Kysymys
ei ole pelkästään mainonnasta ja muusta kaupallisesta toiminnasta.
Tieteen päivillä viime viikolla käsiteltiin aihetta laajemmin.
Apulaisprofessori Minna
Ruckenstein Helsingin
yliopiston
Kuluttajatutkimuskeskuksesta
sanoi,
että tietokoneiden algoritmiohjelmat voivat vaikuttaa jo ihmisten
ajatteluunkin. Varsinkin sosiaalisessa mediassa algoritmi saa aikaan
sen, että netissä ihmisten maailmankuva helposti vahvistuu
nimenomaan siihen suuntaan, mihin se jo on kallellaan. Itselle
vieraampia ajatuksia ei tule edes esille, koska esimerkiksi
Facebookin algoritmi valkkaa kullekin henkilölle hänelle
läheisimpiä aihealueita.
Tässä
tullaan siihen nykykielenkäytössä tutuksi tulleeseen
kupla-termiin. Kun netissä selaa asioita ja klikkailee Fb:ssa
tykkäävänsä jostakin, niin Fb:n algoritmi muodostaa ko.
henkilölle sellaisen kuplan, jossa on häntä lähellä olevia
asioita, ja sijoittaa samaan kuplaan toisia samoin
ajattelevia. Politiikan kentällä tämä tarkoittaa, että demarit saavat vahvistusta omille aatteilleen, kokoomuslaiset omilleen jne.
Omalta osaltani voin kertoa sellaisen asian,
että olen ollut Facebookissa noin kymmenen vuotta, mutta kun
en
ole koskaan ”tykännyt” mistään, en myöskään saa ollenkaan
mainoksia sivuilleni. Eivät
ole löytäneet sopivaa kuplaa, johon voisivat minut sijoittaa ja
sillä perusteella mainoksia lähettää.
Toinen hauska
käytännön esimerkki: kun ostan Citymarketista Valion
jugurttia,
niin heti seuraavassa Citymarketin sähköpostimainoksessa
tyrkytetään henkilökohtaisena tarjouksena 20
prosentin alennuksella nimenomaan
tätä samaa jugurttia. Algoritmin
pitäisi kuitenkin tajuta, että ostan Valion jugurttia aika paljon
ilman alennustarjouksiakin. Jos Citymarketin
algoritmi olisi
fiksu,
se houkuttelisi
alennuksella ostamaan kalliimpaa Arlan jugurttia, ja jos tykkäisin
siitä, voisin siirtyä tämän kalliimman jugurtin vakio-ostajaksi.
Silloin
tällöin tutkin autoliikkeiden nettisivuilta vaihtoehtoja seuraavaa
autonvaihtoa varten – porrasperä, manuaalivaihteisto,
bensamoottori jne. Sähköpostiin
on sitten tullut joitakin ehdotuksia tällaisista autoista.
Tavallaan algoritmin pitäisi kuitenkin nykymaailmassa olla
sellainen, että minulle ehdotettaisiin vähän pienempää autoa,
joka kävisi sähköllä.
Minun jugurttikuplani on tietenkin pikkujuttu, mutta esimerkiksi henkilöstöpalveluyhtiö Baronan toimitusjohtaja Tuomas Mikkonen on sanonut, että heillä tekoäly avustaa hakijoiden esivalinnassa ja järjestää hakijat paremmuusjärjestykseen. Mikkonen arvioi, että vuosittain tekoälyä käytetään Suomessa jopa 40 000 rekrytoinnissa.
Automaattista työhönottoa Harvardin yliopistossa tutkiva Ifeoma Ajunwa sanoi tutkijoiden olevan huolissaan siitä, että on syntymässä uudenlainen alaluokka ihmisiä, jotka syrjäytyvät pysyvästi työmarkkinoiden ulkopuolelle.
”Työhönottopäätös on lopulta aina inhimillinen päätös ja haastattelu tehdään kasvokkain. Ongelma on se, että kaikki eivät pääse haastatteluvaiheeseen ehkä koskaan. Paluu työelämään esimerkiksi pitkittyneen työttömyyden tai mielenterveysongelmien jälkeen vaikeutuu”, sanoi Ajunwa Ylen haastattelussa.
Kohta lähden kauppareissulle ja ostan Arlan Kalinka-jugurtteja.
kari.naskinen@gmail.com