Tampereen seurakunnan päättävissä
elimissä
käytiin kova kamppailu siitä, voiko Hugo
Simbergin maalauksia
hyväksyä uuteen Johanneksen kirkkoon, josta sittemmin tuli
Tampereen tuomiokirkko. Lopulta
kirkon tarkastusvaliokunta hyväksyi yhden
äänen enemmistöllä Elämänköynnöksen,
Haavoittuneen
enkelin, Kuoleman puutarhan
ja
muutkin Simbergin teokset tähän Lars
Sonckin suunnittelemaan
kirkkoon, joka valmistui 1907.
Kävin vihdoin perehtymässä näihin kirkkomaalauksiin, ja kyllähän silloisen seurakuntaväen hämmennyksen ymmärtää. Kirkon ainoa enkeli on haavoittunut, luurangot kastelevat puutarhassa ja orjantappurapiikkistä ruusuköynnöstä kantavat 12 apostolia ovat nuoria alastomia poikia. Joku ehdotti, että pojille ainakin pitäisi maalata uimahousut päälle, ettei pappien moraali heikkenisi.
Uskontotieteen tohtorin Nina
Kokkisen tohtorinväitöskirjassa
sanotaan
Hugo Simbergin kuuluneen Akseli
Gallen-Kallelan ja
Pekka Halosen
ohella
niihin taiteilijoihin, jotka hakivat vastauksia elämän suuriin
kysymyksiin ”vaihtoehtoisesta henkisyydestä”. Se vei taiteilijat
parapsykologiaan, spiritualismiin, teosofiaan, tolstoilaisuuteen ja
kaikenlaiseen muuhun okkultismiin eli salatieteisiin. Nina Kokkisen
tohtorinväitöksen on julkaissut tamperelainen Vastapaino nimellä
Totuudenetsijät
– Esoteerinen henkisyys (2019).
Kävin vihdoin perehtymässä näihin kirkkomaalauksiin, ja kyllähän silloisen seurakuntaväen hämmennyksen ymmärtää. Kirkon ainoa enkeli on haavoittunut, luurangot kastelevat puutarhassa ja orjantappurapiikkistä ruusuköynnöstä kantavat 12 apostolia ovat nuoria alastomia poikia. Joku ehdotti, että pojille ainakin pitäisi maalata uimahousut päälle, ettei pappien moraali heikkenisi.
Nina Kokkinen sanoo, että salatieteet tarjosivat taiteilijoille ratkaisuja tieteen ja uskonnon yhdistämiseksi: "Niissä painotettiin myös henkilökohtaisia kokemuksia ja itsenäistä ajattelua. Samankaltaiset asiat ovat tärkeitä myös nykypäivän henkisyydessä, jossa tällaisesta toiminnasta on tullut arkipäivää yhä useampien ihmisten elämässä. Esoteerisuuteen ja okkultismiin liittyviä ajatuksia ja symboleita kierrätetään myös populaarikulttuurissa."
Kirkosta sai viidellä eurolla opaskirjan, joka kirjakaupoissa maksaa 25 euroa, mutta siinä ei tähän mystiikkapuoleen puututa. Eikä se tavallista kävijääkään sen kummemmin hätkähdytä. Mutta kun nyt tietää jotakin näistä vaihtoehtoisista tulkinnoista, niin ymmärtää kirkonmiesten vastahangan. Simbergin tunnetuimpien maalausten lisäksi kirkon katossa ja lasimaalauksissa kuvataan jälleensyntymistä jonkinlaisina taivasmatkoina kohti toisia planeettoja. Lisäksi toisena taiteilijana ollut Magnus Enckell teki alttaritaulun Ylösnousemus, jossa ei ole Jeesusta eikä ristiä, vaan taivaalle katsovia ihmisiä. Mukanani ollut kirkkotaiteentuntija kertoi, että ihmisjoukossa toisena oikealta on Enckell itse. Julkisivujen ja sisätilojen ornamentiikan suunnitteli arkkitehti Valter Jung.
Uusiakin teoksia kirkossa on. Graniittisen kastemaljan suunnitteli sisustusarkkitehti Irma Vuorimaa 1980-luvun alussa ja professori Päikki Prihan suunnittelemat kirkkotekstiilit valmistuivat 2007.
Johanneksen kirkko rakennettiin Kyttälän työläiskaupunginosaan Tammerkosken itäpuolelle, joka oli liitetty Messukylästä Tampereen kaupunkiin 1877. Tuomiokirkko siitä tuli, kun Tampereelle saatiin piispanistuin 1923.
Kannattaa käydä. Siitä sitten on muutaman sadan metrin matka museokeskus Vapriikkiin, jossa on mm. Suomen jääkiekkomuseo. Siellä oli viime perjantaina heti ovella vastassa jääkiekkoleijona nro 211 Kimmo Leinonen. Eikä enää keskusteltu esoteerisesta salatieteestä, vaikka Valko-Venäjän MM-kisat vähän sitäkin sisältää.
kari.naskinen@gmail.com