Päijät-Hämeen
tutkimusseuran vuosikirja
2023
käsittelee Lahden seudun teatteria, kun Lahden kaupunginteatterin
alkujuurista on tullut kuluneeksi sata vuotta ja uuden teatteritalon
valmistumisesta 40 vuotta. Kirjan kansikuvan teki
kaupunginteatterissa
lavastajana yli 20 vuotta toiminut Minna
Välimäki.
Kuvassa
on luonnos ruostuneesta kuunsirpistä Cats-musikaalista,
ja tämän pienoismallin Minna Välimäki asetteli Pohjantähden
pienoismallissa
suota kuvaavalle matolle. Lisäksi yhtenä kirjaimena kirjan nimessä
on puu-ukko Putkinotkosta,
jonka
lavastus oli hänen lopputyönsä Taideteollisessa
korkeakoulussa.
Korkeuksiin kurkottava ukkeli kuvastaa esiintymisen
paloa.
Monenlaista paloa on kaupunginteatterissakin ollut.
Teatteriesityksistä jää
kuitenkin jäljelle kovin vähän, kuten Minna Välimäki omassa
kansikuvatarinassaan kirjoittaa: ”...jää muistoja, välähdyksiä,
vähäisiä murusia. Esitys on värinää ilmassa, pölyn leikkiä
valokiilassa.”
Näinhän se on. Joistakin
yksittäisistä näytelmistä säilyy
kyllä
vahvojakin
muistijälkiä, mutta valtaosa häipyy jonnekin muistojen valtavaan
ruuhkaan. Siksi tämä 250-sivuinen, monipuolinen kirja on
erinomainen teos tämän ruuhkan setvimiseen. Kirjoittajia
on 31, joista kirjan toimittajina olivat teatterin entinen
hallintojohtaja Helena
Ahonen,
teatterin tuotantosuunnittelija
Stina Saanila ja
teatterialan monipuolisuusmies Timo
Taulo.
Jo aiemmin tänä vuonna Taulo sai valmiiksi 1923
perustetun Lahden Teatterin kannatusyhdistyksen historiakirjan, ja
tämä yhdistys oli alkuna sille, että
Lahden
kaupunginteatteri perustettiin
1946.
Näin
on Lahden teatterielämän värinöitä nyt tallennettu
perusteellisesti.
Koviakin värinöitä
on ollut. Kun Raija-Sinikka
Rantala tuli
teatterinjohtajaksi 1985, hän
valitsi pienemmällä Eero-näyttämöllä esitettäväksi Timo
K. Mukan Tabun.
Teatterilautakunnan
enemmistö
piti
valintaa
mahdottomana,
myös lautakunnan pitkäaikainen puheenjohtaja, pankkimies
Timo Setälä,
vaikka häntä muuten kirjassa kovasti kehutaan. Tällöin
Rantala
ilmoitti jättävänsä koko tehtävänsä. Kirjassa Rantala
kirjoittaa:
”Seuraava vaihe oli yllättävä. Minut
kutsuttiin kaupunginhallituksen kuultavaksi. Esittelin heille
johtaja-ajalle asettamiani tavoitteita sekä hylätyksi tulleen
ohjelmiston, jonka perustelin samoin kuin lautakunnalle.
Kaupunginhallitus hyväksyi esittelemäni ohjelmiston. Tämän
jälkeen hallitus edellytti perustettavaksi työryhmän, joka tekisi
esityksen siitä, miten ohjelmiston hyväksyntä vastaisuudessa
tapahtuisi. Sen jäseneksi minua ei kutsuttu ja hyvä niin.”
Tabu
siis
esitettiin, mutta rauha teatterimaailmaan ei tullut. Päijät-Hämeen
yrittäjäjärjestön toimitusjohtaja Voitto
Talonen pilkkasi
ja halveksui esityksessä harjoitettua varjonaintia, ja Uusi Lahti
pani Talosen yhden sanonnan ison teatterijuttunsa otsikoksi:
”Sontaluukut levällään.”
Tämä oli toinen kerta
lyhyen ajan sisällä, kun teatteri sai huutia tämäntyyppisestä
tekemisestään. Edellisvuonna oli kovaa polemiikkia käyty
Shakespearen
Macbethin
yhteydessä,
jossa pinnaa kiristi Inkeri
Luoma-ahon heiluminen
näyttämöllä tissit paljaina.
Tabun
oli
kaupunginhallitukselle siirtänyt apulaiskaupunginjohtaja Kari
Salmi,
joka kirjassa muistelee kuinka asiasta keskusteltiin
kaupunginvaltuustossa: ”Siellä käytetty kieli ja kielikuvat eivät
mitenkään lisänneet valtuuston ja eräiden valtuutettujen
arvostusta. Keskustelua käytiin myös uskonnollisten liikkeiden
piirissä.”
Lopulta tämä kaikki päättyi siihen, että
teatterin johtosääntöä muutettiin ja Lahden kaupunginteatterista
tuli Suomen ensimmäinen, jossa ohjelmistosta alkoi päättää
teatterinjohtaja.
Eikä Tabukaan
ihan
huonosti mennyt: 57 esitystä ja 8600 katsojaa, joista osa tietenkin
tuli suuren
julkisen kohun ansiosta. Paljon huonommin vetivät noina
aikoina esimerkiksi
Lauri
Norénin Kaaos
on jumalan sisar, Friedrich
Schillerin Rosvot
ja
Athol
Fugardin Tie
Mekkaan.
OOPPERAT
KAATUIVAT
HUONOON YHTEISTYÖHÖN
Uudessa
teatteritalossa tehtiin alkuun oopperoitakin. Tähän tuli
sellainenkin onnenpotku, että Kansallisooppera halusi tulla Lahden
isolle näyttämölle totuttelemaan,
koska
Helsinkiin olisi kymmenen vuoden kuluttua valmistumassa uusi
oopperatalo. Ensimmäinen ooppera oli Giuseppe
Verdin Otello
jo
syyskuussa 1983. Muistoihin
jäivät myös Sevillan
parturi, Don Giovanni, Ratsumies, Hoffmannin kertomukset ja
Ovela kettu.
Oopperoiden
tekeminen kuitenkin loppui 1990-luvun alussa, kun yhteisymmärrystä
ei syntynyt teatterin, kaupunginorkesterin ja Lahden
oopperayhdistyksen kesken. Operetit loppuivat samaan aikaan samasta
syystä. Paremmin
on käynyt Tampereella, joka muutenkin on tällä hetkellä kaikessa
kärkikaupunki. Siellä oopperoita on esitetty keskeytymättä
vuodesta 1947 alkaen, nyt yhteistyössä ovat Tampereen
oopperayhdistys, kaupunginorkesteri ja Tampere-talo.
Sen
sijaan musikaalit tulivat Lahden
uuteen taloon
80-luvun lopulla ja ovat sen jälkeen olleet myös elinehto
teatterille. Ensin mentiin varman päälle West
Side Storylla ja
Viulunsoittajalla,
mutta myöhemmin skaala laajeni. Jotaarkka
Pennasen 90-luvun
lopun
johtajakauden
suurin
panostus oli erinomaisesti onnistunut musikaali Anna
Karenina,
johon saatiin myös EU-rahoitusta. Tolstoin
tutun
tarinan sävelsi Lahtea varten pietarilainen Vladislav
Uspenski ja
esityksen ohjasi Pennanen. Teatterinjohtaja
Lasse
Lindemanin aikana
1991-97 alkoi myös uusien tilaustöiden, kotimaisten
musiikkiteatteriteosten esittäminen.
Kun
nyt tähän kohtaan panen muutaman omankin huippumuistoni Lahden
kaupunginteatterista, niin ainoat kahteen kertaan katsomani esitykset
ovat olleet Anna
Karenina, Yrjö
Juhani Renvallin Päivänsäde,
minä ja menninkäinen, Tennessee
Williamsin Käärmeennahkatakki,
Matti
Ijäksen Viimeinen
keikka,
Jason Millerin
Mestaruuskausi ja
Bertolt
Brechtin Galileo
Galilei. Mikään
paremmuusjärjestys tämä ei kuitenkaan ole.
PAIKALLISUUTTA
Eläkkeelle
jäävä
teatterinjohtaja Ilkka
Laasonen (2014-23)
kirjoittaa uskovansa teatterin paikallisuuteen. Hänelle on ollut
mieluisaa antaa teatterin päänäyttämö myös Gaudia-lukion ja
Salpauksen opiskelijoiden käyttöön. Omaa
paikallista tuotantoakin on ollut, viimeksi Timo
Sandbergin Kostonkierre.
Kaupunginteatterin
varhaisilta vuosilta kirjassa kerrotaan myös siitä
paikallisuudesta, että Lahdessa asuneen kirjailija Toivo
”Topias” Kauppisen näytelmiä
esitettiin neljätoista.
Iisalmessa 1907 syntynyt Topias muutti
lapsena Lahteen isän saatua työpaikan ensin Alstan rautakaupasta ja
sen jälkeen Rautelta. Perhe asui Rautatienkatu 26:ssa ja
Päijänteenkatu 15:ssä. Ylioppilaaksi Toivo Kauppinen kirjoitti
Yhteiskoulusta. Hänet palkittiin myös Lahden teatterikerhon
Iivari-patsaalla, hän kuoli keskussairaalassa ja on haudattu
Radiomäen vanhalle hautuumaalle.
Vanhemman
polven teatterimiehistä muistellaan myös teatterilautakunnassa yli
30 vuotta ollutta Einari
Vuorta (SKP).
Kun teatterinjohtajaksi 1972 tullut Sakari
Jurkka julisti
lautakunnan jäsenille, että nyt teatteri ottaa työväenhenkisen
ohjelmistolinjan, pyysi Vuori puheenvuoron: ”Mitä se sellainen
työväenhenkinen linja on? Teatteri tarvitsee vain hyviä näytelmiä.
Huonoja ei katsele porvarikaan.”
Teatterin ylläpitoon
tarvitaan myös paikallista rahaa. Tänä vuonna kaupunginteatterin
tulot ovat noin 9,5 miljoonaa euroa. Kaupungin budjetista tulee 4,5
miljoonaa, lipputulot ovat 2 miljoonaa ja valtiolta saadaan
3 miljoonaa.
kari.naskinen@gmail.com