keskiviikko 27. marraskuuta 2019

Tommi Hakala: Wotanin jälkeen Lentävä hollantilainen ja Winterreise

Kolme vuotta sitten sai Tommi Hakala soiton Kansallisoopperasta kotiinsa Wieniin. Kysyttiin, voisiko hän tulla Wagnerin ”Ringin” Wotaniksi.

”En ollut vielä tuolloin ollenkaan ajatellut Wotania, mutta siitä se lähti, kun aikatauluihinkin sopi”, kertoi Hakala.

”Sekin vielä, että en ollut koskaan nähnyt Ringiä kokonaisena produktiona, enkä
Valkyyriaa ollenkaan. Dvd:ltä olin kyllä yksittäisiä teoksia katsonut.”

Nyt ensimmäisen osan
Reininkullan esitykset ovat takana ja seuraavana on vuorossa Valkyyria touko-kesäkuussa.

”Puolet
Valkyyriasta olen jo oppinut, mutta nyt on menossa se vaihe, että joskus herään yöllä unesta, kun jokin kohta ei menekään”, sanoi Hakala eilen Suomen Wagner-seuran kuukausikokouksen vieraana.

Wotan on tämän neliosaisen oopperan päähenkilö, jumalista suurin ja viisain. Wotan edustaa myös uljasta miehisyyttä vahvimmillaan. Hakala kylläkin sanoi, että Wotanin tilanne vaikeutuu Ringin edetessä, ja välillä Wotan on tuskissaan kuin kärpänen tahmapaperissa.

Vuonna 1936, kolme vuotta natsien valtaannousun jälkeen, C.G. Jung kirjoitti esseessään, että ”Wotanin hahmon käsittämättömät syöverit selittävät paremmin kansallissosialismia kuin taloudelliset, poliittiset ja psykologiset tekijät yhteensä.
Jungin mielestä Saksan kansa olikin joutunut vanhan pakanajumalan riivaamaksi.

Wagnerin roolihenkilöistä Hakala oli ennen suurta Wotania tehnyt Kurwenalin (Tristan ja Isolde), Wolframin (Tannhäuser) ja Amfortasin (Parsifal). Mahtaako nyt tulla lisää Wotaneita?

”Jotain kiinnostusta on ollut. Asioita on ilmassa, mutta freelanceri ei uskalla koskaan sanoa mistään mitään, ennen kuin kaikki
on valmista. Seuraavaksi tulee joka tapauksessa Carmenin testosteronisankari Escamillo helmikuussa Tampereella ja ensi kesänä olen Jagona Israelissa, jossa Otello tehdään konserttiversiona ja kierretään monessa kaupungissa.”

Nibelungin sormus jatkuu syksyllä 2020 Kansallisoopperassa. Seuraava uusi Wagner-rooli tulee olemaan Lentävän hollantilaisen merikapteeni, mutta enempää Hakala ei asiasta paljastanut. Lisäksi hän kertoi op
iskelevansa vihdoin myös Schubertin vaativan laulusarjan Winterreisen.

TÄRKEIN ON
KUITENKIN BACH

Jos Tommi Hakala joutuisi pitkälle matkalle avaruuskapseliin, hän valitsisi matkamusiikikseen Bachia, jos vain yhden säveltäjän saisi mukaansa ottaa.

”Oikeastaan Bach tuli minua
erityisen lähelle, kun olin 1998 – 2001 Nürnbergissä, jossa lauloin Bachin passioita, oratorioita ja muuta. Muuten se Nürnbergin-kausi oli erikoinen, kun lauloin siellä kolme vuotta valtavan suosion saaneessa Taikahuilussa Papagenoa ja siitä tuli vähän sellainen leima, että Hakala on hauskojen roolien mies. Onneksi sain sen jälkeen Leipzigissä (2001-04) Wolframin roolin, jota ei tarvinnut tehdä valkoisissa tennareissa ja punaisessa peruukissa”, naureskeli Hakala.

Bachia Hakala laulaa aina pääsiäisenä, viime keväänä Cantores Minoresin ja Suomalaisen Barokkiorkesterin kanssa Johannes-passio, ja eiköhän tämä linja jatku ensi pääsisäisenäkin.

Wagner-seurassa Tommi Hakala esitti yhden laulun Tannhäuserista ja Wotanin jäähyväiset Valkyyriasta. Säestäjänä oli Laura Kivikoski.


kari.naskinen@gmail.com