”Arvopohjainen
ulkopolitiikka on
tullut tiensä päähän”, kirjoittaa
suurlähettiläs
Heikki Talvitie
Suomen geopoliittisen seuran blogissa (21.9.2019).
USA,
Kiina ja Venäjä ovat selvästi hylänneet arvopohjaisen
ulkopolitiikan, ja nyt ulkopoliittisen toiminnan pohjana on vain
valtion
etu, niin kuin kukin valtio sen määrittelee. EU:n
valtioiden osalta tämä kehitys on sikäli
hankala,
että
EU
ei
ole valtio. EU:lla
ei ole yhtä puhelinnumeroa, johon Yhdysvaltojen, Kiinan ja Venäjän
johtajat voisivat soittaa.
Saksa
oli Euroopan veturi, se ikään kuin edusti EU:ta, mutta kaksi asiaa
mursi sen johtajuuden, kuten Talvitie sanoo:
1. Länsivaltojen interventio Libyaan epäonnistui täysin. Ajatusvirhe oli kuvitelmassa, että kun diktaattori syöstään vallasta, niin oppositio olisi demokraattinen, kunnioittaisi ihmisoikeuksia ja haluaisi oikeusvaltiota. Muammar Gaddafin tappaminen kuitenkin loi Libyaan useiden pikku-Gaddafien viidakon ja avasi valtavan tien pakolaisvirroille tulla Välimeren yli Eurooppaan. Tämän virran edessä EU taipui perinteisiksi valtioiksi ja rajoiksi, ja kaiken kukkuraksi Saksa kärsi melkein vuoden holtittomasta ja kontrolloimattomasta turvapaikanhakijoiden aiheuttamasta kriisistä. Liittokansleri Angela Merkel ja Saksa putosivat jalustaltaan.
1. Länsivaltojen interventio Libyaan epäonnistui täysin. Ajatusvirhe oli kuvitelmassa, että kun diktaattori syöstään vallasta, niin oppositio olisi demokraattinen, kunnioittaisi ihmisoikeuksia ja haluaisi oikeusvaltiota. Muammar Gaddafin tappaminen kuitenkin loi Libyaan useiden pikku-Gaddafien viidakon ja avasi valtavan tien pakolaisvirroille tulla Välimeren yli Eurooppaan. Tämän virran edessä EU taipui perinteisiksi valtioiksi ja rajoiksi, ja kaiken kukkuraksi Saksa kärsi melkein vuoden holtittomasta ja kontrolloimattomasta turvapaikanhakijoiden aiheuttamasta kriisistä. Liittokansleri Angela Merkel ja Saksa putosivat jalustaltaan.
2.
Saksan
heikkenemiseen
vaikutti
sotilaallisten elementtien tulo Ukrainan kriisiin. Saksan valta-asema
Euroopassa on ollut poliittinen ja taloudellinen, joten
sotilaallisten seikkojen korostuminen kriisien hoitamisessa siirsi
Saksan keskiöstä sivulle. Saksa ei ole viime aikoina ollut
sotilaallinen mahti.
EU:ssa SUOMI ON
TUOMARI, EI LÄÄKÄRI
EU:ssa SUOMI ON
TUOMARI, EI LÄÄKÄRI
EU:lla
on ajateltu olevan yhteinen arvomaailma, mutta Talvitien mielestä
tämäkin asia on viimeistään nyt ajateltava uusiksi:
”Suomi on EU:n puheenjohtajakaudellaan nostanut tikunnenään Visegrad-maat ja Etelä-Euroopan. Jos yhteisiä arvoja ei noudateta, etuisuuksia karsitaan ja pakotteet tuodaan EU:n sisälle. Jos demokratia ja ihmisoikeudet ovat varsin tulkinnanvaraisia suureita, niin oikeusvaltioperiaatteita tai niiden puuttumista voidaan mitata tarkemmilla säännöstöillä. Tämä käytäntö on viety EU:n sisällä Puolaan ja nyt myös Unkariin kuulemismenettelyn avulla.”
”Suomi on EU:n puheenjohtajakaudellaan nostanut tikunnenään Visegrad-maat ja Etelä-Euroopan. Jos yhteisiä arvoja ei noudateta, etuisuuksia karsitaan ja pakotteet tuodaan EU:n sisälle. Jos demokratia ja ihmisoikeudet ovat varsin tulkinnanvaraisia suureita, niin oikeusvaltioperiaatteita tai niiden puuttumista voidaan mitata tarkemmilla säännöstöillä. Tämä käytäntö on viety EU:n sisällä Puolaan ja nyt myös Unkariin kuulemismenettelyn avulla.”
”Kun
Suomi on profiloitunut jo aikaisemmin kovien otteiden maana Kreikan
kriisissä ja nyt oikeusvaltiokäytäntöjen tuomisessa
puheenjohtajamaan eikä pelkästään komission politiikkana
kuulemismenettelyyn, voidaan sanoa, että tämä politiikka on ollut
eräin osin vaikuttamassa siihen, että suomalaisia päteviäkään
kandidaatteja ei ole nimitetty EU:n keskeisiin virkoihin. Suomi on
EU:ssa tuomarin eikä siis lääkärin roolissa.”
PAKKOPAITA OMIA
VASTAAN EI HYÖDYTÄ
PAKKOPAITA OMIA
VASTAAN EI HYÖDYTÄ
”Kun
Saksa 1999 oli vaihtamassa pääkaupunkiaan Bonnista Berliiniin,
otettiin Puola, Tshekki ja Unkari kiireen vilkkaa Naton jäseniksi -
Berliinin piti saada turvavyöhyke. Kun näistä maista sitten tuli
EU:n jäseniä, on niitä palkittu runsailla etuisuuksilla yhteisiä
resursseja käytettäessä. Nämä maat ovat kuitenkin taustaltaan
olleet järjestelmissä, jotka eivät ole olleet demokraattisia.
Varsovan liiton hajottua ne alkoivat uuden, itsenäisen tien, jossa
EU:lla oli kylläkin ensiarvoisen vakauttava vaikutus. Sittemmin
kansalliset edut ovat tulleet näissä maissa etualalle ja ne ovat
kapinoineet EU:n taholta tulevaa sanelupolitiikkaa vastaan”,
kirjoittaa Talvitie.
”Yksi
tie ulospääsyyn lukkiutuneesta tilanteesta olisi, että noiden
itäisen Keski-Euroopan maiden geopoliittisen aseman ei annettaisi
tuoda niille mitään erityisiä etuja, jolloin pakotteitakaan ei
tarvitsisi käyttää. Brexitin kaaoksessa EU
ei
hyödy mitään pakkopaidan käytöstä omia jäseniään vastaan.
Pitkäaikainen koulutus ja pehmeiden eurooppalaisten kulttuuriarvojen
esiintuominen edistäisi unionin yhtenäisyyttä enemmän kuin
pakko.”
”Neuvostovallan aikana Itä-Euroopan kansandemokratioissa nousi kapinaliikkeitä neuvostosysteemiä vastaan. Unkarin tie vuoden 1956 kriisiin ja siitä selviytyminen ei ollut kapinaa demokratian puolesta, se oli kapinaa itsenäisyyden puolesta. Unkarilaiset halusivat enemmän sananvaltaa siihen, miten he voisivat saada paremmin otetta oman maansa kohtaloon. Kun neuvostounioni vaihtui sitten Euroopan unioniksi, vaa´assa painoi enemmän itsenäisyys kuin demokratia, oikeusvaltio ja ihmisoikeudet. Tärkeintä oli halu tehdä omia päätöksiä omassa kohtalossa. Nyt sitten ollaan tilanteessa, että populistit voivat käyttää tätä itsenäisyyteen liittyvää käyttövoimaa EU:n pakotepolitiikkaa vastaan.”
Mutta mikä sitten olisi Euroopan unionin rooli nyt? Talvitie:
”Euroopan historia on sen valtioiden historiaa ja koettuja ulkoisia paineita. Geopolitiikka on tässä mukana täysillä, vaikka sitä ei EU:n sisällä tunnistetakaan. Voitaisiinhan ajatella, että EU:n rooli rajoitettaisiin vain sen kompetenssin piiriin kuuluviin asioihin ja jätettäisiin unionin jäsenvaltioille itsenäistä liikkumatilaa sinne, missä yhtenäisyyden pakkopaita ei sovellu ja aiheuttaa vain kapinamieltä.”
”Neuvostovallan aikana Itä-Euroopan kansandemokratioissa nousi kapinaliikkeitä neuvostosysteemiä vastaan. Unkarin tie vuoden 1956 kriisiin ja siitä selviytyminen ei ollut kapinaa demokratian puolesta, se oli kapinaa itsenäisyyden puolesta. Unkarilaiset halusivat enemmän sananvaltaa siihen, miten he voisivat saada paremmin otetta oman maansa kohtaloon. Kun neuvostounioni vaihtui sitten Euroopan unioniksi, vaa´assa painoi enemmän itsenäisyys kuin demokratia, oikeusvaltio ja ihmisoikeudet. Tärkeintä oli halu tehdä omia päätöksiä omassa kohtalossa. Nyt sitten ollaan tilanteessa, että populistit voivat käyttää tätä itsenäisyyteen liittyvää käyttövoimaa EU:n pakotepolitiikkaa vastaan.”
Mutta mikä sitten olisi Euroopan unionin rooli nyt? Talvitie:
”Euroopan historia on sen valtioiden historiaa ja koettuja ulkoisia paineita. Geopolitiikka on tässä mukana täysillä, vaikka sitä ei EU:n sisällä tunnistetakaan. Voitaisiinhan ajatella, että EU:n rooli rajoitettaisiin vain sen kompetenssin piiriin kuuluviin asioihin ja jätettäisiin unionin jäsenvaltioille itsenäistä liikkumatilaa sinne, missä yhtenäisyyden pakkopaita ei sovellu ja aiheuttaa vain kapinamieltä.”
”Myös
EU-maiden etujen yhtenäisyydellä ja niiden korostamisella
saataisiin esimerkiksi Münchenin turvallisuuskonferenssista jälleen
turvallisuutta lisäävä elementti kansojen keskinäiseen
yhteiseloon. Mutta se edellyttää valtiointressien tärkeyden
myöntämistä myös EU-alueella.”
kari.naskinen@gmail.com
kari.naskinen@gmail.com