Vesijärven
Auto Oy aloitti toimintansa 1958 Vuorikatu 7:ssä, jossa sen
edustuksina olivat BMW ja neuvostoliittolaiset autot. Sen toiminta
loppui kuitenkin 1965, mutta 1974 Vesijärven
Auton perustivat uudelleen Vuorikadulla autonmyyjinä toimineet
Juhani
Huistinoja ja
Pertti
Kortesalo
sekä aikaisemmin Lahden Auto Oy:ssä Opel-osastopäällikkönä
toiminut Martti
Ratilainen.
Myöhemmin Huistinoja ja Kortesalo jäivät pois ja osaomistajaksi
tuli insinööri
Juha
Ojamo.
Alkuun tämä uusi Vesijärven Auto toimi Sopenkorvessa
Mestarinkatu 1:ssä, jossa sen edustustuksina olivat eri vaiheissa
BMW, Mazda, Renault, Talbot, Toyota ja Wartburg. Vuonna
1990 toiminta siirtyi Hennalaan Helsingintie 138:aan ja keskittyi
Toyotaan. Kun
Hämeenmaa vuonna 2000 osti Vesijärven Auton, sen
omistivat kokonaan
Martti
ja Marjatta
Ratilainen,
joka muistetaan myös Kokoomuksen kaupunginvaltuutettuna.
Myytyään
yrityksensä Hämeenmaalle Martti Ratilainen sanoi Helsingin Sanomien
haastattelussa vuotta myöhemmin, ettei hän enää ole käynyt
Vesijärven Autossa: ”Se oli mun firma ja nyt se on
osuuskauppa.”
Nyt
eivät
muutkaan voi käydä Vesijärven Autossa. Kumma juttu, ettei
osuuskauppa voi vaalia paikallisia perinteitä. Jos kolme
yritystä niputetaan yhdeksi kokonaisuudeksi, niin kyllähän niiden
omat nimet voisi silti säilyttää.
Vesijärvi on osa Lahtea. Vesijärven Auto oli hieno nimi autoliikkeelle. Hämeenmaan osuusliikkeelle tällaisilla asioilla ole hevonhännän merkitystä.
Nyt kun jotkut suunnittelevat
kaupungintalonkin myymistä, niin mikähän sen nimeksi tulisi, jos
osuuskauppaväki sen ostaisi. Ehkä katolle pantaisiin ABC-kilpi,
sillä Puistokadun puolelle voisi sijoittaa ABC-autopesulan vanhoihin
palokunnan autohalleihin.
kari.naskinen@gmail.com