Omassa
muistelmakirjassaan Laterna
magica (1987)
Bergman oli jo tätä ennen kertonut vaihto-oppilasajastaan Saksassa,
jolloin hän asui 1934
puoli
vuotta pappisperheessä Thüringenissä. Hitlerin
esiintymisestä hän lumoutui, kun isäntäperhe vei 16-vuotiaan
Ingmarin Weimariin natsien puoluepäiville: ”Minut ja papin perhe
ohjattiin kunniakorokkeen lähellä oleville paikoille. En ollut
koskaan nähnyt mitään, mikä olisi muistuttanut tätä
mittaamattoman
suuren voiman purkausta. Huusin niin kuin kaikki muutkin, kohotin
käteni niin kuin kaikki muutkin, rakastin niin kuin kaikki muutkin.
- - - Olin monta vuotta Hitlerin puolella, iloitsin hänen
menestyksistään ja surin hänen tappioitaan.”
Kotona
Ruotsissa isoveli Dag
oli
ollut perustamassa kansallissosialistista puoluetta ja pappi-isä
Erik
äänesti
tuota puoluetta. Vielä
Saksan valloittaessa Norjan ja Tanskan ajatteli Bergman, että Saksa
vain halusi suojella pohjoismaita. Tätä taustaa vasten Käärmeenmuna
vaikuttaa
eräänlaiselta Bergmanin anteeksipyynnöltä. Elokuvan nimen hän
otti Shakespearen
näytelmästä
Julius
Caesar, jossa
Marcus
Junius Brutuksen
kohdalla
sanotaan, että käärmeen muna pitäisi tuhota ennen käärmeen
kuoriutumista. Ajankohtainenkin elokuva on, sillä käärmeenmunia on aina kehittymässä, niin Saksassa kuin muuallakin.
Elokuvan lopussa päähenkilö, työtön
trapetsitaiteilija Abel Rosenberg (David
Carradine,
kuvassa vas.) pääsee töihin Pyhän Annan
klinikan arkistoon. Siellä hän onnistuu pääsemään lukitusta
työtilastaan varsinaisen klinikan puolelle, jossa tohtori
Hans
Vergerus (Heinz
Bennent,
oik.)
tekee
ihmiskokeita. Eletään marraskuuta
1923 ja Vergerus sanoo, että kymmenen vuoden kuluttua tilanteet
Saksassa ja maailmassa ovat muuttuneet: silloin ei enää
yhteiskunnallista toimintaa perusteta ihmisten oletetulle hyvyydelle,
vaan heidän tieteellisesti tutkittuihin ominaisuuksiinsa, jotka kaikilla ihmisillä eivät ole kunnossa.
NSDAP:n
vallankaappaus kuitenkin tyrehtyy ja tilanne näyttää ratkenneen,
poliisitarkastaja Bauerkin sanoo, että kaappaajat aliarvioivat
Saksan demokraattisen vahvuuden. Tohtori Vergerus sen
sijaan
osaa ennustaa, että toisin tulee käymään. Ennen pidätystään ja
syanidikapselin puraisemistaan Veregerus sanoo, että ”jokainen
voi nähdä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Se on kuin
käärmeenmuna, lähes täysin kehittynyt matelija näkyy selvästi
ohuen nahkakalvon läpi”.
Oikeassa oli. Mutta mitä
Vergerus ja Bergman tarkoittivat? Hitlerin kaappausyritys oli
torjuttu, mutta eikö kysymys välttämättä ollutkaan vain yhden
miehen operaatiosta? Oliko tarkoitus antaa ymmärtää, että jos
Hitler ei olisi onnistunut, niin joku toinen kuitenkin, koska
ilmapiiri siihen suuntaan oli voimakkaana olemassa?
”Se oli terveellinen kokemus”, sanoi Bergman poikkeuksellisesta elokuvastaan. Luultavasti myös puhdistava.
Elokuvan Bergman teki Münchenin Bavaria-studioilla, vaikka tapahtumat sijoittuvatkin Berliiniin. Se oli ensimmäinen hänen kahdesta siellä tekemästään elokuvasta niiden seitsemän vuoden aikana, jolloin hän oli veropakolaisena Ruotsista syytettynä veronkierrosta. Enemmän hän oli Münchenissä tekemisissä teatterin kanssa, ohjasi Residenz-teatterissa yksitoista näytelmää.
kari.naskinen@gmail.com