”Suomi ei sitä varten 3000 vuotta tavoitellut itsenäisyyttä, että sen saatuaan
antaisi myydä itsensä markkina-alueeksi jollekin helppoheikille – niin että
vielä itse maksamme kauppahinnan”, sanoi Aki
Kaurismäki 1994 ennen Suomen
EU-äänestystä. Kaksi vuotta tämän jälkeen Kaurismäki teki elokuvan Kauas pilvet karkaavat, jonka
henkilöhahmot pyrkivät suojautumaan ulkopuoliselta uhalta ja pitäytymään
tutuksi ja turvallisiksi kokemissaan tiloissa.
Elokuva on selvästi euroskeptikko Kaurismäen kritiikkiä Euroopan
integraatioprosessia kohtaan, siinä kannetaan huolta kansallisen identiteetin
säilymisestä ja Balkanin silloisesta joukkotuhosta. Asetelmaa korostaa se, että
elokuvassa olevan vanhanaikaisen ravintolan nimi on Dubrovnik. Se viittaa
Euroopan yhdentymisen juhlimisen tekopyhyyteen sodan ja joukkotuhon aikana.
Nykyisessä Kroatiassa oleva Dubrovnik on Adrianmeren rannalla sijaitseva
keskiaikainen linnakekaupunki, jonka UNESCO on nimennyt ”ihmiskunnan luovan
nerouden mestariteokseksi”.
Fil. tri Sanna Pedenin (The
University of Western Australia) pitkä analyysi elokuvasta Lähikuva-lehdessä
1/2015 avaa elokuvan tätä näkökulmaa:
”Elokuvan ravintolan nimi muistuttaa arvokkaan menneisyyden ja väkivalloin
rikotun nykyisyyden kontrastista. Ranskalaisen elokuvalehden Boujut &
Leterten haastattelussa Elina Salo (kuvassa
oik.) viittasikin näyttelemänsä rouva
Sjöholmin elokuvan lopussa Ravintola Työlle lahjoittamiin Dubrovnikista
pelastettuihin valkeisiin liinoihin. Elina Salo näkee niissä viitteen samaan
aikaan television uutisissa nähtyihin ruumiinpeitteisiin ja käärinliinoihin
Balkanin taisteluiden kiihtyessä. Rouva Sjöholm kertoo liinojen olevan kaikki
mitä Dubrovnikista jäi jäljelle, ja tämä korostaa sotien tuhoisaa vaikutusta.”
”Elokuva korostaa nimenomaan Eurooppa-käsitteen kaksijakoisuutta. Miten on
mahdollista puhua Euroopan yhdentymisestä, kun samaan aikaan paratiisissa on
helvetti irti?”
”Dubrovnik-ravintola toimiikin Euroopan laajenemisen ja integraation
kritiikkinä kahdella tasolla: 1) se tuo esille ihanteellista
nostalgis-kansallista tilaa, joka evätään päähenkilöiltä korruptoituneen
liiketoiminnan ja kiinteistökaupan kautta, 2) Dubrovnik-ravintola toimii
tuomiona kansainvälisen yhteisön ja etenkin EU:n jälkitunteellisesta
kykenemättömyydestä nähdä Balkan osana Eurooppaa. Dubrovnik on muistutus siitä,
että Euroopan yhdentymisen juhliminen vaatii tietoisesti unohtamaan samassa
maanosassa jatkuneen sodan ja joukkotuhon.”
Tämän jutun kuvassa vasemmalla on Dubrovnikin hovimestari Ilona (Kati Outinen). Hän menettää
työpaikkansa, kun rouva Sjöholmin täytyy myydä omistamansa ravintola voidakseen
maksaa velkansa. Lainan myöntänyt pankki ja ostotarjouksen ravintolasta tehnyt
”Ketju” ovat selvästi liittoutuneet saadakseen pienyrittäjän pois markkinoilta.
Niin Dubrovnik lakkaa olemasta, lopuksi soitetaan surumielisiä tangoja, mutta
sitten ravintola luodaan uudelleen ”Ketjun” yhdeksi uudeksi ravintolaksi.
Tällaisia isoja ketjuja on nykyisin paljon, ja Suomi taas on osa EU:n ketjua.
Kauas pilvet karkaavat on myös
muistoelokuva Matti Pellonpäälle,
joka on elokuvassa mukana lapsivalokuvana Ilonan kirjahyllyssä. Pellonpään piti
näytellä elokuvan miespääosa, mutta hän kuoli sairauskohtaukseen 1995 hieman
ennen kuvausten alkamista. Pellonpään kuoleman jälkeen pidettiin
muistokonsertti, jonka tuotto lahjoitettiin SPR:n Bosnian-avulle. Kaurismäen
elokuvan yhteys Balkanin tapahtumiin on siis varsin selvä
kari.naskinen@gmail.com