Yksi asia kerrallaan, ettei mene sekaisin. Metoo-kohkaamisen jälkeen on nyt
käynnissä ilmastonmuutoksen torjumisesta intoileminen.
Pahimpia ilmanpilaajia ovat autoilijat, varsinkin ne, jotka ajavat vanhoilla,
savuavilla kärryillä. Yksityisten henkilöautojen keski-ikä Suomessa on yli 12
vuotta, pahimmillaan Kainuussa 17 vuotta. Nämä bensa- ja dieselautot pitää
vaihtaa sähköautoihin, niin maailma pelastuu.
Vaihdoin auton viime vuonna. Vanha autoni oli kymmenen vuotta vanha, kahden
litran moottori, ajettu 155 000 kilometriä. Kun ostin tilalle
vastaavanlaisen uudemman käytetyn auton, sain vaihdossa hyvitystä vanhasta
autosta 2500 euroa. Itse myymällä olisin saanut ehkä 4000 euroa, mutta se on liian
vaivalloinen homma.
Tällaisia ne meidän automme ovat. Mutta seuraavaksi olisi vaihdettava
sähköautoon. Jos ei oteta huomioon aivan pienimpiä kirpunkokoisia autoja,
maksavat edullisimmat sähköautot 35 000 euroa. Ero vastaavan kokoluokan
polttomoottoriautoihin on iso.
Aikaa myöten tulee tietenkin tarjolle myös käytettyjä sähköautoja, mutta
kokemukset niistä ovat toistaiseksi niin vähäisiä, että käytettyä sähköautoa ei
varmaan osta Antti eikä Erkkikään.
Välimuoto on hybridiauto, jossa on sekä tavallinen että sähkömoottori. Ne eivät
kuitenkaan tuhoutumassa olevaa ilmastoa pelasta, koska niiden toimintamatka
sähkön avulla on liian pieni, joten pääosin ne liikkuvat bensaa tai dieselöljyä
polttamalla.
Henkilöautoliikenteen osuus kasvihuonepäästöistä Suomessa on 9 prosenttia ja
raskaan tieliikenteen osuus 7 prosenttia. Koska tavara- ja bussiliikennettä ei
kuitenkaan aiota vähentää, on henkilöautoilijat pantava ruotuun. Yli kymmenen
vuotta vanhat Escortit ja Corollat on saatava vaihtoon. Jos ei suostu, kärsii nahoissaan
toisella tavalla, sillä päästöverotus tulee nousemaan.
Koko tämä yhtälö on mahdoton. Halpoja autoja tarvitaan, koska kalliimpiin ei
ole varaa, ja liikuttava kuitenkin on, eikä kaikkia asioita voi hoitaa julkisen
liikenteen avulla. Isolle osalle kotitalouksista oma auto on jokseenkin
pakollinen vehje.
Yksityisautojen keskimääräinen ajomatka oli viime vuonna 14 200
kilometriä.
Kun vanhasta autosta saa vaihdossa muutaman tonnin, niin ottamalla säästöstä
tai lainana 5000 euroa lisää, saa tilalle muutamaa vuotta tuoreemman auton.
Näin se vain menee, koska ei oikein ole näkyvissä sellaista, että vähillä
varoilla saisi hankituksi sähköauton.
Kun vaihtoautokaupan hintapeli on mikä on, se ei juurikaan alenna liikenteessä
olevien autojen keski-ikää. Eivätkä päästöt siis merkittävästi vähene, koska
autokanta pysyy iäkkäänä. Paras ratkaisu tähän ongelmaan olisi autoveron
merkittävä alentaminen, jos todella haluttaisiin päästöjä vähentää. Jos
autovero poistettaisiin asteittain vaikka viidessä vuodessa, tämä lisäisi
autokannan kiertoa merkittävästi. Nyt verojen osuus uuden auton hinnasta on
hiilidioksidipäästöistä (g/km) riippuen 27-49 prosenttia.
Tietenkin sähköautoilla on iso tulevaisuutensa ajan kanssa. Vielä nyt on
kuitenkin parannettava bensa- ja dieselmoottoreiden hyötysuhdetta. Siinä on
nykytietämyksen mukaan vielä paljon tehtävissä. Polttoaineen ja palamisen
kemian optimointiin pitää edelleen satsata, ja näissä asioissa on varmaan Neste
Oy:llä ja Aalto-yliopistollakin osaamista.
Sähköautojen tuotantosarjojen kasvaessa autojen hinnat halpenevat ja tekniikan
kehittyessä sähköautolla saatetaan päästä yhdellä latauksella Helsingistä jopa
Kuopioon asti, mutta toistaiseksi tämä sähköautoahdistuksen kanssa politiikan
tekeminen on ihmisten kusettamista.
kari.naskinen@gmail.com