Kahdeksanvuotias Alma leikkii isoisänsä kanssa komean oliivipuun juurella.
Sitten Alman isä ja setä päättävät myydä puun 30 000 eurolla, menee ”koristeeksi”
jonnekin. Tästä alkaa espanjalainen elokuva Oliivipuu.
Isoisä vastusti puun myymistä, mutta sukupolvenvaihdos tilalla on tehty, eikä
isoisällä enää ole tarpeeksi sananvaltaa. Isoisä menettää elämänhalunsa, ja
Alma on surullinen, kun näkee puhumattomaksi muuttuneen isoisänsä kärsivän.
Mennään ajassa eteenpäin 12-15 vuotta. Isoisä on käynyt ilmeisesti päivittäin
hävitetyn oliivipuun luona ja vienyt joka kerta pienen kiven sille paikalle.
Kiviä on jo iso keko. Alma päättää ryhtyä toimeen, ottaa tehtäväkseen hankkia
2000 vuotta vanhan puun takaisin. Näin paljon puulla on ikää isoisän mukaan.
Voi ollakin, sillä vanhimmat oliivipuut ovat tutkitusti yli 2000 vuotta
vanhoja. Getsemanen puutarhassakin yhä kasvavien oliivipuiden väitetään olevan
Jeesuksen ajalta.
Oliivien aika bisneksenä on Alman kotitilalla kuitenkin jo ohi.
Oliiviöljyntuotannosta on ollut pakko siirtyä broilerituotantoon. Vanha
oliivipuu on enää vain vertauskuva, kai sitä elämänpuuksikin voi tässä
yhteydessä sanoa. Vanha aika on jäänyt taakse, mutta onko kaikki vanha pakko
tuhota, vaikka EU:ssa ja eurossa nyt ollaankin.
Espanjalainen naisohjaaja Iciar Bollain
on tehnyt tarinan, joka alun vakavuudesta muuttuu ensin komediaksi, sen jälkeen
yhteiskunnalliseksi kannanotoksi ja liukuu lopulta herkäksi ymmärtämiseksi ja
anteeksiannoksi. Elokuva on myös kasvutarina, päähenkilönä Alma, joka joutuu
hyväksymään senkin, että idealismilla ei aina voi taistelua voittaa. Almaa
näyttelevä Anna Castillo on mainio
tyyppi, ja hän pelastaa elokuvan niiltä sudenkuopilta, joita herkästi
tällaisiin tarinoihin tulee. Anna on railakas likka, itsepäinen, vähän
höpsökin, ja hänen roolinsa on tehnyt mahdottomaksi sen, että elokuvasta olisi
tullut siirappimainen lässytys. Sympaattinen elokuva, mutta en muista sitä
kymmenen vuoden kuluttua.
Iciar Bollain on tuttu näyttelijä television Francon aika -sarjasta, joka kymmenkunta vuotta sitten tuli Yle
Teemalta. Ohjaajaksi siirryttyään hän on käsitellyt nimenomaan luonnon, ihmisen
ja vallanpitäjien suhdetta, ainakin niissä elokuvissa, jotka Suomessa on
teattereissa nähty: ohjaajansa paras Sade
kuuluu meille (2010) ja Katmandu –
taivaan peili (2011). Oliivipuussakin
Alma saa apua saksalaisilta ympäristöaktivisteilta.
kari.naskinen@gmail.com