Apokalypsis on kreikkaa ja merkitsee salaisuuden verhon paljastamista, maailmanlopun enteiden näkyjä ja tulkitsemista. Nykymaailmassa näitä enteitä pyörittävät myös erilaiset salaliittoteoriat. Helsingin yliopistossa järjestettiin kirjanjulkistustilaisuus Suomen ev.-lut. kirkon tuoreesta tutkimusjulkaisusta Apokalypsi nyt! Perikadon politiikka. Uuden testamentin eksegetiikan dosentti,teologian tohtori Niko Huttunen sanoi, että koska länsimainen aikakäsitys on lineaarinen, edessä on jotain sellaista, jota ei ole ennen nähty. Tämä antaa tilaa salaliittoteorioille. Varsinkin USA:ssa apokalyptiikka on maan poliittisen teologian perusasetus, joka on historiassa saanut yhä uusia muotoja. Sen kylkeen asemoituvat niin QAnon, salaliittoteoriat kuin teoriat ulkoavaruudesta tulevasta liskokansasta.
Yhdysvaltain
uskontopolitiikan asiantuntija Markku
Ruotsila
lisäsi
tähän, että 58 prosenttia amerikkalaisista uskoo erilaisin
teoriohin,
että nyt eletään lopun aikoja.
Tietyllä
tavalla lohdullisempi ajatus
on se itäisellä pallonpuoliskolla oleva aikakäsitys,
että aika on syklinen ja toistaa itseään. Koska lineaarinen
aikakäsitys pitää sisällään tuntematonta, se antaa tilaa myös
epämääräisille kauhukuville. Venäjän kulttuurihistorian
dosentti Elina
Kahla
sanoi yhtenä vaihtoehtona pidettävän ”sotaa, nälkää,
kuolemaa, perikatoa” sekä näihin liittyen jakoa meihin ja muihin.
Uhan mittakaavakin on suuri (ydinaseet), mutta pahan kaikkea
todellisuutta ei tunnusteta.
Aleksanteri-instituutin
johtaja, historioitsija Markku
Kangaspuro sanoi
länsimaiden perikadon nousseen esille ensimmäisen maailmansodan
aikana (Oswald
Spengler),
toinen maailmansota lisäsi kierroksia Auschwitzilla ja Hiroshimalla,
joiden jälkeen tulivat vielä Stalin,
Vietnamin sota, Pol
Pot, Pinochet
ja
muut hirmut. Taaskin nyt
olemme lähellä toivottomuutta, vaikka on toivoa myös käänteestä
parempaan.
Kirjaa en vielä päässyt ostamaan,
sillä seurasin sen julkistamista Zoomin välityksellä.
Apokalyptisesta
ahdistuksesta
joka
tapauksessa puhutaan.
Moni poliitikko lietsoo pyhää sotaa vääräuskoisia vastaan ja
joku julistaa aikojen käännettä. Onko hyvän ja pahan välinen
yhteenotto kertakaikkinen vai voiko se toistua?
Apokalypsin
yhteisenä nimittäjänä on viittaus lopulliseen käänteeseen, jota
nyt ruokkivat sodat joukkotuhoaseineen, ihmisen ylikulutus,
ilmastokriisi, luonnon monimuotoisuuden kaventuminen ja kulkutaudit.
Sitten
on vielä demokratian kriisi, jonka on aiheuttanut yhteiskuntien
rakenteissa tapahtunut syvällinen muutos, ja
tämä
todennäköisesti lisääntyy tulevissa EU-vaaleissa. EU oli
asettanut oikeusvaltioperiaatteen
ehdoksi valtion
EU-jäsenyydelle,
mutta
tällä hetkellä se on täysin avuton epäliberaalien
jäsenmaiden toimien edessä. Demokratiaan
kohdistui eilenkin isku Slovakiassa, kun pääministeriä
ammuttiin.
Pohjimmiltaan
apokalyptiikka
on uskonnollinen aatevirtaus, jossa maalataan tuhoa ja pelastusta.
Pyhät ja pahat, valkeus ja pimeys käyvät suurta kamppailua
voitosta. Vanhassa
testamentissa apokalyptiikkaa
edustaa Danielin
kirja
ja Uudessa testamentissa Ilmestyskirja.
Kolmantena on kristilliseksi apokryyfiseksi tekstyiksi luokiteltu
kirjoitus Hermaan
Paimen
toisen vuosisadan alkupuolelta, uskonnollinen allegoria, joka koostuu
näyistä, käskyistä ja vertauksista.
Apokalyptiikan
jäljet näkyvät niin juutalaisuudessa, kristinuskossa kuin
islamissa, ja
apokalyptiikasta
on myös maallisia versioita, joista
esimerkkejä
ovat
tarjonneet
Pentti Linkola
ja Günter
Anders.
Saksalaissyntyisen
filosofin Andersin
mukaan silloinen (kristillinen)
sanoma oli iloinen, kun
se
sanoi, että
”tulevaisuus
on jo alkanut”. Nykyinen sanoma on sitä vastoin yksinkertaisesti
kammottava: ”Tulevaisuudettomuus on jo alkanut.”
Erittäin
yleistä on läheisen lopun odotus islamilaisessa
maailmassa, jossa
jihadistit
hyödyntävät tätä uskoa luodakseen kiireen ja ehdottomuuden
ilmapiiriä: nyt on taisteltava, sillä viimeinen tuomio on
tulossa.
Apokalypsi-teoksen
kirjoittajat ovat Huttusen,
Kahlan
ja
Ruotsilan
lisäksi
Mika
Aaltola,
Santeri
Kytöneva,
Marco
Nilsson,
Vesa
Oittinen,
Heikki
Pesonen
ja
Sakari
Säynäjoki.
kari.naskinen@gmail.com