Kunnat ovat viimeisten 10-15 vuoden aikana muuttaneet omia laitoksiaan osakeyhtiöiksi
kiihtyvällä vauhdilla. Ikään kuin tällaista rakenteellista muutosta ajettaisiin
eteenpäin joissakin yläkerrosten kabineteissa, koska esimerkiksi kunnalliset
päättäjät ja sellaisiksi haluavat ovat enimmältään toista mieltä.
Esimerkiksi Lahdessa asia tuli ajankohtaiseksi juuri ennen vaaleja, kun vanha
kaupunginhallitus päätti yhdistää ja yhtiöittää kaupungin ateria- ja laitoshuoltopalvelut
Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän vastaavien toimintojen kanssa. Etelä-Suomen
Sanomien vaalikoneessa esitettiin sitten väittämä, että "kuntien
palvelulaitoksia pitää yhtiöittää". Vaalikoneeseen vastanneista
vaaliehdokkaista vain kolmasosa ilmoitti olevansa samaa mieltä väitteen kanssa.
Toisenlaisen kyselyn teki helmikuussa konsulttiyhtiö EY kuntapäättäjille.
Väärinkäytöksiin erikoistuneen tiimin johtaja Markus Nylund veti vastauksista sellaisen johtopäätöksen, että kun yritysmaailmassa tytäryhtiöitä johdetaan hyvinkin
tiukasti emoyhtiöstä käsin, niin kuntapuolella kuntien omistamat osakeyhtiöt
ovat korostetusti itsenäisempiä. Eivätkä niissä tehdyt päätökset tule
julkisuuteen samalla avoimuudella kuin kunnalliset päätökset muuten.
”Usein
vedotaan tiedonsaannissa yrityssalaisuuteen, mutta nähdäkseni kuntien
omistamissa osakeyhtiöissä on hyvin vähän sellaisia yrityssalaisuuksia, jotka
estäisivät omistajaa saamasta tietoja toiminnasta. Konsernivalvonnan pitää olla
relevantti asia kuntapäättäjille. Yksityisellä puolella konsernin ohjaukseen
liittyvät kysymykset kuuluvat emoyhtiön hallitukselle”, sanoi Nylund.
Kunnan toimintojen yhtiöittäminen on monta kertaa myös riskipeliä. Kun
yhtiömuotoinen joutuu markkinoille vapaaseen kilpailutilanteeseen, voi käydä
kuten vastikään Lahdessa: Lahden seudun kuntatekniikka yhtiöitettiin 2009,
mutta se epäonnistui niin pahasti kadunrakennusalalla, että yhtiö lopetettiin
viime vuoden lopussa.
Yhtiöittämisen ja yksityistämisen tuominen kunnan toimintoihin on kaikkiaankin
hankala asia siinä mielessä, että julkinen etu ei koskaan ole samanlainen asia
kuin yksityinen etu. Kunnan tehtävä on aina ja kaikessa kuntalaisten yhteisistä
eduista huolehtiminen, kun taas liiketoiminnan ainoa tavoite on voiton
maksimoiminen. Sitten on sekin asia, että kunnan yhtiöittämän toiminnan tie voi
johtaa aivan muunlaisiin lopputuloksiin: kunnan omistaman yhtiön osaomistajiksi
saattaa tulla ulkopuolisia, ja jossain vaiheessa kunta voi myydä omistuksensa pois
kokonaan.
Tässä kaikessa ovat takana ideologiset tavoitteet. Julkinen hallinto halutaan
ajaa niin pieneksi kuin mahdollista, jotta yksityinen kapitalismi saisi entistä
suuremman vallan. Kapitalistista yhteiskuntaa hallitsee voitontavoittelu, eikä
tämä ole sopusoinnussa veronmaksajien kustantaman kunnallisen toiminnan kanssa.
kari.naskinen@gmail.com