Autourheilun kansallinen keskusliitto (AKK) on jo vuosia yrittänyt saada Suomen MM-rallia siirretyksi Jyväskylästä Lahteen. Kun se ei ole rohjennut tehdä tätä siirtoa pelkällä sanelupäätöksellä, se on kaksi kertaa "kilpailuttanut" rallin järjestämisoikeuden Jyväskylän, Lahden ja Tampereen kesken. Molemmilla kerroilla on Jyväskylä näennäisesti voittanut. Nyt AKK on omaehtoisesti lähtenyt siitä, että rallin painopistettä siirretään etelämmäksi.
Kaiken pohjana on se, että Jyväskylä on liian kaukana Helsingistä. Killerin yleisö- ja Vip-erikoiskokeet Jyväskylän raviradalla piti jo lopettaa, koska ne eivät vetäneet riittävästi niitä kaikkein tärkeimpiä eli pääkaupunkiseudulta tulevia isorahaisia yritysasiakkaita. Lahteen olisi helpompi saada tätä porukkaa.
"Bisneksen vuoksi haluaisin rallin vierailevan muissakin kaupungeissa", sanoi AKK:n johtaja Jarmo Mahonen viime kesänä Jyväskylässä.
MM-ralli on iso bisnes, ja Suomessa ison bisneksen keskus on Helsinki. Sieltä on kuitenkin entistä vaikeampi saada maksavia asiakkaita kauas Jyväskylään, jossa kaiken lisäksi hotellikapasiteetti on aina rallin aikana tukossa. Jos Vip-erikoiskokeet järjestettäisiin Lahdessa, ei tätä ongelmaa olisi, koska yöksi voisi palata kotiin Helsinkiin.
Kansainvälisille vieraillekin Lahti olisi parempi paikka. Jos Citroenin pääjohtaja ensi kesänä haluaa tulla katsomaan Sebastien Loebin voittoa, hän panee sihteerinsä soittamaan AKK:hon ja varaamaan viiden tähden hotellisviitin. Sellaista ei Jyväskylästä löydy, mutta Helsingistä kyllä. Eikä kisapaikalle Lahteen piipahtaminen enää ole iso asia; sen sijaan Jyväskylässä ei piipahdeta, sinne pitää oikein matkustaa.
Lahden kaupunginhallitus ottaa maanantaina periaatteellisen kannan siihen, onko Lahti valmis toivottamaan MM-rallin tervetulleeksi.
Kun Lahdessa järjestettiin formulaveneiden MM-osakilpailut, niiden järjestäjille maksettiin "tervetulotoivotuksina" 60 000 euroa molempina vuosina. MM-ralli on aivan toisen kokoluokan tapahtuma, pohjoismaiden suurin.
Jos MM-rallin Vip-erikoiskoe järjestetään ensi tai seuraavana kesänä Jokimaalla, siitä ei ole pitkä matka siihen, että myös rallin keskuspaikka siirtyy Lahteen. Jyväskylässä hienona keskuspaikkana toimii messukeskus Paviljongin alue, Lahdessa urheilu- ja messukeskus on Paviljongin aluetta moninverroin parempi.
Seuraava vaihe tästä olisi, että jos keskuspaikka olisi Lahti, voitaisiin pari yleisöpikataivalta järjestää Helsingissä, ja se se vasta jotakin olisi bisneksen kannalta.
kari.naskinen@gmail.com