Äänikirjojen suosio on viime aikoina kasvanut. Niitä voi ostaa joko cd-levyinä
tai klikkaamalla niitä saa kuunneltaviksi internetistä. Uusia kuunnelmia sen
sijaan tulee radiosta vähemmän kuin 50 vuotta sitten. Tänä syksynä on uusintana
lähetetty Veristä lyhtyä (1979), joka
perustuu Jalmari Finnen samannimiseen
romaaniin (1928). Se saattoi olla peräti ensimmäinen suomalainen romaani, jossa
poliisi tutki rikosta.
Kuunnelma on vaativa laji kuuntelijalle. Se nimittäin edellyttää erilaista keskittymistä
kuin elokuvan katsominen. Koska silmiä ei tarvita, käy helposti niin, että
siinä kuunnellessa ottaa vaikka lehden käsiinsä ja vähän vilkuilee sitä. Pari
kertaa olen nukahtanutkin, kun olen mennyt pitkäkseni ja alkanut kuunnella
kuunnelmaa muka keskittyneesti.
Parhaiten radiokuuntelu onnistuukin autossa, jossa olen pannut soittimeen myös äänikirjoja.
Ne ovat kuitenkin tylsempiä kuin kuunnelmat, koska äänikirjoissa yksi ja sama
lukija esittää kaikkien henkilöiden vuorosanat.
Tuossa otsikon alla on kuva nauhoituksesta, jossa Joel Rinne (vas.), Jorma
Nortimo ja Ritva Ahonen ovat
äänittämässä jännityskuunnelmaa Hyvää
iltaa, nimeni on Cox. Ne olivat kuunnelmien kulta-aikaa. Uhkapeluri Coxia
esitti tietenkin Rinne, jonka toinen samankaltainen kuunnelmarooli oli Paul
Temple. Pekka Lipposta puolestaan esitti Oke
Tuuri. Kun tähän vielä lisään Baskervillen
koiran, niin siinä ne parhaat kuunnelmamuistot ovatkin.
Kuunnelmien tekeminen alkoi melkein heti, kun Yleisradio oli perustettu 1926. Silloin
niistä käytettiin nimityksiä kuulelma ja kuulonäytelmä. Kuunnelmien esityspäivä
radiossa oli maanantai, sillä ne esitettiin suorina, eikä maanantaisin ollut
teattereissa esityksiä, joten näyttelijät pääsivät silloin radiotaloon
kuunnelmia tekemään. Magnetofonit saatiin käyttöön 1937, mutta uusi hieno
tekniikka ei muuttanut kuunnelmien esityspäivää.
Sotien jälkeen radion kaksi kuunnelluinta ohjelmaa olivat kuunnelmat ja poliitikkojen
suora keskusteluohjelma Pienoisparlamentti, jonka ”tähdiksi” nousivat Urho Kekkonen ja Hertta Kuusinen hyvällä supliikillaan.
Niin suosittuja kuunnelmat olivat, että Yleisradio perusti Radioteatterin 1948,
ensimmäisenä Euroopassa. Yleisradion pääjohtajana oli silloin Hella Wuolijoki, joka palkkasi
Radioteatterin päälliköksi Olavi
Paavolaisen sekä ohjaajiksi Eero
Leväluoman ja Markus Raution.
Siis tuttuja nimiä suomalaisesta kulttuurielämästä, samoin kuin ensimmäiset
näyttelijät Emmi Jurkka, Helge Ranin
ja Reino Valkama.
Erikoisuus oli, että kuunnelmien ensi-iltoja järjestettiin myös julkisina
tilaisuuksina, joissa yleisö pääsi kuuntelemaan nauhoituksia Yleisradion
studiossa.
Suomisen perhe taitaa olla tunnetuin
kuunnelmasarja. Sen jaksot esitettiin perjantaisin ja oli radion toiseksi
kuunnelluin ohjelma heti Markus-sedän lastentunnin jälkeen.
Hella Wuolijoki halusi Suomisen porvarisperheen vastapainoksi työmies Rantasen
elämästä kertovan Työmiehen perheen, mutta
se ei vetänyt alkuunkaan yhtä hyvin, eikä siitä myöhemmin tehty näytelmäkään
yltänyt samalle tasolle kuin Hella Wuolijoen muut näytelmät.
Kantolan perhe 1970-luvulla sen
sijaan tuli suosituksi, ja sitä pyöritettiin sarjana aina 2000-luvun
alkuvuosille saakka. Eivätkä kuunnelmat vieläkään mihinkään poistuneet ole. Verisen lyhdyn viimeinen jakso tulee ensi
lauantaina, Seitsemän veljeksen
uusintasarja (1954) jatkuu sunnuntaina, Juhanina Tauno Palo, futuristinen Sadan
vuoden matka päättyy maanantaina jne.
kari.naskinen@gmail.com