Helsingborgin sinfoniaorkesterin syyskauden ensimmäisiin harjoituksiin tulee uutena
viulistina Marta Olsson, ensimmäinen nainen orkesteriin. Vanha kapellimestari
esittelee hänet orkesterin muille jäsenille: ”Naisjäsen tuntuu huvittavalta,
mutta hän on taitava.”
Muuta vitsikästä ei tässä Ingmar
Bergmanin elokuvassa Onnea kohti (Till
glädje, 1950) olekaan. Kun Bergmanin syntymästä on nyt tullut kuluneeksi sata
vuotta, on paljon käyty läpi hänen elämäänsä ja elokuviaan. Onnea kohti on tyypillisesti sellainen
vakava elokuva, jossa Bergman käsittelee elämän vaikeutta omien kokemustensa
kautta.
Bergman toimi Helsingborgin kaupunginteatterin johtajana 1944-46 ja oli
ensimmäisessä avioliitossaan toisen teatterilaisen Else Fisherin kanssa. Helppoa ei ollut, ei työssä eikä kotona. Omaelämäkerrallisen
elokuvan tapahtumat Bergman on kuitenkin siirtänyt teatterista orkesteriin,
jossa hänen alter egonsa on viulisti Stig Eriksson (kuvassa Erikssonia näyttelevä Stig Olin ja Ingmar Bergman). Eikä suju
viulunsoittajallakaan: rakkauselämässä pätkii ja Mendelssohnin viulukonsertto menee pahasti pieleen Erikssonin soittaessa
orkesterin solistina.
Jo Helsingborgissa ollessaan Bergman piti itseään erityislahjakkuutena ja
viinan kanssa tunne vain kohosi. Aikuisempana Bergman myönsi, että hänen
teatteri- ja elokuvatyönsä eivät vielä tuolloin olleet täysipainoisia. Sama koskee
Stig Erikssonia, joka ei kaikin paikoin suhtaudu riittävällä vakavuudella orkesterin
harjoituksiin. Viulukonserton jälkeen tuleva lehtikritiikki on sitten kuin
moukarinisku päähän, jota hän tosin osasi odottaakin.
Ekman menee naimisiin naisviulistin kanssa. He asuvat Prästgatan 7 B:ssä, joka
on sama osoite, jossa Bergman aikoinaan asui. Yksi nainen ei kuitenkaan riitä,
ja kun toista lohduttajaa tarvitaan, löytyy sellaiseksi eläkkeellä olevan
näyttelijän kaunis nuori vaimo. Vanhaa näyttelijää esittää John Ekman, joka itsekin teki jo kuolemaa elokuvaa tehtäessä ja
kuolikin 1949. Näyttelijän vaimoa esittää Marjut
Carlqvist, joka myöhemminkin oli kuumana kisuna parissa muussakin Bergmanin
elokuvassa.
Onnea kohti on tyylilajiltaan
melodraama, joka saa uskottavuutensa siitä, mitä Bergman vuosikymmenten jälkeen
omasta elämästään paljasti. Siinä ilmaistaan tunteita voimakkaasti ja
epätoivoisesti, ollaan uskottomia ja mustasukkaisia ja kaikkea siltä väliltä. Maj-Britt Nilsson vaimona
tekee kaikkensa pelastaakseen avioliiton, mutta äijä on täysi tomppeli, täysi
bergman. Nämä miehen ja vaimon kohtaukset ovat parasta elokuvassa, ja tätä
samaa teemaahan Bergman osasi koko uransa ajan hyvin todenmukaisesti käyttää,
kun omaa kokemusta oli.
Onnea kohti on näytelmäelokuva, paino sanan ensimmäisellä osalla. Gunnar Fischerin kuvaus ei vielä tässä ole löytänyt sitä filmillistä ilmaisutehoa, joka myöhemmin Bergmanin ja Fischerin elokuviin tuli. Tämä kuvauksellinen puoli tuli mieleen erityisesti, kun juuri katsoin televisiosta aviokriisielokuvien äidin, Jean Vigon L´Atalanten (1934), joka olisi kuvina toiminut jokseenkin yhtä hyvin ilman ääntäkin.
Kohti onnea ja iloa joka tapauksessa pyritään, kuten orkesterin soittama Beethovenin 9. sinfonian osa An die Freude (suom. Oodi ilolle) yrittää todistaa. Kapellimestaria
esittää Victor Sjöström, joka sitten
Mansikkapaikassa (1957) teki
sellaisen roolin, että se jäi Bergmanin mieleen kuin poltinmerkki.
kari.naskinen@gmail.com