Bresson
itsekin oli saksalaismiehityksen aikana yli vuoden natsien
vankileirillä, joten näkemystä todentuntuun oli. Elokuvassa
Devigny on luutnantti
Fontaine,
joka panee kaiken taitonsa yhden kortin varaan. Mitään riskiä ei
ole, koska paon epäonnistuminen ei
enää
voisi edessä olevaa tilannetta pahemmaksi muuttaa. Bresson kuvaa
paon valmistelua, johon kuuluvat lusikanvarren hiominen veitseksi,
köyden ja muiden apuvälineiden valmistaminen ym.
Tämä kaikki käy ”kuin elokuvissa”, mutta on ollut aivan totta
siinä Andre Devignyn paossa.
Tyyli on Bressonin
useimmista elokuvista tuttu. Jokainen kuva on kiinni itse asiassa, ei
mitään ylimääräistä, ei
mitään elokuvankatsojien erityisesti viihdyttämiseksi tehtyä.
Vauhtia ei ole, mutta Fontainen
toiminta ei sellaiseen antaisi mahdollisuuttakaan. Kaiken on
tapahduttava hiljaa hivuttamalla ja oikeita hetkiä vain odottamalla.
Näin intensiivistä kerrontaa voi olla piinallistakin
seurata, koska tilanne on koko ajan veitsenterällä. Eikä Bresson
ole pannut mukaan omiaan, vaan hänen neuvonantajanaan oli kuvausten
aikana Andre Devigny itse. Devigny kuoli 82-vuotiaana 1999, Bresson
98-vuotiaana pari kuukautta myöhemmin.
Elokuvailmaisun
yksityiskohtaisuuden
hallinnassa
Bresson oli
omaa luokkaansa. Esimerkiksi studioissa kuvaamista hän vältti
viimeiseen asti, koska studioon tehty interiööri ei ole oikea.
Elokuvaaminen oli Bressonille oikean elävän elämän kuvaamista, ei
kuvittelemista. Tähän tietenkin tarvittiin kameramiehet, joille
Bresson tarkat ohjeensa antoi. Kuolemaantuomitun
kuvaja
oli kokenut Léonce-Henri
Burel,
joka kuvasi Bressonin ”vankilatrilogian” kaksi muutakin elokuvaa
Taskuvarkaan
(1959)
ja Jeanne
d´Arcin (1962),
samoin Papin
päiväkirjan (1951).
Bressonin
kuvat lähtevät aina sellaiselta tukevalta perustalta, johon
kuuluvat yksinkertainen 50 mm:n objektiivi ja pääosin paikallaan
pysyvä kamera. Liikettä ei tee kamera, vaan tapahtuminen sen
edessä.
Francois
Truffaut sanoi,
että Kuolemaantuomittu
teki
omana
aikanaan eron siihen hollywoodilaiseen elokuvailmaisuun, joka oli jo
saavuttanut valta-aseman: Bresson saavutti realismillaan sen
herkkyyden, jonka amerikkalaisten elokuvien rytmi oli
pilannut.
Bresson siis haki todentuntua. Tätä tavoitetta palveli sekin, että hän ei juuri käyttänyt koulutettuja näyttelijöitä. Luutnantti Fontainen roolin esitti ensimmäisessä elokuvassaan Francois Leterrier, josta sittemmin tuli käsikirjoittaja ja ohjaaja. Ensikertalaisia olivat myös tuossa mainittujen kolmen muunkin elokuvan pääosien esittäjät.
Robert Bresson (kuvassa) luonnehti itseään kristilliseksi ateistiksi. Toisaalta Bresson kuitenkin yhdessä haastattelussa sanoi hänellä olevan sellainen tunne, että ”Jumala on kaikkialla. Kun näen puun, huomaan, että Jumala on olemassa”. Usko on esillä tässäkin elokuvassa. Fontainen paras ystävä vankilassa on pappi ja musiikkina on Mozartin C-mollimessu. Jean-Luc Godard onkin sanonut, että jos Mozart on saksalaista musiikkia ja Dostojevski venäläistä kirjallisuutta, niin Bresson on ranskalaista elokuvaa.
Kuolemaantuomittu on karannut on avain pakoon, mutta samalla avain elokuvataiteen syvimpään olemukseen.
kari.naskinen@gmail.com