Harmi, että joutuu tämän otsikon alla joka tapauksessa heti sanomaan, että
elokuvan äänitys on paikoin kelvottoman huono. Välillä joutuu turvautumaan
elokuvassa onneksi olevaan englanninkieliseen tekstitykseen, mutta ei tällä
itse asiaa pelasteta. Yksi syy tähän kehnouteen on, että näyttelijöiden puhe
jää liian kovalla pauhaavan musiikin alle. Tämä ei suinkaan ole harvinaista
nykyelokuvissa. Monta kertaa musiikki elokuvissa on muutenkin turhaa. Jos minä
juttelen jonkun ihmisen kanssa, niin ei siinä mitään taustamusiikkia ole. Miksi
elokuvissa? Kyllä tilanteiden tunnelmia ja henkilöiden mielialoja pitää pystyä
kuvaamaan muutenkin kuin musiikin sävyillä.
Mutta silti: Thomas Laineen
käsikirjoittama ja ohjaama sekä veljensä Peter
Laineen kuvaama Viraali on
mielenkiintoinen tapaus. Tekijät ovat ehdottomasti suuria lupauksia
suomalaisessa elokuvassa. Tämä heidän ensimmäinen pitkä elokuvansa (eikä
lyhyitäkään ole takana kuin yksi) on kypsä näyte veljesten hienosta
elokuvallisesta näkemyksestä.
Paras suomalainen elokuva vuosiin? Näin siksi, että lasken Aki Kaurismäen kansainvälisen luokan ohjaajaksi, ja Viraali on huippu ikään kuin kansallisessa sarjassa, josta Kaurismäki on noussut jo ohi.
Elokuva on taitavasti kiinni omassa ajassamme. Heti aluksi saadaan
valkokankaalla selitys elokuvan nimelle: viraali on 1) viruksen aiheuttama tai
virukseen liittyvä, 2) erittäin nopeasti suosituksi tuleva viesti tai ilmiö,
joka kiertää henkilöltä toiselle, erityisesti internetissä. Tästä
jälkimmäisestä on kysymys.
Viraali on episodielokuva, joka
koostuu neljästä erillisestä tarinasta, ja kuten tämänkaltaisissa elokuvissa
usein, tarinat risteävät matkalla tai yhtyvät lopussa. Niin innostuneesti otin
tämän elokuvan vastaan, että rohkenen verrata sitä eräänlaisena kevytversiona peräti Robert Altmanin Short Cutsiin
(1993) ja Paul Thomas Andersonin Magnoliaan (1999). Viraali ei kuitenkaan päädy valtaviin, hätkähdyttäviin kliimakseihin,
vaan pysyy loppuun asti kiinni ihmisten tavallisessa arjessa.
Viraalissa
aiheina ovat rikokset, mutta edelleen niin arkisen tylsällä tasolla, että
elokuvaa ei mitenkään voi sanoa jännäriksi. Keskivertoihmisen arkeen eivät
rikokset liity juuri mitenkään, paitsi että niiden kanssa ollaan ulkopuolisesti
tekemisissä netin välityksellä. Kuvaavaa elokuvan yhdelle tarinalle on, että
siinä pankkiryöstössä ei vohkita rahaa, vaan virtuaalista bitcoin-valuuttaa.
Elokuvan tekijät sanovat, että Viraali on ajankuva yhteiskunnasta
muutoksessa. Sosiaalinen media ja virtualisoituminen vaikuttavat todellisuuteen uusilla tavoilla. Siihen sopeutuminen aiheuttaa ongelmia, mutta samalla avautuu uusia mahdollisuuksia. Muutosten keskellä ihmisten tarpeet pysyvät kuitenkin muuttumattomina, ja näistä aivan
tavallisista tarpeistakin elokuva kertoo – rakkaudesta, kuolemasta,
toimeentulovaikeuksista ym. Teemat ovat isoja, maailmanlaajuisia. Nämä teemat
elokuvassa tuodaan arjen tasolle taitavasti.
Uudetkaan asiat ja ilmiöt eivät kuitenkaan ole
irrallisia asioita. Kaikki
on yhteydessä kaikkeen, kun elämän perusmekanismit toistuvat niin pienissä kuin suurissa asioissa. Ihmisten tekojen vaikutukset leviävät ja koskettavat aina
jotakuta myös fyysisesti, vaikka
teot tapahtuisivatkin virtuaalimaailmassa. Virtuaalinenkin on ihmisten luomaa.
Veljekset ovat tehneet elokuvan oman tuotantoyhtiönsä puitteissa (Runoelma Films Oy, Espoo). Budjetista en
tiedä, mutta mitään valtavia systeemeitä ei näyttäisi olleen. Eikä
Elokuvasäätiön rahoitusta ollut. Näyttelijät ovat pääosin amatöörejä tai ainakin
elokuvaensikertalaisia, ja onnistuvat erinomaisesti.
Sekin vielä plussaksi, että Viraali
ei ole varsinainen nuorisoelokuva, vaikka suurin osa roolihahmoista on nuoria.
Tällaisia myös aikuisille katsojille tarkoitettuja elokuvia on Suomessa viime vuosina
tehty hyvin vähän.
kari.naskinen@gmail.com