Vaikka on tottunut 45 vuotta kuuntelemaan Lahden Ristinkirkon urkuja Aimo Känkäsen perustamilla kansainvälisillä urkuviikoilla ja joskus myös uudempia Sibeliustalon urkuja, nousevat Helsingin Musiikkitalon urut omalle korkealle tasolleen. Urkukonsertit siellä ovat olleet niin loppuunmyytyjä, että pääsin vasta pääsiäisenä J.S. Bachin 339-vuotissyntymäpäivänä kuulemaan näitä uusia urkuja. Vaikutelma oli täydellisen hieno tässä Markku Mäkisen matineakonsertissa, jossa soivat Ristinkirkostakin vanhastaan tutut Bachin ja Cesar Franckin sävellykset sekä Erkki Melartinin viisiosainen Noli me tangere – Tunnelmakuvia.
Urut
itsessään ovat nähtävyys. Niiden 8000 pillistä melkein kaikki
ovat piilossa noin 70 laipan takana, josta ne eivät kunnolla näy
edes laippojen ollessa aukiasennossa. Sen sijaan näkyvillä ovat ne
monista kuvista ja tv-konserteista tutut lonkerot, joista
osa on soivia pillejä ja osa ilmanottoröörejä. Oikeasta
terminologiasta en tiedä, kun en ole musiikkiasiantuntija, mutta
entisenä lehtimiehenä kiinnittää huomiota siihen, että nämä
”fasadipillit” on tehty puupohjaisesta
sellukuidusta, jota
käytettiin paperilehtien painamiseen töissä ollessani. Ovat
laatuaan ensimmäiset näissä konserttiuruissa, jotka ovat modernia
teknologiaa hyödyntävänä soittimena maailman suurimmat.
Että
jos paperilehtien julkaiseminen loppuu, UPM alkaa tuottaa
urkupillejä enemmänkin. UPM:n
Formi 3D -biokomposiitissa yhdistyvät sellukuitu- ja
biopolymeeriteknologiat. UPM:n Suomessa valmistettu
biokomposiittimateriaali toimitettiin 3D-tulostettavaksi Espanjaan,
josta tulostetut pillit kuljetettiin Rieger Orgelbau -urkutehtaalle
Itävaltaan. Rieger rakensi urut käsityönä, minkä jälkeen ne
purettiin, kuljetettiin osina Helsinkiin ja rakennettiin uudelleen
Musiikkitaloon.
Näitä
3D-tulostamalla
valmistettuja pillejä ja ilmakanavia on
yhteensä
260 metriä. Kaikkiaan
uruissa
on noin 8000 pilliä, joista pisimmät noin 5-metrisiä. Pillit
muodostavat
124 äänikertaa. Yksi
äänikerta on aina tietyn äänialan kattava sarja pillejä, joilla
on sama äänenväri. Ristinkirkon uruissa on 53 äänikertaa ja
Sibeliustalon uruissa 52. Ennen Musiikkitaloa olivat Suomen
suurimmat urut Lapuan kirkossa, 85
äänikertaa, ja Finlandia-talossa, 70 äänikertaa.
Bachin
syntymäpäiväkonsertissa esiintyi Markku Mäkinen (50), joka
konsertoimisen lisäksi opettaa urkujensoittoa
Sibelius-akatemiassa
ja
toimii
Helsingissä katolisen Pyhän Marian kirkon urkurina.
Bachin Toccata
ja fuuga soi
jumalaisen mahtavasti, eikä yhtään ihmetytä, että se on yksi
kaikkein suosituimpia urkusävellyksi. Eikä sekään ihmetytä, että urkuja sanotaan soitinten kuninkaaksi.
Franckin kolmiosainen Trois
Pièces on
niin ikään mestarillinen teos, jonka sävelmaailma levittyi
Musiikkitalon saliin kuin jokin kunnianosoitussoitto – tuli
tällainen mieleen, kun ohjelmalehtisessä luki, että se
sai kantaesityksenä Pariisin Trocaderon palatsin avajaisvuonna 1878
uusilla Cavaillé-Coll-uruilla. Myös
Notre-Damen
urut
ovat
Aristide
Cavaillé-Collin
rakentamat. Notre-Damen
uruilla on useasti konsertoinut Suomen
paras urkuri Kalevi
Kiviniemi,
joten nyt vain odotetaan hänen esiintymistään
Musiikkitalossa.
Pääsiäisenä Musiikkitalossa oli
mielenkiintoisin sävellys Erkki
Melartinin
Tunnelmakuvia,
jonka
sovituksen oli tehnyt
Sibelius-akatemian
ensimmäinen
urkuprofessori Elis
Mårtenson.
Se
oli kuin uusien urkujen monipuolisten mahdollisuuksien esittely.
Tunnelmia loivat eri osat Lunta
hämärissä, Pyhäaamu, Aavistus, Kuolonhetki ja
Syystuuli.
Välillä
linnut visersivät ja yhdessä kohtaa kirkonkellot
kutsuivat.
kari.naskinen@gmail.com