perjantai 2. joulukuuta 2022

Terhi-perämoottoreiden sijasta tehdään nyt Toyotan ralliautoja


Jyväskylän Suurajojen lempinimi oli aikoinaan Jyskälä. Nyt Toyotan MM-rallitalli toimii Jyskässä, joka on kaupunginosa Jyväskylän keskustan ja Vaajakosken välillä. Eilen pääsin tutustumaan tähän Toyotan rallitoiminnan pääpaikkaan, jossa parhaillaan olivat tekeillä tammikuun Monte Carlon rallin autot Kalle Rovanperälle, Elfyn Evansille ja Sebastien Ogierille. Niin tiukka oli kuitenkin meininki Jyskässä, että kameran ja puhelimen kanssa ei saanut tehtaan valmistuspuolelle mennä. Kuvata sai vain aulatilassa, jossa muutama autokin oli. Useissa isoissa autotehtaissa ja muissakin tuotantolaitoksissa olen käynyt ja aina kameran kanssa, mutta tämä oli ensimmäinen paikka, jossa jouduin ennen esittelykierroksen alkua vielä allekirjoittamaan salassapitosopimuksen (kuva alla). Nyt saan kuitenkin kirjoittaa siitä, mistä siellä meille kerrottiin.


Eilen oli merkkipäivä, sillä Toyota Gazoo Racing WRT:stä tuli 1.12.2022 oma erillinen yhtiönsä. Tätä ennen
se oli ollut osa Toyota Motorsport GmbH:tä, joka toimii Kölnissä. Nyt Kölnissä jatkuu Toyotan MM- luotettavuuskilpa-autojen (Le Mans ym.) toiminta, mutta tiivis yhteys Jyskään pysyy sillä tavalla, että moottorit ralliautoihinkin tulevat edelleen Kölnistä.

Rallitalli ei enää toimi Puuppolassa eikä Tallinnassa, vaan kaikki toiminnot on nyt keskitetty Jyskään lähelle puutarha- ja matkailukeskus Viherlandiaa. Tuttu paikka moottorialan ihmisille sikäli, että samalla paikalla osin samoissa rakennuksissakin Valmet Oy teki Terhi-perämoottoreita 1959-79.
Kaksisylinterisen perämoottorin pääsuunnittelijana aloitti Nastolasta syntyisin oleva diplomi-insinööri Juhani Linnoinen, joka 1968 sai tehtäväkseen Oy Saab-Valmet Ab:n Uudenkaupungin autotehtaan tuotannon perustamisen. Ensimmäinen Uudenkaupungin Saab 96 valmistui 1969. Eläkkeelle vuorineuvos Linnoinen jäi tehtaan toimitusjohtajan tehtävästä hoidettuaan sitä 25 vuotta.

Terhin jälkeen paikalla on toiminut monta muutakin yritystä, ja nyt siellä on 2,5 hehtaarin tontilla Toyota, jonka toimisto- ja tuotantotilat ovat kerrosalaltaan noin 1,2 hehtaaria. Henkilökuntaa on 180 ja kun ollaan reissussa MM-osakilpailuissa, mukaan tulee noin 70 freelanceria, sillä Jyskästä eivät kaikki jouda, koska toiminnot siellä jatkuvat aina.

Toyota Gazoo Racing WRT:n liiketoiminnan kehitysjohtaja Jan Kinnunen kertoi, että työkielenä heillä on täysin englanti. Henkilökuntaa on yli kymmenestä maasta, joten suomea ei puhuta muualla kuin ruokailuhuoneessa, jos sattuu pöytään suomalaisia.

JUHLAT JYVÄSKYLÄSSÄ

Seuraavat kalenterissa olevat tärkeät päivämäärät: ilmoittautuminen Monte Carloon päättyy 6.12. ja Jyväskylän kaupunki järjestää Lutakon Paviljongissa 16.12. maailmanmestaruusjuhlat, joita varten yksi Toyota Yaris GR o
li jo valmiina tuotantotiloissa, jotka muistuttavat enemmän viimeisenpäälle puleerattua laboratoriota kuin tehdasta.

Ralliauton pohjana on kuvassa näkyvä valkoinen Toyota GR Yaris 1,6 Turbo Hybrid 4WD, jonka myyntihinta Suomessa on 49 610 euroa. Alihankkijoitakin käytetään, merkittävimpinä saksalainen Bosch, japanilainen Tamachi (kiertokanget, nokka-akselit) ja saksalainen DMG MORI (luultavasti työstökoneita moottorinosien valmistukseen).

Rallin MM-sarja on tietenkin se pääasia – ja iso asia: kun kilpailuja järjestetään Euroopassa, lähtee Jyskästä rallitallin
13 tavararekkaa kohti tapahtumapaikkaa. Kaukomaille merten taa vastaavat kuljetustarpeet hoidetaan niin, että tavarat pannaan kuuteen isoon merikonttiin.

Koska kysymyksessä on japanilainen yhtiö, toiminta tähtää siihenkin, että tulevaisuudessa olisi myös sikäläisiä huippuajajia. Ensi vuonna
Takamoto Katsuta nousee jo pykälän ylöspäin ja pääsee ajamaan myös MM-tallipisteistä niissä kilpailuissa, joihin Ogier ei osallistu. Valmennuksessa on myös kolme nuorta japanilaista, jotka Mikko Hirvosen opastuksella kehittävät taitojaan Jyväskylässä. He osallistuvat kilpailuihin toistaiseksi Rally4-luokan Renault Clioilla. Kartanlukijoinaan heillä ovat Toyotan palkkaamina Topi Luhtinen, Marko Salminen ja Miika Teiskonen.

WRC2 TULEE

Japanin rallin yhteydessä marraskuussa Toyota esitteli GR Yaris Rally2 -konseptiautonsa. Se on auto, jolla kilpaillaan WRC2-luokassa ja kehitystyö tapahtuu pääasiassa Jyskässä. Jan Kinnunen sanoi, että tätä autoa koskevasta aikataulusta kerrotaan vuoden 2023 alkupuolella.

Se on auto, jota tullaan valmistamaan vain myyntiin. Toyota ei siis tallina lähde sillä kilpailemaan. Ehkä hinnastakin kuullaan ensi vuonna.

Ensimmäisen testin autolla ajoi
Juho Hänninen lokakuun alussa Keski-Suomessa. Japanin MM-rallin aikana autoa ajoi esittelymielessä Juha Kankkunen, ja joidenkin tietojen mukaan hän oli ajanut yhden lyhyen pätkän epävirallisen ajanoton mukaan nopeammin kuin Emil Lindholm Skodalla. Japanissa tällä uutuudella kävivät ajamassa myös Toyotan pääjohtaja Akio Toyoda ja tallipäällikkö Jari-Matti Latvala.

kari.naskinen@gmail.com