Kuka oli ensimmäinen saksalaisen IFA:n omistaja? – Martti Luther, joka sanoi: ”Tässä seison, enkä muuta voi”.
Mitä eroa on Ladalla ja herpeksellä? – Herpeksestä voi päästä eroon. Tämä on kuitenkin huono vitsi, koska minäkin pääsin Ladastani eroon, kun en enää neljättä viitsinyt ostaa.
Skoda – vuoden auto, ehkä kahdenkin.
Autovitsejä ei tarvitse keksiä, niitä kehittelevät tahattomasti myös autokauppiaat itse. Suomen autolehdessä (8/2011) on hauska juttu automaahantuojien lipsahduksista. Kun esimerkiksi Fiatin kehnoa imagoa yritettiin kohentaa lähemmäs saman tehtaan muita merkkejä (Alfa Romeo, Lancia, Maserati), keksittiin mainoslause ”Fiat – petojen sukua”. Ei paljon mennyt aikaa, kun kansan suussa mainoslause täydentyi: ”Fiat – petojen sukua, susi jo syntyessään”.
Yksi kuuluisimpia lapsuksia on, kun Suomen Ford innostui Thames Traderin noususta kuorma-autojen myyntitilastossa ykköseksi ohi GM:n Bedfordin, Traderin mainos: ”Eniten Suomen maanteille levinnyt kuorma-auto”.
Ford Transitin yhtenä ongelmana oli huono sopeutuminen talvioloihin. Vitsi tästäkin syntyi: Jos Transitin moottorin alle panisi kesällä styrox-levyn, se luulisi, että on talvi eikä lähtisi käyntiin.
Ford saattaa olla eniten vitsejä synnyttänyt automerkki. Sanonta ”piika ei ole ihminen, eikä Ford auto” on alunpitäen viranomaisten aikaansaannos. Joskus muinoin nimittäin suomalaisissa ajokorteissa luki, että ”ajolupa autoille ja Fordille”. Tämä johtui tiettyjen Ford-mallien muista poikkeavista hallintalaitteista.
Huittisten maatalousnäyttelyssä 1965 Oy Konela Ab esitteli lennokkaasti neuvostoliittolaisia autojaan, paikallislehdessä oli mainos: ”Moskvitsh 408 Elite, tyylikäs eurooppalainen avaruustekniikan maasta, sekä ketterä 4 hengen autouutuus Jalta”.
Kerran olin lahtelaisen lehtimiesvaltuuskunnan mukana ystävyyskaupungissamme Zaporozjessa, jossa vierailimme myös Jaltaa valmistaneella ZAZ-autotehtaalla. Kahvia, vodkaa ja suolakurkkuja nauttiessamme kysyin joltakin tehtaan johtajalta, että miksi Jaltojen maahantuonti Suomeen oli lopetettu. Johtaja vastasi lyhyesti: ”Kyllä te sen tiedätte”.
Tiesinhän minä. Kun surkeiksi osoittautuneita Jaltoja oli vuonna 1968 myyty enää kymmenen, oli maahantuonti lopetettu.
Volvo kärsi aikoinaan siitä, että se oli tavallaan liian vahva auto. Se oli raskasrakenteinen, joskin tämän takia turvallinen. Kun Volvo siirtyi 1960-70-lukujen vaihteessa Amazon-ajasta uuteen mallistoon, näyttivät autot laatikkomaisilta, kömpelöiltä. Toimiessani Etelä-Suomen Sanomien autotoimittajana kirjoitin jostakin Volvo-uutuudesta, että kyllä tästäkin autosta näkee Volvon olevan myös traktoritehdas.
Seuraavana päivänä Suomen Volvon tiedotuspäällikkö Bengt Hellström soitti ja ilmoitti, että minua ei enää koskaan kutsuta Volvon uusien mallien esittelytilaisuuksiin Göteborgiin, Cannesiin, Frankfurtiin tai mihin milloinkin.
Autojen nimistäkin voi tietenkin väännellä erilaisia sutkauksia. Esimerkiksi Simca 1000 (kuva) sai heti luonnehdinnan: Simca tonni, korjaamojen onni. Laukaisuvalmis pommi.
Japanilaisten riisikuppien tulo Suomen automarkkinoille oli ison ihmetyksen aihe. Yhtä suurta epäluuloa ei tule herättämään se, kun kiinalaisten autojen maahantuonti kohta Suomeenkin alkaa.
Japsiautojen kestävyyttä epäiltiin. Datsunin pelleistä vitsailtiin, että tehtaalla ne maalataan molemmin puolin ja sitten pelti vedetään välistä pois. Säestyksenä oli vielä arvoitus: Mitä eroa on Datsunilla ja maksalaatikolla? – Maksalaatikossa on enemmän rautaa.
Ranskalaisia autojakin häiritsi pitkään ruoste, tai ainakin yleinen käsitys ranskalaisten autojen heikoista pelleistä – Renault, rapea ranskalainen.
Saksalaisista autoista ei tällaisia erityispiirteitä ole löytynyt. Paitsi että jos Opelia ei olisi, niin Ford olisi maailman huonoin auto.
BMW:n hyvästä laadusta ollaan yksimielisiä, mutta jotakin siitäkin on ollut keksittävä. BMW = Baader-Meinhoff-Wagen. Menevän miehen tunnukset: BMW, NMT ja HIV.
Edelleen tapahtuu kömmähdyksiä. Mazda 6:n mainonnassa sanottiin ainakin jokin aika sitten, että ”osta auto, jota ei naapurit valitse”. Kai tällä on haettu sitä, että Mazda 6 on persoonallinen auto ja sellainen ei seiso joka naapurin pihassa, mutta pieleen menee – tätä autoa eivät naapuritkaan valitse.
Jotta tämän jutun otsikkokin saa katetta, niin kerrottakoon, että Hillman-nimen omistaa nykyisin Peugeot.
kari.naskinen@gmail.com