maanantai 7. maaliskuuta 2022

Yh-äitien ongelmat ohittavat sisällissodan kaameudet


Espanjalaisen Pedro Almodovarin uusi elokuva Rinnakkaiset äidit on ohjaajan tähänastiseen tuotantoon verrattuna poikkeuksellisen vakava. Komediallista leikittelyä ei pätkääkään, eikä tavanomaista pilkantekoa mihinkään suuntaan. Selitys tälle on, että Almodovar on vihdoin tarttunut Espanjan sisällissotaan, joka varjostaa edelleen elämää Espanjassa. Vieläkään ei ole tiedossa sisällissodan ja Francon diktatuurin aikana kadonneiden ihmisten määrää. Joukkohautoja ja pienempiä hautapaikkoja on rekisteröity yli 4000 ja uhreja noin 60 000. Kadonneita on kuitenkin paljon enemmän, elokuvassa määrän sanotaan olevan 100 000.

Tämä ei kuitenkaan ole elokuvan keskeinen aihe. Se vain tulee sivujuonteeksi tarinaan, joka alkaa kahden yh-äidin tapaamisesta synnytyssairaalassa. Naisista Aldomovar siis edelleen kertoo. Hyvin kertookin, mutta yllättäen niin, että elokuvaa vie eteenpäin nimenomaan
tv-sarjamainen juoni, ei sisällöllinen poraus. Sisällissodan tragedia tulee mukaan siksi, että Penelope Cruzin esittämän päähenkilön Janisin kanssa on rakastellut antropologi, jonka kautta vasta aivan elokuvan lopussa päästään joukkohautakaivauksiin, kun Janis tietää isoisoisänsä hautapaikan.

Janis on valokuvaaja Mujeres ahora -
lehdessä (Naiset nyt). Kotona Janis pitää t-paitaa, jossa on tekti ”Meidän kaikkien olisi oltava feministejä”. Naisasia on siis voimakkaasti esillä, ja koska Almodovar on homo, hän on tykännyt sijoittaa elokuvaan myös lesporakastelukohtauksen. Näin Almodovar on siirtynyt uuteen aikaan. Nuorempaa yh-äitiä Anaa näyttelee uusi tuttavuus Milena Smit. Kun Janis kertoo äitinsä antaneen hänelle nimen Janis Joplinin mukaan, Ana kysyy, kuka se on. Joukkohautapuheita Ana ihmettelee, sillä eteenpäin on aina katsottava. Tässä on ilmeisesti jotain nuorta Almodovaria itseään, sillä Helsingin Sanomien haastattelussa hän sanoi: ”Olin nuori, kun Franco kuoli 1975. Minun tapani päästä eroon Francosta oli tehdä elokuvia niin kuin Francoa ei olisi koskaan edes ollut.”

Vasta vanhemmiten Almodovar on lähestynyt asiaa: ”Menneisyyden käsittelyyn on Espanjassa liittynyt lähes patologista pelkoa, eikä vain diktatuurin vuosina. - - - On tärkeää, että uudet sukupolvet tietävät mitä tapahtui, etenkin kun oikeistopuolueet ovat nousseet ja he haluavat kertoa tapahtumista valehistoriaa.” (HS 1.3.2022)

Mutta elokuvassa asia on esillä kovin vaatimattomasti. Olisi ollut parempi, että elokuvasta olisi jätetty joukkohautajuttu kokonaan pois.


Ehkä Almodovar näin alkuun päästyään kuitenkin vielä palaa kunnollisesti tilanteeseen, joka edelleen on Espanjassa kummallinen. Niistä 4000 hautapaikasta on vasta runsaat 300 kaivettu ylös, joten suurin osa joukkohautavainajista ei edelleenkään ole saanut kunniallista siunausta ja hautausta. Falangistien surmaamien tasavaltalaisten elossa olevat omaiset vain muistelevat, että ”ne tulivat ja veivät isoisän”.

Vielä yksi asia, kaupallinen tuotesijoittelu. Tämä sponsorointi-ilmiö on taidelajeista uinut nimenomaan elokuvaan. Tässä elokuvassa on näkyvästi esillä kaksi hienoa, kiiltävää autoa, molemmat japanilaisia Suzukeja. Espanjassa on iso autoteollisuus (VW-konsernin Seat), mutta Suzuki oli maksanut enemmän.

Almodovar on leffapiireissä niin kova nimi, että Rinnakkaiset äidit on saanut kaksi Oscar-ehdokkuutta, Penelope Cruz pääroolistaan ja Alberto Iglesias musiikistaan, jossa käytetään myös vanhoja iskelmämelodioita.

kari.naskinen@gmail.com