Vaikka Ingmar Bergman oli suuri
mestari, ei hän ollut sitä kaikessa. Komedioiden kanssa oli vähän niin ja näin.
Itsekin Bergman sanoi, että hänen ohjaamansa komediat tehtiin vain tuottamaan
rahaa. Bergmanin elokuvien laajassa dvd-kokoelmassa on jokaisen kiekon alussa
muutaman minuutin haastattelupätkä, jotka on kuvattu 2003. Rakkauden oppitunti -dvd:n alussa Bergman kertoo, että yhtä
farssikohtausta tehtäessä koko kohtaus tuntui huonolta, mutta sitten näyttelijät
Gunnar Björnstrand ja Eva Dahlbeck ”ajoivat” hänet ulos
studiosta ja lupasivat hioa kohtauksen kuntoon. Parin tunnin kuluttua Bergman
palasi studioon ja kohtaus oli saanut muotonsa ja se oli valmis kuvattavaksi.
Niin Bergmanin ensimmäinen komedia valmistui, mutta kun sen ensi-ilta oli Röda
Kvarn -teatterissa syksyllä 1954, ei Bergman rohjennut mennä saliin, vaan
odotteli elokuvateatterin aulassa. ”Sitten minä kuulin, että yleisö nauroi,
ensimmäisen kerran minun elokuvaa katsoessaan”, kertoi Bergman.
Elokuva ei ole pöllömpi, mutta kuitenkin niin kevyttä huttua, että se
kiinnostaa vain Bergmanin takia. Onhan se kiva nähdä, millaista jälkeä suuri
Bergman teki tällaisen aiheen ja tyylilajin kanssa. Juoni etenee välillä
sujuvasti, välillä pitkäveteisesti jahnaten.
Eikä tämä jäänyt ainoaksi komediaksi. Heti seuraavien parin vuoden aikana
syntyivät myös Naisten unelmia ja Kesäyön
hymyilyä, joiden pääosissa olivat samat näyttelijät. Näiden jälkeen alkoi
sitten Bergmanin vahva kausi, kun 1957 valmistuivat sekä Seitsemäs sinetti että Mansikkapaikka.
Bergman myönsi itsekin, ettei hän ollut komedioissa omimmillaan: ”Suhteeni
komediaan on ollut ongelmallinen, ja ongelmat juontavat juurensa hyvin kaukaa
menneisyydestä. Lapsuusvuosina minua pidettiin ikävänä ja helposti
loukkaantuvana. Helsingborgissa ohjasin [teatterissa] kaksi uudenvuodenrevyytä
ja kirjoitin joitakin numeroita. Kukaan ei kuitenkaan vetänyt suutaan hymyyn.” (Kuvasta kuvaan, Otava 1991)
Rakkauden oppitunnissa käydään läpi Davidin ja
Mariannen 15 vuotta kestänyttä avioliittoa ja sen kriisipisteitä. Monenlaista
sattuu ja tapahtuu, oppia saadaan. Hauskaa pidetään senkin kustannuksella, että
David sattuu olemaan naistentautienlääkäri. Mitähän ne oppitunnin opit sitten
ovat:
- Aviovuode on rakkauden kuolema.
- Pysyäkseen avioliitto tarvitsee välillä pieniä rytäköitä.
- Naiset rakastavat suuria taiteilijoita.
- Vain impotentit ovat uskollisia, mutta heidän vaimonsa ovat uskottomia ym.
tyypillistä.
Elokuva tapahtuu pääosin Davidin ja Marianne junamatkalla Malmöön, ja takaumien
avulla käydään kiinni menneeseen. Yhdessä vilahtavassa kohtauksessa on myös
vieras matkustaja, joka on syventynyt sanomalehteensä, hän on Bergman.
Kokonaisuus on hienostunut, kuvallisesti (Martin
Bodin) puhdaspiirteinen mustavalkoinen elokuva, tärkeimpänä elementtinä
kuitenkin teksti, joka on Bergmanin käsialaa, kuten niissä kahdessa
seuranneessakin komediassa.
kari.naskinen@gmail.com