Tällä
viikolla on televisiosta tullut vanhoja lähetyksiä Suomen
euroviisukarsinnoista. Laulut keskinkertaisia, mutta ohjelmat hyviä.
Niitä pystyi katsomaan hermostumatta alusta loppuun, toisin kuin
nykyisiä viihdeohjelmia, joissa juontajat ja esiintyjät ovat kuin
hyppiviä ja huutavia harakoita kiiltävän perässä. Usein
kohdalleen menee myös vertaus mölyapinoihin.
Alkuviikosta
tuli Suomen karsintakilpailu vuodelta 1980. Juontajana Heikki
Harma oli
kuin uutistenlukija, vakaa ja rauhallinen. Samoin tuomaristo, jossa
olivat mm. Aarre
Elo, Rauno Lehtinen, Erkki Melakoski ja
Heikki
Seppälä.
Harma ei kailottanut kuin tällaisissa tehtävissä nykyisin olevat,
että täällä tämä uskomattoman hieno show taas on alkamassa,
eikö vaan – ja studiossa olevalle yleisölle möykätään, että
oletteko samaa mieltä, oletteko, ja jos yleisö ei heti reagoi
riittävän lujaa, juontaja pyytää lisää ääntä ja
tömistystä.
Vuoden
1980 ohjelmaa oli mukava katsoa, paitsi että vieläkin harmittaa
Vesa-Matti
Loirin Huilumiehen
valinta
Suomen edustajaksi.
Valinta
johtui siitä, että tuomaristo etsi esityksistä taiteellisia
ansioita, eikä voinut sietää esimerkiksi karsinnan parasta
esitystä, Paula
Koivuniemen Romantiikkaa.
Erinomainen
oli myös Tapani
Kansan ja
Satu
Pentikäisen esittämä
iskelmä Hyvä
on.
Jos
tv-katsojat olisivat saaneet äänestää, ei Loirin vaikerrus olisi
lähelle kärkeä päässyt. Tämän kilpailun jälkeen selvitettiin,
miten suomalaiset olivat Eurovision loppukilpailuissa pärjänneet:
asiantuntijaraatien valitsemien esitysten
sijoitusten
keskiarvo oli 13,3 ja yleisöraatien 10,6. Se oli sitä aikaa, kun
osallistujamaita oli maksimissaan 20 ja paras suomalainen oli ollut
Marion
Rung kuudentena
Tom
Tom Tomillaan (1973).
Kuten
muistetaan, Loiri jäi viimeiseksi.
Euroviisujen
Suomen-karsintoja parempi ohjelma oli aikoinaan MTV:n Syksyn sävel,
jossa ei etsitty tekotaiteellisia esityksiä, vaan kunnon iskelmiä.
Eniten voittoja nappasivatkin Mikko
Alatalo, Irwin Goodman ja
Eki
Liikanen.
Tänään
päivällä
tuli Suomen
euroviisukarsintaohjelma
vuodelta 1988. Ossi
Runne johti
edelleen orkesteria ja Martti Metsäketo lauloi kuten aina taustakuorossa. Tuolla kertaa voittajan ratkaisivat kuusi
alueraatia, jotka eivät koostuneet alan ammattilaisista. Valituksi
tuli Boulevard-yhtyeen Nauravat
silmät muistetaan, joka
odotetusti jäi taas Eurovision loppukilpailussa viimeiseksi, nolla
pistettä. Tuolla kertaa taso Suomen-karsinnassa oli kuitenkin huono,
mutta Boulevardia paremmat laulut olivat ainakin Ami
Aspelundilla, Kari Tapiolla ja
Tarja
Ylitalolla.
Noihin
aikoihin
kunkin
maan piti esittää laulunsa omilla kielillään. Pitäisi palata
tähän varsinkin nyt, kun tekstityslaitteilla voidaan laulun sisältö
tuoda esille.
On tässä tietenkin muistettava Lordin
voitto 2006. Se oli ensimmäinen kerta, kun minäkin innostuin
sellaisesta rokkimusiikista, ja niin innoistuivat melkein kaikki
muutkin. Hard
Rock Hallelujah
sai
siihen mennessä kaikkein suurimmat voittopisteet; ainoat Lordin
nollille jättäneet olivat köyhä ja rikas, Albania ja
Monaco.
Tänään torstai-iltana on Torinossa toinen
semifinaali, jossa esiintyy myös suomalainen The Rasmus -yhtye
kappaleella Jezebel.
Ihme
olisi, jos loppukilpailuun selviäisi. Toissailtaisesta
semifinaalista jäi musiikillisesti parhaiten mieleen Liettuan kaunis balladi ja
Moldovan kansanmusiikkipainotteinen "rokki".
kari.naskinen@gmail.com