perjantai 6. toukokuuta 2022

”Kauhea tilanne, et ole uusinut sopimustasi”


Internetin kanssa melkein me kaikki olemme tekemisissä. Se on erikoinen maailma, josta on suunnattomasti iloa ja hyötyä, mutta on myös ongelmia. Välillä tulee tilanteita, joiden ymmärtäminen on maallikolle mahdotonta. Sitten vielä se, että kun isot yritykset, laitokset ja julkishallintokin ovat siirtäneet pavelutoimintojaan netin kautta hoidettaviksi, on suuria vaikeuksia saada yhteyttä oikeisiin ihmisiin. Terveyskeskukset hoitavat potilaita puhelimitse ilman kunnollista terveyskartoitusta ja pankit ohjaavat asiakkaitaan sellaiseen chattilokerikkoon, jossa automatiikka kuitenkin yleensä ilmoittaa, että ”olen robotti, enkä osaa tuohon kysymykseen vastata, ottakaa yhteyttä palveluneuvojaan” tai jotain vastaavaa. Pari kertaa olen tällaiseen tilanteeseen joutunut ja sitten on käynyt niin, että sen palveluneuvojan kiinnisaaminen on osoittautunut mahdottomaksi. Ennen oli pankkineitejä ja konttorinjohtajia, joiden luo pääsi helposti.

Kotona ihmisillä on yleensä kannettava tietokone, ”läppäri”. Kumma nimi, joka tulee englanninkielisestä sanasta laptop tarkoittaen kannettavaa tietokonetta, mikrotietokonetta. Englannin lap on syli, mutta top tarkoittaa huippua – siis sylissä pidettävä huippuvekotin. Viime viikkoina olen saanut sähköpostia tietokoneiden turvallisuudesta huolehtivalta, todennäköisesti amerikkalaiselta firmalta, joka on ilmaissut kauhunsa siitä, että en ole asentanut sen uutta viruksentorjuntaohjelmaa läppäriini. Ohjelma on koneellani ollut vuosia, mutta nyt tuli tenkkapoo, enkä osannut toimia mitenkään. Tällaisissa tilanteissa löytyy onneksi apua.

Jotain 15 vuotta olen jo käyttänyt ongelmatilanteissa Lahdenkadun ja Kauppakadun kulmassa olevaa PC-Apua. Joskus asia on hoitunut niin, että siellä kaveri on muutamalla napinpainalluksella hoitanut asian kuntoon. Joskus läppäri on pitänyt jättää sinne huoltoon, ja tänään kävin siellä niiden pelottavien sähköpostiviestien takia. Pitihän asia hoitaa, kun lehdissä on nyt juttuja digitaalisesta informaatiovaikuttamisesta ja muusta sellaisesta ikävästä.


Hyvä, että menin. PC-Avun miehet nimittäin kertoivat, ettei sellaista viruksentorjuntaohjelmaa edes tarvita, koska Windowsilla itsellään on koneessani automaattisesti tuollainen torjuntaohjelma. Putsasivat ylimääräisen maksullisen haittaohjelman koneestani pois. Kuinkahan paljon kaikenlaista vastaavaa bisnestä on liikkeellä?

PC-Avun kanssa olen ollut toisenkinlaisissa tekemisissä. Kun viimeksi olin ostamassa uutta läppäriä, menin ensin PC-Apuun kysymään, mikähän laite olisi nyt hyvä. Siellä oli kaikkien Lahdessa läppäreitä myyvien kauppojen ajankohtaiset tiedot ko. tuotteista ja kun kerroin omat käyttötarpeeni, sain perustellun selvityksen siitä, mikä vehje minun kannattaisi ostaa. Oli PC-Avun asiantuntijoiden mielestä hyvä ja edullinen. Noudatin ohjetta ja toimi.

On tämän digitaalisen touhun kanssa muitakin vaikeuksia, mutta kun osaa hakea apua, sitä kyllä saa. Lisäksi jos vanhempi ihminen vasta nyt alkaa opetella näiden uusien laitteiden käyttämistä, kannattaa mennä työväenopistojen tai muiden vastaavien järjestämille kursseille.

Opetus- ja kulttuuriministeriö on tehnyt luonnoksen Suomen digitalisaation visiosta 2030.
Siinä puhutaan digitaalisesta sivistyksestä, jota on pakko kehittää, jos haluaa pärjätä. Digitaalinen sivistys on sitä, että pitää tietää, millä tavalla toimia ja miten osallistua, jotta ihmisten keskinäinen kunnioitus kasvaa ja luottamus digitalisoituvaan yhteiskuntaan vahvistuu.

Että siis mitä: digitaalinen sivistys auttaa arvioimaan median sisältöjä, ymmärtämään algoritmeja, tunnistamaan disinformaation sekä toimimaan turvallisesti ja vastuullisesti verkossa. Tässä nyt ollaan, eikä muuta voi.

kari.naskinen@gmail.com