Ville
Jankerin ohjaama
elokuva perustuu Miika
Nousiaisen samannimiseen
romaaniin (2011). Vaikka kertomuksen tapahtumat sijoittuvat
kuvitteelliseen Törmälän kuntaan jossain Keski-Suomen
pohjoisosassa, niin selvästi on kysymys myös Säynätsalosta, jossa
Enso-Gutzeit lopetti sahan 1984. Keskisuomalaisen tuoreessa
haastattelussa 5.9.2020 Miika Nousiainen kertoo olleensa tuolloin
kymmenvuotias, ja koska isä oli ollut töissä sahalla, tuli lähtö
ja muutto Heinolaan.
”Asunto
myytiin pois järkyttävällä tappiolla”, kertoo Nousiainen.
Kesätöihin hänkin pääsi myöhemmin Heinolan paperitehtaalle,
mutta sitten sekin lopetettiin. ”Väkeä lähti taas liikkeelle,
isoveli päätyi UPM:n tehtaille Ristiinaan. Tämä on kehä, joka
toistaa itseään.”
Törmälä on samanlainen 5000
asukkaan paikka kuin oli aikoinaan Säynätsalo, jossa leivän antoi
Johan Parviainen Oy:n teollisuus. Vaneritehdas oli perustettu 1914,
sen viimeinen omistaja oli UPM, joka sulki tehtaan heinäkuun lopussa
2020. Tässä tämä Metsäjätin
tausta,
ja tarina on nyt tuttua meille kaikille.
Pasi
Kauppi (Jussi
Vatanen,
kuvassa) palaa pääkonttorin määräämänä saneeraamaan Törmälän
tehdasta. Sen tuotto edellisellä tilikaudella on ollut 9 prosenttia
liikevaihdosta, mutta se ei ole omistajien mielestä tarpeeksi.
Tuotantoennätyskin on tehty, mutta mikään ei riitä, vaan
yt-neuvottelujen tuloksena pitää 53 duunaria panna pihalle. Tämä
toimenpide saa Metsäjätti-yhtiön pörssikurssin nousemaan uuteen
ennätykseen. Tuottoprosenttikin
nousee 10:een, mutta tilanne on silti niin ”vaikea”, että yhtiön
vanerisektorin kehitysjohtajaksi Helsingissä ylennyt ekonomi
Pasi
Kauppi
joutuu
lopulta lakkauttamaan tehtaan, sillä siihen sijoitetuilla
panostuksilla saadaan suurempi tuotto jossakin muualla
maapallolla.
Kovin
ajankohtaista siis. Politiikkaakin sivutaan sen verran, että sillä ei todeta olevan mitään sananvaltaa. Ay-liikettä ei mainitakaan. Hyvin sopii kokonaisuuteen sekin, että
tehdaskohtaukset on kuvattu Viialan vanhassa vaneritehtaassa, jonka
UPM sulki 2004. Elokuvan loppu kuitenkin lässähdyttää
tämän kaiken, kun siitä on tehty Hollywood-tyyppinen Happy End.
Jämsän elokuvateatterissa projektori kannattaisi sulkea kymmenen
minuuttia ennen loppua.
Aleksi
Salmenperän ohjaama
Jättiläinen
on
parempi elokuva kuin tämä. Metsäjättikin
on
hyvin näytelty ja sujuvasti etenevä, mutta liikaa on löysää. Henkilöhahmotkin ovat jääneet raakileiksi. Vaikka kuinka haluttaisiin halveerata yritysjohdon päätöksentekoa, niin ei silti saisi olla niin, että Pasi Kaupin esimies (Anu Sinisalo) ilmoittaa isoista päätöksistä Pasille yhdellä lauseella ja hymy huulessa. Pääluottamusmiehen (Iikka Forss) sanavarasto taas supistuu toteamukseen "voi vittu".
Ei
elokuvan tarvitsekaan olla kuin television MOT-ohjelma, mutta niinkö
tosiaan on, ettei luoteta katsojiin sen
vertaa,
että jätettäisiin vakavista aiheista pois turha viihdekeplottelu.
Tämä on käsikirjoittajien Timo Turusen ja aikaisemmista hupielokuvistaan tunnetun Ville
Jankerin idea.
kari.naskinen@gmail.com
lauantai 12. syyskuuta 2020
Kevyttä ja vakavampaakin asiaa metsäteollisuudesta
Mielenkiintoista,
että Suomessa on viime aikoina tehty kaksi elokuvaa teollisuuden
synkistä kuvioista. Nimetkin melkein samanlaiset: Jättiläinen
(2016)
kertoo
hyvä veli -järjestelmän
tuhoavuudesta Talvivaarassa ja nyt Metsäjätti
hyvin
tuottavan tehtaan lakkauttamisesta. Kovia aiheita, mutta Metsäjätti
liukuu
myös viihteellisen kerronnan puolelle. Takautumilla kahden
päähenkilön nuoruudesta pyritään saamaan lisää vaikuttavuutta
heidän nykytilanteeseensa, mutta eivät takaumat kuitenkaan elokuvan
perussisältöön juuri mitään lisää
anna.
Vajaat
puolitoista tuntia kestävässä elokuvassa onkin ajoittain
tyhjäkäkäyntiä.