Helsingin kaupunginteatterin uutuusnäytelmä Mannerheim
ja saksalainen suudelma alkaa Mustion kartanon mailla, kansalaissota on jo
loppunut, mutta valkoiset lahtarit teloittavat edelleen punaisia. Kartanonherra,
Suomen rikkain mies Hjalmar Linder raivoaa
asiasta valkoisten ylipäällikölle Gustaf
Mannerheimille, joka myös on
ihmeissään tilanteesta. Linderin sisko Kitty
oli tuohon aikaan Mannerheimin rakastettu. Hjalmar Linder ei ymmärtänyt, että hänen
palkkalistoillaan olevia työmiehiä tapettiin, vaikka kansalaissota oli jo
päättynyt. Linder kirjoitti asiasta Hufvudstadsbladetiin 28.5.1918 otsikolla ”Nog
med blodbad” (Jo riittää verilöyly), ja Mannerheim piti kirjoitusta hyvänä.
Tästä lähtee Juha Vakkurin näytelmä liikkeelle. Ensimmäinen osa käsittelee
vuoden 1918 tapahtumia toukokuusta vuoden loppuun ja väliajan jälkeen
siirrytään jatkosotaan. Näissä molemmissa sodissa saksalaisilla oli merkittävä
rooli. Kansalaissodan jälkeen Suomeen jäi yli 10 000 saksalaista
sotilasta, jotka valkoinen armeija oli kevättalvella kutsunut apuun.
Jatkosodassa Suomi ja Saksa olivat taas liittolaisia.
Mannerheim ei varsinaisesti pitänyt saksalaisista, mutta koska muuta apua ei
saanut, piti Saksan aseveljeys hyväksyä. ”Saksalaisia suudelmia” annettiin,
mutta viimeiseksi Mannerheim kuitenkin antoi Juudaksen suudelman, kun välit
natsien kanssa piti panna poikki, vaikka tasavallan presidentti Risto Ryti oli omalla
allekirjoituksellaan vielä 26.6.1944 luvannut ulkoministeri Joachim von Ribbentroppille, että yhdessä
pysytään.
Näytelmä on erinomainen. Se tosin tekee Mannerheimista pelkästään
supersankarin, jolla ei heikkoja kohtia ole. Asko Sarkola Marskin roolissa on joka tapauksessa niin loistava,
että näytelmä imee katsojan tiiviisti mukaansa alusta loppuun. Kai tämä on
jonkinlainen vastaisku sille viime vuosien vaihtoehtoiselle Mannerheim-kuvalle,
jossa hän on ollut vuoroin animaatiohomo, mustaihoinen ja sotarikollinen.
Näytelmässä Mannerheim on sympaattinen vanhan ajan aristokraatti, joka
komentaa. Uniakaan hän ei sano katsovansa, koska niitä ei pysty komentamaan. Turhanjauhamista
Mannerheim ei siedä. Kun eversti Aladar
Paasonen sanoo tiedustelutietojen mukaan jonkin asian, Mannerheim kysyy,
onko everstillä sitten jotain muutakin kuin nimenomaan tiedustelutietoja. Joku
toinen sanoo Neuvostoliiton tuoneen rintamalle sotavehkeitä 21 junalla raiteita
pitkin, johon Mannerheim huomauttaa, että aina junat kulkevat raiteita pitkin.
Päämajan tiedotusosaston päällikkö Kalle
Lehmus yrittää neuvoa Mannerheimia, ettei jatkosodan päiväkäskyissä
kannattaisi enää puhua vapaussodasta, mutta Mannerheim ei ota Lehmusta
kuuleviin korviinsa. Vastaavanlaisia tilanteita näytelmässä on paljon.
Mannerheim siis oli itseään täynnä. Jo 1918 häntä otti päähän se, että kun
saksalaisia tarvittiin valkoarmeijan avuksi, niin pelkona oli, että kunnian
sodan ratkaisijana saattaisi saada kenraalimajuri Rüdiger von der Goltz.
Kari Heiskanen on ohjannut näytelmän
vanhaan kunnon malliin. Turhia taidekoreografioita ei ole, vaan jos tilanne on
jäykkä ja muodollinen, se on sellaiseksi tehty myös näyttämöllä. Näytelmän
juoni etenee mielenkiintoisilla vuoropuheluilla ja niistä syntyvillä
herkullisilla tilanteilla. Yksi sellainen on, kun kenraalieversti Wilhelm Keitel tuo Mannerheimille Hitlerin tälle myöntämän
korkea-arvoisen ansioristin; Mannerheim kiittää kunniasta, mutta saa heti
perään Keitelin tolaltaan, kun Mannerheim kertoo Suomen irtautuvan
liittolaisuudestaan Saksan kanssa (kuva tilanteesta).
Henkilöluettelo on runsas, jo mainittujen lisäksi mukana ovat mm. kenraali A.F. Airo, kenraali Erik Heinrichs, eversti Wilhelm Thesleff, senaatin johtaja J.K.
Paasikivi, ulkoministeri Carl
Enckell, rouva Anastasia Mannerheim,
kenraali Waldemar Erfurth, kenraalieversti
Alfred Jodl ja USA:n entinen presidentti Herbert
Hoover.
Näyttelijät ovat aivan mainioita. Asko Sarkolan ohella ovat eniten esillä Pertti Sveholm, Eero Saarinen, Kari
Mattila, Antti Timonen, Matti Olavi Ranin ja Matti Rasila.
Jos ei pääse katsomaan näytelmää, on Vakkurilta ilmestynyt aiheesta myös
romaaniversio alaotsikolla ”Muistelmat, joita Mannerheim ei itse halunnut
kirjoittaa”.
kari.naskinen@gmail.com