skip to main |
skip to sidebar
Televisiosta tulee uudenvuodenpäivänä kolme Niskavuori-elokuvaa. Juhani Tervapään (Hella Wuolijoki) viiteen
näytelmään perustuvat elokuvat (10) ovat suomalaisen elokuvan peruskalliota
siinä missä näytelmät ovat samaa teatterille. Niskavuoren Loviisa sanoo, että
"Niskavuoren maa on minun maani, enkä minä siitä vapaaehtoisesti luovu”.
Hyvä sanonta koskien myös näitä näytelmiä ja elokuvia satavuotiaassa itsenäisessä
Suomessa.
”Niskavuori-sarjaan sisältyy kappale parasta suomalaista teatteriperinnettä”,
kirjoitti Markku Varjola Filmihullu-lehdessä
7-8/1979. Sama koskee elokuvaperinnettä. Niskavuoret ovat huolellisesti
toteutettua maaseutuelämän kuvausta, ja niin maanläheisesti, että katsoja
uppoutuu Niskavuoren tapahtumiin melkein kuin olisi itse läsnä jossakin kamarin
seinustalla. Niskavuoret käsittelevät paremman väen asioita yhtä
tarkkanäköisesti kuin käsitteli Mikko
Niskanen vähäväkisen kansanosan elämää omissa maaseutukuvauksissaan.
Niskavuori-näytelmät ja -elokuvat ovat suurta draamaa. Niissä on kaikkea,
vetävä juoni, jännitystä, yllättäviä käänteitä, raflaavia paljastuksia ja
kaikkia näitä loistavan vuoropuhelun myötä. Vaikka Hella Wuolijoki teki yhteistyötä
Bertolt Brechtin kanssa, ei
Niskavuorissa ole jälkeäkään brechtiläisen teatterin vieraannuttamisefektistä
tai muista moderneista tempuista, vaan Hella Wuolijoki luotti perinteiseen
ilmaisuun. Niskavuori-sarjan massiivisuutta puolestaan korostaa se, että
näytelmien juonet liittyvät saumattomasti toisiinsa. Jos Niskavuoret
otettaisiin käsittelyyn nyt, niistä syntyisi helposti 50-osainen
tv-sarjaelokuva.
Hella Wuolijoki joutui aloittamaan Niskavuori-sarjansa salanimen turvin, sillä
hänen omalla nimellään kirjoittama Laki
ja järjestys (1932) käsitteli vuoden 1918 vaikeita tapahtumia ja sai aikaan
jopa poliittisen riidan. Kahden esityksen jälkeen näytelmä vedettiin pois
Koiton Näyttämöltä IKL:n painostuksesta. Kun Niskavuoren naiset sitten 1936 tuli ensi-iltaan, oli paras ottaa
käyttöön salanimi Juhani Tervapää. Melko nopeasti kirjoittaja kuitenkin
paljastui, mutta näytelmä oli kiitoksensa jo saanut. Niskavuoren naisia esitettiin yli sata kertaa täysille katsomoille.
Elokuvana Niskavuoren naiset (1938) ei
saanut yhtä hyvää vastaanottoa. Noihin aikoihin arvostelijat olivat vielä niin
kiinni teatteri-ilmaisussa, että kun näytelmästä tehtiin elokuva, syntyi
automaattisesti vertailu elävän teatterin alkuperäisesitykseen ja yleensä se
voitti.
Tätä ensimmäistä elokuvaa ei Yle Teemalla nyt näytetä, vaan aloituksena on Loviisa, Niskavuoren emäntä (1946).
Lisäksi esitetään Niskavuoren Heta (1952)
ja Niskavuori (1984).
Niskavuori-elokuviin kuuluu tietenkin Tauno
Palo. Jo vuoden 1938 elokuvassa hän esitti Aarnea ja nyt nähtävässä Loviisassa Juhania. Niskavuoren Aarnessa (1954) Tauno Palo oli taas Aarne ja Niskavuori taistelee -elokuvassa Juhani.
Elokuvat ohjasivat Valentin Vaala, Edvin
Laine ja Matti Kassila,
kuvaajina olivat Armas Hirvonen, Eino
Heino, Pertti Mutanen, Pentti Unho, Kalle Peronkoski ja Osmo Harkimo.
Matti Kassilan elokuvaura alkoi 1946 Valentin Vaalan Loviisan kuvaussihteerinä, ja 1984 hän ohjasi oman Niskavuorensa.
Kassilan Niskavuori-jakso kesti siis 38 vuotta. Hella Wuolijoki kirjoitti
Niskavuorensa 20 vuoden aikana.
Hella Wuolijoen näytelmät olivat aikoinaan niin suosittuja, että muistakin kuin
Niskavuorista tehtiin elokuvia: Juurakon
Hulda (1937), Vihreä kulta (1939),
Eteenpäin, elämään (1939), Vastamyrkky (1945).
Lisäksi Hella Wuolijoen kuunnelmasta tuli elokuva Tyttö kuunsillalla (1953) ja elokuvakäsikirjoituksen hän teki
tv-elokuvaan Kulkurivalssi (1966),
mikä pohjautui hänen vanhaan näytelmäänsä 1930-luvulta. Jälkimmäisellä ei ole
mitään tekemistä Tauno Palo -elokuvan Kulkurin
valssin (1941) kanssa.
MONESSA MUKANA
Hella Wuolijoen tyttärenpoika Erkki Tuomioja kirjoittaa isoäidistään
kirjassa Häivähdys punaista (Tammi,
2006), että tällä ”oli melkeinpä lapsellinen tapa työntää nenänsä joka paikkaan
ja tarjoilla mielipiteitään kaikesta mahdollisesta, olipa niitä kysytty tai
ei.” Monessa Hella Wuolijoki mukana olikin.
Hella Wuolijoki (o.s. Murrik) muutti
synnyinmaastaan Virosta Helsinkiin 1904 opintojen perässä. Neljä vuotta
myöhemmin hän valmistui filosofian kandidaatiksi Aleksanterin yliopistosta
ensimmäisenä virolaisena naisena. Sulo
Wuolijoen kanssa hän oli naimisissa 1908-23. Jatko-opinnot kansanrunouden
parissa jäivät hänen keskittyessään perheensä toimeentulon turvaamiseen
liikenaisena. Työssään solmimista kansainvälisistä suhteista oli hyötyä
myöhemmin myös hänen poliittisessa toiminnassa.
Hella Wuolijoki oli kova
liikenainen. Hän ei pitänyt naisellisia aseitaan piilossa, vaan käytti
sukupuoltaan hyväkseen kauppoja hieroessaan. Flirttailu kuului asiaan miesten
johtamassa liikemaailmassa, jossa Hella tiesi olevansa harvinaisuus, valkoinen
varis, mitä nimitystä hän itse käytti muistelmateoksessaan (Tammi, 1953). Erkki
Tuomiojan mukaan Hella Wuolijoki oli häikäilemätön ja kovapintainen
neuvottelija. Hänen liiketoiminnan ja taloustieteen tuntemustaan on usein
aliarvioitu, mutta joka tapauksessa hänestä tuli lopulta varsin varakas nainen,
joka osasi nauttia rahan tuomasta turvasta ja tavarasta.
Kansalaissodan ja sen jälkiselvittelyjen ulkopuolella Hella Wuolijoki
varsinaisesti pysytteli, mutta tunnetuksi tuli hänen ”salonkinsa” Kaivopuiston asunnossa sodan päätyttyä
1918-24. Tämä Madame W:n salonki toimi liberaalien, sosialistien, kommunistien
ja vallankumouksellisten kohtaamispaikkana. Salongissa kävivät monet
huomattavat poliitikot ja taiteilijat, kuten SDP:n puheenjohtaja Väinö Tanner, runoilija Elmer Diktonius, näyttelijätär Elli Tompuri, kirjailija Juhani Aho ja runoilija Eino Leino.
Ulkomailla
Hella Wuolijoki teki tunnetuksi hävinneen osapuolen kohtaloa ja helpotti siten
osaltaan heidän asemaansa. Talvisodan aikana Hella Wuolijoella oli aktiivisempi
poliittinen rooli hänen käydessään hallituksen sisäpiirin hyväksynnällä
rauhanneuvotteluja Tukholmassa Neuvostoliiton edustajien kanssa.
Välirauhan aikana Hella Wuolijoki kannatti suhteiden säilyttämistä
Neuvostoliittoon. Suhteiden viilentyessä hän kuitenkin pysyi hallitukselle
uskollisena, vaikka piti sodan sytyttyä edelleen yhteyttä
neuvostoliittolaisiin. Sota-ajan lakien mukaisesti se oli kuitenkin maanpetos
ja hänet tuomittiin vankilaan vuosiksi 1943–44.
Sodan jälkeen Hella Wuolijoen poliittinen vaikutusvalta oli huipussaan. Hän oli
mukana kehittämässä Suomen kansan demokraattista liittoa (SKDL), jonka
kansanedustajana hän toimi 1946-48. Yleisradion pääjohtajana 1945-49 Hella
Wuolijoki uudisti radion ohjelmistoa yhteiskunnallisen keskustelun ja
kansansivistyksen suuntaan. Hän kuoli aivoverenvuotoon 1954.
Sulo ja Hella Wuolijoen tytär Vappu avioitui suurlähettiläs Sakari
Tuomiojan kanssa, ja heidän poikansa on kansanedustaja Erkki Tuomioja.
kari.naskinen@gmail.com
Alexandre Astruc, Jacques Becker, Robert
Bresson, Marcel Carné, Claude Chabrol, Jacques Demy, Jean-Luc Godard, Claude
Lelouch, Louis Malle, Jean Renoir, Alain Resnais, Francois Truffaut, Jacques Rivette, Jean
Rouch. Lista
olisi paljon pitempikin, mutta sille listalle ei Nicole Garcia mahdu. Hänen ohjaamansa Kaikki mitä rakastimme on monimutkaisesta rakkaussisällöstään
huolimatta kevyt humaus, joka ei jälkeä jätä, paitsi että Marion Cotillard (kuvassa) on taas loistava roolissaan.
Eletään 1950-luvun alkua Bargemonin kylässä eteläisessä Ranskassa. Gabrielle on
rakastunut tai ihastunut kylän opettajaan, mutta kun tämä torjuu Gabriellen, ei
muita vaihtoehtoja naimahaluiselle tytölle jää. Vanhemmat kuitenkin järjestävät
niin, että Gabriel naitetaan köyhälle muurarille Josélle. Gabrielle ilmoittaa,
että rakkaus ei tähän liittoon sitten kuulu. Heikkohermoinenkin Gabrielle on,
oikeastaan hullu.
Avioliitto kuitenkin toimii keinotekoisesti. José käy huorissa Lyonissa, koska
Gabrielle pihtaa. Kun José kertoo näistä reissuistaan, Gabrielle tälläytyy
yhtenä iltana huoran näköiseksi ja sanoo, että anna hänellekin 200 frangia,
niin saat. José suostuu, ja kun Gabrielle tuon operaation seurauksena saa
keskenmenon lääketieteellisistä syistä, hänet kuskataan parantolaan. Siellä
Gabrielle rakastuu toiseen potilaaseen Andréhen ja siitä varsinaisesti alkaa
elokuvan juoni kehkeytyä.
Tarina on kuin jostain romanttisesta lukemistosta, ja kun kuviin saadaan myös
seksiä, niin siinä tämä koko juttu onkin. Fyysisesti Gabrielle paranee ja
lapsikin syntyy, ja katsoja pannaan arvuuttelemaan, kenenkähän tuo nyt on.
Lopussa kaikki tietenkin selviää, ja yllättävä käännekin nähdään - taputetaan vaikka sille, että nyt on nähty Marion Cotillardista melkein kaikki.
kari.naskinen@gmail.com
Hollywood-elokuvia tehnyt hollantilainen Paul
Verhoeven (s. 1938) ei ole nimenä juurikaan jäänyt
mieleen, mutta jonkinlaisen maineen ovat kuitenkin saaneet muutamat hänen
elokuvansa, kuten scifi-leffat Robocop (1987),
Total Recall (1990) ja Starship
Troopers (1997) sekä eroottinen trilleri Basic Instinct (1992). Eikä Verhoevenin tilannetta yhtään paranna
nyt Ranskassa valmistunut Elle, joka
on yli kaksi tuntia kestävänä tylsän pitkäveteinen.
Elokuva alkaa mielenkiintoisesti, kun väkivalta- ja pornoaiheisia
tietokonepelejä valmistavan yrityksen omistava Michele Leblanc joutuu naamioidun miehen raiskauksen
kohteeksi. Michele ei tee ilmoitusta poliisille, vaan alkaa itse selvittää,
kuka on ollut rötöksen takana. Taustaksi lisätään vielä sellainen sairas juttu,
että hänen isänsä istuu elinkautista tuomiota joukkomurhasta, jonka
jonkinlaisena kokijana Michele on ollut 10-vuotiaana.
Käsikirjoitus perustuu ranskalaisen Philippe
Djianin romaaniin ”Oh…”. (2012). Elokuvan
lähtöidea toimii, mutta ei jaksa pitää yllä intensiteettiään läheskään loppuun asti.
Väkivaltaa on, samoin seksiä, mutta näillä jutuilla kokonaisuus on köyhä.
Parempi ratkaisu olisi luultavasti ollut, jos elokuva olisi täydellisemmin
pysynyt komediallisena, mutta nyt komediakohdat jäävät irrallisiksi, vaikka
elokuvan parasta antia ovatkin. Myös Isabelle
Huppert (kuvassa) on taas erinomainen.
Elle kuuluu auttamatta siihen 95 prosenttiin nykyisin tehtävistä elokuvista, jotka ovat pelkkiä viihdeteollisuuden bisnestuotteita.
Verhoeven on elokuvallaan saanut aikaan kohua Basic Instictin tavoin, mutta tuntuu, että se on pääasia ollutkin. Ilmeisesti
erikoisuudentavoittelu ja julkisuushakuisuus saa jatkoa, jos Verhoevenin
suunnitelma Jeesus-elokuvasta
toteutuu. Hän on jo kirjoittanut Jeesuksesta kirjan (Into, 2012), jossa Marian sanotaan synnyttäneen lapsen roomalaisen
sotilaan raiskauksesta ja jossa Jeesus rinnastetaan kapinallisjoukon johtajaan,
Che Guevaraan ja sellaisiin.
kari.naskinen@gmail.com
Antiikin Roomassa vietettiin kolmea isoa juhlaa, Kalendaeta, Saturnaliaa ja
Voittamattoman auringon syntymäpäivää. Kalendae merkitsi kuun siprin
ilmestymistä uudenkuun jälkeen, Saturnalia oli
Saturnus-jumalan kunniaksi vietetty keskitalvenjuhla ja Voittamattoman auringon
syntymäpäivä oli eräänlainen yltäkylläinen kulutusjuhla, jota vietettiin
juliaanisen kalenterin mukaisena talvipäivänseisauksena 25.12. Tästä
kulutusjuhlasta tehtiin sitten joulu, kun Rooman piispa Liberius määräsi Jeesuksen viralliseksi syntymäpäiväksi tuon päivämäärän.
Joulun historiallinen tausta on siis selvästi pakanallinen. Tämä takia sen
viettämistä kristillisenä juhlana on vastustettukin, esimerkiksi Englannissa ja
Amerikassa joulunvietto kiellettiin 1600-luvulla.
Nykymuotoiseen joulunviettoon innosti Englannissa Charles Dickensin novelli A
Christmas Carol (1843), suomeksi Saiturin
joulu, ja Yhdysvalloissa joulu hyväksyttiin kansalliseksi juhlapäiväksi
1865.
Pohjoismaissa joulun nimi on oikeastaan vanhaa roomalais-pakanallista perua,
sillä joulu-sana tulee auringonpyörää tarkoittaneesta sanasta ”hjul”.
Jeesus ei Raamatun mukaan mitenkään vaatinut joulua vietettäväksi, eikä selvää
edes ole se, milloin Jeesus syntyi. Liberius ilmoitti Jeesuksen syntymäpäiväksi
25.12. vasta vuonna 354. Tuolla päivämäärällä on ainakin nykyisin sellainen
peruste, että Martti Lutherin
Katekismuksessa mainitaan Marialle ilmoitetun
tämän raskaudesta 25.3., joten siitä yhdeksän kuukautta eteenpäin on 25.12.
Tästä ”todistusaineistosta” pitää kiinni mm. edellinen paavi Benedictus XVI.
Rooman katolinen kirkko jätti uudenlaiseen juhlintaan 1600 vuotta sitten
kuitenkin myös pakanallista perintöä: kansalaisten sallittiin jatkavan
Saturnalian viettämistä uuden juhlan nimissä. Näin kirkko yhdisti toisiinsa
babylonialaisen auringonjumalan syntymäjuhlan, voittamattoman auringon juhlan (Sol
Invictus) ja Saturnalian.
Tänä päivänä näin sekava kokonaisuus tarkoittaa sitä, että joulua voivat
hyvällä omallatunnolla viettää sekä uskovaiset että ateistit ja kaikki siltä
väliltä. Pääasia, että Joulupukki tuo jotain kivaa.
JOS JUMALA SUO…
Myös joulurauhan julistus Turusta katsotaan televisiosta kaikissa säädyissä.
Siellä sanotaan, että ”huomenna, jos Jumala suo” jne. Ei haittaa
jumalatontakaan, koska tilanne on joka tapauksessa hieno ja historiallinen.
Joulurauha on julistettu Turussa 1300-luvulta alkaen muutamia poikkeuksia
lukuun ottamatta; isonvihan aikana 1712-21 se jätettiin väliin, samoin
keisarivallan alkuvaiheissa 1809-15, miliisilakon takia 1917 ja
ilmapommitusuhan takia 1939.
Monikulttuurisuuden ulottuminen nykyisin Suomeenkin on aiheuttanut sen, että
joissakin tutuissa tilanteissa ei enää lauleta Enkeli taivaan, eikä uskalleta esittää Tiernapojat-kuvaelmaa.
Minäkin olen noita molempia kuullut ja nähnyt lukemattomat kerrat, mutta en ole
niistä hullua hurskaammaksi tullut, ovat vain kuuluneet rutiineihin.
Monikulttuurisuus on kuitenkin alkanut merkitä sitä, että suomalaisten omaa
kulttuuria ei enää saa olla niin kuin ennen.
Länsi-Ruotsissa Åmålissa muutettiin yhdessä koulussa joululaulun sanoja niin,
että ”tähti Betlehemin yllä” lauletaan nyt ”tähti meidän kaikkien yllä”.
kari.naskinen@gmail.com
Otsikossa olevat nimet ovat Helsingin kortteleiden nimiä, jollaiset niillä
ennen olivat. Tieto löytyi Ingegard Lundén
Cronströmin Helsingin oppaasta (WSOY,
1963). Esimerkiksi Helsingin Sanomien toimitus sijaitsi Miekkakalan
korttelissa, hotelli Kämp Antiloopin korttelissa, Kansallisteatteri Apinan
korttelissa, Rautatientorin paikalla oli ennen Hyeenan kortteli ja naisten
klubi Lyceum kokoontui kuvaavasti Papukaijan korttelissa ja Pörssi yhtä
kuvaavasti Hamsterin korttelissa.
Ei selviä, miksi nimet oli otettu eläinmaailmasta. Eläintarhakin Helsingissä
tietenkin on, mutta ei sinne koskaan syntynyt suunniteltua eläintarhaa.
Eläintarhanpuisto perustettiin 1851 kauppaneuvos Henrik Borgströmin aloitteesta, ja hänen patsaansa on siellä
kaupungin kasvihuoneen läheisyydessä.
Kirjan ilmestymisen aikoihin Eläintarhassa vielä ajettiin Eläintarhanajoja,
jotka eivät kuitenkaan olleet Cronströmin mieleen, vaan hän toivoi niiden
lopettamista metelin takia. Niin ne sitten samana vuonna 1963 järjestettiinkin
viimeisen kerran kuolemaan johtaneen onnettomuuden seurauksena. Kirjoittajan
mukaan ajot olivat tulleet kuuluisiksi ”hiusneulakaarteen” aiheuttaman
kuolemanvaaran takia, ja kansan suussa kaarre olikin nimeltään ”kuolemankurvi”.
Kirjassa on paljon mielenkiintoista nimihistoriaa. Katujen nimiä on annettu mm.
seuraavien merkkimiesten muistoksi:
Abrahaminkatu (kauppaneuvos Abraham Kingelin)
Aleksanterinkatu (keisari Aleksanteri I)
Albertinkatu (kaupungin suunnittelija Johan
Albrecht Ehrenström)
Eerikinkatu (raatimies Eric Röös)
Elisabetinkatu (keisarinna Elisabet)
Fabianinkatu (kenraalikuvernööri Fabian
Steinheil)
Fredrikinkatu (maaherra Carl Fredrik Stjernvall)
Haartmaninkatu (lääketieteen prof. Carl
Daniel von Haartman)
Kristianinkatu (laamanni Christian Magnus
Ivendorff)
Ludviginkatu (arkkitehti Carl Ludvig Engel)
Maurinkatu (jalkaväenkenraali Gustaf
Mauritz Armfelt)
Robertinkadut (ministerivaltiosihteeri Robert
Henrik Rehbinder)
Salomonkatu (ruokatavarakauppias Salomon
Jansson)
Simonkatu (kaupungininsinööri Simon
Grönlund)
Vilhonkatu (maaherra Otto Wilhelm
Klinckowström)
Aleksanterinkatu ei siis vastoin yleistä luuloa saanut nimeään Aleksanteri II:n, vaan hänen setänsä Aleksanteri I:n mukaan.
Vanhimmat edelleen käytössä olevat kadunnimet ovat Liisankatu ja Unioninkatu
(1819). Unioninkadun nimesi Suomen suuriruhtinas Aleksanteri I, ja perusteena
oli Haminan rauhassa 1809 syntynyt Venäjän ja Suomen unioni. Aikojen saatossa
nimeä on ehdotettu muutettavaksi Itsenäisyydenkaduksi, Vapaudenkaduksi ja Yliopistokaduksi,
mutta onneksi eivät ole menneet läpi.
Näin vieraspaikkakuntalaiselle selvisi kirjasta sekin, miksi
Kappeli-ravintolalla Esplanadilla on tällainen nimi. Se juontaa juurensa
1800-luvun alussa tällä paikalla vasikkahaassa sijainneesta maito- ja
vesimyymäläkojusta, jota ”paimen” hoiteli ja kojua alettiin kutsua hänen
kappelikseen.
Kamppi taas sai nimialkunsa siitä, että alue oli ikivanha sotilaiden
harjoitusalue, Campementin alue.
Senaatintorin etelälaidalla on yhden talon edustalla valkoisista kivistä
muodostettu kirjaimet C. E. Voisi luulla, että ne tarkoittavat Carl Engeliä,
mutta eipä ole niin. Nimikirjaimet viittaavat raatimies Carl Etholéniin, jonka tehtävänä maistraatissa oli
kadunrakennustöiden valvonta, ja hän ladotutti nimikirjaimensa oman talonsa
edustalle.
Nimiasioista kirjoittaessaan Cronström on ottanut esille myös Hotelli Marskin.
Outo nimi ulkomaalaisille, ja huonetilauksista osa on varmaankin osoitettu
Hotelli Marxiin.
Kirjan lopussa on erilaisia luetteloita matkailijoita varten. Valioluokan
ravintoloina mainitaan Adlon, Hotelli Helsinki, Kalastajatorppa, Klaus Kurki,
Kulosaaren Kasino, Kämp, Marski, Monte Carlo, Palace, Savoy, Seurahuone,
Teatterigrilli, Torni ja Vaakuna.
Muistomerkkejä ja patsaita on pitkä lista. Niistä kirjoittaja ottaa erikseen
esille mm. Paavo Nurmen patsaan: ”Kaikki
kunnia Sibeliukselle, mutta on
mahdollista, että nyt seisomme sen miehen kuvan edessä, joka on vienyt Suomen
nimen ja maineen kauimmaksi maailmaan.”
kari.naskinen@gmail.com
Päijät-Hämeen tutkimusseuran vuosikirja 2016 käsittelee Salpausselkää, joka
syntyi jääkauden sulamisvaiheen tuloksena. Se on koko eteläistä Suomea idästä
länteen vinosti halkova soraharju, joka luonnonmuodostelemana on komeimmillaan
Lahden kohdalla. Kirjassa tosin sanotaan, että luonnontieteilijät määrittelevät
Salpausselän reunamuodostumaksi erotukseksi harjuista, jotka ovat geologisesti
eri asia. Reunamuodostumat kasautuivat mannerjään reunan eteen pääasiassa
jäätikön sulamisveden kuljettamasta hiekasta ja sorasta.
- Salpausselkä-nimi otettiin käyttöön 1850-luvulla kuvaamaan
vedenjakajaverkostoa. Aiemmin maamme päävedenjakajista käytettiin
Maanselkä-nimiä ja yksittäisillä jaksoilla oli omia nimiään, esimerkiksi
lännessä Lohjanselkä, ja esimerkiksi Ruotsin kuninkaat Aadolf Fredrik ja Kustaa III
ihailivat 1700-luvulla Uudenkylän harjun maisemia.
- Salpausselkä-nimen keksimisestä kuuluu kunnia Maanmittaushallituksen
ylijohtajalle Claes Wilhelm Gyldénille,
ja nimi yleistyi, kun Sakari Topelius
otti sen käyttöön maantieteen luentojen käsikirjoitukseen 1854-58.
- Nimi Salpausselkä mainittiin ensimmäisen kerran lehdistössä 20.8.1872,
jolloin Morgonbladet-lehden jutussa kuvailtiin Hollolan pitäjän maisemia.
- Salpausselän yksi hienoimpia kohtia on Lahden urheilukeskuksen alue, jossa on
säilynyt näyttävää suppamaastoa ja muinaisrantoja.
- Asutushistoriaa Salpausselän lähialueilla nykyisessä Päijät-Hämeessä
1560-luvulla: Salpausselän pohjoispuolen suurimmat kylät olivat Lahti (26
taloa), Ahtiala (22), Koiskala (18) ja Immilä (14) sekä eteläpuolella Okeroinen
(24), Uskila (17), Pyhäniemi (13) ja Kutajoki (11).
- Kansalaissodassa Salpausselän harjanteet tarjosivat molemmille puolille
otolliset taistelumaastot. Vesijärven asemalle vievän radan länsipuolella oli
neljä kukkulaa, joihin valkoisia auttamaan tulleet saksalaiset kaivautuivat;
punakaartilaiset asettuivat asemiin parin sadan metrin päässä olleen tasaisen
harjun lakialueen itäpäähän Hämeenlinnantien ja Vesijärven väliin. Näitä
vanhoja taistelupaikkoja tuhottiin 2015-16, kun alueen latuverkostoa
peruskorjattiin.
- Salpausselän kisojen esikuva olivat Holmenkollenin hiihto- ja
mäkihyppykilpailut. Lahden Hiihtoseura perustettiin 3.4.1922. Kun Tahko Pihkala kolme viikkoa ennen LHS:n
perustamista oli ehdottanut hiihtokisojen järjestämistä Lahdessa, kirjoitti Jaakko Tervo Lahti-lehdessä 25.3.1922: ”Seutu
ja maasto ovat tarkoitukseen aivan erinomaisia. - - - neuvottelemaan asiasta ja
sen jälkeen ryhtymään alustaviin toimenpiteisiin, jotta Suomen Holmenkollenin
hiihto, Salpausselän hiihtona järjestettäisiin Lahden seudulla.”
- Lahden ensimmäisenä kaupunginarkkitehtina 1929-55 toiminut Kaarlo Könönen kuvaili Lahtea järveltä
nähtynä: ”Jo laivan saapuessa Siikasalmeen ilmestyy näköpiiriin Salpausselän
kaupunki. Se liittyy kauniisti ja rytmikkäästi kumpuilevaan maastoon. - - -
Kaupunki näyttää sopeutuvan hyvin luontoon; ne täydentävät toisiaan.”
- Salpausselkä-nimeä ovat tietenkin käyttäneet myös yritykset ja yhdistykset: Matkustajakoti
Salpausselkä, Salpausselän Auto, Salpausselän Huonekalutehdas, Salpausselän
Liikenne, Salpausselän Metalli, Salpausselän Rakentajat, Salpausselän Soitin, Salpausselän
säästöpankki, Salppuri Oy, Urheiluliike Salpausselkä jne.
- Yhdistyksiä: Salpausselän metsämiehet, Salpausselön tyttöjen kannatusyhdistys,
Salpausselän naisvoimistelijat, Salpausselän automiehet, Salpausselän
seminologit jne. Lahtelaiseen jääkiekkoiluunkin Salpausselkä-nimi liittyy. Kun
patentti- ja rekisterihallitus ei 1992 hyväksynyt SM-liigajoukkue Reipas Lahden
viralliseksi yhdistysnimeksi Reipas Lahti ry:tä, pantiin nimeksi Salpausselän
jääkiekkoilijat ry. Tämä yhdistys lakkasi, kun liigakiekkoilu yhtiöitettiin
Lahden Pelicans Oy:ksi.
- Toivo Kärki sävelsi laulun Salpausselän kaupunki, Aulis Turpeinen Salpausselkä-humpan ja Salpausselkä-jenkan
sekä Ahti Sonninen Salpausselän masurkan. Alvar Aalto teki PYP:n uuteen
konttoriin Helsinkiin Salpausselkä-reliefin.
- Kun 2014 oli vireillä kuntaliitoshanke Lahti + Hollola + Hämeenkoski +
Kärkölä + Nastola + Iitti, oli esillä sellaistakin, että uuden suurkunnan
nimeksi olisi tullut Salpausselkä.
- Salpausselän pohjavesi on iso asia. Lahden kaupungin vesiyhtiö mainostaa,
että Lahdessa on maailman parasta vesijohtovettä. Totta ehkä, mutta pohjavesien
pilaantuminen näkyy paikoittain johtuen kasvinsuojeluaineiden ja kemiallisten
liuottimien käytöstä sekä energiantuotannon aiheuttamasta ”nuhraantumisesta”.
- Kun Lahden eteläinen ohitustie joidenkin vuosien kuluttua valmistuu, silloin
ensimmäisen kerran vuoden 1300 jälkeen poistuu iso läpikulkuliikenne pitkin
Salpausselkää ja Ylistä Viipurintietä kulkevalta reitiltä.
Tutkimusseuran vuosikirjan kirjoittajat:
Eeva Aarrevaara, Heidi Andersson, Saara Hakaste, Marja Huovila, Maija-Riitta
Kallio, Tapio Kananoja, Mari Lakka, Ville
Marjomäki, Jari Nenonen, Keijo Nenonen, Riitta Niskanen, Matti Oijala, Kari
Porra, Janne Ridanpää, Hannu Takala.
kari.naskinen@gmail.com
Lappeenrannan kaupunginteatterin uusi konsepti on mielenkiintoinen: teatteri
tehtiin ison kauppakeskuksen ylimpään kerrokseen. Piti käydä katsomassa.
Kohdalle osui Tuomo Rämön komedia Jonni Myyrästä, ainoasta suomalaisesta
keihäänheittäjästä, joka on voittanut olympiakultaa kaksissa kisoissa,
Antwerpenissa 1920 ja Pariisissa 1924. Näytelmän nimi on Jonni – Savitaipaleen paras keihäänheittäjä ja pahin huijari.
Kärsimys oli. Jos olisin ollut omalla autolla, olisin lähtenyt paluumatkalle
viimeistään väliajalla, mutta kun junaliput oli varattu vasta neljän tunnin
päähän, istuin loppuun asti. Tuli ikävä Jari
Juutisen aikaa, kun hän toimi teatterinjohtajana 2007-15. Silloin teatterin
taiteellinen taso nousi, vaikka lehtien yleisönosastoissa myös haukuttiin. Nyt
on liian iso teatteri, isommassa salissa 440 paikkaa, ja ilmeisesti paikat
yritetään saada täyteen kaikkein kevyimmällä ohjelmistolla.
Juutinen toi Lappeenrantaan mm. Kristian
Smedsin sovitukset Georg Büchnerin
Woyzeckista ja Arto Paasilinnan Jäniksen
vuodesta sekä Lars von Trierin Dogvillen ja oman näytelmänsä Adolf
Eichmannista. Rämön kirjoittama ja ohjaama Jonni-näytelmä on aivan jotain muuta, pelkkä luettelo Myyrän
elämästä, ja sekin kovin pintapuolinen. Tuli mieleen, että käsikirjoitus oli
tehty Jonni Myyrän Wikipedia-tiedoista.
Myyrän moninaiset vaiheet urheilijana, epäonnistuneena liikemiehenä ja Savitaipaleen
kunnanhallituksen puheenjohtajana käydään läpi niin vikkelästi, että mitään ei
jää käteen. Toivottavasti Lappeenrannan teatteri ei seuraavaksi tee näytelmää
Savitaipaleen Urheilijoiden toisesta olympiavoittajasta, Suomen joukkueen
ensimmäisen viestiosuuden Squaw Valleyssa 1960 hiihtäneestä Toimi Alatalosta.
kari.naskinen@gmail.com
Suomalainen kiinteistö- ja rakennusalan konserni
SRV-yhtiöt Oyj on vuokrannut Viipurin kaupungilta 3,8 hehtaarin tontin Papulan kaupunginosasta, johon
se nyt rakentaa asuintaloja. Ensimmäiset kaksi kerrostaloa on jo valmiina ja
kolmas on rakenteilla. Ohjelmaan kuuluvat myös neljä omakotitaloa ja 12
rivitalohuoneistoa.
Rakentamisesta vastaa SRV:n Venäjän-toiminnoista
vastaava SRV Russia Oy, jolla on ollut toimintaa Venäjällä perustamisestaan, vuodesta 1987 lähtien.
Yhtiö kehittää kiinteistöhankkeita ja toteuttaa ne SRV-projektinjohtomallilla.
Kehityskohteina ovat asuntojen ohella kauppakeskukset, toimistokiinteistöt, hotellit,
asunnot sekä logistiikka- ja teollisuuskiinteistöt. SRV Russia Oy:n toiminta keskittyy enimmiltään Moskovaan ja Pietariin, mutta myös pienempiin alueellisiin keskuksiin, kuten nyt Viipuriin.
Kun tällä viikolla hyppäsin taksiin ja selitin, että haluan nähdä uudet
suomalaiset kerrostalot, kuski ymmärsi heti: Malaja Finljandija eli Pieni Suomi -asuinalue. Papulan nimi on edelleen sama (Папула).
Papulan alue on tuttu alue Viipurissa asuneille suomalaisille. Pientaloasutuksen
lisäksi siellä oli mm. Karjalan rykmentin iso kasarmialue ja lääninvankila. Kasarmialueen keskellä oli esikuntarakennus, joka vuodesta 1853 toimi
Behmin kouluna. Vuonna 1881 se lakkautettiin ja liitettiin Viipurin pataljoonan
kasarmialueeseen. Vankila-alue perustettiin 1884, sen rakennukset olivat
muurien ympäröimät ja henkilökunnan asuinrakennukset olivat vankilan ja
Papulanlahden välissä.
Papulassa toimivat aikoinaan myös Viipurin kauppaoppilaitos, Viipurin
Makeisteollisuus Oy, Margariinitehdas Karjala, Papulan Vesitehdas Oy,
Siljanderin autokorjaamo ja -maalaamo sekä K. Widingin Auto- ja moottorikorjaamo.
Myös Kouvolan Lakritsin juuret ovat Papulassa. Tiilitehtaita Papulassa oli
ollut jo 1400-luvulta lähtien.
Kaupungin keskustasta kuljetaan Papulaan ratapihan ylittävää siltaa pitkin. Se
oli aluksi puinen, mutta uusi terässilta valmistui 1913, ja siinä oli erilliset
jalkakäytävät sekä sillan keskellä kiskot raitiovaunuille. Viipurin
raitiovaunuliikenteen 1. linjan lähtöpysäkki sijaitsi Papulassa, josta tämän
punaisen linjan reitti meni näin: Papulankatu - Rautatienkatu - Rautatieasema -
Aleksanterinkatu - Torkkelinkatu - Kauppatori - Pohjoisvalli - Raatihuoneentori
(Turunsilta) - Katariinankatu - Torikatu - Kauppatori - Torkkelinkatu -
Aleksanterinkatu - Rautatieasema - Rautatienkatu - Papulankatu - Papula,
linjapituus 2,522 km, avattiin 28.9.1912.
Papula on vanhaa Viipurin maalaiskunnan aluetta, joka 1928 liitettiin Viipurin
kaupunkiin. Papulanlahden ylittävä betonirakenteinen silta valmistui 1930-luvun puolivälissä Imatran, Antrean ja Heinjoen
suunnan liikennettä varten.
kari.naskinen@gmail.com
Viipurissa asuneet suomalaiset muistavat ravintola Espilän, joka sotien aikana
tuhoutui tulipalossa. Nyt samalle paikalle Torkkelinpuistoon on valmistunut
uusi ravintola, nimikin on Espilä ja arkkitehtonisesti se mukailee vanhaa
Espilää. Pitkään kestäneen rakennushankkeen takana on viipurilainen
kahvilayrittäjä Konstantin Fomitsev,
joka muutama viikko sitten pääsi avaamaan ravintolan.
Rakennus muistuttaa vanhaa Espilää, mutta ei ole yhtä koristeellinen. Korkean
keskiosan molemmin puolin on matalammat ”sivukappelit”, sisäkorkeus
ravintolasalin korkeassa osassa on kymmenkunta metriä. Alkuperäistä Espilääkin
on sen verran, että kun puistokäytävältä nousee kohti ravintolaa, siinä on
ensimmäiseksi vanhat kiviportaat säilyneinä vanhan Espilän ajalta.
Rakentamisen alkuvaiheessa muodostui ongelmaksi arkeologia: kun kaivuutraktorit
aloittivat tontilla, heti osui kauhaan jokin muinaismuisto ja työt
keskeytettiin. Arkeologiset tutkimukset kestivät sen jälkeen useita vuosia.
Vanha Espilä-ravintola valmistui 1898. Sen nimi oli alun perin Esplanad, mutta
muuttui puhekielen mukaisesti pian Espiläksi. Sen suunnitteli Brynolf Blomqvist, joka oli aikaisemmin
toiminut Viipurin kaupunginarkkitehtina. Blomqvist oli syntynyt Viaporissa
1855, ja ennen Viipuriin siirtymistään hän suunnitteli Helsinkiin mm. kaksi
kerrostaloa Katajanokan Rahapajankadulle ja Kappeli-ravintolan soittolavan.
Soittolava oli Espilässäkin, ja kun se paloi kansalaissodan aikana, suunnitteli
uuden lavan Viipurin kuuluisin arkkitehti Uno
Ullberg 1933.
Espilä oli aikoinaan Viipurin kesäelämän keskus. Siellä viihtyivät herrat,
toimittajat ja taiteilijat. Talvisin varsinkin vauraampi väki siirtyi iltoja
istumaan läheiseen Knut Posseen, joka toimi sanomalehti Karjalan uudessa
toimitalossa (nyk. Hotelli Viipuri).
Uusi Espilä lähellä Karjalankadun kulmaa on komea. Asiakaspaikkoja on silmämääräisesti ainakin 150 eli yhtä
paljon kuin vanhassakin Espilässä. Isot lasiseinät saavat viimeistään kesällä
aikaan sen, että puistonäkymät ovat hienot. Ulkoterassikin tietenkin tulee,
kuten oli vanhassakin Espilässä.
Ennen alkuperäistä Espilää oli suunnilleen samassa paikassa puurakenteinen ravintola, Frans Egid Ehrenburgin rakennuttama Belvedere, mutta se paloi 1887.
kari.naskinen@gmail.com