maanantai 5. heinäkuuta 2021

Polttomoottoria ei haudata

Kilpa-autoilutalli Red Bull ilmoitti viime viikolla, että Exxon Mobil on kehittänyt sille uudenlaista voiteluöljyä, jossa on ainesosina naisten kosmetiikassa käytettäviä kemikaaleja. Tällainen uusi seos kestää kuumuutta paremmin. Porsche puolestaan kertoi, että se alkaa ensi vuonna testata polttomoottoreissa uutta synteettistä polttoainetta, joka vähentää ilmastolle vahingollisia päästöjä 85 prosenttia.


Tekniikka kehittyy edelleen hurjaa vauhtia ja sen ansiosta ei polttomoottorien historia tule loppumaan vielä pitkään aikaan, jos koskaan. Henkilöautojen kohdalla saattavat sähkö- ja hybridiautot syrjäyttää bensa- ja dieselkäyttöiset autot 20-30 vuoden sisällä, mutta raskaan liikenteen kohdalla tilanne on toinen. Fysiikan luonnonlait ovat yksinkertaisesti sellaisia, että hiilivetyneste on hyötysuhteeltaan moninkertaisesti parempi energiavarasto kuin sähköllä täytetty akku, joten ammattimainen raskas liikenne ei voi sähköiseksi muuttua, jos ei sitten päätetä luopua talouden pyörien hidastamisesta. Toisaalta jos ilmastonmuutoksen torjuminen edellyttää taloudenkin muuttamista, sitten on radikaaleimpiinkin ratkaisuihin mentävä.

Suomen autoteknillisen liiton jäsenlehdessä diplomi-insinööri Seppo Mikkonen havainnollistaa, mistä raskaan liikenteen tapauksessa on kysymys: Jos 125 kW:n keskiteholla käyvä rekka-auto pikaladataan puolessa tunnissa 500 kWh neljän tunnin välein, tarvitsee lataus 1000 kW:n tehon. Se vastaa 1500 ampeerin sulakekoon kolmivaihevirralla, mikä on enemmän kuin kohtuukokoisten kiinteistöjen sulakekoot nykyisin. Jo yksi latauspiste tarvitsee yhtä mittavat muuntajat ja sähkönsyötöt kuin kirkonkylä tai teollisuuslaitos. (Suomen autolehti 6/2021)

Polttomoottoreille henkilöautoissakin saadaan lisää aikaa, jos 95-oktaaninen bensiini vaihdetaan 98-oktaaniseen. Korkea oktaaniluku lisää merkittävästi hiilidioksidipäästöjä. Muutama viikko sitten tankkasin vahingossa 98-oktaanista, joka ainakin sillä asemalla oli 10 senttiä kalliimpaa kuin 95-oktaaninen. Täysin mahdollista olisi jalostaa vielä korkempioktaanistakin bensaa ja hyödyt kasvaisivat edelleen. Ensimmäinen tehtävä olisi muuttaa 95E10 parempaan 102E10:een.

Radiosta tuli lauantaina tutkija Eija Rannan haastattelu Bolivian yhteiskunnallisesta tilanteesta, johon hän oli perehtynyt Boliviassa ollessaan ja tehdessään väitöskirjaa aiheesta. Hän kertoi Bolivialla olevan runsaasti sähköautojen akkujen tarvitsemaa litiumia, joka voi nostaa maan talouden kovaan kasvuun. Alan yhtiöt Kiinasta ja USA:sta ovat jo Bolivia litiumin perässä, mutta tilanne on yhteiskunnallisesti vaarallinen. Bolivia on oikein paha esimerkki isommista ja pienemmistä vallankumouksista, ja litium on taas uusi uhka. Kansalaisvastarintaa on jo, koska ei uskota litiumista saatavien tulojen jakautuvan tasaisesti. Vallankumous tai ainakin hallinnon hajoaminen sähköautojen takia on mahdollista.

Isoja asioita, joita ilmastonmuutos aiheuttaa. Pahempaakin voi olla tulossa, jos on uskominen professori
Minna Palmrothin johtaman työryhmän tutkimukseen Auringosta lähtevistä aurinkomyrskyistä. Viimeksi ne ovat osuneen Maahan vuosina 1770, 1859 ja vähän pienempänä 1921. Tutkijoiden mukaan aurinkomyrskyjen sykli on sellainen, että seuraavan vuoro saattaa olla vuosien 2030 ja 2040 välillä. Jos huonosti käy, silloin on sama, ajetaanko bensa- vai sähkömoottoreilla, koska sähköverkot ja satellitit vaurioituvat.

”Voimme joutua palaamaan joksikin aikaa sähköttömään maailmaan ja paperikarttojen varaan”, sanoi Minna Palmroth Helsingin Sanomissa 21.6.2021.

Pakkanenkin on paha, jos se iskee sopimattomalle alueelle. Helmikuussa l
ämpötila putosi Teksasissa yllättäen -19 asteeseen ja lirissä oltiin, sillä pakkanen jäädytti putket yhdessä ydinvoimalassa ja pysäytti tuulivoimalat, joissa ei ole lämpövastuksia pakkasta vastaan. Tavanomainen sähköntarve Teksasissa on talvella 55 000 megawattia, nyt tarvittiin 74 000 megawattia ja pahaksi onneksi voimalakapasiteetista oli vielä 14 000 megawattia huollossa. Eikä apua saatu naapuriosavaltioista, koska rajat ylittäviä sähkönsiirtoyhteyksiä ei ole samalla tavalla kuin meillä Pohjoismaiden kesken.

Monenlaista voi sattua. Olkoon aurinkomyrsky tai liian kova kuumuus tahi pakkanen, niin sähköasioiden kanssa pitää olla hyvät varmuusjärjestelmät. Ilman sähköä ei tule mitään.

kari.naskinen@gmail.com