torstai 20. heinäkuuta 2023

Audi 100, Fiat 600, Anssi 8000


Auton ja tien museossa Mobiliassa Kangasalla on tämän
vuoden erikoisnäyttelynä kuvanveistäjä ja videotaiteilija Anssi Kasitonnin Musta viiva -näyttely. Mustaa viivaa jää asvalttiin, kun kunnolla kiihdyttää, ja tällaiseen tulokseen pääsee esimerkiksi Pontiac Firebird Trans Amilla, jollaisen Kasitonni on tehnyt styroxista ja lasikuidusta.

Ensin kuitenkin taiteilijan nimestä. Kun Vilppulassa 1978 syntynyt Anssi Heinonen opiskeli Lahden taideinstituutissa, hän oli kesätöissä kotikunnaillaan Kinnaskosken sahalla. Siellä hän joutui käyttämään optista tukkimittarilaitetta, jonka nimi oli Rema 9000. Anssi ajatteli silloin, että olisi hienoa, jos oma nimikin olisi jotain tuollaista. Sopisi hyvin taiteilijanimeksi. Koska Riitta Väisäsellä oli jo Kymppitonni, valitsi Anssi Kasitonnin.


Autot ja muutkin moottorivehkeet ovat Anssia aina kiinnostaneet. Eivätkä hirveästi eroa mopon virittäminen ja veistoksen tekeminen, sanoo Kasitonni Mobilian esitelehdessä. Jo 2009 häneltä oli Mäntän kuvataideviikoilla esillä pahvinen, kullattu Plymouth – tämä suunta vetää, koska toinen iso kiinnostuksenkohde on amerikkalainen poptaide. Viime vuonna Anssi Kasitonnin näyttelyssä Helsingin Taidehallissa puolestaan oli yhtenä teoksena luonnollista kokoa oleva dragsterkilpa-auto, jonka taustalta löytyy tutustuminen toiseen vilppulalaiseen, kiihdytysajon Euroopan mestariin Anita Mäkelään.

Vuonna 2011 Anssi Kasitonni sai joka toinen vuosi jaettavan Ars Fennica -kuvataidepalkinnon. Palkintoraati on kansainvälinen ja palkinnon tarkoituksena on avata suomalaiselle kuvataiteelle uusia kansainvälisiä yhteyksiä ja innostaa taiteilijoita heidän luovassa työssään. Joku voi nyt ihmetellä, onko tänä aikana hyväksyttävää innostua vauhdista ja vaarantunnusta ja fossiilisiin polttoaineisiin perustuvasta talousjärjestelmästä. Taiteilija lähtee siitä, että tunteet on hyväksyttävä, ja kyllähän autojen käyttövoimakin on kovaa vauhtia muuttumassa puhtaammaksi. Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden kulmakivenä voi toimia taide, joka antaa luvan mielikuville ja esteettisille elämyksille.


Mobiliassa näitä autoaiheisia teoksia ovat myös hieno amerikkalainen lumiaura-auto
ja Ritari Ässän K.I.T.T, joka on tuijotuskilpailussa Taisteluplaneetta Galactican Cylonin kanssa.

Anssi Kasitonnin perheestä tähän vielä se, että rouva
Maria Heinosen taiteilijanimi on Maria Stereo. Hän on valmistunut Tampereen korkeakouluyhteisön kuvataiteen ohjelmasta. Kuvataiteen ohella Maria Stereo tekee musiikkia Maria ja Marsilaiset -yhtyeessä ja Anssi Kasitonnin kanssa.

RALLIAUTOILUN
K
UNNIAGALLERIA

Mobilia-museo on monipuolinen. Siellä esitellään laajasti sekä sanoin että kuvin Suomen maantieliikenteen historiaa. Siellä toimii myös Suomen rallimuseo hienoine historiallisine kilpa-autoineen. Tässä kuvassa Henri Toivosen Porsche 911 80-luvun puolivälistä.

Rallimuseon tämän vuoden teemana on B-ryhmä kaikkine huippuineen ja ongelmineen. Esillä on myös B-ryhmän vähemmän tunnettuja puolia, kuten kuninkuusluokan ohessa aloittelijoille suunnattuja autoja ja Neuvostoliiton osuutta B-ryhmässä. Lisävaikuttimena tähän on se, ettei suomalaisissa kokoelmissa juuri ole B-ryhmän kolmen suuren eli Audin, Lancian ja Peugeotin aitoja kilpa-autoja. Sen sijaan Suomeen on päätynyt yllättävän paljon muita B-ryhmäläisiä, varsinkin kun ryhmän lopettaminen ei tarkoittanut kaikkien autojen luokituksen perumista, vaan koski lähinnä vain kaikkein tehokkaimpia malleja.

Mobiliassa on myös 2010 avattu Rally Hall of Fame, johon nimetään menestyneimpiä ajajia tai muita vaikuttajia vuosittain Jyväskylän MM-rallin yhteydessä. Tässä kunniagalleriahankkeessa on Mobilian kumppanina Autourheilun kansallinen keskusliitto. Nimitykset Hall of Fameen tekee valiokunta, jonka jäsenet ovat nyt Kari O. Sohlberg (AKK:n kunniapuheenjohtaja), Tiina Lehmonen (FIA), Jani Backman (AKK), Marko Mäkinen (toimittaja, valokuvaaja), Matti Vinha (Mobilian näyttelymestari), Petri Niemenmaa (Mobilian myyntipäällikkö) ja Pekka Honkanen (Suomen urheilumuseosäätiön johtaja). Kunniagalleriaan nimetyt tähän mennessä:

2010
Erik Carlsson, Paddy Hopkirk, Rauno Aaltonen, Timo Mäkinen
2011 Walter Röhrl, Hannu Mikkola
2012 Michèle Mouton, Carlos Sainz
2013 Björn Waldegård, Andrew Cowan, Tommi Mäkinen
2014 Stig Blomqvist, David Richards, Ari Vatanen
2015 Juha Kankkunen, Colin McRae, Sandro Munari
2016 Henri Toivonen
2017 Shekhar Mehta
2018 Markku Alén, Ove Andersson, Simo Lampinen, Reinhard Klein
2019 Jean Todt, Seppo Harjanne, Timo Salonen
2020 Pat Moss, Pauli Toivonen
2021 Marcus Grönholm, Martin Holmes
2022 Cesare Fiorio, Miki Biasion, Juha Piironen, Ilkka Kivimäki
2023 Didier Auriol, Richard Burns, Lasse Lampi

KAPULALOSSI

Eri rakennuksessa on vielä automuseo, jossa on yli 40 yksityishenkilön vanh
oja autoja näyttelyn muotoon varastoituna.

Museon yksi erikoisuus on
yksi viimeisistä kapulalosseista, joka vielä 60-luvun lopulla ylitti Leppäveden Peiponsalmen Toivakan kunnan Heiskan kylässä. Tämä iso lossi on kokonaisena museossa. Lossi oli tärkeä, sillä Leppäveden kiertämien maanteitä pitkin itä-länsisuunnassa aiheutti ison mutkan. Leppäveden ylittävä tielinjaus valmistui vasta 70-luvulla ja lyhensi tätä osuutta merkittävästi.


Kapulalosseissa oli sellainen vaijeriviritys, jota metrinpituisilla kapuloilla vängättiin käsivoimin. Tähän hommaan osallistuivat myös lossilla matkustaneet autoilijat ja jalkamiehetkin. Loppuvaiheissa lossia ei kuitenkaan tarvinnut käsipelillä liikuttaa, vaan perään pantiin iso perämoottori. Silmämääräisesti laskin, että lossille mahtui neljä henkilöautoa.

kari.naskinen@gmail.com