Höhlä nimi elokuvalla: BlacKkKlansman. Puolen
vuoden kuluttua ei muista, eikä ainakaan osaa kirjoittaa. Kolme k-kirjainta
nimen keskellä tarkoittavat Ku Klux Klania, josta Spike Lee on tehnyt komediallisesti väritetyn elokuvan. Asian
vakava puolikin tulee silti hyvin esille, ja varsinkin lopuksi, kun näytetään
uutiskuvapätkiä viime vuoden rotu- ja muista mielenosoituksista Yhdysvalloissa.
Elokuvan kaari on pitkä. Heti alussa on pätkä Tuulen viemästä (1939), joka saa muistelemaan, että mustat miehen
yrittivät raiskata Scarletin, minkä jälkeen seudun miehet perustivat Ku Klux
Klanin paikallisosaston. Hurjempi elokuvaviittaus sisällissotaan saadaan D.W. Griffithin mykkäelokuvaklassikon Kansakunnan synnyn (1915) kautta; tämä
elokuva oli aikanaan niin raju hyökkäys mustaa väestönosaa kohtaan, että se oli
suorastaan sytykkeenä sille, että Korkeimman oikeuden 40 vuotta aiemmin
hajottama Ku Klux Klan perustettiin uudelleen.
Spike Leen elokuvan kaari täydentyy, kun sen loppuvaiheissa Ku Klux Klanin
juhlakokouksessa miehet julistavat yhteen ääneen: ”Amerikka ensin, Amerikka
ensin…” ja aivan lopussa ennen mellakkakuvauksia on pätkä Donald Trumpin puhetta.
Elokuvassa ollaan Colorado Springsissä joskus 1970-luvun alussa. Martin Luther King on kuollut, mutta Angela Davis vaikuttaa; elokuvan
naisaktivistia esittävällä Laura
Harrierilla on samanlainen tukka kuin Angela Davisilla. Käsikirjoitus on
tehty Ron Stallworthin kirjasta,
jossa Stallworth kertoo työstään Colorado Springsin ensimmäisenä
afroamerikkalaisena poliisina.
Elokuva keskittyy siihen, kun Stallworth liittyi peitetehtävässään KKK:n
jäseneksi. Tämä ei tietenkään onnistunut suoraan tuolla tavalla, vaan Stallworthin
piti panna sijaisekseen valkoinen poliisi. Komediallista touhua siitä sitten
syntyykin, kun Stallworth puhuu KKK:n miesten kanssa puhelimessa, mutta KKK:n
kokouksissa häntä esittää toinen poliisi.
Yhtä KKK:n miestä esittää Jasper
Pääkkönen. Hän on muuten tavanomainen KKK-pönttöpää, mutta muita paremmin
hänellä leikkaa ja hän koko ajan hieman epäilee uuden tulokkaan tarkoitusperiä.
Pääkkönen on roolissaan erinomainen, ei mitenkään erotu muusta porukasta, vaan
näyttelee roolinsa hyvin, kuten muutkin.
Stallworthia esittää John David
Washington. Hän on Spike Leen neljässä elokuvassa olleen Denzel Washingtonin poika, joka jo
6-vuotiaana vilahti Leen tunnetuimmassa elokuvassa Malcolm X (1992). Roolisuoritus nyt on upea, eikä luultavasti tule
jäämään ilman Oscar-ehdokkuutta. Elokuvaviittaus löytyy vanhasta mainosjulisteesta, joka vilahtaa: 70-luvun Shaft -elokuvasarjan nimiroolissa oli Richard Roundtree.
Stallworthin poliisikaveriaan esittää Adam Driver, jolle tämä vähempieleinen
rooli sopii mainiosti, on kuin jatkoa hänen roolilleen Jim Jarmuschin ohjaamassa Patersonissa
(2016). Näyttelijöistä pitää vielä mainita 91-vuotiaan Harry Belafonten pieni rooli, jossa hän on ihmisoikeustaistelija
niin kuin on ollut elämässään muutenkin.
Kaksi tuntia ja vartin kestävä elokuva on Spike Leen tuotannosta varmaan
kaikkein viihteellisin. Se on ikään kuin komedian viittaan puettu
tendenssielokuva siitä pahasta, mikä Amerikkaa aina vain vaivaa. Vielä elokuvan
lopussa on oikeaa kuvaa valtakunnallisen KKK-johtajan David Duken puheesta. Elokuvan juonellisessa osassa Duke on
pölkkypää, jota Stallworth kusettaa.
Elokuvan lopun dokumentaarisuus on toisaalta ongelma. Kun elokuvaa ajattelee
vain elokuvateoksena, rikkoo loppujakso muuten ehjän kokonaisuuden. Spike Lee
pitää katsojia kuitenkin niin tietämättöminä, että hän haluaa lopuksi
rautalangasta vääntää sen, mitä hän elokuvallaan haluaa sanoa.
KKK:n toiminta oli laajimmillaan 1920-30-luvuilla, jolloin huppuäijiä oli lähes kymmenen miljoonaa. Nykyisin heitä on alle 10 000, mutta lieneekö Spike Leen mielestä pelkoa toiminnan laajenemisesta, kun on elokuvan julistuksineen nyt tehnyt.
KKK-elokuvista se sijoittuu omaan ryhmäänsä, koska se on hauska. Vakavista KKK-elokuvista
parhaina ovat mielessäni Alan Parkerin Mississippi palaa (1988), Paul Wendkosin Liekehtivät ristit (1989) ja Tony
Kayen American History X (1998).
kari.naskinen@gmail.com