Harmi, ettei Anne Berner siirtynyt pankkihommiin
jo neljä vuotta sitten, niin ei taksitoiminta olisi mennyt sekaisin. Autokaupallekin
Berner aiheutti sotkun, mutta koko tieliikenteen katastrofin Kokoomus ja
Perussuomalaiset sentään onnistuivat estämään. Sen sijaan raideliikenteen
thatcherilainen Berner ehti panna uuteen malliin ja seuraavien hallitusten
päätöksistä riippuu, myykö valtio uudet raideliikenneyhtiöt yksityisille.
Uusi raideyhtiö on Oy Suomen Rata Ab, jonka alle perustetaan hankeyhtiöt Suomi-rata, Turun tunnin juna, kalustoyhtiö, kiinteistöyhtiö ja Rail Baltica -yhtiö. Tämän kokonaisuuden rahoitus ja toiminta perustuvat sille, että kaikki kilpailutetaan.
Ensimmäinen rahoittaja on kuitenkin yllättäen Valtion asuntorahasto (VAR), jonka varallisuudesta siirretään 73 miljoonaa euroa Suomen Rata -yhtiölle. VAR on tarkoitettu kohtuuhintaisten vuokra-asuntojen rakennuttamiseen, mutta nyt siltä otetaan 73 miljoonaa ratayhtiön talouden kohentamiseen, jotta se olisi jossakin vaiheessa paremmassa myyntikunnossa.
Tämä on vastoin eduskunnan tahtoa. Eduskunta hyväksyi viime syksynä tarkastusvaliokunnan mietinnön, jossa sanotaan, että ”hallituksen tulee säilyttää VAR:n asema itsenäisenä ja riippumattomana” ja että ”rahaston varallisuuden käyttö on suunnattava asumiseen”.
Ensimmäisten raidehankkeiden arvo on 7,5 miljardia euroa (Helsinki - Turku ja Helsinki - Tampere). Kun miljardeja tarvitaan myös Tallinnan-tunnelin ja uuden itäradan rakentamiseen, pitää rahoitusta haalia myös yksityisiltä sijoittajilta. Näin ollaan valtion ja yksityinen omaisuus panemassa yhteen, mutta ilman sen kummempaa julkista keskustelua, koska Berner on näin päättänyt.
Vaikka Juha Sipilän hallitus on koko tämän suhmuroinnin hyväksynyt, niin on tämä taas konkreettinen osoitus siitä kuinka suuri valta yksittäiselläkin ministerillä on. Eikä esimerkiksi sekään ole vähämerkityksistä, onko joku ministeri pääkaupunkiseudulta tai jostain maakunnista.
Julkisen ja yksityisen sekoittaminen on tässäkin tapauksessa erikoinen systeemi. Valtio antaa yksityisille pelimiehille mahdollisuuden tehdä isot tilit veronmaksajien rahoilla perustetun infrastruktuurin kustannuksella. Kyllä valtio kykenisi raideinvestoinnit ominkin voimin hoitamaan, mutta kysymys onkin pohjimmiltaan siitä, että Suomea halutaan myydä ja yksityistää, ja tähän apuun tarvitaan myös vuokra-asuntotuotantoon tarkoitettuja miljoonia.
Uusi raideyhtiö on Oy Suomen Rata Ab, jonka alle perustetaan hankeyhtiöt Suomi-rata, Turun tunnin juna, kalustoyhtiö, kiinteistöyhtiö ja Rail Baltica -yhtiö. Tämän kokonaisuuden rahoitus ja toiminta perustuvat sille, että kaikki kilpailutetaan.
Ensimmäinen rahoittaja on kuitenkin yllättäen Valtion asuntorahasto (VAR), jonka varallisuudesta siirretään 73 miljoonaa euroa Suomen Rata -yhtiölle. VAR on tarkoitettu kohtuuhintaisten vuokra-asuntojen rakennuttamiseen, mutta nyt siltä otetaan 73 miljoonaa ratayhtiön talouden kohentamiseen, jotta se olisi jossakin vaiheessa paremmassa myyntikunnossa.
Tämä on vastoin eduskunnan tahtoa. Eduskunta hyväksyi viime syksynä tarkastusvaliokunnan mietinnön, jossa sanotaan, että ”hallituksen tulee säilyttää VAR:n asema itsenäisenä ja riippumattomana” ja että ”rahaston varallisuuden käyttö on suunnattava asumiseen”.
Ensimmäisten raidehankkeiden arvo on 7,5 miljardia euroa (Helsinki - Turku ja Helsinki - Tampere). Kun miljardeja tarvitaan myös Tallinnan-tunnelin ja uuden itäradan rakentamiseen, pitää rahoitusta haalia myös yksityisiltä sijoittajilta. Näin ollaan valtion ja yksityinen omaisuus panemassa yhteen, mutta ilman sen kummempaa julkista keskustelua, koska Berner on näin päättänyt.
Vaikka Juha Sipilän hallitus on koko tämän suhmuroinnin hyväksynyt, niin on tämä taas konkreettinen osoitus siitä kuinka suuri valta yksittäiselläkin ministerillä on. Eikä esimerkiksi sekään ole vähämerkityksistä, onko joku ministeri pääkaupunkiseudulta tai jostain maakunnista.
Julkisen ja yksityisen sekoittaminen on tässäkin tapauksessa erikoinen systeemi. Valtio antaa yksityisille pelimiehille mahdollisuuden tehdä isot tilit veronmaksajien rahoilla perustetun infrastruktuurin kustannuksella. Kyllä valtio kykenisi raideinvestoinnit ominkin voimin hoitamaan, mutta kysymys onkin pohjimmiltaan siitä, että Suomea halutaan myydä ja yksityistää, ja tähän apuun tarvitaan myös vuokra-asuntotuotantoon tarkoitettuja miljoonia.
kari.naskinen@gmail.com