Oli tuotantoyhtiön kannalta viisasta vaihtaa Klaus Härön elokuvan työnimi ”Tumma Kristus” Tuntemattomaksi mestariksi, sillä jeesusaiheinen nimi olisi ilman
muuta vierastuttanut monia. Klaus Härö on maailmankatsomukseltaan syvästi
kristillinen, mutta tämä ei elokuvassa tule liian rasittavasti esille. Vasta
lopussa tulkitaan esillä olevaa ikonityylistä maalausta niin, että kysymys on
ihmisen nöyryydestä taakkansa kantajana.
Elokuva kertoo 72-vuotiaasta taideliikkeen omistajasta Olavista, joka vielä
ennen liikkeestään luopumista haluaisi saavuttaa jotakin suurta. Mahdollisuus
siihen saattaakin ilmaantua, kun läheinen Dubrowskin huutokauppakamari on
pannut myyntiin Ilja Repinin työltä
vaikuttavan Kristus-maalauksen (40 x 30 cm). Näin alkaa jännittävä tarina:
saako Olavi maalauksen ja olisiko se tosiaan Repinin tekemä, vaikka
signeerausta ei ole.
Juonen rautalanka on vedetty yksinkertaisen suoraksi, mutta se viehättää. Heikki Nousiainen taidekauppiaana tekee
taas kerran hienon roolisuorituksen ja Härön tuttu kuvaaja Tuomas Hutri on saanut syksyisen Helsingin ja myös sisäkuvat kauniiksi.
Maailma ympärillä nettikauppoineen ja uusine bisneshyeenoineen on muuttunut,
mutta ruskeaksi ja kellertäviksi sävytettyjä kuvia Bulevardilta, Vanhasta
kirkkopuistosta ja Ekbergin kahvilasta voisi panna vaikka kehyksiin.
Elokuva ei ole aivan nenäliinaelokuva, mutta herkkä joka tapauksessa. Olavin
taiteenrakastamisen lisäksi mukana on henkilödraamaa, kun käy ilmi, että Olavin
välit yksinhuoltajatyttäreen ovat jääneet jokseenkin kokonaan hoitamatta. Näitä
välejä tulee omalla painollaan parantamaan tyttärenpoika, jonka Olavi lopulta suostuu
ottamaan parin päivän työharjoitteluun liikkeeseensä. Elokuvista kovin tuttuja
asetelmia, mutta toimii.
Elokuvan lopulla tulevat esille myös uskonnollisen Härön ne asiat, jotka
koskevat ylpeyttä, itsekkyyttä, kärsimystä ja sovitusta. On tilinteon aika.
Elokuvaa nämä eivät kuitenkaan ”pilaa”, koska niitä ei ole mitenkään
erityisesti painotettu, ovatpahan vain mukana sellaisina kuin tämäntapaiset
asiat ilmeisen usein nousevat pintaan elämän loppuvaiheissa.
Luonnollista tietenkin on, että tämä sisältö liikkuu mukana, koska käsitellään
Kristuksen kasvoja kuvaavaa maalausta. Tälläkin hetkellä on Bukowskilla
Bulevardilla myynnissä Repinin hieman isompi maalaus Kristuksen kiusaukset. Klaus Härön omaan henkilöhistoriaan puolestaan
kuuluu, että nuorena hän aikoi pappisuralle. Seuraavaa elokuvaa varten hän on
jo saanut tuotantotukea Kirkon mediasäätiöltä.
kari.naskinen@gmail.com