tiistai 13. toukokuuta 2025

Hyvinvointiyhteiskuntaa murennetaan isoin askelin


”Pohjoismainen, korkeaan työllisyysasteeseen, kilpailukykyiseen talouteen, tasa-arvoisiin palveluihin
ja huolenpitoon perustuva hyvinvointimalli on osoittautunut parhaaksi yhteiskuntajärjestelmäksi. Siinä yhdistyvät sosiaalinen eheys ja kilpailukyky. Hallitus parantaa hyvinvointiyhteiskunnan perusrakenteita päättäväisesti.”


Näin luki Jyrki Kataisen hallituksen kesällä 2011 hyväksymässä ohjelmassa. Siinä lyötiin lukkoon suomalaisen hyvinvointivaltion uudistaminen pienten askelten politiikaksi. Hyvinvointivaltion institutionaalista rakennetta päätettiin uudistaa, mutta ei missään tapauksessa hylätä tai murrosmaisesti uudistaa siirtymällä jotenkin toiselle pohjalle rakentuvaan politiikkamalliin. Nyt Petteri Orpon hallituksen toiminta ei varsinkaan sosiaalipolitiikan osalta pyri pieniin askeliin, vaan isoihin harppauksiin niin, että pohjoismaisesta hyvinvointijärjestelmästä putoaa paljon pois. Eikä tavoitteena enää ole eriarvoisuuden vähentäminen, kuten aikaisemmin.

THL:n ja kaikkien muidenkin mielestä Orpon hallitusohjelma sisältää lukuisia sosiaaliturvaan kohdistuvia kohtuuttomia heikennyksiä. Säästöjä haetaan työttömyysturvasta, asumistuesta, kuntoutusetuuksista ja toimeentulotuestakin. Muutokset ovat poikkeuksellisen suuria aikaisempiin hallituskausiin verrattuna. THL:n laskelmat osoittavat hallituksen toimien lisäävän pienituloisuutta merkittävästi. Vaikutukset kohdistuvat voimakkaimmin jo valmiiksi pienituloisiin väestöryhmiin kuten työttömiin, opiskelijoihin ja muihin heikommassa asemassa oleviin, mikä lisää eriarvoisuutta eri väestöryhmien välillä.

Yhteenvetona on monelta asiantuntijataholta todettu, että Orpon hallituksen kaavailemat sosiaaliturvan leikkaukset ovat poikkeuksellisen suuria ja että yhdessä hallitusohjelmassa esitettyjen muiden uudistusten kanssa ne muuttavat suomalaisen sosiaalipolitiikan suuntaa.

Politiikalla tietenkin on aina suuntansa ja se vaihtelee sen mukaan, millainen politiikka saa vaaleissa johtoaseman. Sosiaalipolitiikan uudistaminenkin heijastaa eturyhmien intressejä, kuten hyvinvointisosiologian johtava asiantuntija Juho Saari on sanonut. Eturyhmillä on vakiintuneita näkemyksiä materiaalisista eduista (kuten maksetut verot ja saadut tulonsiirrot) sekä kulttuurisista arvoista (isänmaallisuus, vastuullisuus, solidaarisuus). Nykyinen porvarihallitus käyttää omia näkemyksiään ratkaisuissa poikkeuksellisen kovalla tavalla.

Toinen tämän sektorin ykköstuntija on so
siaalipolitiikan professori Heikki Hiilamo, joka äskettäin sanoi haastattelussa suomalaista politiikkaa ohjaavan se vanha uskomus, että köyhät ovat laiskoja ja tarvitsevat kuria. Nyt kun hallitus kiristää hädässä olevalle avun ehtoja äärimmilleen, ne muuttuvat rangaistuksiksi.

Sen sijaan verotusta kevennetään varsinkin hyvätuloisimmilta. Tämä on erikoista, sillä kyselytutkimusten mukaan ihmiset olisivat valmiita maksamaan jopa enemmän veroja, jotta hyvinvointiyhteiskunnan perustoiminnot voitaisiin turvata.

Joskus on esitetty ajatuksia erityisestä solidaarisuusverosta rikkaille. Se olisi väliaikainen ja sen tuotto käytettäisiin palvelujen rahoittamiseen vaikeina aikoina. Se otettaisiin sekä ansio- että pääomatuloista. Eipä tule enää edes puheenaiheeksi, vaikka perusteita olisi, kun hyvin on tiedossa sekin, että monien raharikkaiden verotusprosentit ovat alhaisempia kuin keskivertokansalaisten.

Nyt ollaan sitten tilanteessa, että 45 % suomalaisista ei koe yhteiskunnan olevan reilu heidän kaltaisiaan ihmisiä kohtaan (E2-tutkimuslaitos). Epäreiluuden kokemukset painottuvat erityisesti pienituloisiin ja työttömiin. Yhä useampi suomalainen (61 %) arvioi, että Suomi on menossa väärään suuntaan, eivätkä suomalaisten koeta enää puhaltavan yhteen hiileen.

kari.naskinen@gmail.com