Lahden konservatorion oopperastudio aloitti toimintansa syksyllä 2023. Lahden oopperayhdistys juhli samoihin aikoihin 60-vuotista toimintaansa, ja tässäkin toiminnassa konservatoriolla on ollut iso merkitys. Jo ennen oopperayhdistystä oli Viipurista Lahteen tullut musiikkiopisto (nyk. Lahden konservatorio) valmistanut oopperaesityksiä yhteistyössä Lahden kaupunginorkesterin kanssa ja 1962 opiston oopperaluokan laulajat perustivat Lahden ooppera ry:n, jonka ensimmäisenä oopperaensi-iltana oli marraskuussa 1963 Giuseppe Verdin Rigoletto. Viime ja tällä viikolla oopperastudio esitti vanhassa konserttitalossa Engelbert Humperdinckin (1854 - 1921) oopperaa Hannu ja Kerttu.
Grimmin
veljesten
hurjaan satuun perustuvasta oopperasta oli tehty hieman lyhennetty
versio ja sen nimeen oli lisätty selitykseksi ”Unta, harhaa vai
jotakin muuta”. Nyt ei syöty piparkakkutalon nurkkaa, vaan
vedettiin huumeita, mikä tietenkin sitoi tarinan Lahteen, joka juuri
julkistetun kyselytutkimuksen mukaan kärsii edelleen Chicago- ja
huumemaineestaan.
Ooppera on kelpo musiikkia. Sen
historiakin on komea, sillä kantaesityksen Weimarin
Hoviteatterissa
1893 johti Richard
Strauss ja
seuraavan
ensi-illan Hampurissa 1894
Gustav
Mahler.
Humperdinckille
Hannu ja Kerttu
merkitsi läpimurtoa säveltäjänä. Suomessa ooppera esitettiin
ensimmäisen kerran Kansallisteatterissa 1903.
Täyttä
kuvaa oopperasta ei Lahdessa nyt saatu, sillä orkesteria ei ollut,
vaan säestys hoitui neljän pianistin
muodostaman orkesterin
avulla. Käsityksen sävellyksen onnistuneisuudesta kuitenkin sai,
vaikka kovaseinäisessä salissa liian innokkaasti ja kovaa takoneet pianistit jättivät välillä laulajat
alakynteen. Vasta
Hannan ja Kertun isän Casper
Lambergin (baritoni)
saapuessa lavalle tuli saliin lauluvoimaa. Melodiat olivat
vetäviä, kaksi oikein kaunista sopraano- ja mezzoaariaakin
sekä kohtauksia, joissa tunnisti selvästi hienoja kansanmusiikilta
vaikuttaneita sävelkulkuja (tai jotain muuta helpon melodista).
Libretto laulettiin saksaksi,
mutta juonessa mukana pysymistä helpottivat
suomenkieliset puherepliikit, jota
olivat käsikirjoittaneet
opperastudion
laulunopiskelijat yhdessä opettajiensa kanssa. Esityksen
oli ohjannut yksinlaulun lehtori Mari
Karjalainen.
Lavastus oli vaatimaton, mutta tilanteita havainnollistaneet
psykedeeliset taustaprojisoinnit olivat erinomaiset. Samoin noitien
tanssikohtaukset toimivat hyvin (koreografia:
tanssinipettaja Sari
Louko).
Oma ansionsa oli
myös Diakoniaopiston Theatrum Olgan vetäjällä Lasse
Kantolalla
siitä päätellen, että hän tuli ottamaan aplodeja vastaan yhdessä
Mari Karjalaisen kanssa.
Kaikki
esiintyjät
olivat
konservatorion
ammatillisen koulutuksen klassisen linjan opiskelijoita: Casper
Lambergin lisäksi Vilja
Äikäs, Tiina Salminen, Carolina Åhman, Eetu-Pekka Heiskanen, Mari
Ruonansuu, Sanna Vainikka, Katja Minina, Inka Österberg, Eetu Railo,
Jenna Kallio, Eemeli Virtanen, Olivia Viljakainen, Minttu Österberg.
Flyygelin äärellä vuorottelivat ammatilliset opiskelijat pianisti
Marjaana
Merikannon
kanssa.
Harmi vain taas kerran mieleen tullen, että
Lahdessa ei enää pystytä tekemään sellaista oopperayhteistyötä
kuin esimerkiksi Tampereella, Jyväskylässä, Vaasassa ja Oulussa,
joissa yhteen
hiilen puhaltaen
oopperayhdistykset, kaupunginorkesterit
ja teatteritalot saavat
vuosittain pystyyn täysipainoisia oopperoita. Jossain on vikaa,
mutta niinhän tuore tutkimuskin todisti, että Lahden vetovoima on
huonontunut.
kari.naskinen@gmail.com