Otsikkoni on aika huono, mutta se on yksi näkökulma Kenneth Lonerganin elokuvaan Manchester
by the Sea. Heti alussa paljastuu, että päähenkilö Lee Chandler on ihmisten
kanssa toimeen tulematon jurnuttaja, työskentelee huoltomiehenä
isännöintitoimistossa, haistattelee asukkaille ja tappelee baareissa. Sitten
tapahtuu: veli kuolee ja Lee ajautuu 16-vuotiaan veljenpoikansa huoltajaksi. Eikä
tämä Patrick-teinikään ole helppo tapaus, hänet me katsojat kohtaamme
ensimmäiseksi jääkiekkojoukkueen harjoituksissa, joissa Patrick panee
tappeluksi oman joukkuekaverinsa kanssa täysin omaa syytään.
Kiinnitin Kenneth Lonerganiin huomiota muutama vuosi sitten, kun löysin edesmenneen
Anttilan dvd-hyllystä hänen elokuvansa Margaret
(2011). Silloin kehuin Lonerganin omaa käsikirjoitusta ja loistavaa
henkilöohjausta, ja nyt samat sanat. Lonerganin kirjoittama ja ohjaama arkinen
tarina vetää jälleen puoleensa niin tiiviisti, että kahden tunnin ja vartin kesto
ei tunnu missään. Henkilöohjaus taas on niin hiottua ja täsmällistä, että
parempaa ei osaa vaatia.
Lee Chandleria esittävä Casey Affleck
(kuvassa) on loistava. Kun katsoja pääsee perille siitä tragediasta, mikä Leen
lähimenneisyydessä on ollut ja mikä ei koskaan tule jättämään häntä rauhaa,
joutuu jopa ymmärtämään, miksi Lee on mulkvisti. Lee Chandleria vaivaavat
suunnaton syyllisyydentunne, katumus ja suru, mutta mikään ei enää auta –
paitsi joskus känni ja turpaanveto.
Omat traumansa on myös Patrickilla, joten näiden kahden yhteiselo ei ole
mutkatonta. Tästä kaikesta karkeasti kuvaamastani huolimatta elokuva on herkkä,
siinä tunnistetaan henkilöiden vaikeat kohdat, mutta kuitenkin niin, että armoa
ei lähdetä valamaan päälle sokerikuorrutteeksi. Arjessa vain on elettävä ja
pyrittävä jotenkin rullaamaan eteenpäin. Tätähän tavallinen elämä monesti on –
kaikki ei suju kuin tanssi, mutta pärjäillään.
Margaret tapahtuu New Yorkissa, nyt
ollaan pohjoisempana: elokuvan alkaessa Lee toimii huoltomiehenä talvisessa
Bostonissa, mutta isoveljen kuolema siirtää tapahtumat puolentoista tunnin
ajomatkan päähän Manchesteriin. Jody Lee
Lipesin kuvaus on tyyliin sopivasti arkisen yksinkertaista eli mikään ei
hypi silmille, vaan kaikki näkyy ja toimii niin kuin tavallisessa elämässä
toimii.
Eivätkä asiat näytä Amerikassa olevan sen kummemmin kuin Suomessakaan:
vaikeista asioista ei osata puhua. Leen entinen vaimokin purkaa sydäntään
ex-miehelleen vasta muutamia vuosia sen jälkeen, kun suuri katastrofi oli
tapahtunut, ja tämä kohtaus kuvaavasti vain kadunkulmassa, kun Lee ja Randi
sattumalta kaupungilla kohtaavat.
Tätä arjen tavallisuutta korostaa jopa se, että isoveljen siunaustilaisuudessa
soi elokuvan taustamusiikkina puuduttavan tylsästi Tomaso Albinonin Adagio, ja
niinhän se soi miljoona kertaa vuodessa muutenkin hautajaisissa.kari.naskinen@gmail.com