Olen nähnyt Fjodor Dostojevskin Rikoksen ja rangaistuksen (1866) kolme
kertaa teatterissa ja yhtä monta kertaa elokuvateatterissa. Kuitenkin vasta nyt
näin parhaan, Lev Kulidzhanovin
ohjaaman elokuvan vuodelta 1969. Kahdella dvd-kiekolla elokuvan pituus on 3
tuntia 40 minuuttia, mikä on puoli tuntia enemmän kuin Suomeen tuotu
typistetty filmiversio. Tämä itsessään tarkoittaa sitä, että romaanin
sisällöstä on dvd-elokuvassa enemmän.
Kolmas dvd-levy sisältää lisämateriaalia, joka edelleen palkitsee katsojaa.
Siinä ohjaajan leski kertoo, että jo elokuvaa tehdessään Kulidzhanov harmitteli
elokuvan jäävän liian suppeaksi, koska elokuvateattereihin ei saanut tehdä tätä
pitempiä elokuvia. Kulidzhanov oli sanonut, että olisi pitänyt tehdä kaksi
erillistä elokuvaa, mutta se ei enää ollut mahdollista, sillä prosessi oli nyt
käynnissä tätä lopputulosta varten. Elokuva päättyy siihen, kun Rodion
Raskolnikov tunnustaa syyllisyytensä, eli Siperian-vaihetta ei elokuvassa enää
ole. Joka tapauksessa elokuva on runsas, ja esimerkiksi Svidrigailovin hahmo
saa tavallista enemmän tilaa.
Extra-dvd:ssä haastatellaan myös Kulidzhanovin assistenttina ollutta Andrei Gabrieljania sekä näytetään
pätkiä koekuvauksista ja niistä kohtauksista, joita piti ottaa uusiksi montakin
kertaa.
Lev Kulidzhanov (1924 - 2002) ei ohjannut kuin kymmenkunta pitkää elokuvaa,
mutta hän oli vaikutusvaltainen henkilö alalla, toimi mm. elokuvatyöntekijäin
liiton puheenjohtajana 1970-luvulla. Rikoksen
ja rangaistuksen ohjaajana hän oli mestari, mutta lopputulokseen vaikuttivat
suuresti myös lavastaja Pjotr
Pashkevitsh ja pääkuvaaja Vjatsheslav
Shumsky. Mustavalkoinen elokuva on kuin hienointa grafiikkaa, jossa
katsojan katse on koko ajan asian ytimessä, turhaa ”monivärihäirintää” ei ole.
Ulkokuvat on otettu Leningradin kaduilla, jotka on näköjään liikenne- ja muine
järjestelyineen saatu hienosti muistuttamaan sata vuotta varhempaa aikakautta.
Näyttelijät ovat luku sinänsä. Georgij
Taratorkin (kuvassa) oli 24-vuotias näytellessään Raskolnikovin vaikean ja kovan
roolin. Ei ihme, että hän tämän elokuvan jälkeen nousi suurten venäläistähtien
joukkoon. Huippu on kuitenkin Raskolnikovia jallittava poliisi, jota näyttelee Innokenti Smoktunovsky, yksi kaikkien
aikojen parhaita filminäyttelijöitä Neuvostoliitossa. Smoktunovskyn yksi
loistorooli oli Hamlet, jonka hän teki Grigori
Kozintsevin elokuvassa 1964, ehkä kaikkien aikojen paras filmi-Hamlet.
Rikoksessa ja rangaistuksessa Raskolnikovin
tekemiä kirvesmurhia tutkiva Porfiri Petrovitsh nousee kaikkien ja kaiken
yläpuolelle. Kun katsojan sympatiat kaikesta huolimatta ovat aluksi
Raskolnikov-raukan puolella, niin Petrovitsh on lopulta se, joka kaikessa
vittumaisuudessaan ja kieroudessaan kuitenkin pääsee ylivertaiseen asemaan.
Petrovitsh ei ole täi, ei yli-ihminen, ei ”napoleon”, vaan ainoastaan
oikeudenmukaisen maailman edustaja. Tähän Petrovitsh-sympatiaan vaikuttaa ratkaisevasti Smoktunovskyn loistava näytteleminen.
Dostojevskin Rikos ja rangaistus on Leo Tolstoin Sodan rauhan (1865-69) rinnalla tunnetuimpia venäläisiä romaaneja.
Kirjailijana kaikkiaan Dostojevski on kuitenkin suurempi. Vuonna 2008
järjestettiin tv-ohjelmasarjassa Imja
Rossija (Venäjän nimi) katsojaäänestys Venäjän historian tärkeimmistä
ihmisistä, Dostojevski tuli viidenneksi voittaen mm. Iivana Julman, Pietari Suuren, Leninin
ja Stalinin. Kirjailijoista
Dostojevskin yläpuolelle nousi tietenkin
Pushkin.
Entä elokuvaohjaajat? Lev Kulidzhanovista nyt innostuneena nostan hänet
korkealle, joskin ylimmällä tasanteella ovat Sergei Bondartshuk, Mark
Donskoi, Aleksandr Dovzhenko, Sergei Eisenstein, Nikita Mihalkov, Nikita
Mihalkov-Kontshalovski, Vsevolod Pudovkin, Vasili Shukshin, Andrei Tarkovski –
ja nousua tekee tällä hetkellä Andrei
Zvjagintsev.
kari.naskinen@gmail.com