Valtakunnallisessa
Kulttuurigaalassa viime perjantaina palkittiin Lahden uusi
visuaalisten taiteiden museo Malva vuoden kulttuuritekona. Tilaisuus
Tampereella päättyi illalla ennen tv-uutisten alkamista, mutta
seuraavan päivän Etelä-Suomen Sanomiin ei tämä Lahtea koskenut
uutinen ehtinyt. Tämä oli vain yksi osoitus siitä, että
lehtitalot eivät enää yritäkään välittää paperilehtiensä
jatkumisesta. Kymmenen vuoden kuluttua ESS ei enää painettuna
ilmesty, mutta toistaiseksi kuuluisi asiaan, että paperilehteä
vielä kalliilla maksulla tilaaville välitettäisiin edes
oleellisimmat omaa levikkialuetta koskevat asiat.
Maksavien
lukijoiden väheksymisestä kertoo sekin, että tätä Malva-uutista
ei vielä tänään maanantainakaaan ole lehdessä.
Aikoinaan
seuraavan aamun lehteen ehti sisään uutisia vielä klo 23 ja kun
tiukkaa teki, tuotakin aikaa pystyttiin venyttämään. Näin
meneteltiin esimerkiksi heinäkuussa 1976 (kuvassa), kun olympiakisat
olivat huonoon kellonaikaan Montrealissa.
Lehtitalojen
panostukset ovat nykyisin pelkästään digitaalisen julkaisemisen
puolella. Digibisneksen tuotot ovat vain 20 prosenttia sanomalehtien
tuotoista, mutta juju on tietenkin siinä, että digilehtiin ei
tarvitse hankkia kallista paperia, ei tarvitse lehtiä painaa eikä
jakaa.
Lehtiyhtiöiden talous on paperilehtien takia
ollut jo pitkään jyrkässä alamäessä. ESS:n levikki on pudonnut
yli 70 000:sta todennäköisesti 25 000:een; tämä jälkimmäinen
luku on hyvä arvio, mutta tarkkoja levikkitietoja lehdet eivät enää
kehtaa paljastaa.
Lehtitalojen liiketulot menivät viime
vuonna kärjen osalta näin (miljoonina euroina): Sanoma Media 37,
Alma Media 18, Alma Talent 10, Turun Sanomat 9. Keskisuomalaisen
omistama ESS kuuluu isossa konsernissa Hämeen Media Oy:hyn, jonka
liiketulos oli viime vuonna 1,8 miljoonaa
euroa.
Liikevoittoprosentit parhaimmillaan viime vuonna:
Turun Sanomat 25, Alma Media 20, Alma Talent 13, Savon Media (Ksml)
13. Tässä tilastossa Hämeen Media jäi 7 prosenttiin ja Sanoma
Media 6 prosenttiin.
kari.naskinen@gmail.com