Leipäjonokuva on
Viikko-Savo-lehdestä Kuopiosta. Kuva on maaliskuulta, mutta tilanne
on tuosta ajasta pahentunut. Muutama päivä sitten oli
vastaavanlainen kuva Tampereelta, jossa se ulottui korttelin ympäri:
Otavalankatu, Rautatienkatu, Suvantokatu, Tuomiokirkonkatu,
Otavalankatu.
Onneksi ihmiset ovat kuitenkin tasa-arvoisia, joten koronavirus kohtelee kaikkia yhtä kurjasti. Maailman rikkaimpiin kuuluva Elon Musk on joutunut Amerikassa niin hankalaan tillanteeseen, että hän joutuu luultavasti alentumaan vuokralla asumiseen. Tesla-miehen omaisuuden arvo on kyllä yli 35 miljardia euroa, mutta kun irtorahaa ei ole tarpeeksi, hänen on myytävä kolme kartanoaan ja neljä muuta taloa.
”Omaisuus vain masentaa”, sanoo Musk. Eikä kysymys ole vain koronakriisista, sillä vuonna 2016 hän ei pystynyt antamaan senttiäkään lainaa pikkuveljelleen Kimbal Muskille, joka olisi halunnut laajentaa omistamaansa ravintolaa. ”Mutta ei voi, tiedäthän sinä, ettei minulla itse asiassa ole käteistä”, sanoi isoveli.
Suomi on enemmän sosialismiin kallellaan kuin Yhdysvallat, mutta ei sekään auta. Konkreettisen esimerkin tarjoaa nyt Finnair, josta valtio omistaa 56 prosenttia. Se ei kuitenkaan riitä, kun lentotoiminta pitäisi järjestää parhaalla mahdollisella tavalla. Omistajaohjausministeri Tytti Tuppurainen (SDP) sanoi maanantaina tv-uutisissa suoraan, että Finnair Oyj:n on tehtävä voittoa, joten ei se voi kaikkien maakuntien toiveita toteuttaa.
Finnair on pörssiyhtiö. Sellaiseksi sen on valtio halunnut muuttaa. Koska tilanne on nyt näin, Finnair tietenkin toimii niin kuin pörssiyhtiöiden toimia pitää. Eivät Finnairin omistajat mitään sosiaaliavun antajia ole, vaan voitontavoittelijoita. Tämän takia lennot Seutulasta loppuvat toistaiseksi Joensuuhun, Jyväskylään, Kajaaniin, Kemiin ja Kokkolaan. Kun ei kannata.
Nämäkin lentoyhteydet olisivat tärkeitä elinkeinoelämälle. Kun yritysten bisnekset Finnairin takia nyt kärsivät, joutuvat yritykset eivät aivan leipäjonoon, mutta sellaiseen jonoon, jossa anellaan valtiolta taloudellista tukea.
Valtion jälkeen suurimmat Finnairin osakkeenomistajat ovat Keva, Varma, Ilmarinen, Tiiviste-Group Oy, Valtion eläkerahasto ja U.S. Global Jets Etf.
Viime viikolla 3500 tutkijaa 650 yliopistosta julkistivat vetoomuksen, jonka lehdet julkaisivat 34 maassa. Se liittyy koronakriisiin, josta ei Thomas Pikettyn ja muiden allekirjoittajien mukaan selvitä tavanomaisin keinoin. Heidän neuvonsa on, että vaikka valtioiden tukipaketit isoja ovatkin, niin nyt tarvitaan yritysmaailman demokratisoimista. Tietyt sektorit pitäisi vapauttaa markkinavoimien lainalaisuuksilta ja jokaiselle työntekijälle olisi taattava oikeus ihmisarvoon ja työhön esimerkiksi työtakuun muodossa.
Mitähän tällainen demokratisoiminen tarkoittaisi Finnairin tapauksessa? Ehkä sitä, että valtio ostaisi yhtiön muut omistajat ulos ja muuttaisi yhtiön
Onneksi ihmiset ovat kuitenkin tasa-arvoisia, joten koronavirus kohtelee kaikkia yhtä kurjasti. Maailman rikkaimpiin kuuluva Elon Musk on joutunut Amerikassa niin hankalaan tillanteeseen, että hän joutuu luultavasti alentumaan vuokralla asumiseen. Tesla-miehen omaisuuden arvo on kyllä yli 35 miljardia euroa, mutta kun irtorahaa ei ole tarpeeksi, hänen on myytävä kolme kartanoaan ja neljä muuta taloa.
”Omaisuus vain masentaa”, sanoo Musk. Eikä kysymys ole vain koronakriisista, sillä vuonna 2016 hän ei pystynyt antamaan senttiäkään lainaa pikkuveljelleen Kimbal Muskille, joka olisi halunnut laajentaa omistamaansa ravintolaa. ”Mutta ei voi, tiedäthän sinä, ettei minulla itse asiassa ole käteistä”, sanoi isoveli.
Suomi on enemmän sosialismiin kallellaan kuin Yhdysvallat, mutta ei sekään auta. Konkreettisen esimerkin tarjoaa nyt Finnair, josta valtio omistaa 56 prosenttia. Se ei kuitenkaan riitä, kun lentotoiminta pitäisi järjestää parhaalla mahdollisella tavalla. Omistajaohjausministeri Tytti Tuppurainen (SDP) sanoi maanantaina tv-uutisissa suoraan, että Finnair Oyj:n on tehtävä voittoa, joten ei se voi kaikkien maakuntien toiveita toteuttaa.
Finnair on pörssiyhtiö. Sellaiseksi sen on valtio halunnut muuttaa. Koska tilanne on nyt näin, Finnair tietenkin toimii niin kuin pörssiyhtiöiden toimia pitää. Eivät Finnairin omistajat mitään sosiaaliavun antajia ole, vaan voitontavoittelijoita. Tämän takia lennot Seutulasta loppuvat toistaiseksi Joensuuhun, Jyväskylään, Kajaaniin, Kemiin ja Kokkolaan. Kun ei kannata.
Nämäkin lentoyhteydet olisivat tärkeitä elinkeinoelämälle. Kun yritysten bisnekset Finnairin takia nyt kärsivät, joutuvat yritykset eivät aivan leipäjonoon, mutta sellaiseen jonoon, jossa anellaan valtiolta taloudellista tukea.
Valtion jälkeen suurimmat Finnairin osakkeenomistajat ovat Keva, Varma, Ilmarinen, Tiiviste-Group Oy, Valtion eläkerahasto ja U.S. Global Jets Etf.
Viime viikolla 3500 tutkijaa 650 yliopistosta julkistivat vetoomuksen, jonka lehdet julkaisivat 34 maassa. Se liittyy koronakriisiin, josta ei Thomas Pikettyn ja muiden allekirjoittajien mukaan selvitä tavanomaisin keinoin. Heidän neuvonsa on, että vaikka valtioiden tukipaketit isoja ovatkin, niin nyt tarvitaan yritysmaailman demokratisoimista. Tietyt sektorit pitäisi vapauttaa markkinavoimien lainalaisuuksilta ja jokaiselle työntekijälle olisi taattava oikeus ihmisarvoon ja työhön esimerkiksi työtakuun muodossa.
Mitähän tällainen demokratisoiminen tarkoittaisi Finnairin tapauksessa? Ehkä sitä, että valtio ostaisi yhtiön muut omistajat ulos ja muuttaisi yhtiön
eduskunnan
valitseman hallituksen ohjaamaksi. Tutkijoiden vetoomuksessa ei
soslialismia mainita, mutta idea on selvä: ”Jos yrityksiä
ohjaa puhdas voittojen tahkoaminen
pääomasijoittajilleen ja halpaa energiaa on tarjolla, miksi tehdä
muutoksia.” Tällä virkkeellä allekirjoitajat viittaavat ennen
kaikkea ilmastonmuutoksen torjuntaan.
Finnair lopettaa ainakin kesäajaksi ilman pilaamisen vähentämällä lentojaan. Elon Musk joutunee myös vähentämään lentämistä omalla suihkukoneellaan, jos ei saa ostaa bensaa velaksi. Tytti Tuppurainen sen sijaan lentää edelleen Ouluun, mutta Mauri Pekkarinen ja Jutta Urpilainen joutuvat tyytymään rahvaanomaisempiin kyyteihin kotikaupunkeihinsa.
kari.naskinen@gmail.com
Finnair lopettaa ainakin kesäajaksi ilman pilaamisen vähentämällä lentojaan. Elon Musk joutunee myös vähentämään lentämistä omalla suihkukoneellaan, jos ei saa ostaa bensaa velaksi. Tytti Tuppurainen sen sijaan lentää edelleen Ouluun, mutta Mauri Pekkarinen ja Jutta Urpilainen joutuvat tyytymään rahvaanomaisempiin kyyteihin kotikaupunkeihinsa.
kari.naskinen@gmail.com