Ensimmäinen Beck-elokuva
vuodelta 1976 on monella tapaa erikoisen hyvä. Se edustaa sitä aikaa, jolloin
elokuvia vielä tehtiin aidoilla paikoilla, ei siis lavastetuissa ympäristöissä.
Hurjin tapahtuma on poliisihelikopterin putoaminen. Nykyisin tällainen kohtaus
tehtäisiin digitaalisen kuvankäsittelyn ja muiden keinotekoisten juttujen
avulla, mutta Tukholmassa ohjaaja Bo
Widerberg halusi, että kaikki näyttää oikealta. Myös kohtaukset
poliisilaitoksella on kuvattu oikealla poliisilaitoksella.
Elokuvan ruotsalainen nimi on Mannen på
taket (Mies katolla). Voimakkaasti aseistettu mies on kerrostalon katolla Vasastadenin
kaupunginosassa Odenplan-aukion reunalla. Kaksi helikopteriakin pannaan
jahtaamaan miestä, joka on ehtinyt ampua jo kolme aukiolla ollutta poliisia.
Sitten hän onnistuu ampumaan toista helikopteriakin niin, että se putoaa.
Kohtaus kuvattiin pitkänäperjantaina, jotta katujen sulkeminen ei olisi
aiheuttanut liikenteelle aivan mahdotonta haittaa. Ihmisten tuloa paikalle ei
kuitenkaan estetty, koska kyllähän tällainen tapahtuma aina katsojia kerää.
Tilanne näyttääkin täysin todelliselta, ihmisiä on aukiolla muutama tuhat ja
helikopteri putoaa rämähtää yleisövessan päälle lähelle metron portaita.
Dvd-elokuvan lisämateriaaleissa Widerbergiä haastatellaan. Hän sanoo, että jos
helikopterihomma olisi jotenkin epäonnistunut, olisi yritetty uudestaan niin
monta kertaa kuin olisi ollut tarpeen.
Widerberg oli vasemmistolainen ohjaaja, joka teki ankaria yhteiskuntakriittisiä
elokuvia, kuten 1960-luvulla Korppikortteli,
Elvira Madigan ja Ådalen 31. Myös
Wahlöö oli vasemmistolainen, niitä kuuskytluvun radikaaleja. Heidän molempien
teemojaan olivat hyvinvointiyhteiskunnan ongelmat ja poliisin valta. Dvd:llä
Widerberg puhuu näistäkin aiheista.
HERTTAISEN KANSAN-
KODIN LOPUN ALKUA
Jälkikäteen voi nyt sanoa niinkin, että valtavan menestyksen saanut
Beck-elokuva kuvasi sattumalta myös jonkinlaista käännettä ruotsalaisessa
kansankodissa. Pahuus oli tullut kansan keskuuteen, eikä kukaan ollut turvassa.
Tätä asetelmaa korostaa sekin, että Beckin roolissa on suosikkinäyttelijä, erityisesti
koomisista rooleista tuttu, sympaattinen Carl-Gustaf
Lindstedt. Häneenkin mies katolla osuu ja Beck loukkaantuu vaikeasti – eli kaikki
ovat vaarassa, kolmipyöräisellä puistossa ajeleva pikkupoikakin.
Haastateltavana on myös Beck-romaanien toinen kirjoittaja Maj Sjöwall, joka kertoo hauskasti kirjan ja elokuvan nimistä.
Romaani ilmestyi 1971 nimellä Den
vedervärdige mannen från Säffle (Kaamea mies Säfflestä). Tällaista nimeä ei
kuitenkaan voinut elokuvalle antaa, vaan nimeksi tuli Mannen på taket. Sjöwall sanoi, että elokuvien nimien pitää olla
yksinkertaisempia, koska katsojatkin ovat keskimäärin yksinkertaisempia kuin kirjojen
lukijat.
Kirjailijapariskunnan Maj Sjöwallin ja Per
Wahlöön kymmenen Beck-kirjaa ovat yleisotsikoltaan Roman om ett brott (Romaani rikoksesta). Martin Beckin nimi tuli teosten
nimeksi vasta siinä vaiheessa, kun Sjöwallin ja Wahlöön karakterisoimien
henkilöiden varaan alettiin kirjoittaa uusia tekstejä sarjaelokuvia varten.
Tämä tapahtui vasta 1997, jolloin Beckin rooliin tuli Peter Haber. Ennen häntä oli yksittäisissä Beck-elokuvissa Beckiä
esittänyt kuusi muuta näyttelijää.
Suomessa Mannen på taket on nimellä Komisario Beck tähtäimessä. Katolla
olevaa roikaletta näyttelee Ingvar
Hirdwall, joka nykyisin on se Beckin naapuri, jolla on valkoinen tuki
kaulansa ympärillä. Hirdwalille roiston rooli oli sikäli hankala, että hän
kärsii huimauksesta varsinkin korkeilla paikoilla. Nykyisin hän kuitenkin pystyy
leppoisasti juttelemaan Beckin kanssa omalla parvekkeellaan Beckin parvekkeen
vieressä.
Beck-sarja jatkuu edelleen. Mehän tiedämme, että Beck on jo eläkkeellä, mutta vuonna 2018 valmistuneissa jaksoissa hän toimii Säpon avustajana.
kari.naskinen@gmail.com