Asia on niin erikoinen,
että se on herättänyt filosofienkin mielenkiinnon. Yuval
Noah Harari on
ottanut esille kysymyksen koneelle syötetystä etiikasta: ”Oletetaan
vaikka, että kaksi pallon perässä juoksevaa lasta hyppää
itseohjautuvan auton eteen. Autoa ajava algoritmi tulee
salamannopeiden laskutoimitusten perusteella siihen tulokseen, että
ainoa tapa estää autoa osumasta lapsiin on väistää viereiselle
kaistalle ja ottaa riski törmäyksestä vastaantulevan rekan kanssa.
Algoritmi laskee 70 prosentin todennäköisyyden sille, että näin
tehtäessä auton omistaja, joka nukkuu takapenkillä, saa surmansa.
Mitä algoritmin pitäisi tehdä?” (21
oppituntia maailman tilasta, Bazar
2018)
Voi olla, että näin kävisi. Mutta entä jos
rekkakuski puolestaan yrittäisi väistää päin ajavaa
algoritmiautoa, jolloin voimakas väistöliike heijaisi ison
perävaunun sivuun
kumoon ja se laahaisi alleen kolme viereisellä pyörätiellä
polkevaa ihmistä?
Ihmisen
toimintoja liikenteessä tutkiva
Olli Lappi
sanoo
Yliopisto-lehdessä 5/2020 automaattisen liikenteen erinomaisuuden
perustuvan siihen oletukseen, että kone on kaikissa tehtävissä
ihmistä varmempi. Näin ei tietenkään ole. Koneet ovat
hyviä sellaisissa
tehtävissä, jotka
suoritetaan joka kerta samalla tavalla. Tästä
tulee yleinen ajatus, että
kone ei tee virheitä. Liikenne
ei ole kuitenkaan yhtä yksinkertaista kuin sardiinipurkin avaaminen
tai patalapun virkkaaminen.
Tästä huolimatta on ainakin
Yhdysvalloissa pantu automaattiautoja yleiseenkin liikenteeseen.
Viime
vuonna Uber-taksin itseohjautuva auto ajoi kuolonkolarin Arizonassa.
Nainen oli taluttanut polkupyöräänsä huonosti valaistun tien yli
kohdassa, jossa ei ollut suojatietä. Robottiauto tunnisti ”esineen”,
muttei ymmärtänyt sitä ihmiseksi.
Tällaisia yllättäviä tilanteista tulee.
Tekoäly on jo
kauan voittanut shakkimestareita, mutta robottiauto ei välttämättä
tajua, että jalankulkija on ihminen silloinkin kun tämä rikkoo
liikennesääntöjä.
Otto Lappi tutkii ihmisen toimintaa liikenteessä, esimerkiksi silmien liikkeitä ja havainnointia eri ajotilanteissa, ja miten ihmiset suorittavat helpon oloisesti asioita, jotka kätkevät taakseen hyvin monimutkaisia kognitiivisia ja neurologisia mekanismeja.
Liikenteessä
on kyllä paljon sellaisiakin pösilöitä, joille ei pitäisi
ajokorttia antaa ollenkaan. Keskiverttoautoilija kuitenkin on konetta
fiksumpi, koska hän on joustava ja monipuolinen. Hän osaa tehdä
ennusteita: tuo kaahaaja ei varmasti aio antaa tietä ja tuo taitaa
tullaa kolmion takaa, vaikka minulla onkin etuajo-oikeus. Robotilla
ei tällaista taitoa ole.
Näkymät älyliikenteestä
voivat silti toteutua. ”Aliarvoimme usein muutoksen pitkällä
aikavälillä ja ennustamme yleensä vääriä asioita”, Lappi
sanoo. ”Joskus 1950-luvulla ehkä kuviteltiin kuinka 2000-luvulla
perheenisä lähtee salkku täynnä papereita lentävällä autolla
ydinkeskustan toimistoon töihin ja palaa illalla kotiin vaimon
valmistamalle päivälliselle. Lentäviä autoja ei tullut, mutta
samassa ajassa ovat muuttuneet niin perhemuodot. sukupuoliroolit,
työvälineet kuin työskentelytavatkin.”
Mitähän
tulevaisuus 2030- tai 2040-luvulla tuo mukanaan? Harari pohtii,
tekeekö Tesla kaksi erilaista mallia, Tesla Humanistin ja Tesla
Itsekkyyden. Rajun törmäystilanteen ollessa väistämätön
Humanisti-Tesla uhraa omistajansa yleisen edun vuoksi, mutta kaksi
kertaa kalliimpi Itsekkyys-Tesla tekee kaikkensa pelastaakseen
omistajansa.
kari.naskinen@gmail.com