Nathalie ja Heinz ovat filosofianopettajia Pariisissa. Kun mies löytää uuden
naisen, tulee avioero. Ranskalaisessa elokuvassa Tämän jälkeen koko asia ilmenee kovin arkisena, aika normaalina
tapahrumana ihmisten elämässä. Tilanteiden kehittymistä seurataan Nathalien
kannalta. Hänelle koko juttu näyttää olevan lähes merkityksetön, koska
tärkeämpää on oma elämä filosofian parissa. Roussea, Adorno, Schopenhauer, Zizek jne. ovat isompia asioita kuin
yhden äijän häipyminen huushollista 25 vuoden avioliiton jälkeen.
Nathalie rakastaa työtään ja välittää omistautuneesti itsenäisen ajattelun
perinnettä eteenpäin. Kaksi aikuisuuden kynnyksellä olevaa lastakin on, ja
huomionhakuinen iäkäs äiti, jonka Nathalie siirtää hoitokotiin, kun hommat
eivät enää suju. Avioero tuo tässä tilanteessa oikeastaan helpotuksen elämään,
kun pääsee kerrankin kokemaan täydellisen vapauden.
Nathalieta harmittaa vain se, että miehen omistama kesätalo Bretagnen
rannikolla ei enää ole käytettävissä, vaikka mies antaisi tähän mahdollisuuden.
Lisäksi pientä kahnausta tulee filosofiakirjojen jakamisesta pariskunnan
kirjahyllyistä.
Koin jopa niin, että koska avioero osoittautui näin tylsäksi asiaksi, niin
mielenkiintoisempaa olisi ollut seurata vain Nathalien elämää filosofiansa kanssa.
Ohjaajalle Mia Hansen-Løvenille aihe
on sikäli läheinen, että hänen molemmat vanhempansa ovat filosofian
professoreita.
Vaikea tietää, onko tällaisia avioeroja paljonkin, mutta Nathalielle järjestely
tuntuu joka tapauksessa sopiva. Isabelle
Huppert ja André Marcon rooleissaan ovat
erinomaisia. Isabelle Huppert on niin hieno näyttelijä, että elokuva tällaisena
yhden naisen showna toimii mainiosti. Yllättävää silti, että elokuva sai
Berliinin tämän vuoden elokuvajuhlilla palkinnon parhaasta ohjauksesta. On mukava elokuva
katsoa, mutta ei se mitään pitempää muistijälkeä jätä.
Musiikilla on elokuvassa tärkeä merkitys. Heinz sanoo heti elokuvan alussa,
että musiikki on myös nähtävä, ja kun tarkoin valittuja kappaleita on istutettu
elokuvaan hyvin harkiten, ne täydentävät kokonaisuutta loistavasti. Paras kohta
on se, missä Heinz ajaa autollaan Nathalien viimeisen kerran pois Bretagnesta
ja musiikkina on Franz Schubertin
kaunis Auf dem Wasser zu singen.
kari.naskinen@gmail.com