirat veräjästä
Sarjaelokuvassa
Helsinki-syndrooma
ei
ainakaan vielä ole käsitelty omaisuudenhoitoyhtiö Arsenal Oy:n
roolia pankkikriisissä. Arsenal perustettiin osaksi pankkituen
hallinnointia ja se aloitti toimintansa vuoden 1994 alussa, tehtävänä
ensisijaisesti säästöpankkien ongelmaluottojen hallinnoiminen.
Vaikka sillä oli hyvin julkinen tehtävä, se toimi varsin
itsenäisesti. Palasi asia mieleen, kun yksillä syntymäpäivillä
äskettäin tapasin asiasta kirjan tehneen oikeustieteen lisensiaatin
Pertti
Eilavaaran,
joka
on hoitanut professuuria Lapin yliopistossa ja ollut Jean Monet
-oppituolin haltija. Eilavaara on
profiloitunut erityisesti eurooppaoikeuden ja hallinto-oikeuden
asiantuntijaksi. Kirjassaan
Pankkituen
hallinto (Pandecta,
1994) hän totesi,
että Arsenal hoiti pankkitukiasiaa kantamatta siitä mitään
julkista vastuuta. Arsenal pystyi periaatteessa kieltäytymään
käyttämästä
pankkitukea
valtiolle hyödyllisellä tavalla ilman sanktioita. Käytännössä
tämä tarkoitti, että eduskunnan budjettivaltaa oli
tosiasiallisesti siirtynyt Arsenalille, jonka osakkaina olivat valtio
(69 %) ja valtion vakuusrahasto (31 %).
Tämä johti kummiin tilanteisiin. Entiset pankinjohtajat hoitivat Arsenalissa sellaisten yritysten asioita, joiden kriisihallituksiin he olivat aikaisemmin kuuluneet. Eilavaara: ”Tuntuu yhteiskunnallisesti perusteettomalta, että Arsenalin johtaviin tehtäviin valittiin pääasiassa sellaisia henkilöitä, jotka ovat olleet osaltaan aiheuttamassa arviointi- ja muilla virheillään pankkituen tarpeen.”
Helsinki-syndroomassa käydään läpi kuvitteellista tapausta, jossa pankinjohtaja suoraan huijasi yrittäjäperhettä. Arsenal jatkoi samaa touhua. Tiettävästi se osti ylihintaan omaisuutta sellaisilta yrityksiltä, joilla oli isot vastuut, ja vastaavasti myi alihintaan sellaisille yrityksille, joiden kanssa Arsenalin henkilöstöllä oli ollut aiemmin yhteistyötä muissa yhteyksissä. Eilavaaran kirjassa otettiin esille sellaisiakin koplauksia, joissa Arsenal ja Kela olivat yhdessä järjestämässä erikoisia omistusjärjestelyjä:
”Yrityksen omistajat on vapautettu aikaisemmista takausvastuistaan kokonaisuudessaan sillä perusteella, että yrityksen velkataakkaa oli kevennetty omistuksen säilyessä samana. Pulmallisimpia ovat tilanteet, joissa jo kerran rahoitettu yrittäjä, jonka yritys on ajautunut Arsenalille, perustaa uuden yhtiön ja ostaa Arsenalilta huomattavan edulliseen hintaan jo kerran aikaisemmin rahoitetun sijoituskohteen. Uskottavuus kärsii pahoin, jos tällaisen yhtiön takana on entisiä säästöpankkijohtajia, jotka ovat rahoittaneet ko. kohteen alunperin luototusohjeita rikkoen.”
Varsinaisen pankkituen pääasialliset saajat olivat SKOP, STS-Pankki, Suomen Säästöpankki ja Arsenal. Tukea annettiin rahallisesti 61 miljardia markkaa ja takauksina 28 miljardia. Veronmaksajien lopulliseksi kokonaistappioksi pankkikriisistä on arvioitu noin 50 miljardia markkaa eli nykyrahassa noin 10 miljardia euroa. IMF:n raportin mukaan pankkikriisi maksoi Suomessa 12,8 % bkt:stä, Ruotsissa 3,6 % ja Norjassa 2,7 %. Suomen malli ei ollut toiminut, vaikka kuinka oli kyykytetty yksityisiä velallisia.
Helsinki-syndroomassa käsitellään yhden kyykkyyn ja lopulta itsemurhaan ajetun yrittäjän tapausta. Isänsä yrityksen takaajaksi 18-vuotiaana houkuteltu Elias Karo (roolissa Peter Franzén) vaatii panttivangeikseen ottamaa neljää toimittajaa selvittämään pankin ja pankinjohtajan toimia isänsä yrityksen alasajossa ja omaisuuden haltuunotossa. Elias on 30 vuotta kärsinyt antamansa takauksen maksuvelvoitteista, ja koronaviruspandemia on vain pahentanut hänen oman yrityksensä asioita. Sarjan neljäs jakso tulee sunnuntai-iltana.
Pertti Eilavaara: ”Miksi yritysten tervehdyttäminen julkisin varoin tapahtuu salassapitoperusteen alaisena, kun jo vähäisenkin myönnetyn sosiaali- tai opintoavustuksen summa on julkinen hallintopäätöksen osana?”
kari.naskinen@gmail.com
torstai 22. syyskuuta 2022
Kalsaritöllötystä
Kalsarikännistä
on tullut kansainvälinen ilmiö. Australiassa on tuotu markkinoille
Kalsarikännit-niminen olutkin.
Tarkoittaa siis, että
päivän voi viettää kotona päivävaatteisiin pukeutumatta ja
keskiolutta hörppäillen. Tai väkevämpiäkin. Varsinkin
ahdistavimpana korona-aikana tällainen lisäsi suosiotaan, kun ei
baareihin päässyt, eikä kavereitakaan uskaltanut lähteä
tapailemaan.
Filmihullu-lehdessä 3/2022 kirjoittaa nyt
televisio- ja populaarikulttuuritohtori Markku Koski,
että uusi ilmiö on kalsaritöllötys. On nimittäin yleistynyt
tapa, että television sarjaelokuvia katsotaan yhteen pötköön
vaikka aamusta iltaan. Tämän mahdollisuuden tarjosi ensimmäisenä
Netflix, joka 2013 julkaisi yhtä aikaa House
of Cardsin ensimmäisen
tuotantokauden kaikki 13
jaksoa, yhteensä noin kymmenen tuntia. Samanlaisen mahdollisuuden
tarjoaa nykyisin Yle Areena joidenkin sarjaelokuvien osalta, tai
kalsaritöllötykseen voi mennä ainakin siinä vaiheessa, kun kaikki
jaksot on televisiosta tullut, minkä jälkeen ne ovat tallenteina
Areenassa.
Tämä on yksi osa sitä isoa muutosta, joka
televisonkatselussa on
tapahtunut. Enää ei ”koko Suomi” katso samanaikaisesti Me
Tammeloita tai
Rintamäkeläisiä.
Vaikka
kyllä tällaista yhtenäiskulttuuriakin vielä on, mistä kertovat
viime
viikonkin katsojaluvut: torstai-illan puoli yhdeksän uutisia katsoi
860 000 ihmistä, Elämäni biisiä 760 00, A-studiota 510 000,
dokumenttiohjelmaa kuningatar Elisabetista
lauantaina
420 000, Harakkamurhia 340 000 jne.
Kosken
esille ottama maratonkatselu joka tapauksessa on melko uusi asia. Se
on samalla muuttanut ihmisten juttelutilanteita, kun enää ei edetä
suosikkisarjojen kanssa samaa tahtia. Joku kysyy innoissaan
tuttavaltaan, katsoiko eilisen sarjan avausjakson – no katsoin,
mutta katsoin sen kyllä viimeiseen jaksoon asti. Siihen on
keskustelu stopattava, etteivät
sille aloittelijalle paljastu sarjan loput tapahtumat.
Oma
kokemukseni koskee House
of Cardsin viittä
tuotantokautta ja The
Crownin toistaiseksi
valmistuneita neljää kautta. Koska meillä on niin vanha televisio
– kiitos harvinaisen hyvästä kestävyydestä –, että Netflixiä
ei siihen saa näkyviin, olen ostanut nämä kaksi sarjaelokuvaa
dvd-versioina. Sellaiset 4-5 jaksoa olen yhden päivän aikana
katsonut, eikä se ole kovin puuduttavaa ollut. Kalsarikatsomisesta
jää kuitenkin uupumaan vanhanaikaisen tavan mukanaan tuoma
jännitys- ja odotuselementti: jo edellispäivänä saattoi joskus
tulla mieleen, että mitähän jonkin suosikkisarjan seuraavassa
jaksossa tapahtuu. Aika on kuitenkin nyt toinen ja pitkienkin
sarjojen ahmiminen liittyy siihen yleisempään asenteeseen, että
minulle kaikki heti ja nyt.
Tällainen katsomistapa
oikeastaan tuhoaa sarjaelokuvaformaatin. Perinteisesti siihen ainakin
Suomessa on kuulunut, että jaksot lähetetään viikon välein. Jos
nyt katsoo pitkän sarjan yhdeltä istumalta, niin sehän ei enää
ole sarjaelokuva, vaan ylipitkä
elokuva. Yksi
ongelma viikon välein katsomisessa on kuitenkin joskus se, että
kaikki edellisen jakson asiat eivät ole pysyneet tarpeeksi hyvin
muistissa.
Markku
Koski oli lukenut Keskisuomalaisen toimittajan Heikki
Kärjen kommentin
tästä: ”Ainakin itse olen niin hidasälyinen tollukka, että
tarvitsen ajattelemiseen enemmän aikaa kuin tv-sarjan rytmi tarjoaa.
Haluan pohtia kaikessa rauhassa henkilöitä, teemoja,
menneitä tapahtumia ja tulevia skenaarioita.”
Enää
ei
sarjaelokuvien
keskeinen sisältö ole
meille
tavallisille katsojille sillä tavalla vierasta,
että
varakkaiden yhteiskuntaluokilla olisi yliedustus, kuten siihen
aikaan, kun Peyton
Place, Dallas ja
Dynastia olivat
pinnalla. Tämä vanha sapluuna johtui siitä, että meilläkin
valtaosa ulkomaisista sarjaelokuvista oli amerikkalaisia. Niissä
kuvattiin yhdysvaltalaista yhteiskuntaa ikään kuin utopiana, johon
esimerkiksi luokkaerot eivät kuuluneet. Ei niissä kukaan slummissa
asunut, eikä toimeentulo-ongelmia ollut. Peyton
Placessa Constance
McKenzie jopa yritti salata sen, että oli synnyttänyt tyttärensä
Allisonin nolosti kunnallisessa sairaalassa.
Sarjaelokuvien
maailma on muutenkin muuttunut. Entistä
enemmän on jatkuvajuonisia tarinoita, jotka parempia ovatkin kuin
Maria Kallion
kaltaiset
45 minuutin erilliset tynkäjaksot. Olen
kyllä alan asiantuntija, viimeksi tilastoimani tv-sarjavuoteni oli
2019, jolloin katsoin 346 sarjaelokuvajaksoa. Nyt on seurannassa
kuusi sarjaa.
kari.naskinen@gmail.com
tiistai 20. syyskuuta 2022
Hiljainen peto tuntee itsensä ja on onneton sen kanssa
Harvemmin katsottavilta tv-kanavilta löytää välillä erinomaisia elokuvia. Joitakin jää tietysti löytämättäkin, mutta viimeksi osui kohdalle Tv 5:ltä The Souvenir (2019), kun Helsingin Sanomat antoi siitä vinkin. Se on hieno ja hillitty kuvaus rakkaudesta, joka pätkii ja pätkii, mutta kestää, kunnes kuolema tulee ja erottaa. Ohjaaja on englantilainen Joanna Hogg (s. 1960), joka on tehnyt käsikirjoituksen paljolti omaan elämäänsä perustuen. Häntä itseään Julian nimellä esittää Honor Swinton Byrne, jonka äiti Tilda Swinton esittää äitiä myös elokuvassa. Tämä kombinaatio tekee elokuvasta erikoisen todentuntuisen ja rakentaa sille yhden lisäkerroksen, varsinkin kun Tilda Swinton on taas roolissaan loistava. Honor Swinton Byrnestä tekee mieli ennustaa, että hänen tässä nähtävä taitotasonsa tekee hänestä lähivuosikymmeninä merkittävän näyttelijän.
Julie on Lontoossa valokuvaajan assistenttina, asuu lähellä Harrodsin tavarataloa, äiti asuu maalla ja on ilmeisen hyvin varoissaan auttaen jatkuvasti tytärtään tämän etsiessä elämänsä suuntaa. Hieman uusi suunta löytyy, kun Julie pääsee elokuvakouluun. Edelleen suunnanhaku kuitenkin kangertelee, ja opettajat asettavat kyseenalaiseksi sen, että Julie ei halua tehdä elokuvia omaan kokemuspiiriinsä perustuen, vaan lähestyy asioita vaikeamman kautta. Julia vastaa, että hän haluaa käsitellä asioita enemmän kuin oman tutun elämänsä pohjalta. Näin hän ajattelee myös elämässä itsessään.
Lopulta Julien elämä muuttuukin uudenlaiseksi, kun hän tapaa kymmenen vuotta vanhemman Anthonyn (Tom Burke), joka on töissä ulkoministeriössä. Myös Anthony on nuorempana opiskellut taidetta, mikä selvästi tulee ilmikin, kun taas työ ulkoministeriössä vaikuttaa katsojasta kyseenalaiselta. Rahaa Anthonylla on, mutta usein aamulla hän kuitenkin vippaa Julielta kympin. He ovat muuttaneet yhteen asumaan, mutta asiat eivät ole niin kuin normaalisti pitäisi. Anthonyssa on jotain outoa, mikä saa aikaan sen, että katsoja alkaa epäillä elokuvan kehittyvän trilleriksi.
Anthony on manipuloija, luo sääntöjä, määrittelee rajoja. Julien asunnossa oleva sänky on vähän liian kapea ja Anthony näyttää, missä kohtaa on puoliväli, jonka yli ei saa mennä, kun aletaan nukkua. Anthony kirjoittaa Julielle: ”Hiljainen peto tuntee itsensä ja on onneton sen kanssa. Sinä olet se, jolla on valta petoon – kannustaa, rohkaista, nuhdella, antaa anteeksi.” Teksti on todellisuudessa Joanna Hoggin oman rakastetun aikoinaan lähettämästä kirjeestä.
Rakkaus, sääli, sympatia, suru. Kaikkea tätä Julie tuntee Anthonya kohtaan, mutta tunteet eivät kertaakaan ole niin negatiivisia, että tulisi mieleen panna välit poikki. Nykyisin puhutaan läheisriippuvuudesta, ja vähän tässä on sitäkin tuttua ihmettelyä, että miksi naiset rakastuvat renttuihin. Ei Anthony renttu ole, mutta ei kunnollinenkaan.
Lopulta tulee rajakin vastaan, kun Julie joutuu todistamaan Anthonyn heroiininkäytön. Anthony tarvitsee sitä varten rahaa ja varastaa Julien arvokkaat korutkin. Julie pyytää Anthonyn muuttamaan pois, mutta tämä palaa takaisin, kun on ollut kuivilla tarpeeksi pitkään, ja Julia tietenkin ottaa vastaan. Uusi kierre kuitenkin alkaa ja sitten Anthony löydetään kuolleena yliannostukseen Wallace Collection -taidemuseon vessasta.
Kuolema noin on osa elokuvan taidesisältöä. Wallace Collectionin yksi teos on ranskalaisen Jean-Honore Fragonardin pienikokoinen maalaus Le souvenir (1770-luku). Siitä elokuvan nimi, vaikka se onkin juonenkulun kannalta hieman outo. Julie saa kyllä Anthonylta tuliaisiksi ja matkamuistoksi Pariisista seksikkäät mustat pikkuhousut, mutta ei taidetta. Fragonardin maalauksessa nuori nainen vaaleanpunaisessa satiinikoltussaan kaivertaa jotain puunrunkoon saatuaan kirjeen rakastetultaan. Ikuista rakkautta. Anthony antaa Julielle maalauksesta tehdyn postikortin ja vie Julien myöhemmin katsomaan maalausta Wallace Collectioniin. Siellä he pohtivat, mitä tyttö puuhun kirjoittaa, ja Julie on sitä mieltä, että tyttö näyttää surulliselta.
Joanna Hoggin omakohtaisuutta tässä elokuvassa on luultavasti paljon, mutta kaikkea ei näin ulkopuolinen voi tajuta. Yhdestä tapauksesta löysin kuitenkin tietoa: Joanna Hogg oli 1983 kuullut kotiinsa IRA:n autopommin räjähdyksen Harrodsin ulkopuolella, kuusi ihmistä kuoli. Elokuvassa Julie katsoo ikkunasta täsmälleen samaan suuntaan, josta savu oli silloin 1983 noussut.
Nyt pitää olla tarkkana pienten maksukanavien kanssa, sillä viime vuonna valmistui The Souvenir, osa 2. Hyvin arvaa, että se on yhtä tyylikäs elokuva, ja Honor Swinton Byrne yhtä taitava näyttelijä.
kari.naskinen@gmail.com
maanantai 19. syyskuuta 2022
Kansaneläkelaitoksen poika
Yle X Pop -konsertissa Jyväskylässä esiintyi räppäri Keys, koko nimeltään Moussa Keys Tanganyika. Tuli Suomeen 2016, kotoisin Afrikasta jostain. Hän esitti hauskan kappaleen Kela Boy, josta tähän muutamia säkeitä:
Toimeentulotuki
on aina on time
Asumistuki on aina on time
Kuka pistää
paremmaksi this time?
Kela boy, kela boy, kela boy, kela boy,
kela boy
Elämä on vapaat kun kela boy
Mä käytän rahaa
niinku kela boy
Nyt mä elän niinku kela boy
Tää oon mun
elämä on kela boy
Saan paljon rahaa kun kela boy
New
trend
Online shops
Olen kuka olen mä oon kela boy
Täytän
TT2 on time
Air Jordan joka kuun eka
Air Force one joka
kuun eka
Kaikki brändit joka kuun eka
Onks sul varaa joka
kuun eka?
Itsestään
ei Keys tässä laula, sillä hän on jo saavuttanut kaupallista
menestystä, ja Lutakon konsertissakin näytti nauttivan nuoren
yleisön keskuudessa suurta suosiota.
kari.naskinen@gmail.com