Vuonna 1982 kuningas Kaarle XVI Kustaa vieraili
Jyväskylässä seuraamassa MM-rallia. Kunkku pääsi itsekin
rallivauhtiin, kun Autourheilun kansallisen kilpailulautakunnan
puheenjohtaja Kari O. Sohlberg otti
hänet kyytiinsä yhdelle pikataipaleelle, jonka he ajoivat ennen
kilpailijoiden tuloa. Ajokkina oli Henri Toivosen vanha
takavetoinen Talbot Sunbeam Lotus. Vauhdin Maailman uusimmassa
numerossa Sohlberg kertoo, että
Kalle Kustaa innostui hommasta valtavasti.
”Yhteistuumin päätimme, että emme ilmoita ralliajelustamme Ruotsin lähetystölle. Siitä nousi hirvittävä haloo, koska he saivat tietää asiasta vasta seuraavan päivän lehdestä”, muisteli Sohlberg.
Kuninkaalle itse kilpailukin oli mukava, kun Hannu Mikkolan voittaja-autossa Audi Quattrossa oli kartanlukijana ruotsalainen Arne Hertz, ja toiseksi kilpailussa tuli samanlaisella autolla ajanut ruotsalainen Stig Blomqvist.
Toinen Sohlbergin ajeluttama vieras oli Kansainvälisen autourheiluliiton ranskalainen puheenjohtaja Jean-Marie Balestre. Hänet Sohlberg vei Humalamäen pikataipaleelle, joka on niitä takavuosien tunnetuimpia hyppypätkiä.
”Ajoimme sellaista suurin piirtein 60-prosenttista vauhtia. Huomioin heti, että Balestre ei ollut koskaan ennen istunut kilpa-auton kyydissä. Kun auto hiemankin lensi ilmaan, moottorin kierrokset nousivat ja kivet hakkasivat auton pohjaa. Talbotin ikkunat olivat hänen puoleltaan heti hiestä huurussa”, kertoi Sohlberg.
”Hän muistutti minulle koko ajan, että ihmisiä on tiellä. Kun saavuimme erikoiskokeen maaliin, kysyin häneltä, mennäänkö vielä seuraavan ek:n lähtöön. Vastaus oli lyhyt: ei, kilpailukeskukseen.”
Humalamäestä Sohlberg siis palasi kilpailukeskukseen Laajavuoreen, josta ensimmäiset autot olivat juuri lähdössä kohti Humalamäkeä. Balestre meni lähtölavalle ja kertoi kilpailijoillekin, että hän oli juuri ollut pikataipaleella presidentti Sohlbergin kanssa.
Vuoden lopulla oli Pariisissa autourheilun MM-palkintojenjakojuhlat. Siellä Balestre taas kuulutti juhlavieraille: ”Presidentti Sohlberg ja minä olemme ajaneet ralliautolla yhdessä.”
kari.naskinen@gmail.com
”Yhteistuumin päätimme, että emme ilmoita ralliajelustamme Ruotsin lähetystölle. Siitä nousi hirvittävä haloo, koska he saivat tietää asiasta vasta seuraavan päivän lehdestä”, muisteli Sohlberg.
Kuninkaalle itse kilpailukin oli mukava, kun Hannu Mikkolan voittaja-autossa Audi Quattrossa oli kartanlukijana ruotsalainen Arne Hertz, ja toiseksi kilpailussa tuli samanlaisella autolla ajanut ruotsalainen Stig Blomqvist.
Toinen Sohlbergin ajeluttama vieras oli Kansainvälisen autourheiluliiton ranskalainen puheenjohtaja Jean-Marie Balestre. Hänet Sohlberg vei Humalamäen pikataipaleelle, joka on niitä takavuosien tunnetuimpia hyppypätkiä.
”Ajoimme sellaista suurin piirtein 60-prosenttista vauhtia. Huomioin heti, että Balestre ei ollut koskaan ennen istunut kilpa-auton kyydissä. Kun auto hiemankin lensi ilmaan, moottorin kierrokset nousivat ja kivet hakkasivat auton pohjaa. Talbotin ikkunat olivat hänen puoleltaan heti hiestä huurussa”, kertoi Sohlberg.
”Hän muistutti minulle koko ajan, että ihmisiä on tiellä. Kun saavuimme erikoiskokeen maaliin, kysyin häneltä, mennäänkö vielä seuraavan ek:n lähtöön. Vastaus oli lyhyt: ei, kilpailukeskukseen.”
Humalamäestä Sohlberg siis palasi kilpailukeskukseen Laajavuoreen, josta ensimmäiset autot olivat juuri lähdössä kohti Humalamäkeä. Balestre meni lähtölavalle ja kertoi kilpailijoillekin, että hän oli juuri ollut pikataipaleella presidentti Sohlbergin kanssa.
Vuoden lopulla oli Pariisissa autourheilun MM-palkintojenjakojuhlat. Siellä Balestre taas kuulutti juhlavieraille: ”Presidentti Sohlberg ja minä olemme ajaneet ralliautolla yhdessä.”
kari.naskinen@gmail.com