Fassbinder ehti tehdä kiihkeässä aikataulussa
yli 30 pitkää elokuvaa, lisäksi tv-sarjaelokuvia ja muutamia
lyhytelokuvia. Lisäksi hän oli mukana teattereissa. Kiihkeitä
olivat myös Fassbinderin elokuvat. Fassbinder käsitteli paljon
erilaisten vähemmistöjen ongelmia, eikä useinkaan saanut suuren
katsojakunnan suosiota. Keskeisiä aiheita olivat myös Saksan
lähihistorian kipupisteet. Effi Briest on
toisenlainen, suuri kertomus rakkaudettomasta, mutta sivistyneesti
hoidetusta avioliitosta ja
-erosta. Tosin
myös yhdestä vähemmistöstä, alistetuista naisista. Jo
viisi vuotta aiemmin Fassbinder oli käsikirjoittanut ja ohjannut
elokuvan Rakkaus kylmempi kuolemaa,
joka nimenä sopisi myös Effi Briestin avioliittokuvaukselle.
Jos
joutuisi katsomaan elokuvan tietämättä tekijää, ei Fassbinder
tulisi heti mieleen. Elokuva on kaikilta
osiltaan hienostunut, tyylikäs. Lavastus ja mustavalkokuvaus ovat
niin täydellisiä, että elokuvaa voisi katsoa vaikka ilman puhetta
ja tekstitystä. Ihmiset ovat kuin taideteoksia sinänsä,
henkilöohjaus on ollut hienopiirteisen herkkää. Kaikki
Fassbinderinsä omaksuneet eivät tätä kuitenkaan ole osanneet
hyväksyä, kuten esimerkiksi Fassbideristä elämäkertakirjan
tehnyt Filmihullun päätoimittaja Lauri
Timonen:
”Näyttelijät näyttelevät jähmeästi kuin kalat, jopa Hanna
Schygullan suoritus
on suhteellisen vaatimaton. Tempo on hidas, kamera liikkuu tavallista
kitsaammin. Vimma
ja rytmi on hukattu.
(Pelko jäytää sielua,
Rosebud 2019)
Peter
von Bagh puolestaan
kuittaa Effi
Briestin yhden
rivin maininnalla isossa Elokuvan
historiassaan (Otava,
1998). Ei siis ihme, etteivät suomalaiset maahantuojat ole
viitsineet tätä mestariteosta teatterilevitykseen hankkia.
Kyllä
Fassbinder itsekin luonnollisesti tiesi, että
Effi Briest oli
poikkeuksellinen elokuva häneltä. Se kuitenkin todistaa, että
Fassbinder oli mestari, nerokin. Hän näytti taiteilijuudestaan
toisenlaisen puolen, mihin ei ollut aiemmin päästy sisään. Harmi
vain, että Fassbinder koki tämän tyylilajin loistavasta
onnistumisestaan huolimatta itselleen vieraaksi ja sanoi, ettei
”halunnut tehdä siitä itselleen hirttosilmukkaa” ja palasi
tekemään enemmän omaan tyyliinsä paremmin istuvia
tarinoita.
Kertomus
Effi Briestin avioliitosta sijoittuu 1880-luvun Preussiin.
Aristokraattiperheen 17-vuotias tytär järjestetään
naimisiin 38-vuotiaan paroni Geert
von
Instettenin kanssa. Yksi luokkaraja ylitetään, mutta se vielä
ei
ole ongelma. Kaikki alkaa myös sujua näennäisesti hyvin, joskin
Effin isä sanoo vaimolleen puolitosissaan, että tämä olisi
sopinut Instettenille paremmin kuin Effi. Instetten kohtelee Effiä
hyvin, mutta suuria tunteita ei näytä olevan. Effi on kaunis
edustusvaimo, joka myös sopeutuu rooliinsa ja kätkee tunteensa.
Koti-ikävä kuitenkin tulee, mutta kun sellaiset vouhotukset on
tukahdutettava, alkavat
psykosomaattiset sairaudet vaivata. Tässä kohtaa ollaan niissä
Fassbinderin perusaiheissa, joissa perhe-elämä on aina
taistelutanner. Effi ja Instettet vetävät porvarisperheroolinsa
kuitenkin taitavasti, joten ulospäin kaikki on tip top. Eikä
Instettet edes hakkaa Effiä.
Sitten kuvaan tulee perheen
ystävä, majuri Crampas ja romanttinen suhde syntyy, taaskin
hillitty ja muut huomioon ottava. Instetten ja Effi saavat lapsenkin,
mutta peli alkaa olla pelattu loppuun, kun Instettenille selviää
Effin lämmin suhde Crampasiin. Kaksintaistelukin
siitä syntyy ja Instetten ampuu
Crampasin kuoliaaksi.
Häväistys
on joka tapauksessa tapahtunut ja Instetten eroaa Effistä.
Edelleenkään ei huudeta eikä mesota. Effi vain on sen ajan ja
moraalin uhri, jolla ei ole voimaa taistella häntä sitovaa
yhteiskunnallista käyttäytymisnormia vastaan.
Elokuvan
koko nimi on Fontane: Effi Briest oder Viele,
die eine Ahnung haben von ihren Möglichkeiten und Bedürfnissen und
trotzdem das herrschende System in ihrem Kopf akzeptieren durch ihre
Taten und somit festigen und durchaus bestätigen (Fontane:
Effi Briest tai monet
muut,
jotka ovat tietoisia omista kyvyistään ja tarpeistaan, vain
hyväksyvät ajatuksissaan ja teoissaan vallitsevan järjestelmän ja
vahvistavat sitä). Effi
on
yksi monista. Effin
elämä muuttuu. Pieni
lapsi jää erossa
isälle, mutta Effi
syyllistää myös itseään
ja pyytää äitiään
kertomaan Instettenille, että hän antaa anteeksi ja että hän on
nyt rauhassa. Effi kuolee
vuoden kuluttua ja äiti miettii puutarhassa,
ovatko he vanhemmat
jotenkin syyllisiä Effin
kohtaloon,
mutta isä toppuuttelee:
”Voi Luise, anna olla, se
on liian laaja aihe.”
Rainer Werner Fassbinder syntyi porvarillisessa kulttuurikodissa pienessä kylpyläkaupungissa Bad Wörishofenissa Baijerissa. Äiti kasvatti ainoan lapsensa, jolla oli vain satunnainen yhteys lääkäri-isäänsä, kun vanhemmat olivat eronneet pojan ollessa viisivuotias. Rudolf Steiner -peruskoulun käytyään hän innostui erityisesti elokuvista ("viisi kertaa viikossa, usein kolme elokuvaa päivässä"). Tähän oli sellainen käytännön syy, että hän oli paljon poissa kotoa, koska äiti tarvitsi rauhaa ja hiljaisuutta kääntäjäntyöhönsä.
kari.naskinen@gmail.com