Usein ihmetellään, miksi kaupoissa pitää olla kymmeniä erilaisia jugurtteja tai juustoja, vaikka ne lopulta aika samanlaisia ovatkin. Kyllä pitää. Kuka kävisi kaupassa, jossa valikoimat olisivat yhtä niukat kuin entisessä Neuvostoliitossa tai meillä pula-aikoina? Valikoimien laajuus kertoo kaupan laadusta. Kauppias Hannu Aaltonen Turun Kupittaan Citymarketista sanoi kerran, että heillä on yli 50 erilaista keskiolutta, ja Coca-Colaa on myymälässä enemmän kuin missään muussa kaupassa Suomessa.
Tällainen runsaus on yksi merkittävä kilpailutekijä. Lidlin markkinaosuus pysyy kymmenen prosentin tienoilla, vaikka myy halvemmalla kuin Citymarketit ja Prismat, mutta valikoimat ovat pienet, kuitenkin keskivertoihmiselle riittävät.
Huonointa Lidlissä on leipävalikoima. Vaikka mekin käymme enimmältään siellä, tulee tuoreet leivät ostetuksi muualta, josta saa Oululaisen ja Sinuhen tuotteita; kolmas hyvä leipomo on nykyisin porilainen Ullan Pakari. Meillä Lahdessa erinomaiset tuoreleipäkaupat ovat Sinuhen ja Fazerin tehtaanmyymälät.
Ruokakin on viime aikoina kallistunut. Perussyynä inflaatio, mutta välillä tuntuu kuin sitä pidettäisiin pelkkänä tekosyynä, kun joidenkin tuotteiden hinnat yhtäkkiä nousevat ylettömästi.
Päivittäistavaramyynnin arvo Suomessa on runsaat 20 miljardia euroa vuodessa. Hintojen nousu näkyi viime vuonna siinä, että myynnin materiaalisesta vähenemisestä (-5,2 %) huolimatta myynnin arvo kasvoi (+3,7 %).
Hintaerot samojenkin tuotteiden kesken ovat paikoin kumman isoja. Esimerkiksi Pirkka-lähdevesipullo maksaa alle euron, mutta pullo Novellea kaksi euroa. Vesi on vettä, mutta eivät nuoret voi kaupungilla tai kuntosalilla näyttää juovansa Pirkkaa, kun voi ottaa kassista hienommanmerkkisen Novelle-pullon.
Pirkka on K-ryhmän oma tuotemerkki. S-ryhmällä on ainakin Rainbow, ja muitakin on. Ne ovat tärkeitä sekä kuluttajille että kaupalle, sillä kaupan omien merkkien osuus päivittäistavarakaupan ostoista on noin neljännes.
Nykyisiin ilmiöihin kuuluu myös suomalaisten oluiden siirtyminen pulloista tölkkeihin. Äskettäin kävin Alkossa, josko sieltä saisi Karjalaa tai Lapin Kultaa pulloissa, mutta ei saanut. Tuntemattomien pienpanimoiden oluita sen sijaan löytyi pulloissa, samoin ulkomaisia oluita. Peltitölkit ovat tietenkin nuorison ja juoppojen katujuomisen kannalta parempia, koska ne eivät muutu sirpaleiksi kaduille, ja myyntitilastot ovat lopulta pakkaustavat ratkaiseva asia. Pirkka-oluttakin on Olvin valmistamana, mutta luultavasti vain tölkeissä.
Päivittäistavaramyynnin kärjessä on S-ryhmä, jonka markkinaosuus oli viime vuonna 47 %, 2) K-ryhmä 35 %, 3) Lidl 10 %. Verkkokaupan osuus päivittäistavaramyynnistä oli 2,7 %.
kari.naskinen@gmail.com